Wat me wel is opgevallen, en nu gooi ik de knuppel even in het hoenderhok, was dat de mensen in Nederland die ik tegenkwam tijdens het wandelen zoveel krampachtiger waren met hun hond dan hier. Dat was meestal meteen aanlijnen, een militar 'volg!', strakke riem. Absoluut geen contact met 'mijn' hond. Een aparte gewaarwording.
Alfilillo:Inge O schreef: ↑18 sep 2021, 11:06 Ik ben ook één van die 'krampachtigerds', alleen is het niet aangelijnd en niet militair, maar zelf contact maken mogen ze absoluut niet. Reden is dat ik vaak met alle vijf loop en dat ze niet vriendelijk zijn naar andere honden, dus zou hen dat niet strikt zijn aangeleerd dan staan mensen daar met hun ene hond waar er vijf op afvliegen, nee, dat moeten we absoluut niet hebben, daar zit niemand op te wachten. Samen met betrouwbaar 'hierkomen' is dat dus de tweede strikte eis waar ze veel vrijheid voor in ruil krijgen.
Natuurlijk zijn er situaties waarin het handiger is dat er geen contact gemaakt wordt. Alfil mag ook niet bij elk klein reutje in de buurt komen. Maar het viel me op dat het fenomeen zo wijdverbreid was. Er komt een voorbeeld in me op van een man met een entlebucher van een maand of 8. Die was ik al een keer tegengekomen. Strak aan de lijn, baas enorm gespannen, opgezette aderen in de nek, ´volg!´. Een paar dagen later kwam ik ze weer tegen, waarop ik vroeg of de hond agressief was. ´Nee, maar hij is nog jong en soms onbesuisd.´ Ik zei dat hij wel even mocht kennismaken met ´mijn´ hond. En dat ging gewoon prima. Ja, jongehonderig, maar gewoon gezellig. Waarom dan die kadaverdiscipline, in dit geval?