Teef castreren, wel of niet?
-
- Posts in topic: 26
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Re: Teef castreren, wel of niet?
De essentie van "de suggestie wekken" is dat het er niet letterlijk staat maar de plaats, timing en bewoording...de suggestie wekt.
Dus ik vind "waar dan" een rare vraag.
Dus ik vind "waar dan" een rare vraag.
Ik weet niet hoe de conditie van het hondje was voor de bmo maar ik denk zeker wel dat als die goed was, ze veel langer had meegekund. Pyometra’s hebben wel vaker de neiging fataal af te lopen als je er te laat bij bent. En het is een verrekt lastige diagnose om te stellen. Niet van ‘als ze dat heeft laat ik dr effe opereren’. Kom er eerst maar achter. En tegen de tijd dat zo’n met pus gevulde baarmoederhoorn PANG zegt is je hond dood. Ik zeuk het nie.
- Célie
- Posts in topic: 8
- Honden: 1
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Tja, maar je kunt moeilijk zeggen laat maar zitten die baarmoeder toch.
- Célie
- Contacteer:
Nee joh, maar is evengoed wel verdrietig voor m'n zusje die is al psychisch niet 100% en dan die 2 hondjes achter elkaar (de andere was trouwens . Ze is ook al 12,5 doorgekomen zonder BMO natuurlijk, maar je hebt eigenlijk geen keus als een oude hond een BMO krijgt je kan ook moeilijk het maar laten gaan. Maar ik had dan als DA denk ik als zo'n diertje een hartstilstand kreeg op de operatietafel het laten gaan.EchoMira schreef: ↑13 mar 2024, 20:26 En dat is dan erg? Dat een hond met 12,5 overlijdt?
Want ze moest 22,5 worden ofzo?
De gemiddelde leeftijd van een chinees naakthondje is 13-15. Het verschil is klein en het zijn niet hun beste jaren.
We moeten echt niet doen alsof het leven van een rashondje met 12 begint, he? Dan ligt het niet meer aan het ongecastreerd zijn.
En als je voor maximale houdbaarheid gaat begin je niet met ene powder puff pup.
Het ras jankt van de epilepsie, ze zijn mentaal beduidend minder weerbaar en hebben vaak last van erfelijke blindheid. Maar nee, stel je voor dat ze met 12,5 een BMO krijgen.
Dan ligt het ineens aan een gebrek aan chirurgie en was alles geweldig gegaan als ze maar gecastreerd was geweest.
- Célie
- Contacteer:
Nee joh, maar is evengoed wel verdrietig voor m'n zusje die is al psychisch niet 100% en dan die 2 hondjes achter elkaar (de andere was trouwens 8 jaar ). Ze is ook al 12,5 doorgekomen zonder BMO natuurlijk, maar je hebt eigenlijk geen keus als een oude hond een BMO krijgt je kan ook moeilijk het maar laten gaan. Maar ik had dan als DA denk ik als zo'n diertje een hartstilstand kreeg op de operatietafel het laten gaan.EchoMira schreef: ↑13 mar 2024, 20:26 En dat is dan erg? Dat een hond met 12,5 overlijdt?
Want ze moest 22,5 worden ofzo?
De gemiddelde leeftijd van een chinees naakthondje is 13-15. Het verschil is klein en het zijn niet hun beste jaren.
We moeten echt niet doen alsof het leven van een rashondje met 12 begint, he? Dan ligt het niet meer aan het ongecastreerd zijn.
En als je voor maximale houdbaarheid gaat begin je niet met ene powder puff pup.
Het ras jankt van de epilepsie, ze zijn mentaal beduidend minder weerbaar en hebben vaak last van erfelijke blindheid. Maar nee, stel je voor dat ze met 12,5 een BMO krijgen.
Dan ligt het ineens aan een gebrek aan chirurgie en was alles geweldig gegaan als ze maar gecastreerd was geweest.
- Célie
- Contacteer:
Ja vind het ook sneu, zat haar nog op te beuren dat er laatst op dit forum nog oudere hond ook super uit een BMO operatie was gekomen.
