Hardlopen met je hond

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Barkley
Posts in topic: 18

Re: Hardlopen met je hond

Bericht door Barkley »

nevache schreef: 13 mar 2024, 21:39 Hmmm, als je altijd 8min/km moet lopen, dan word je vooral goed in 8min/km lopen ....
Komt Garmin nooit met interval- of drempeltrainingen?
Uiteindelijk zul je, naast trainingsfrequentie, toch tempoprikkels nodig hebben om sneller te worden.
Mijn Garmin komt regelmatig met dat soort workouts aanzetten (die ik vervolgens negeer, dat dan weer wel ;) ) - maar ik loop 7xp/wk, dus ik vind dat ik dan eigenwijzer dan Garmin mag zijn.
ik loop hard als supplement naast crossfit :) Garmin komt meer met afstand dan snelheid :P
Hondenpoot
Posts in topic: 2

Bericht door Hondenpoot »

Sinds twee weken loop ik ook weer hard. Vik kende het al maar Vie was nog nooit mee geweest. Uiteindelijk besloot ik haar maar gewoon mee te nemen. En ze doet het zo goed. Alsof ze het al jaren doet.

Echt heel leuk!

Ik zit nu op een kilometer of 4. Wil uitkomen op de 5, met af en toe wat meer. Afbeelding
Jip, Vik & Vie

Afbeelding

In liefdevolle herinnering: Floor, Job, Benno & Ziva
Rennendehond
Posts in topic: 6
Honden: 2

Bericht door Rennendehond »

Barkley, kijk jou nou gaan! Netjes zeg!

Kelperuaantjes, heerlijk! Zijn de dogsurvivals niet ook wat voor jullie?

Nevache, 7 dagen per week lopen is fanatiek. Wat fijn! Loop je dan ook heel afwisselend qua afstand en tempo?

Na mijn bevalling 4 maanden geleden ben ik ook weer een aantal weken geleden begonnen. Meeko is nu twee keer weer mee geweest maar die is zo fanatiek dat hij met zijn gesleur nog net even teveel is voor mijn bekkenbodem.
Ik loop nu weer zo rond de 5 km achter elkaar, maar heb wel een laag tempo natuurlijk.
Mijn nieuwe doel is weer 10 km kunnen lopen. Als dat lukt gaan we weer opbouwen naar een 10 binnen het uur. Hopelijk kan ik de Royal Ten in juni mee lopen.
En natuurlijk lekker met Meeko trainen naar het najaar toe. Voordeel van aan het strand wonen is dat je in de zomer best leuk met je hond kunt blijven hardlopen.
Kelperuaantjes

Bericht door Kelperuaantjes »

Rennendehond schreef: 14 mar 2024, 05:48
Kelperuaantjes, heerlijk! Zijn de dogsurvivals niet ook wat voor jullie?
Met Kiitos weet ik nog niet of zij dat leuk zou vinden, met Finny op termijn wel denk ik, die vindt echt alles leuk als het maar samen met (1 van) ons is.
nevache
Posts in topic: 4
Honden: 7

Bericht door nevache »

Rennendehond schreef: 14 mar 2024, 05:48
Nevache, 7 dagen per week lopen is fanatiek. Wat fijn! Loop je dan ook heel afwisselend qua afstand en tempo?

Na mijn bevalling 4 maanden geleden ben ik ook weer een aantal weken geleden begonnen. Meeko is nu twee keer weer mee geweest maar die is zo fanatiek dat hij met zijn gesleur nog net even teveel is voor mijn bekkenbodem.
Ik loop nu weer zo rond de 5 km achter elkaar, maar heb wel een laag tempo natuurlijk.
Mijn nieuwe doel is weer 10 km kunnen lopen. Als dat lukt gaan we weer opbouwen naar een 10 binnen het uur. Hopelijk kan ik de Royal Ten in juni mee lopen.
En natuurlijk lekker met Meeko trainen naar het najaar toe. Voordeel van aan het strand wonen is dat je in de zomer best leuk met je hond kunt blijven hardlopen.
7 dgn/wk is meer ritme dan fanatisme, hoor - en ook maar een tijdelijke uitdaging = tot dit schrikkeljaar om is ;)
Voordeel is dat alle keuzestress afwezig is: niet twijfelen of ik vandaag of morgen ga lopen, vroeg of laat, zin of geen zin - elke dag, dus ik gá gewoon.
Ik loop pas een paar jaar, maar wel redelijk veel (3000-4000km/jaar)
Afgelopen jaar lagen de prioriteiten door omstandigheden wat anders en heb ik heel weinig c.q.half jaar niet gelopen.
Dus ik moest dit jaar weer helemaal opbouwen. Ik ben geen 18 meer, dus was benieuwd hoe vlot dat zou gaan.
Maar kennelijk bestaat 'spiergeheugen' toch echt wel. En conditie opbouwen gaat best snel als je regelmatig loopt.
Ik ben begonnen met een stukje van 6 km en inmiddels loop ik wel weer 20 km zonder problemen.
Ik heb wel gecontroleerd opgebouwd en wissel veel af: afstand, tempo, ondergrond, schoenen, heuveltjes etc.
Eerste weken was vooral rustige korte duurloopjes met om de dag een 'rustdag' van een 3.5km-rondje-hondje. Of 25min op de loopband op laag tempo/hartslag. Daarna verder opgebouwd met (naast de steeds wat langere duurlopen) intervaltraining en tempoblokken op iets hoger tempo.
In prinicipe gepolariseerd trainen, dus 80% ècht rustig - 20% ècht pittig.
Ik ben minder snel dan ik was, de 10km < 60min wil wel, maar de halve marathon binnen de 2 uur nog net niet, denk ik.

