Welk ras voor in de toekomst?
- Gudrun
- Posts in topic: 1
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Re: Welk ras voor in de toekomst?
Vizsla?
Ik ken een fokster van bij ons op de club en haar honden zijn vreselijk leuk en zouden ook wel eens kunnen passen.
Van het Oetervelt heet haar kennel.
Ik ken een fokster van bij ons op de club en haar honden zijn vreselijk leuk en zouden ook wel eens kunnen passen.
Van het Oetervelt heet haar kennel.
Ik zou nooit van mijn leven een jachthond nemen als ik niet wil dat mijn hond jaagt. Ik heb een hekel aan weglopen en jagen en ik moet eerlijk zeggen dat ik een hekel heb aan de focus op een enkel ding van de meeste rashonden. Ik vind een niet rashond veel prettiger omdat die a niet vol erfelijke gebreken zitten op voorhand en b niet een enkel doel hebben in hun bestaan. Ik wordt gek van een hond die iets wil wil wil. Mijn zus heeft een cockapoo maar moeders was een echte jachthond uit Engeland. Dus een working cocker. Zelfs als halve toypoedel vind ik haar hond teveel drive hebben in speuren en apporteren en andere moet moet moet en kan niet stoppen gedrag. Een puur werk gefokte Cocker zou ik dus van mijn leven niet hoeven. Die rennen non stop rondjes met de neus over de grond en een wilde kwispelstaart. Brrrr. Ik zou echt de hele dag doe eens rustig tegen zo'n hond zeggen. Doe mij maar een hond. Zo'n type allround. Die kunnen alles prima maar zijn zelden hysterisch gefocussed of snel defect.
-
- Posts in topic: 9
- Honden: 2
- Welke: Labrador Retrievers
Qua looks zeker wel. Maar de reuen vindt ik niet altijd vredig en vriendelijk en de teven vreselijke miepers...
Geloof dat toch de lab overblijft tzt. Dan maar minder mooie looks, qua karakter passen ze me wel.
- Loraine
- Posts in topic: 5
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Ik heb een kees die 24/7 aan staat en heen en weer blijft dribbelen, zeer reactief is op de deurbel/stemmen/bewegingen/schaduwen etc en rondjes draait en stuitert als ik haar niet bijstuur.Marc schreef: ↑14 jul 2022, 18:56 Ik zou nooit van mijn leven een jachthond nemen als ik niet wil dat mijn hond jaagt. Ik heb een hekel aan weglopen en jagen en ik moet eerlijk zeggen dat ik een hekel heb aan de focus op een enkel ding van de meeste rashonden. Ik vind een niet rashond veel prettiger omdat die a niet vol erfelijke gebreken zitten op voorhand en b niet een enkel doel hebben in hun bestaan. Ik wordt gek van een hond die iets wil wil wil. Mijn zus heeft een cockapoo maar moeders was een echte jachthond uit Engeland. Dus een working cocker. Zelfs als halve toypoedel vind ik haar hond teveel drive hebben in speuren en apporteren en andere moet moet moet en kan niet stoppen gedrag. Een puur werk gefokte Cocker zou ik dus van mijn leven niet hoeven. Die rennen non stop rondjes met de neus over de grond en een wilde kwispelstaart. Brrrr. Ik zou echt de hele dag doe eens rustig tegen zo'n hond zeggen. Doe mij maar een hond. Zo'n type allround. Die kunnen alles prima maar zijn zelden hysterisch gefocussed of snel defect.
Heerlijk hondje, zeer werklustig maar tegelijkertijd ook een fijn draadje tussen over- en onderprikkeld en precies goed voldaan qua werk.
Haar stuur ik ook gerust naar haar bench zodat ze rust moet nemen, deurtje staat op 2-3 uurtjes per week na open, wanneer ik weg ben gaat de kamerdeur dicht zodat ze de ruimte heeft maar niet voor het raam kan gaan tetteren naar alles wat ze dénkt voorbij te zien komen.
Heb je haar precies goed in balans qua werk en activiteiten etc dan zie je haar de rest vd dag bijna niet maar zogauw je nét teveel of te weinig hebt gedaan/gevraagd is ze een hyperactieve stuiterbal.
Beetje een neurotisch typetje ook maar gelukkig goed te sturen.
En nee, ze is niet een standaard kees qua gedrag wat ik zo zie en hoor, ik grap weleens dat het een border collie is qua energielevel.
- sabine
- Site Admin
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Labrador Retriever
- Contacteer:
Wat Tara en Inge hebben met (tegen) de spanielen heb ik ook. Dat continue springerige gebeweeg kan ik echt niet tegen. Doe rustig
- Inge O
- Posts in topic: 13
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Waarom gedestilleerder dan andere rassen?