Haar eerste chinees is 18 geworden en dan gaat ze er van uit dat ze dat allemaal worden
- Célie
- Contacteer:
Dat zeg ik nergens hoor, dat maak jij er van ik plaatste het hier omdat het in dit topic het ook ging over oudere honden die een BMO kregen. Ik heb nergens gesuggereerd dat Reneetje 23 was geworden als ze gecastreerd was geweest.EchoMira schreef: ↑14 mar 2024, 12:10Maar het staat wel in een topic over castratie van de teef en de suggestie wordt gewekt dat de hond veel ouder geworden zou zijn als ze maar gecastreerd was.CatnDog schreef: ↑13 mar 2024, 23:05Als het je huisdier is, is dat erg ja.
Het maakt niet uit op welke leeftijd het gebeurt. Het is altijd erg.
In het verhaal van Celie ging het om haar zusje. Wat het extra erg maakt is dat ze kort daarvoor ook al een hond heeft verloren tijdens een operatie.
Daar gaat het allemaal meer om dan om de leeftijd/BMO/ras/etc.
Dat is niet zo. Dat is tot treurens toe onderzocht en het verschil tussen gecastreerde teven en hun intacte vergelijkingsgroep is minimaal.
- Célie
- Contacteer:
Die was verder prima, ze had alleen laatst de tanden laten doen verder mankeerde ze nooit wat, m'n zus zorgt beter voor dr honden dan voor dr zelf En wat je zegt het is inderdaad lastig om te beoordelen want ze had wel koorts zondagavond dus m'n zusje had al de spoedlijn gebeld en daar kreeg ze het advies om er 2 rimadyl in te gooien en toen zakte het ook, maar maandag is ze evengoed nog naar de DA gegaan en toen bleek dat het een BMO was.Nanna schreef: ↑14 mar 2024, 14:49 Ik weet niet hoe de conditie van het hondje was voor de bmo maar ik denk zeker wel dat als die goed was, ze veel langer had meegekund. Pyometra’s hebben wel vaker de neiging fataal af te lopen als je er te laat bij bent. En het is een verrekt lastige diagnose om te stellen. Niet van ‘als ze dat heeft laat ik dr effe opereren’. Kom er eerst maar achter. En tegen de tijd dat zo’n met pus gevulde baarmoederhoorn PANG zegt is je hond dood. Ik zeuk het nie.
en? dit betekend dat alle gecastreerde teefje incontinent worden? Of dat alle Kees mixen dat worden?malinois schreef: ↑05 mar 2024, 20:21Dusty was ruim 3 toen ze gecastreerd werdCrutz schreef:Nanna schreef:Incontinentie na castratie zag je vooral bij gecoupeerde teven, gek genoeg.
Het magere Boxerteefje Desty was ook gecastreerd en was al gecoupeerd. En yep, plassen lagen zomaar in huis. baasje is nog altijd blij met mijn opmerking dat daar wat aan te doen is. Ga naar de dierenarts en vraag om Enurace. Het is nu over.
De honden die ik persoonlijk ken met incontinentie zijn vooral de honden gecastreerd voor of net na de eerste loopsheid.
Bij “volwassen” castratie of na een nest zelfs dat nog nooit gezien
- malinois
- Posts in topic: 6
- Honden: 3
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Dit betekend dat t absoluut niet alleen bij gecoupeerde of vroeg gecastreerde honden voorkomt. Om me heen op de uitlaatstrook hoor ik met grote regelmaat nl ook hetzelfde dus Dusty was geen uitzondering.blacky schreef:en? dit betekend dat alle gecastreerde teefje incontinent worden? Of dat alle Kees mixen dat worden?
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Posts in topic: 6
- Honden: 3
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Dat vraag ik me wel af. Ik hoor t net iets te vaakblacky schreef:nee maar ook niet de regel.malinois schreef: ↑15 mar 2024, 22:26Dit betekend dat t absoluut niet alleen bij gecoupeerde of vroeg gecastreerde honden voorkomt. Om me heen op de uitlaatstrook hoor ik met grote regelmaat nl ook hetzelfde dus Dusty was geen uitzondering.blacky schreef: en? dit betekend dat alle gecastreerde teefje incontinent worden? Of dat alle Kees mixen dat worden?
