Trucje 1, "kiekeboe"

Sirene
Posts in topic: 59

Re: Samen trucjes leren?

Bericht door Sirene »

Persistence schreef: 04 dec 2021, 13:44 Een lastig kunstje vind ik dat als je zit, je hond dan achter je zijn voorpoten op de linkerschouder en op je rechterschouder kan liggen. Dus een soort heen en weer van links naar rechts. Je ziet het wel eens bij heelwork to music filmpjes.
Klinkt leuk, ik ken het niet. Weet je ergens een filmpje?

Bij hatsjoe een zakdoekje laten pakken is ook grappig, best makkelijk te leren.
Die is zeker leuk. En makkelijk aan te leren als je hond al iets kan pakken en apporteren. Dat is voor heel veel mensen wel een hele moeilijke oefening hoor. Maar ik vind hem wel heel leuk!

Ik heb Spring eens aangeleerd op "wat heb ik een dorst" een blikje drinken uit de koelkast te halen. Dat is net zo iets.
Sirene

Bericht door Sirene »

Maart schreef: 04 dec 2021, 12:37 https://sporthondinconditie.com/sit-pre ... stability/

Het is niet dat sinds ik het niet meer doe of aanleert, mijn honden magere spierloze dutsjes geworden zijn hoor :engel:
Overigens doet en denkt iedereen ervan wat hij wil hoor :ok: ik persoonlijk doe het alleen niet meer, dat mag gelukkig ook wel ;)
Tuurlijk mag dat :ok: en ik snap ook dat er heel veel andere manieren zijn om spieren te trainen.
Ik vind alleen de "het is niet natuurlijk, ze zijn er niet voor gemaakt" geen goede reden om te bewijzen dat het een slechte oefening zou zijn.
Zoals ik al zei doen pups het vanzelf vanaf heel jong en best lang. Ook op de achterpoten lopen doen veel honden, waaronder de mijne, vanzelf als ze iets in de verte beter willen bekijken. Nee, niet de hele dag. Maar mijn honden doen geen enkele natuurlijke houding de hele dag.
Sirene

Bericht door Sirene »

Maart schreef: 04 dec 2021, 14:17 Ik bewijs ook helemaal niets ;)
Nee jij niet. Maar in het artikel staan allemaal redenen genoemd, die er allemaal op neerkomen dat het niet natuurlijk is of de hond er niet voor gemaakt is.
Persistence
Posts in topic: 10
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Sirene schreef: 04 dec 2021, 14:07
Persistence schreef: 04 dec 2021, 13:44 Een lastig kunstje vind ik dat als je zit, je hond dan achter je zijn voorpoten op de linkerschouder en op je rechterschouder kan liggen. Dus een soort heen en weer van links naar rechts. Je ziet het wel eens bij heelwork to music filmpjes.
Klinkt leuk, ik ken het niet. Weet je ergens een filmpje?

Die is zeker leuk. En makkelijk aan te leren als je hond al iets kan pakken en apporteren. Dat is voor heel veel mensen wel een hele moeilijke oefening hoor. Maar ik vind hem wel heel leuk!

Ik heb Spring eens aangeleerd op "wat heb ik een dorst" een blikje drinken uit de koelkast te halen. Dat is net zo iets.
Een soort kiekekoe over de schouder zeg maar. Kon natuurlijk net geen filmpje vinden waar het in zit maar ik zoek nog even verder.

Een blikje drinken lijkt me een best moeilijk object! Hoorde het openen van de koelkast daar ook bij?
En klopt ja, apporteren en iets vast blijven houden is al een oefening aan sich. Bella verscheurt een tissue :Q:
Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

Persistence schreef: 04 dec 2021, 14:23 Een soort kiekekoe over de schouder zeg maar. Kon natuurlijk net geen filmpje vinden waar het in zit maar ik zoek nog even verder.

Een blikje drinken lijkt me een best moeilijk object! Hoorde het openen van de koelkast daar ook bij?
En klopt ja, apporteren en iets vast blijven houden is al een oefening aan sich. Bella verscheurt een tissue :Q:
Klinkt leuk die kiekeboe. Ik ga wel even freubelen.

Ja, dat blikje hoort het openen van de koelkast ook bij. En het sluiten erna. Een plastic flesje is makkelijker om aan te leren voor veel honden denk ik.
Ik was echt zo dom toen! Dacht het aan te leren met die smalle blikjes cola light. Maar ze deed eerst natuurlijk veel te wild. Toen beet ze met haar tanden door het blikje en begon hij te spuiten :Q: ze wilde meteen geen blikjes meer apporteren voor eventjes.