-
- Posts in topic: 15
- Welke: Whippet en Lurcher
Van veel andere rassen vind ik het ook maar setters vind ik wel heeeeeeel erg betrouwbaar in aard en uiterlijk zeg maar. Op zich is dat goed. Tot het klonen worden. Daar hou ik zelf niet van.
En dat is een kwestie van smaak dus dat kan en wil ik ook niet onderbouwen.
Een populatie met de diversiteit van een maisveld vind ik gewoon niet aantrekkelijk.
Kijk bijvoorbeeld naar de toller. Daar zit prima rastype in maar toch zijn ze niet allemaal hetzelfde.
Ik vind dat fijn.
- Inge O
Hmmm, nee, dat is absoluut niet het beeld dat ik ervan heb, gewoon 'engelse setter spain' en ik krijg een hele pagina vol afbeelding met zeer sterk diverse types.EchoMira schreef: ↑14 jul 2022, 20:09Van veel andere rassen vind ik het ook maar setters vind ik wel heeeeeeel erg betrouwbaar in aard en uiterlijk zeg maar. Op zich is dat goed. Tot het klonen worden. Daar hou ik zelf niet van.
En dat is een kwestie van smaak dus dat kan en wil ik ook niet onderbouwen.
Een populatie met de diversiteit van een maisveld vind ik gewoon niet aantrekkelijk.
Kijk bijvoorbeeld naar de toller. Daar zit prima rastype in maar toch zijn ze niet allemaal hetzelfde.
Ik vind dat fijn.
De show Engelse, ja, dat zijn klonen maar het werktype echt niet.
-
Hmmm, nee, dat is absoluut niet het beeld dat ik ervan heb, gewoon 'engelse setter spain' en ik krijg een hele pagina vol afbeelding met zeer sterk diverse types.
De show Engelse, ja, dat zijn klonen maar het werktype echt niet.
[/quote]
Ik denk dat we verschillende definities voor "type" hanteren.
Kun je iets duidelijker zijn wat je bedoelt? Want ik wil het wel graag weten als er een vitale setterpopulatie bestaat. Gewoon omdat ik dat leuk vind.
-
Ja, dat is mijn kunstje. Ik zie gewoon alles.
Ik was al een dressuurjongetje voor ik aan honden begin en nu lopen de mijne grand prix.
Ik laat honden niet uit. Ik men ze door het park.
Kan prima los. Ook met een lurcher die een kat ziet. Gewoon zorgen dat je het marchement er onder hebt. Zó doen we het. Dan is het een hondje gegund om te kunnen concluderen dat al het andere dus fout is. En fout doen is slecht dus daar staat een sanctie op.
En sancties zijn dan per definitie iets wat je voortaan wil vermijden.
Maar je moet het wel levend maken. Tara liep een keer de dijk af naar een staldeur om daar binnen te gaan kijken wat ze daar deden. Het rook lekker denk ik.
Maar ze ging kijken, kop in de deur links-rechts en dan terug om te vertellen wat ze gezien had.
Ze gaat dan niet verder jakkeren.
-
Ja...bont en gespikkeld met een stilsta-tic die er gewoon echt te diep in zit.
Ik snap wat er lkeuk aan is maar dat vind ik zelf gewoon niet odig. Doe het dan echt maar wat lager in de vererving.
Ze hoeven toch niet per se zo strak te staan?
Ik vind het heel erg mooie honden. Passend voor de functie van patrijshond of anders zelfs misschien nog wel op het apport maar wat kun je er verder mee?
En dat hou je dan zo strak vanwege de hangoren en de spikkels? Ik snap dat niet.
- Inge O
Ik quote hiervoor even jezelf :
Net datzelfde zie ik bij het jachttype. Of het een vitale populatie is kan ik niet zeggen, maar dat kan je net zo min van de Toller op basis van wat random info.
Overigens heb ik geen idee waarom de Engelse Setter (jachttype) op dit punt plots zo onder de loepe zou moeten genomen worden en al de andere rassen die hier al genoemd werden niet, ze zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek.
Hieronder een kleine greep uit heet jachttype : net zoveel of net zomin typeverschil als bij de Toller of welk ander ras dan ook.
Ik hou wel van Spaanse Engelse setters en zie ze zeer regelmatig in herplaatsing. Vrienden van ons hadden er een. Enige makke was dat ze enorm wegliep maar verder....en dan bedoel ik weglopen/ontsnappen uit de tuin en zelf blokjes om gaan. Niet wegrennen met wandelen verder.
