Dekreu: hoe en wat

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
Inge O
Posts in topic: 5
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Dekreu: hoe en wat

Bericht door Inge O »

Border Collie schreef: 18 feb 2022, 19:36
Inge O schreef: 18 feb 2022, 17:30
Border Collie schreef: 18 feb 2022, 17:19
Ik zou hem niet bv inzetten voor een golden retriever die als huishond wordt gehouden. Teef moet het liefst ook een sport beoefenen
Ja, maar dan heb je het over het karakter dat je wil zien bij de teef en dat begrijp ik, maar je hebt toch geen controle over wat jouw reu wel of niet vererft? Want dat is wat je schrijft.
Daar heb ik niet heel veel controle over nee, daarom zou ik het graag zien dat de teef ook een sport beoefent. Dan is de kans toch wel wat groter dat het leuke sportende huishonden zullen worden.
Dan zou ik het formuleren als 'ik zou het liefste hebben dat de pups ook een werkkarakter hebben' en niet 'Werkkarakter van Perry zie ik wel graag doorgegeven worden. '.
Zamunda
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Als je binnen het ras blijft vind ik een beperkt aantal nesten heel logisch (terwijl dat bij nogal wat rassen juist onbeperkt is :roll: ) maar als je niet in een gesloten populatie blijft vind ik het heel andere koek. Onbeperkt zou ik zeker niet doen, maar een max van 3 zie ik zelf geen logica in.

Qua eisen aan de teef: prettig en passend karakter, getest (liefst ook Embark-profiel) en een type hond waarvan ik verwacht dat de kruising leuke honden oplevert.
Ik had er eigenlijk nog niet over nagedacht wat de teefeigenaar zou 'mogen' vragen voor de pups maar vind het eigenlijk wel logisch om niet mee te willen werken aan prijzen waar ik zelf niet achter sta.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Inge O
Posts in topic: 5
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Hades schreef: 18 feb 2022, 20:40
Omdat ik Veyron een toevoeging vind voor het ras qua bouw, lijnen en karakter. En ik met Taxi heb ervaren dat nadat je een kruising ermee fokt de reu vaak "uitgekotst" wordt.
En dat wil ik met hem voorkomen.
Dus (voorlopig) alleen binnen het eigen ras
Goed mogelijk dat zelfs Veyron uitgekotst zal worden omdat je met een ándere reu buiten het ras hebt gefokt.

Zo enggeestig zijn rasfanaten.
EchoMira
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Hades schreef: 18 feb 2022, 20:40 En ik met Taxi heb ervaren dat nadat je een kruising ermee fokt de reu vaak "uitgekotst" wordt.
Ja....is dat zo of is dat gewoon het domme gelul van mensen waar je toch al niet mee samen ging werken?

Ik als fokker...ik zou het een aanwinst vinden om te weten wat een reu buiten het ras doet.
Waarom is dat bij arabieren de normaalste zaak van de wereld en hier ineens harram?
En in een tijd waar het stamboek te krap wordt zijn het toch prachthondjes om terug te kruisen?

Ik zeg niet dat het moet hoor. Maar ze zijn al drager naakt, bont en gespikkeld en dat is je heilige graal dus ik wist het wel. Maar ja, dan niet.
Ik heb er zelf geen belang bij maar ik zou dat wel willen als ik een AHT-teef had.
Andersom zou ik er best weer een rat terrier op willen zetten. Het is een leuke groep.

Terug de whippet in fokken kan ook. Maar dat mag niet met stamboom. Nou ja, dan dus maar niet met stamboom. Dat zegt mij dan weer geen reet.
Mijn honden spreken voor zich. Iedereen weet hoe het zit dus daar heb ik geen a4tje bij nodig en plastificeren kan ik zelf wel.
Gretha
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Hades schreef: 18 feb 2022, 20:40
Gretha schreef: 18 feb 2022, 19:30
Hades schreef: 17 feb 2022, 13:48 Taxi mocht ingezet worden voor een vriendelijke gezonde teef. zowel binnen als buiten het ras geen enkel probleem maar ik moest ook een goed gevoel hebben bij het contact met de teef eigenaar.

Veyron is (in eerste instantie) alleen beschikbaar binnen het eigen ras. Gezondheidstesten gedaan die verwacht worden en een mooie rastypische teef die vriendelijk in contact is. En ook daar geld dat de teef eigenaar ook geen idiote plannen moet hebben met de pups.

qua hoeveelheid nesten per hond hoef ik bij taxi niet meer over na te denken die is ondertussen gecastreerd en dat bevalt me prima.
Veyron weet ik nog niet. Bij hem ligt het aan heel veel meer factoren buiten hem om. Hij heeft geen hele sterk voorkomende bloedlijn dus dat scheelt enorm. Maar ik ben wel heel zorgvuldig en precies met wat ik wel/niet wil hebben.
Wat is de reden dat Taxi wel voor een outcross gebruikt mocht worden en Veyron (voorlopig) niet?
Gewoon nieuwsgierig hoor :mrgreen:
Omdat ik Veyron een toevoeging vind voor het ras qua bouw, lijnen en karakter. En ik met Taxi heb ervaren dat nadat je een kruising ermee fokt de reu vaak "uitgekotst" wordt.
En dat wil ik met hem voorkomen.
Dus (voorlopig) alleen binnen het eigen ras
Ah zo, logisch verhaal inderdaad.
Voor het gros van de rashondenfokkers is dat inderdaad heiligschennis inderdaad.
Kortzichtig volk
Afbeelding
Plaats reactie