Moeilijkheden met andere reuen

Alfilillo
Posts in topic: 6
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Re: Moeilijkheden met andere reuen

Bericht door Alfilillo »

Inge O schreef: 14 dec 2021, 15:51
Alfilillo schreef: 14 dec 2021, 15:39
Inge O schreef: 14 dec 2021, 15:12

Omdat ik heel vaak met 5 grote honden met dito ego loop, en als die met z'n vijven en bloc op jouw hond(en) afstuiven dan vind jij - en al helemaal jouw honden - dat 200% zeker niét leuk.
Om nog maar te zwijgen over mensen met weinig verstand van honden die doodsbang zijn voor grote honden, laat staan vijf tegelijkertijd.

Ik vind het gewoon asociaal gedrag, als ik dat wel zou doen.
Ok, maar nu ging het toch om een advies aan Ipanema die niet met 5 grote honden loopt?
Nee, maar haar hond gedraagt zich blijkbaar vaak hinderlijk naar andere honden, juist terwijl ze al altijd deed wat jij aanraadt : ze er vrij op af laten lopen.

En waarom ik antwoordde vanuit mijn situatie = omdat jij vroeg waarom zoveel honden geen contact mogen maken, ik gaf daar dus gewoon antwoord op waarom die van mij het niet mogen.
Nee, ik raad niet aan om de hond vrij op een andere hond af te laten lopen als daarbij spanning ontstaat. In die gevallen lijn ik juist aan. Maar Ipanema geeft aan dat Georges met de meeste honden gewoon goed kan en in die gevallen zou ik hem dan gewoon laten gaan. Bij jonge reuen beter aanlijnen.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Tara schreef: 14 dec 2021, 09:34 Ik vind dat veel honden echt maar aan hun lot worden overgelaten door ze het zelf uit te laten zoeken. Veel honden kunnen dat niet goed en willen het ook liever niet.
Eerlijk gezegd heb ik maar één hond gehad die ik volledig vrij kon laten, die kon volstrekt autonoom beslissingen nemen zonder in de problemen te belanden. Altijd en overal. Zijn kleindochter komt er dicht bij, maar niet die 100%, en dus hou ik altijd een oog in het zeil.
Cleo kon dat ook. Die zou never de confrontatie zoeken met sterke grote teven en verder was ze alleen onderdanig als het echt moest. Die zelfverzekerde houding was perfect in sociale omgang. Geen pispaal of loopover maar ook totaal niet op knokken uit.....dus dan ging het altijd goed. En als er al een domme teef op Cleo klapte kreeg die een grote bek en een hysterische coyote reactie kwa lichaamstaal die onmisbaar duidelijk was. Ik liet ik die tijd vooral Cleo uit en ik liet haar alles zelf opknappen. Ze ging vanzelf met een boog om een hysterische pitbull. Ging vanzelf leuk met een reu. Ging vanzelf goed. Alles. Behalve opdringerige pups. Dan riep ik haar en zei doorlopen. Pups die non stop beklikken en in haar face sprongen corrigeerde ze. Prima maar dat gaf gezeik met de baasjes. Want in hondentaal deed ze ook dat perfect. Maar ze liet ze even gillen en dat trekken puppy baasjes niet. Ze krenkte ze geen haar.

Dat was echt een sociaal wonder. De overburen hadden een roedel van 8 tot 13 honden van cane corso tot halve pitbulls. Cleo kon je daar zonder enige emotie doorheen laten lopen. Die redde zich overal altijd uit. Geweldige hond.

Haar lichaamstaal was hysterisch duidelijk. Tanden met de neus omhoog. Haren over de hele rug overeind en bij onderdanig met de hele achterkant over de grond. Elke hond begreep haar. Hoe asociaal ook.

Cleo kon je in elke hondengroep losgooien. En je had er geen omkijken naar.
Dennenappel
Posts in topic: 2

Bericht door Dennenappel »

Cash van mij heeft dat precies ook, dat is echt een heerlijkheid zo’n hond aan je zijde.
En een geweldig voorbeeld voor Joe.

Alleen werkt het niet zo goed als ik haar d’r gang laat gaan en Joe van 1,5 moet ‘t nog leren. Dus laat ik haar dan ook bij me lopen en zij ziet dat nu als taak dus win-win.