Het is misschien ook leuk om te beginnen met iets aanpakken en vasthouden. Vasthouden is voor de meeste hoonden (of bazen) echt moeilijk. Vind ik zelf ook trouwens.
Persistence

:LOL: Dat scenario had ik gek genoeg hier al bedacht haha.

Dat vasthouden lukt hier ook matig. Maar iets van A naar B laten dragen en direct afgeven lukt wel. Dat laatst stukje uitbouwen naar wat langer vasthouden gewoon niet :19:
Afbeelding
Persistence

Gevonden! Op 0:47 na het drinken uit de beker.

Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

https://flic.kr/p/2mNCWx1 Kiekeboe oefenen met Spring
Laatst gewijzigd door Sirene op 04 dec 2021, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Sirene

Bericht door Sirene »

Ik heb ook nog een filmpje met tips gemaakt hoe ik iets langer vasthouden (of aanhouden) heb aangeleerd of gebruik. Die ga ik nu uploaden
Sirene

Bericht door Sirene »

https://flic.kr/p/2mNHxR3 langer vasthouden. Maar ook andere oefeningen langer uitvoeren.
Persistence

Oh ze doet meteen ‘op’ op je schouder! Wat goed. Dan is er meteen een beginnetje! Vic is veels te beleefd om te je op te springen dus dat maakt het al wat uitdagender.

Gelukkig datje in het tweede filmpje zegt dat je dit al vaker geoefend hebt want het ziet er zo smooth uit, alles lukt meteen haha!

Het zijn wel echt slimme en leergierige honden.
Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

Persistence schreef: 04 dec 2021, 15:38 Oh ze doet meteen ‘op’ op je schouder! Wat goed. Dan is er meteen een beginnetje! Vic is veels te beleefd om te je op te springen dus dat maakt het al wat uitdagender.
Dan klik of markeer je eerst gewoon elke aanraking. Dus poot, snuit of wat dan ook. Of als hij je helemaal niet aanraakt de snuit boven of richting je schouder. Als het niet lukt stuur je me maar een filmpje, dan help ik je.
Gelukkig datje in het tweede filmpje zegt dat je dit al vaker geoefend hebt want het ziet er zo smooth uit, alles lukt meteen haha!

Het zijn wel echt slimme en leergierige honden.
Ja, ik dacht zeg het maar even ;) maar omdat ze deze methode kennen (hardop tellen en/of bewegingen maken) weten ze precies wat ik bedoel dus het lukt nu bij elke oefening. Ik heb net nog een sessie kiekeboe met Spring gedaan. Daar zou ik het nu ook mee kunnen doen om haar langer in die positie te houden.
Sirene

Bericht door Sirene »

Tweede sessie Kiekeboe! met Spring. Leuk! Bedankt voor de tip. Jammer dat Klets al veel te veel gedaan heeft vandaag. Die slaapt :mann:

https://flic.kr/p/2mNzbuy
Inge O
Posts in topic: 25
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Sirene schreef: 04 dec 2021, 14:19
Maart schreef: 04 dec 2021, 14:17 Ik bewijs ook helemaal niets ;)
Nee jij niet. Maar in het artikel staan allemaal redenen genoemd, die er allemaal op neerkomen dat het niet natuurlijk is of de hond er niet voor gemaakt is.
Ik vind er ook niks overtuigends in, behalve dan 'ik weet het beter'.
Inge O

Bericht door Inge O »

Persistence schreef: 04 dec 2021, 14:23

Apporteren next level : een rookworst laten brengen :idea: .
Inge O

Bericht door Inge O »

Sirene schreef: 04 dec 2021, 15:45 Tweede sessie Kiekeboe! met Spring. Leuk! Bedankt voor de tip. Jammer dat Klets al veel te veel gedaan heeft vandaag. Die slaapt :mann:

Geweldig :LOL: !
Tamara
Posts in topic: 12

Bericht door Tamara »

Leuk, ik wil ook graag mee doen. Het is zo leuk om naar trucjes te kijken, alleen het zelf aanleren vind ik saai. Ik geef het snel op en verlies geduld; ik ben veel meer van het rennen springen en vliegen met de honden. Dus goed om een keer mee te doen hier, voor de rust en geduld en om eens te kijken wat we ervan kunnen bakken :)

Geen idee hoe ik dan filmpjes moet plaatsen, dat heb ik heel mijn Hondenlevenforumtijd en HF tijd nooit gedaan, maar daar kom ik vast wel uit.

