Mizzsylver schreef: ↑20 nov 2021, 12:10
Wat naar joh, voor haarzelf en voor jou. Zou je kunnen trainen op meer zelfverzekerdheid tov bewegende en lawaaiige dingen? Een “noisebox” maken thuis en daar voertjes in doen. Dan heeft ze geen stress van buiten zijn maar kan ze het in haar eigen tempo bekijken en ervaren. Trainen voor de situatie en niet in de situatie.
Hoe is ze op de hondenclub, misschien dat je daar met mensen kan oefenen die doen wat jij zegt en het voorspelbaar is wat er gaat gebeuren. Dat ze bvb gaan stilstaan en ze kan snuffelen of kijken zonder stress en dat jij dan als ze rustig van die mensen kan weglopen ipv dat ze gaan bewegen en ze wil vluchten.
Hopelijk krijg je het nog een eind opgelost want stress is nooit fijn
Bewegend en lawaai is het probleem niet, juist niet of langzaam bewegende mensen. Kinderen altijd, mensen alleen als ze lopen of stilstaan of gewoon ergens zitten. Mensen op een fiets is bijvoorbeeld weer geen probleem.
Op de club kent ze natuurlijk iedereen dus daar gaat het prima. Bij een nieuw iemand blijft het kat uit de boom kijken en dan na 2 of 3 keer is het weer goed en komt ze spelen of knuffelen.
Het was toen ze jonger was heel erg sterk op honden gericht, maar nu dus steeds meer op mensen en minder op andere honden. Die vindt ze ook wel spannend, maar wel al steeds vaker gewoon heel leuk.
Persistence schreef: ↑20 nov 2021, 12:56
Tamara schreef: ↑20 nov 2021, 10:12
Persistence schreef: ↑19 nov 2021, 23:11
Wat vervelend en ook héél herkenbaar, die angst voor naderende of kijkende mensen en de reactie erop. Toevallig dat alle honden teefjes zijn waarvan ik dit lees.
Wie weet is het dan toch een groot deel hormoon geralateerd, die angsten, zoals Inge O. ook zegt. Een verstoorde hormoonhuishouding komt bij de reu dan misschien wel op andere vlakken tot uiting.
Aan de andere kant zou je dan denken dat castratie of hormoontherapie (als dit bestaat voor honden) een oplossing kan zijn, alhoewel castratie ook weer angst kan versterken.
Was er maar een chemische castratie voor teven om te zien hoe het gedrag dan zou zijn.
Is Cato nog intact? En Imp? Bella wel.
Ik vraag me af of angst versterkt wordt bij teven na castratie. Heb wel gelezen dat ze feller, reactievermogen kunnen worden als dat er al een beetje inzit. Maar zou dat dan komen omdat ze nog onzekerder, of misschien wel juist zelfverzekerder zijn geworden?
Cato is nog intact, ze is ook nog maar 1,5 jaar maar heb haar ook op 'fokkersvoorwaarden' (voor zover je daarvan kan spreken maar ze is dus officiëel van mijn moeder, dus castratie is geen optie).
Cato haar moeder is inmiddels gecastreerd en die is er juist veel stabieler door geworden, maar goed die was gewoon chagrijnig en snappy rond de loopsheid, heel ander verhaal dus.
Crutz schreef: ↑20 nov 2021, 08:07
Doyaquba schreef:Ze wil wel mee naar buiten op zo'n moment maar alleen met Donner. Dat kan ik helaas niet altijd handelen fysiek dus wil dat niet altijd honoreren. Vanavond wel gedaan, dan is het goed. Maar ja het is wel lastig, steeds iets bedenken.
Ik had je topic toenertijd gelezen, zal het nog eens doorlezen. Probleem is bij haar dat ze eigenlijk geen eten aanneemt buitenshuis en ook niet heel voergemotiveerd is. Dus ik ben weer begonnen met een bijtlapje meenemen. Als we mensen zijn gepasseerd kan ze dan daarin bijten ipv wegrennen. Dat helpt goed alleen vergeet ik het soms (dat mag ik dus niet doen haha). Misschien werkt het ook als ik haar daarmee beloon na het mensen kijken. Ze blaft overigens alleen binnenshuis naar mensen of als mensen haar echt lokken om te aaien. In alle andere gevallen is het vooral het willen vluchten
Inderdaad. Samen is het best wel wat “geweld”
En als ik niet gezien had hoe ze hier op een vreemde reageerde had ik niet doorgehad hoe diep haar angsten zitten.
Hoop echt dat je haar er mee kan helpen.
Gek hè, het is dus ook niet bij iedereen, want jij had heel snel het vertrouwen, maar zeker bij mannen duurt dat vaak een wandeling.