Ik laat ze tot een maand of 9 ook wel veel ‘zelf’ uitzoeken in hun hond contacten hoor. Ze worden dan nog niet echt heel serieus genomen en als ze een keer netjes op hun plek gezet worden is dat ook prima.

Maar na die tijd tot een jaar of 3 zit ik er bovenop en leer ik ze bij me te blijven bij nadering van vreemde honden om eventueel gedoe te voorkomen ook al kunnen ze prima met andere honden.

En als je hond niet even handig is met andere honden lijkt me dat ook de beste manier. Heb je in principe altijd bijna alles onder controle.
Inge O
Posts in topic: 9
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Tara schreef: 14 dec 2021, 19:05
Inge O schreef: 14 dec 2021, 15:12
Alfilillo schreef: 14 dec 2021, 13:43
Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom zoveel honden geen contact mogen maken met andere honden.
Omdat ik heel vaak met 5 grote honden met dito ego loop, en als die met z'n vijven en bloc op jouw hond(en) afstuiven dan vind jij - en al helemaal jouw honden - dat 200% zeker niét leuk.
Om nog maar te zwijgen over mensen met weinig verstand van honden die doodsbang zijn voor grote honden, laat staan vijf tegelijkertijd.

Ik vind het gewoon asociaal gedrag, als ik dat wel zou doen.
Ik heb er drie, en die zijn echt prima sociaal, maar met name de middelste heeft een blinde hekel aan directe benadering. En dat laat ze dan ook blijken. Mijn honden hebben gewoon niet zoveel behoefte aan interactie met vreemde honden. Dring het ze dan ook maar gewoon niet op.
Ik vind 'sociaal' sowieso een rare term vwb. honden tov. vreemde honden.

Honden zijn sociaal binnen hun eigen roedel maar hoeven dat zeer zeker niet te zijn naar vreemden (hond of mens) en dat maakt hen niet asociaal.
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1

Bericht door ellen en de birmanen »

sowieso mogen mijn honden geen contact met andere honden maken als ze aangelijnd zijn. zie ik een hond aan komen dan steek ik over. ik wil namelijk geen gezeik hebben met andere honden eigenaren. ik loop met een roedel en die vinden een eenling een indringer, zeker aan de lijn.

als ze los zijn hebben ze elkaar en talen ze niet naar andere honden. komt er een hond aan dan wordt deze keurig genegeerd of als deze te opdringerig is even afgesnauwd door de oudste. onze roemeen ecco hou ik weg bij andere honden. hij vind andere honden niks of hij moet er rustig kennis mee kunnen maken dan is het goed. ecco loopt sws aan de lijn ivm weglopen.
Inge O
Posts in topic: 9
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Tara schreef: 14 dec 2021, 19:36 @Inge O , een sociale hond is wat mij betreft een hond die de hondse sociale mores kent en begrijpt. Dat hoeft niet te betekenen dat ze alles en iedereen maar leuk moeten vinden, maar ik vind wel dat een hond in staat moet zijn om op een normale manier met andere honden om te gaan.
Dus niet in krijsende angst wegvluchten, maar ook niet op voorhand een andere hond willen fileren.
Maar ook niet als een imbeciel op andere honden afvliegen en in hun aura dringen.
Fileren doen ze hier niet aan, onderschoffelen soms wel, al naar gelang de situatie.
Maar met z'n vijven erop afvliegen kan al intimiderend genoeg zijn, helemaal voor de baasjes - gaan we dus niet doen.
Ipanema
Welke: Peruaanse naakthond en whippet x AHT

Bericht door Ipanema »

Ik kom later met veel plezier nog terug op een aantal dingen die aangehaald zijn. In elk geval weer wat stof tot nadenken :ok:

Om een beter beeld te geven : dit was een situatie gisterenochtend.

Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Ipanema schreef: 14 dec 2021, 05:17@Loraine & @Zazoe Hij heeft dat "zijn heil bij mij zoeken" niet. Ik denk door hoe ik vroeger de situatie verkeerd inschatte en de mist in ging met mijn reacties. Wanneer hij aangelijnd is en een ongezellige hond komt buurten, laat hij zich ook niet gemakkelijk achter mijn benen zetten. Bijna alsof hij het net nog erger vindt dat ik er dan tussen kom te staan, dat hij mij wil beschermen ?
Maar is dat wel iets waar je veel en in veel situaties op getraind hebt? Anders kan ik me voorstellen dat dat niet ineens makkelijk gaat in een zeer spannende situatie.

Als ik je filmpje hierboven zie zou ik hem echt leren dat hij helemaal niets met andere honden hoeft, op wat fijne contacten na met honden die je kent en waar het leuk mee gaat.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Ipanema

Bericht door Ipanema »

Zamunda schreef: 15 dec 2021, 20:07
Ipanema schreef: 14 dec 2021, 05:17@Loraine & @Zazoe Hij heeft dat "zijn heil bij mij zoeken" niet. Ik denk door hoe ik vroeger de situatie verkeerd inschatte en de mist in ging met mijn reacties. Wanneer hij aangelijnd is en een ongezellige hond komt buurten, laat hij zich ook niet gemakkelijk achter mijn benen zetten. Bijna alsof hij het net nog erger vindt dat ik er dan tussen kom te staan, dat hij mij wil beschermen ?
Maar is dat wel iets waar je veel en in veel situaties op getraind hebt? Anders kan ik me voorstellen dat dat niet ineens makkelijk gaat in een zeer spannende situatie.

Als ik je filmpje hierboven zie zou ik hem echt leren dat hij helemaal niets met andere honden hoeft, op wat fijne contacten na met honden die je kent en waar het leuk mee gaat.
Dit is net waarom ik hem wil proberen helpen “chiller” te worden in het algemeen : hij heeft namelijk nog nooit iets gemoeten met een andere hond aan de lijn. Ik steek zelf over als er een tegenligger is, of ga op het gras staan. Dat hij hier dus zo reageert heeft geen precedent, hij maakt zichzelf vooral ongerust om niks :?
Dagmar
Posts in topic: 3

Bericht door Dagmar »

Ipanema schreef: 15 dec 2021, 21:00 Dit is net waarom ik hem wil proberen helpen “chiller” te worden in het algemeen : hij heeft namelijk nog nooit iets gemoeten met een andere hond aan de lijn. Ik steek zelf over als er een tegenligger is, of ga op het gras staan. Dat hij hier dus zo reageert heeft geen precedent, hij maakt zichzelf vooral ongerust om niks :?
Noem het maar niks. Hij heeft het nog nooit gedaan, maar ik weet zeker dat jij Jaap binnen vijf seconden kunt leren uitvallen :LOL:

Zelf niet kijken, aandacht vragen, doorlopen :ok:
Afbeelding
Ipanema

Bericht door Ipanema »

Dagmar schreef: 15 dec 2021, 21:22
Ipanema schreef: 15 dec 2021, 21:00 Dit is net waarom ik hem wil proberen helpen “chiller” te worden in het algemeen : hij heeft namelijk nog nooit iets gemoeten met een andere hond aan de lijn. Ik steek zelf over als er een tegenligger is, of ga op het gras staan. Dat hij hier dus zo reageert heeft geen precedent, hij maakt zichzelf vooral ongerust om niks :?
Noem het maar niks. Hij heeft het nog nooit gedaan, maar ik weet zeker dat jij Jaap binnen vijf seconden kunt leren uitvallen :LOL:

Wow. Ik ben blijven staan om te filmen en te laten zien wat zijn reactie is bij bepaalde honden, zodat jullie een beter beeld hebben. Er kwamen vragen over of het onzekerheid was of iets anders :19: Fijn dat jij op een filmpje van 13 seconden de hele hond opgelost krijgt :ok:
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Ipanema schreef: 15 dec 2021, 21:57
Wow. Ik ben blijven staan om te filmen en te laten zien wat zijn reactie is bij bepaalde honden, zodat jullie een beter beeld hebben. Er kwamen vragen over of het onzekerheid was of iets anders :19: Fijn dat jij op een filmpje van 13 seconden de hele hond opgelost krijgt :ok:
Nee, dat staat er helaas niet. Zou wel knap zijn.