Anyway, leuk!
Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

Tamara schreef: 04 dec 2021, 16:27 Leuk, ik wil ook graag mee doen. Het is zo leuk om naar trucjes te kijken, alleen het zelf aanleren vind ik saai. Ik geef het snel op en verlies geduld; ik ben veel meer van het rennen springen en vliegen met de honden. Dus goed om een keer mee te doen hier, voor de rust en geduld en om eens te kijken wat we ervan kunnen bakken :)

Geen idee hoe ik dan filmpjes moet plaatsen, dat heb ik heel mijn Hondenlevenforumtijd en HF tijd nooit gedaan, maar daar kom ik vast wel uit.

Anyway, leuk!
Ik vind het aanleren juist leuk. Heel vaak vraag ik de trucjes nooit meer als ze eenmaal zijn gelukt. Andere trucjes gebruik ik al warming-up voor het sporten.
Filmpjes moet je ergens uploaden en dan hierheen linken. Ik gebruik daar flickr voor. Dat is gratis en werkt snel en simpel.
*Esther
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Sirene schreef: 04 dec 2021, 15:45 Tweede sessie Kiekeboe! met Spring. Leuk! Bedankt voor de tip. Jammer dat Klets al veel te veel gedaan heeft vandaag. Die slaapt :mann:

Echt heel leuk! Lekker die lange stelten in je nek. Ze is trouwens toch groter dan ik dacht. En Ren die toch even moet komen van zichzelf.
Goede tip bij dat vorige filmpje met tellen!! Ga ik doen, dankjewel.
Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 1
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Leuk allemaal! Ik heb er wat weinig geduld voor omdat Dali soms zelf iets bedenkt als zijnde wat ik bedoel en daar dan heel moeilijk vanaf te brengen is. Maar ik wil het wel proberen :cheer:
Afbeelding
Yvette
Posts in topic: 14
Welke: Toy Poedel + Kelpie kruising
Contacteer:

Bericht door Yvette »

Nou de filmpjes zien er simpel uit, ik ga aan de slag :Q: :LOL: Freek kan niet eens langer dan 2 seconde zitten want dan denkt zijn wilde brein dat ik iets anders bedoel, misschien maar eens tellen voor hem, kijken of dat verschil maakt
Groetjes Yvette
Afbeelding
Freek (2020), Barrie (2021)
Sirene

Bericht door Sirene »

Yvette schreef: 04 dec 2021, 19:45 Nou de filmpjes zien er simpel uit, ik ga aan de slag :Q: :LOL: Freek kan niet eens langer dan 2 seconde zitten want dan denkt zijn wilde brein dat ik iets anders bedoel, misschien maar eens tellen voor hem, kijken of dat verschil maakt
Dat maakt echt verschil hoor. Of, als hij meer visueel ingesteld is, een beweging maken met je hand of gewoon een vinger. Werkt echt :ok:
Yvette
Posts in topic: 14
Welke: Toy Poedel + Kelpie kruising
Contacteer:

Bericht door Yvette »

Ja het werkt super!! Hij snapte het gelijk! Hij is ook wel echt superslim maar ik vind het zelf moeilijk om met dat drukke gedoe om te gaan, dit was echt een goeie tip! :E:

Barrie kan ook al bijna kiekeboe, een keer geprobeerd en hij deed het al best goed, kijken of ik morgen ook tijd heb om te oefenen. :cheer:
Groetjes Yvette
Afbeelding
Freek (2020), Barrie (2021)
Lothian
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Wat goed dat tellen! Ze kennen het hier andersom, als een hond niet naar bijvoorbeeld zit of hier luistert telt mijn man altijd af van drie, twee, EEN en als ze het dan nog niet gedaan hebben herhaalt hij het commando boos maar dat is vrijwel nooit nodig en gaan ze zitten op één, haha. Heeft hij zelf verzonnen. Ik vind jouw versie leuker Sirene 😜
Afbeelding
Frootje
Posts in topic: 4
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Leuk! Ik vond het vorige topic ook leuk om te volgen. Toen niet meegedaan omdat de trucjes haar niet zo lagen. Die kiekeboe zou ze enig vinden maar helaas is ze hier te klein voor. Misschien volgende keer. Voorlopig houden wij ons nog bezig met leren speeltjes in een bak te gooien, daar zijn we nog lang niet dus we hebben toch nog wel even te gaan. :LOL:
Plaats reactie