ranetje schreef:Een operatie om alleen de eierstokken te verwijderen levert vaak net zo'n grote snee op (volgens mijn vroegere DA zelfs een grotere snee) als een verwijdering van ook de baarmoeder.
Alleen als je de eierstokken laat verwijderen via laparoscopie heb je drie kleine gaatjes met voor elk één hechting.
Hier bij mijn dames geen verschil gezien tussen alleen eierstokken, alleen baarmoeder of beide. Een cm of 5-6 hooguit.
Laparoscopisch heeft weer het gas in de buikholte als nadeel.
Kan een nadeel zijn, maar de buik hoeft niet echt open.
En dat gas is binnen de kortste keren weer weggewerkt, weet ik uit ervaring
De honden zijn de volgende dag alweer lekker fit, ze herstellen er heel snel van.
Ik weet uit ervaring (2x zelf) dat je er best lang last van kan hebben
En heb het ook al bij honden gezien. Nee hier gaan ze gewoon ouderwets open ipv gas en alle ellende
Dit zijn ze hier de volgende dag ook na een traditionele operatie. Sally was dinsdagmiddag geopereerd en vond dat ze woensdag met de lunch best al weer kon sprinten (wat ze niet mocht van mij)
Crutz schreef: ↑20 jan 2022, 12:40
En is veel duurder op niks af
Ik kon met Ushi kiezen tussen gewoon of laparoscopisch beide voor dezelfde prijs omdat ze er net mee begonnen waren (met dat laatste) maar ik heb gekozen voor de gewone manier ik wil dat ze die bm gewoon checken en niet alleen met zo'n camera en dan bij twijfel er meteen uit.
Crutz schreef: ↑20 jan 2022, 13:37
Dit zijn ze hier de volgende dag ook na een traditionele operatie. Sally was dinsdagmiddag geopereerd en vond dat ze woensdag met de lunch best al weer kon sprinten (wat ze niet mocht van mij)
Hier ook altijd heel snel weer op de been binnen een dag eigenlijk alweer dat je ze echt moest manen om rustig te blijven.
Hier bij mijn dames geen verschil gezien tussen alleen eierstokken, alleen baarmoeder of beide. Een cm of 5-6 hooguit.
Kan een nadeel zijn, maar de buik hoeft niet echt open.
En dat gas is binnen de kortste keren weer weggewerkt, weet ik uit ervaring
De honden zijn de volgende dag alweer lekker fit, ze herstellen er heel snel van.
Ik weet uit ervaring (2x zelf) dat je er best lang last van kan hebben
En heb het ook al bij honden gezien. Nee hier gaan ze gewoon ouderwets open ipv gas en alle ellende
Mijn honden hebben er totaal geen last van gehad (en ik ook niet), dus ik vond het wel ideaal.
Vooral ook omdat ik ze niet tot rust hoef te manen na de operatie.
Célie schreef: ↑20 jan 2022, 13:52
Ik kon met Ushi kiezen tussen gewoon of laparoscopisch beide voor dezelfde prijs omdat ze er net mee begonnen waren (met dat laatste) maar ik heb gekozen voor de gewone manier ik wil dat ze die bm gewoon checken en niet alleen met zo'n camera en dan bij twijfel er meteen uit.
Die bm kunnen ze perfect checken met de camera.
Ze zien alles vergroot op het scherm
Daar heb ik wel vertrouwen in.
Als die slecht zou zijn wordt het inderdaad alsnog een operatie.
Dat was bij mijn honden niet nodig.
ranetje schreef: ↑20 jan 2022, 14:41
Nou ik heb gewoon het idee dat je met kijken en voelen meer merkt. En ik ben zelf geopereerd (2x zelfs) met de laparoscopische manier en ik had naderhand dus wel veel last van dat gas dus daarom mijn keuze voor de gewone manier.
Nou ik heb gewoon het idee dat je met kijken en voelen meer merkt. En ik ben zelf geopereerd (2x zelfs) met de laparoscopische manier en ik had naderhand dus wel veel last van dat gas dus daarom mijn keuze voor de gewone manier.
Maar hoeveel last heb je dan van de 'gewone' manier van opereren? En hoe zit het met de risico's van beide manieren?