Ik weet niet wat dit zou moeten zeggen over in de basis wel of niet onzeker zijn.
Als je hem normaal wel aanstuurt en niet laat fixeren, snap ik ook niet wat uit laten lokken voor een filmpje duidelijk moet maken.
Hij is in ieder geval zeker niet ongerust om niets, met zoveel ambivalentie beiderzijds.
Afbeelding
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ipanema schreef: 07 dec 2021, 06:30 Georges is mijn eerste hond en ik heb in zijn opvoeding duidelijk wat steken laten vallen. Toen hij nog niet gecastreerd was en met razende hormonen rondliep liet ik hem te vaak alles zelf uitzoeken.

...

De tijd kan ik helaas niet terugdraaien, dus... Iemand tips hoe ik hem hier nu beter bij kan begeleiden ?
Vergis je niet in hoeveel je nog kunt veranderen.

Mijn Dapper was iets van 8 of 9 jaar toen ik uit de stad naar het platteland verhuisde en hij is daar een totaal andere hond geworden.
Niet vanwege de mooie natuur maar de ruimte en hoeveel makkelijker je je hond dan kunt trainen.
Een paar keer in de week wat makkelijke oefeningetjes en steeds weer bevestigen dat je hem niets wat hij niet kan en je altijd blij bent met inzet van zijn kant.
Zo maak je een hond in een paar maanden totaal stuurbaar.

Ik zou dus wel vermijden. En dan zelf zorgen dat het geen "ding" wordt omdat je gewoon wandelingen kiest waar je even geen hondjes bij tegenkomt. Dus met meer ruimte wandelen of lekker gaan fietsen maar dat hele ding met andere reuen gewoon even achterwege laten.
Aan je appèl werken moet ook. Niet zozeer omdat het bij je hond past maar ook makkelijke oefeningetjes zonder afleiding doen wonderen voor je samenwerking en dan van daaruit verder ontwikkelen en kijken hoever je komt.
En dat is waarschijnlijk veel verder dan je nu denkt want zo werkt het gewoon. Dat is het wonder van de hond. Kun je niet uitleggen, kun je alleen maar ervaren.

Ik vind jou een geweldige hondenbaas en je doet het heel goed. Maar je hebt wel heel sterk een theoretische insteek. Herken je dat?
Vooral zo houden want theorie is belangrijk maar er is meer.
En dat meer haal je er uit door nieuwe groei te bewerkstelligen en dat doe je door tijd te maken en in je hond te geloven.

Ik heb hem niet lang gezien maar ik heb in de korte tijd wel heel erg goed gekeken. Hij is inderdaad wat onzeker/afwachtend maar dat zit hem niet echt in de weg. Of liever gezegd..het hoeft hem niet in de weg te zitten als hij voldoende steun en duidelijkheid krijgt.
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Zo´n filmpje werkt heel verhelderend. Ik dacht dat Georges in dezelfde dynamiek zal als Alfil, maar ik zie nu dat dat toch niet het geval is. Georges is op afstand al heel onzeker, beetje bang zelfs. Dat heeft Alfil helemaal niet.
In jouw geval zou ik hem bij het passeren van vreemde honden toch bij je roepen en wat aandachtsoefeningen doen tijdens het lopen. Kan ook met iets lekkers. Zonder stilstaan of kijken naar de andere hond. Simpelweg om de ervaring ´honden passeren=spanning´ weg te nemen. Na een poos kun je de aandachtsoefening dan weglaten en kijken of hij zonder ontspannen kan blijven.
Kun je inschatten bij welke honden hij altijd ontspannen is? In die gevallen kun je hem dan gewoon loslaten.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Ipanema schreef: 15 dec 2021, 21:57
Dagmar schreef: 15 dec 2021, 21:22

Ik had geluid uit bij filmpje dus weet niet of je iets zei waardoor hij zich terug omdraaide naar jou.

Ik vind het wel wat trouwens, de berner gaat van rechts van de vrouw om de baas heen en maakt zich wat hoger en staart behoorlijk naar jouw hond en redelijk star ook met een volgens mij wat hoge weifelende kwispel.
Jouw hond staat redelijk strak in de lijn ook te staren, maar met een wat lagere houding in afwachting wat de andere hond gaat doen. Tot jij zijn aandacht vraagt waarop hij het oogcontact verbreekt en naar jou zich keert.
Denk dat als je het langer had laten duren een van de twee honden een beweging had gemaakt waarbij 1 van de twee uit had gaan vallen als reactie op de gespannen houdingen.