Doe maar rustig aan, zo na een bevalling - bekkenbodems zijn dingen om zuinig op te zijn :D
Maar volgens mij had jij toch een goede conditie vóór die tijd? Dan pikt je lijf dat geleidelijkaan vanzelf weer op.
Dat strand dat mis ik hier in Twente wel. Toen ik nog in het midden van het land woonde, pakte ik regelmatig even de auto om naar zee te rijden. Da's hiervandaan echt geen doen voor 'eventjes rennen'.
Afbeelding
Rennendehond
Posts in topic: 6
Honden: 2

Bericht door Rennendehond »

Leuke uitdaging @nevache ! Heb je het nog steeds volgehouden?

Inmiddels ben ik nog bezig. Deze week weer 17 km gelopen zelfs! Ik kwam er opnieuw achter dat het echt een stuk mentaal is, dat hardlopen. Ik was ervan overtuigd dat ik het niet kon.
Ik loop ook regelmatig met Meeko. Hij vindt het zo vreselijk leuk. Ik ken inmiddels elk pad van de duinen hier.
In augustus loop ik een 15 km trail, in september loop ik een halve marathon en in oktober een 25 km trail. De zwangerschapskilo’s zijn er inmiddels af en het zou leuk zijn als er nog 5 kg extra af gaat. Ik doe er nu ook wat krachttraining bij en ik voel me weer lekker fit.
Ik moet nog steeds voorzichtig doen met mijn lijf en dat doe ik ook. Het liefst zou ik ook elke dag wel even gaan maar dat kunnen we volgend jaar weleens proberen. Dochter is bijna 7 maanden nu. Ik ben ook best wel trots dat ik alweer hier ben :cheer: Het is best een uitdaging om de mogelijkheid te vinden. Gelukkig heb je dan een hond die het ook fantastisch vindt.
Maart
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Wat geweldig zeg! Knap van je :cheer:
Het is inderdaad mentaal he, ik zit weer in een ‘het is veel te warm’ periode. Als ik écht geen zin heb, vertrek ik niet.
In december wil ik nog eens de halve marathon lopen met Piiri, die ik eerder al eens met haar gelopen heb.
Ze verdient een ‘sportafscheids-evenement’ vind ik, want ze heeft toch ook wel mooie gedaan :')
Dus dat wordt die.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
nevache
Posts in topic: 4
Honden: 7

Bericht door nevache »

@Rennendehond Yep, ik loop nog steeds elke dag. Is ook niet echt een kwestie van "volhouden", hoor (althans: dat klinkt dan meteen zo van 'moeten' , en dat is het niet). Gisteren wat verderop in de regio wezen rennen, 27km - voor minder vind ik het de moeite niet om eerst ergens naar toe te rijden. In mijn eigen omgeving ken ik echt èlke weg en paadje, dus maak ik af en toe een route ergens anders. Of ik rij mee met mijn man, ren een paar uur terwijl hij een vergadering heeft, en rij weer mee terug.
Hardlopen is inderdaad heel erg een mentaal spelletje, vooral naarmate de afstanden langer worden. Of als je een hoog tempo langer moet volhouden terwijl je lijf allang op de stopknop zit te rammen. Ik vind het leuk om te zoeken naar een gezonde grens tussen dat fysieke en mentale vermogen.

Knap dat je in 7 maanden fysiek alweer zoveel opgebouwd hebt! En dat je het weet in te passen in combinatie met de jongedame. Loop je ook met een hardloopbuggy? Ik heb dat zelf nooit gedaan, maar kind kunnen meenemen maakt in elk geval het plannen net ietsje gemakkelijker ;-)

@Maart Die 'het is veel te warm'- periode herken ik... die duurt bij mij ongeveer van april tot oktober :lol1:
Ik kan ook ècht heel slecht tegen warmte (>15°) in combinatie met inspanning. Krijg dan netelroosaanvallen enzo, niet grappig - mijn man heeft me weleens ergens van een bospad moeten schrapen. Dus van ellende ga ik dan maar 's morgens heel vroeg lopen, om dat risico een beetje in te dammen.
Hoe oud is Piiri? Gaat ze nu ook regelmatig mee met lopen? Hier staan er altijd een paar te stuiteren zodra ze het idee hebben dat er eentje mee mag.
Afbeelding
Maart
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Piiri is in april 9 geworden, dus in december is ze op een paar maand na 10.
Ze vergezelt me heel regelmatig maar waar ze vroeger mocht trekken, laat ik dat nu niet meer toe en moet ze naast lopen.

Warmte trek ik ook gewoon niet. Zeker in de zon lopen is bijna dood gaan :oeps:
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Plaats reactie