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Over incontinentie hoorde ik het pas wel van die gecoupeerde Boxer. En die vachtverandering bij een heel aantal rassen hoef je niet eens te vragen, dat zie je zo ook wel.
incontinentie ken ik ook wel bij honden maar vaak op latere leeftijd en niet perse gebonden aan castratie.
Feit is gewoon dat als je tegen castratie bent je veel kunt aandragen waarom castreren slecht is.
Ben je niet tegen of zelfs voor dan heb je ook genoeg voordelen die weer opwegen tegen de nadelen.
Ik zelf zie bij teefjes meer voordelen dan nadelen, ik zie bij een reu meer nadelen dan voordelen.
Nee, een reu zou ik ook niet vlot castreren, integendeel.
Bij een teef van een ras waarbij je van tevoren weet dat het de vacht ruïneert zou ik ook ernstig twijfelen. Het zou voor mij eigenlijk een reden zijn om dan maar voor een ander ras te kiezen waar die optie niet speelt.
Bij een teef van een ras waarbij je van tevoren weet dat het de vacht ruïneert zou ik ook ernstig twijfelen. Het zou voor mij eigenlijk een reden zijn om dan maar voor een ander ras te kiezen waar die optie niet speelt.
- Loraine
- Honden: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Ik zou een hond niet overslaan om een bepaald vachttype wat ontploft na castratie, die stuur ik gewoon elke 3-4 maanden naar mijn trimmer dan.
Die korte prikhaartjes vind ik veel erger.
En ja, natuurlijk zou ik ervan balen als Dívka om wat voor reden dan ook alsnog gecastreerd moet worden en dan een plofvacht ontwikkeld, gewoon omdat ik haar vacht nu prachtig vind en hij ideaal is qua onderhoud.
Die korte prikhaartjes vind ik veel erger.
En ja, natuurlijk zou ik ervan balen als Dívka om wat voor reden dan ook alsnog gecastreerd moet worden en dan een plofvacht ontwikkeld, gewoon omdat ik haar vacht nu prachtig vind en hij ideaal is qua onderhoud.
Blijf er bij dat iedereen het zelf moet weten wat ze doen.
Bij de katten heb ik er eigenlijk nooit over nagedacht, de katers zijn gecastreerd zodra ze de leeftijd hadden dat dat kon en de huidige dames eigenlijk ook, maar in mijn geval ook meer omdat ik de gruwel van sproeiende katers niet wilde hebben, en ze waren niet binnen te houden wat ik wel aanvankelijk wilde, dus wilde ook niet bijdragen aan voortplanting of kater kwijt vanwege krolse poezen.
En de katers die poezen bleken na aanschaf, zijn dus ook rap geholpen. Bij de langhaar poes denk ik dat het wel effect heeft gehad op haar vacht, maar dat weegt me niet op tegen krolse kat in huis, en deze waren ook bedoeld om binnen de achtertuin en huisgrenzen te houden, is ook mislukt dus nu ben ik alleen maar blij dat ze én gechipt en geholpen zijn.
Bij de honden heb ik toch nog steeds dat ik ze bij voorkeur intact zou laten.
Al moet ik er nu niet over nadenken dat met intacte reu, en 2 dames die op verschillende momenten loops zouden worden dat hier geregeld had kunnen worden in dit huis. 1 teef en 1 reu ging in dit huis nog wel goed, en in het vorige huis kon ik ook prima scheiden als dat nodig was. Dat zou met 2 teven en 1 reu in dit huis wel érg lastig zijn geworden.
Bij intact laten zou ik het wel bij 2 honden hebben gehouden eerlijk gezegd. (reu x teef) 2 teven zou ik dan weer niet zo'n issue hebben gevonden en hadden we ook samen.
Nu mag ik denk niet klagen over vachtgedoe van de dames die we nu hebben en die geholpen zijn, al blijf ik denken dat de langharige vacht van Chara minder klitterig of viltgevoelig zou zijn geweest als ze intact had geweest.
Ik heb ook het vermoeden dat Chara wel een loopsheid heeft ervaren voordat ze is geholpen, en Glory niet.