Bij mijn eigen honden heb ik hier geen zin in. Ongeacht wie een reactie uitlokt.
Laatste tijd merk ik namelijk dat Aki wat meer gespannen gaat lopen en de neiging heeft tot staren naar vreemde tegemoetkomende honden. Ik snap waar het vandaan komt, de afgelopen tijd zijn er onverwachts nogal wat honden op vrij korte afstand flink uitgevallen naar hem en Chara aan de lijn. In zijn hoofd lijkt nu te zitten dat iedere hond hem uit gaat kafferen of zo :19:

De kans is zeker groot als hijzelf door zijn gestaar daar aanleiding toe geeft, vind ik.
Dus haal ik hem uit dat gedrag door hem erop aan te spreken, en sowieso zorg ik altijd dat ik met 2 honden (of 1, maar ik loop altijd met beiden tegelijk) nooit rechtstreeks in blijf lopen op een tegemoetkomer. Wijkt die baas niet uit, dan doe ik dat zelf gewoon altijd.

Als andere honden alsnog uitvallen of op voorhand al spreek ik ook mijn honden toe, altijd al gedaan en afhankelijk van situatie zorg ik eigenlijk ook altijd dat ik in beweging blijf. Ze moeten naast me lopen en vooral met me doorlopen en de uitvallende hond negeren.
Ik blijf alleen stilstaan als de situatie bij een andere baas niet onder controle is en zo'n hond los komt. Risico is mij dan te groot dat de hond de kans krijgt om op een van mijn honden te klappen, dan ontvang ik ze liever met open vizier ipv dat ze achterop kunnen klappen. Wat me in het verleden een aantal keren is gebeurd met mijn andere honden, daar heb ik dus van geleerd :euh:

Maar goed dan heb ik het over dingen aan de lijn.
Los ben ik net als een aantal andere mensen, in ieder geval met Aki de herder, die laat ik niet zomaar met iedere willekeurige loslopende hond kennis maken. Spelen met vreemde volwassen honden zit toch al niet zo in hem, en van jongs af aan dat al als standaard gemaakt, bij vreemde honden los moet hij even bij ons komen lopen.
Chara doet eigenlijk idem al omdat het een gewenning is geworden.
Vind ik zelf wel zo prettig, want niet iedereen zou zitten te wachten op een duo herder en grote herder lookalike die even op hun hond(je) af komen denderen.

En veel honden kun je wel nog veel leren of anders reageren door zelf anders te doen en andere dingen te verwachten en te belonen bij gedrag wat je wel prettig vindt.

Maar zelf let ik ook wel erg op wat ik of mijn hond doen als het gaat om reacties. Soms erg vervelend voor mijn eigen honden, maar dat loerende oogcontact en al een verstarde houding aannemen wil ik dus niet hebben.
En Chara hing gillend in de lijn bij het zien van katten.. maar door daar ook op in te hebben gespeeld, en nu ook te zien aan haar als zij iets ziet en haar uit die fixatie te kunnen halen is dat eigenlijk ook zo goed als over. De drang is er nog wel, maar door tijdig op dingen in te kunnen spelen houd je de controle erop.
Ipanema

Bericht door Ipanema »

Even een update, een aantal maanden later.

Naar aanleiding van dit topic ben ik beginnen nadenken over hoe ik Georges tot dan toe begeleid had in zijn gedrag. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik hem eigenlijk enkel had duidelijk gemaakt wat niét te doen (wat niet werkte), maar nooit wat ik dan wel wilde zien :oeps:

Ik heb ook beseft dat andere honden voor 100% ontwijken voor ons niet werkt. Enerzijds waren andere honden voor Georges altijd al een trigger om hallo te gaan zeggen, en hoe minder honden hij regelmatig zag, hoe intenser die drang werd. Opvoedfout van mij toen hij jonger was, zeer zeker, maar hem daarvoor afstraffen door hem niet meer van de lijn te laten (want niet 100% betrouwbaar in zijn recall) vond ik niet eerlijk. Anderzijds wilde ik hem net leren hoe om te gaan met voor hem moeilijke situaties, in plaats van ze te ontwijken. Het kan altijd voorkomen dat een vreemde hond op ons afkomt ipv omgekeerd, dus het was voor mij belangrijk dat we zouden oefenen op waar het misloopt: ontmoetingen met spannende honden, die wel of niet op ons afkomen.

