sport-supplementen rage?

Inge O
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: sport-supplementen rage?

Bericht door Inge O »

Lothian schreef: 09 mar 2022, 16:38
Inge O schreef: 09 mar 2022, 16:22 Maar waarom wijt je dat trager zijn aan een fysiek gebrek aan iets? Ik vind het niet meer dan normaal dat ze in de eerste rondjes het felst zijn, ze mógen weer, yeahhhhhhhhh :cheer: !!!
Een hond die echt hard door een parcours gaat (en daarbij krachtig springt) doet dat grotendeels op anaerobe verbranding. Dan is het wel voor de hand liggend dat het beschikbare gehalte koolhydraten in het bloed omlaag is gegaan en dat een (koolhydraatrijke) snack of maaltijd dus helpt bij het laatste rondje.

Waarmee ik niet wil zeggen dat dat mentale aspect ook veel mee zal spelen, uiteraard.
Ja, dat is de algemene theorethische achtergrond, maar die is natuurlijk niet net hetzelfde in het geval van een kortere of een langduriger anaërobe belasting, zeker als de pieken ook nog eens relatief ver uit elkaar liggen (Gudrun heeft er over 'in de namiddag', dan ga ik ervan uit dat er toch een recuperatietijd was tov. de voormiddag). Als de glycogeenvoorraad uit de spieren al zou uitgeput zijn na één of twee rondjes spreek je toch niet over een hond in goede conditie.

Overigens was mijn eerste reactie vooral gericht tov. van de supplementenrage, niet specifiek tov. wat koolhydaten tussendoor.
Plaats reactie