Voor mijn gevoel is Glory te jong geholpen, wat van invloed is op haar stabiliteit heb ik soms het idee. Het is net een eeuwige pup, qua gedrag en uitstraling. Chara zag je nog echt wel verandering in, en die lijkt op een of andere manier ook wel nog die periodieke periodes te hebben alsof ze loops zou zijn, in haar gedrag buiten (markeren) Aki uitdagen, en Aki die in die periodes ook wulps op haar reageert..
Maar goed, ik baseer mijn niet op 2 intacte teven die geen noemenswaardige issues hadden of hebben gekregen door ze niet te castreren en dat ik nu 2 teefjes heb waar ik geen zeggenschap over heb gehad over castratie of niet.
Op basis van die laatste 2 weet ik wel dat ik als ik dan voor castratie zou kiezen vanwege mijn keuze om ook intacte reu in huis te hebben, dat ik het dan toch eerst zou willen aankijken en ze in ieder geval 1 of 2 loopsheden zou laten meemaken.
Wellicht zou ik er anders over denken als ik meerdere intacte teven zou hebben gehad die onder de 6 jaar een bmo zouden krijgen.
Bij de katten heb ik er eigenlijk nooit over nagedacht, de katers zijn gecastreerd zodra ze de leeftijd hadden dat dat kon en de huidige dames eigenlijk ook, maar in mijn geval ook meer omdat ik de gruwel van sproeiende katers niet wilde hebben, en ze waren niet binnen te houden wat ik wel aanvankelijk wilde, dus wilde ook niet bijdragen aan voortplanting of kater kwijt vanwege krolse poezen.
En de katers die poezen bleken na aanschaf, zijn dus ook rap geholpen. Bij de langhaar poes denk ik dat het wel effect heeft gehad op haar vacht, maar dat weegt me niet op tegen krolse kat in huis, en deze waren ook bedoeld om binnen de achtertuin en huisgrenzen te houden, is ook mislukt dus nu ben ik alleen maar blij dat ze én gechipt en geholpen zijn.
Bij de honden heb ik toch nog steeds dat ik ze bij voorkeur intact zou laten.
Al moet ik er nu niet over nadenken dat met intacte reu, en 2 dames die op verschillende momenten loops zouden worden dat hier geregeld had kunnen worden in dit huis. 1 teef en 1 reu ging in dit huis nog wel goed, en in het vorige huis kon ik ook prima scheiden als dat nodig was. Dat zou met 2 teven en 1 reu in dit huis wel érg lastig zijn geworden.
Bij intact laten zou ik het wel bij 2 honden hebben gehouden eerlijk gezegd. (reu x teef) 2 teven zou ik dan weer niet zo'n issue hebben gevonden en hadden we ook samen.
Nu mag ik denk niet klagen over vachtgedoe van de dames die we nu hebben en die geholpen zijn, al blijf ik denken dat de langharige vacht van Chara minder klitterig of viltgevoelig zou zijn geweest als ze intact had geweest.
Ik heb ook het vermoeden dat Chara wel een loopsheid heeft ervaren voordat ze is geholpen, en Glory niet.
Voor mijn gevoel is Glory te jong geholpen, wat van invloed is op haar stabiliteit heb ik soms het idee. Het is net een eeuwige pup, qua gedrag en uitstraling. Chara zag je nog echt wel verandering in, en die lijkt op een of andere manier ook wel nog die periodieke periodes te hebben alsof ze loops zou zijn, in haar gedrag buiten (markeren) Aki uitdagen, en Aki die in die periodes ook wulps op haar reageert..
Maar goed, ik baseer mijn niet op 2 intacte teven die geen noemenswaardige issues hadden of hebben gekregen door ze niet te castreren en dat ik nu 2 teefjes heb waar ik geen zeggenschap over heb gehad over castratie of niet.
Op basis van die laatste 2 weet ik wel dat ik als ik dan voor castratie zou kiezen vanwege mijn keuze om ook intacte reu in huis te hebben, dat ik het dan toch eerst zou willen aankijken en ze in ieder geval 1 of 2 loopsheden zou laten meemaken.
Wellicht zou ik er anders over denken als ik meerdere intacte teven zou hebben gehad die onder de 6 jaar een bmo zouden krijgen.