Zo gezegd zo gedaan gingen we afgelopen maanden aan de slag, met veel beloningen in de aanslag :mrgreen: Dat kwam neer op een aantal verschillende dingen:
- op het grote grasveld gooi ik hem niet meer zomaar meteen los. Ik wacht tot de eerste opwinding over is en wanneer hij wat gekalmeerd is (en er enkel honden zijn waar hij goed mee uit de voeten kan), gaat hij los.
- wanneer een hond opduikt waar hij het niet zo mee heeft, gaat er snoep in. Zo heeft hij langzaam geleerd geen spanning op te bouwen, want het is gewoon leuker met baasje bezig te zijn dan te "fixeren" op die andere hond.
- idem wanneer hij aangelijnd is en een (volle) reu tegenkomen die bij ons komt buurten. Zelfs wanneer hij intens besnuffeld wordt (wat hij daarvoor met veel lawaai zou afweren), lopen we onder een stroom aan beloningen door.
- wanneer ik kleine tekenen opvang van spanning in richting van een bepaalde hond, lijn ik hem meteen aan. Dan volgen beloningen à volonté, tot we weer op geschikte afstand zijn.

Dit alles heeft gemaakt dat we enorm vooruit zijn gegaan en zijn gedrag voor een groot deel verbeterd is. Zijn recall is ook veel betrouwbaarder ! Er is uiteraard nog werk aan de winkel, maar ik merk aan hem dat hij nu veel beter begrijpt wat er van hem verwacht wordt en dat hij doorheeft dat bij mij komen tot een aangenamere situatie leidt (vaak lopen andere reuen al snel ongeïnteresseerd door of kan ik ze zelf afblokken, zonder dat hij zich met hen bezig hoeft te houden). De enige situaties waar het nu nog "mis loopt" is wanneer Billie de hond ook spannend vindt en de boel komt opjutten :rambo: Maar ik ben erg trots op zijn ontwikkeling en hoe we als team samen leren ! Het is ook maar een gevoelig ventje eigenlijk :hartjes:

Bedankt voor alle inzichten iedereen ! Jullie kennis heeft me veel inspiratie gegeven en handvaten om voor ons de juiste aanpak te kiezen.
Goldie

Bericht door Goldie »

Wat goed dat je aan de slag gegaan bent om dit gedrag om te buigen. En met een super resultaat! Soms is het fijn als je ogen even geopend worden en je uit de stroom informatie dat eruit kan halen wat bij jullie past.
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Ipanema schreef: 11 mei 2022, 02:36 Dit alles heeft gemaakt dat we enorm vooruit zijn gegaan en zijn gedrag voor een groot deel verbeterd is. Zijn recall is ook veel betrouwbaarder ! Er is uiteraard nog werk aan de winkel, maar ik merk aan hem dat hij nu veel beter begrijpt wat er van hem verwacht wordt en dat hij doorheeft dat bij mij komen tot een aangenamere situatie leidt (vaak lopen andere reuen al snel ongeïnteresseerd door of kan ik ze zelf afblokken, zonder dat hij zich met hen bezig hoeft te houden). De enige situaties waar het nu nog "mis loopt" is wanneer Billie de hond ook spannend vindt en de boel komt opjutten :rambo: Maar ik ben erg trots op zijn ontwikkeling en hoe we als team samen leren ! Het is ook maar een gevoelig ventje eigenlijk :hartjes:
Wat fijn, voor jullie allebei :ok:
Afbeelding
Lothian
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Goed gedaan hoor!
Afbeelding
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Dat is hartstikke fijn. Knap werk!
Afbeelding
Zamunda
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Super, dat is een feestje waard :cheer: .
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Plaats reactie