Maar hoeveel last heb je dan van de 'gewone' manier van opereren? En hoe zit het met de risico's van beide manieren?
Nou de operatie aan m'n ruggenmerg (op de gewone manier) en hand en later pols had ik van de operatie zelf geen last (wel botpijn bij de arthrodese maar dat was maar 2 dagen) bij die laporoscopische had ik echt wel week last van dat gas hoor dus dan denk ik dat honden daar ook best last van hebben. En als ik kijk naar operatiewond of je nou 3x 2 hechtingen hebt of 1x zes dat is qua oppervlakte toch even groot en dan is die 6 op 1 plek ook maar op 1 plek.
Dat last hebben is dus duidelijk heel individueel.
Ik had zelf geen last van dat gas en mijn honden duidelijk ook niet gezien hun gedrag.
Mijn honden hadden maar 3 hechtingen.
Elk gaatje 1 hechting.
Eb zoals ik al schreef.
Die artsen hebben zo veel ervaring dat ze onder de vergroting heel goed weten of een baarmoeder kan blijven zitten of niet.
Ik heb daar veel vertrouwen in.
Budkes schreef: ↑19 jan 2022, 22:58
Maar uiteraard geen haar op mijn hoofd die er aan de net om met haar te fokken.
Niet je vraag... maar met een DM lijder kan wel gefokt worden mits je een DM vrije reu gebruikt.
Wat voegt het toe? Dat ligt aan je afname en aan de bloedlijn.
Soms kan het voor een kleinere genenpool wel fijn zijn om wel ingezet te worden.
Bij castratie zou ik alles laten verwijderen, dan kan het ook niet meer voor problemen zorgen zoals Nanna ook zegt.
Budkes schreef: ↑19 jan 2022, 22:58
Maar uiteraard geen haar op mijn hoofd die er aan de net om met haar te fokken.
Niet je vraag... maar met een DM lijder kan wel gefokt worden mits je een DM vrije reu gebruikt.
Wat voegt het toe? Dat ligt aan je afname en aan de bloedlijn.
Soms kan het voor een kleinere genenpool wel fijn zijn om wel ingezet te worden.
Bij castratie zou ik alles laten verwijderen, dan kan het ook niet meer voor problemen zorgen zoals Nanna ook zegt.
Dankjewel, maar ik vind het absoluut geen fijn gevoel om met een DM lijder te fokken, ik heb het even nagekeken en idd bij de Pembrokes mag het wel, maar we doen het niet.
Mo-yi had ik het liefst niet gesteriliseerd/gecastreerd. Alleen toen ze loops werd werd ze het ineens vaak en erg kort achter elkaar. Elke keer goed overleg gehad met de d.a daarover, en het even aangezien omdat de cyclus juist opstart en het kon zijn dat het nog een ritme moest vinden. Het werd toch een beetje te vreemd en daarom toch gekozen voor sterilisatie. De d.a van toen was een vrouw die heel veel deed met windhonden en ze had zich eigen gemaakt dat ze de operaties met gas kon doen, geen standaard narcose via spuit. Windhonden blijken erg gevoelig te zijn en poolhonden blijkbaar ook, de gas zou daarmee veiliger zijn daar ze alles monitoren en direct bijstellen wanneer nodig. Tijdens de operatie heeft ze de baarmoeder gecheckt en daarbij zag ze een klein bultje. Dat kon natuurlijk een tumor'tje zijn, of iig ook een trigger waardoor de loopsheid steeds begon ( ofzoiets ). Uit voorzorg heeft ze daar besloten om ook de baarmoeder weg te halen. Ik vond alles doodeng wel. Maar wonderlijk hoe snel ze ervan herstelde. Beetje groggy nog wat uurtjes maar na drie uurtjes legde ze haar Fant weer op mn schoot.
Ze had 1 streep van de operatie op haar buik en ze had "onderhuids"(?) gehecht? er stak maar 1 draadje een beetje uit , geen hele ritssluiting dus. Een paar eer terug voor wondcontrole maar alles was eigenlijk direct oke, mooi en rustig.
Ze bleef er ook goed af dus hoefde geen kap op of niks verder.