- Inge O
Dat deden die van mij absoluut niet, en we woonden nochtans (toendertijd, nog bij mijn ouders) in een volledig open tuin.Marc schreef: ↑15 jul 2022, 09:45 Ik hou wel van Spaanse Engelse setters en zie ze zeer regelmatig in herplaatsing. Vrienden van ons hadden er een. Enige makke was dat ze enorm wegliep maar verder....en dan bedoel ik weglopen/ontsnappen uit de tuin en zelf blokjes om gaan. Niet wegrennen met wandelen verder.
Ze waren het natuurlijk wel heel netjes aangeleerd maar daar hielden ze zich ook aan tot op de centimeter : zelfs het loeder van een kat (onze kat) profiteerde daarvan door de tuin uit te rennen en één meter voorbij het gras op het asfalt te gaan zitten, met de rug naar de honden en een 'kwispelende' staart , zo van 'nèh-nèh-nèh, jullie kunnen me nu toch niet pakken '.
Deze was als gedumpte Spaanse jachthond gekomen dus nam die gewoonte mee uit Spanje. Dat terwijl zij meen ik iets van 2.5 ha hebben aan tuin. Altijd leuker aan de andere kant.Inge O schreef: ↑15 jul 2022, 13:23Dat deden die van mij absoluut niet, en we woonden nochtans (toendertijd, nog bij mijn ouders) in een volledig open tuin.Marc schreef: ↑15 jul 2022, 09:45 Ik hou wel van Spaanse Engelse setters en zie ze zeer regelmatig in herplaatsing. Vrienden van ons hadden er een. Enige makke was dat ze enorm wegliep maar verder....en dan bedoel ik weglopen/ontsnappen uit de tuin en zelf blokjes om gaan. Niet wegrennen met wandelen verder.
Ze waren het natuurlijk wel heel netjes aangeleerd maar daar hielden ze zich ook aan tot op de centimeter : zelfs het loeder van een kat (onze kat) profiteerde daarvan door de tuin uit te rennen en één meter voorbij het gras op het asfalt te gaan zitten, met de rug naar de honden en een 'kwispelende' staart , zo van 'nèh-nèh-nèh, jullie kunnen me nu toch niet pakken '.
- Inge O
Ja, da's natuurlijk anders, ik bedoelde dus dat het hun echt wel te leren is, als je ze als pup krijgt.Marc schreef: ↑15 jul 2022, 19:17Deze was als gedumpte Spaanse jachthond gekomen dus nam die gewoonte mee uit Spanje. Dat terwijl zij meen ik iets van 2.5 ha hebben aan tuin. Altijd leuker aan de andere kant.Inge O schreef: ↑15 jul 2022, 13:23Dat deden die van mij absoluut niet, en we woonden nochtans (toendertijd, nog bij mijn ouders) in een volledig open tuin.Marc schreef: ↑15 jul 2022, 09:45 Ik hou wel van Spaanse Engelse setters en zie ze zeer regelmatig in herplaatsing. Vrienden van ons hadden er een. Enige makke was dat ze enorm wegliep maar verder....en dan bedoel ik weglopen/ontsnappen uit de tuin en zelf blokjes om gaan. Niet wegrennen met wandelen verder.
Denk dat deze vrienden van mij de hond ook wel lekker haar gang lieten gaan. Dus kan zomaar zijn dat ze er niet voldoende werk in staken. Al was de hele tuin goed omheind. Dus de hond was wel extreem gemotiveerd.
-
Nou ik weet niet of een hond dan extreem gemotiveerd is.
Ik vind het vooral een opvoedfout om de hond zichzelf te laten leren om over allerlei dingen heen te klimmen/springen.
Zat honden zien hekjes als gymtoestellen. Elk dorp heeft een behendigheidsclubje, toch?
Of je hond wel of niet over een hek springt is vooral een kwestie van wat je hem geleerd hebt of hoeveel tijd en reden je hem hebt gegeven om het zelf te bedenken.
Ik vind dat je dat gewoon helemaal niet bij de hond neer moet leggen.
Ik vind het vooral een opvoedfout om de hond zichzelf te laten leren om over allerlei dingen heen te klimmen/springen.
Zat honden zien hekjes als gymtoestellen. Elk dorp heeft een behendigheidsclubje, toch?
Of je hond wel of niet over een hek springt is vooral een kwestie van wat je hem geleerd hebt of hoeveel tijd en reden je hem hebt gegeven om het zelf te bedenken.
Ik vind dat je dat gewoon helemaal niet bij de hond neer moet leggen.
-
Ik vind ze heel erg mooi. Echt leuke, interessante honden.Inge O schreef: ↑15 jul 2022, 09:02Ik quote hiervoor even jezelf :
Net datzelfde zie ik bij het jachttype. Of het een vitale populatie is kan ik niet zeggen, maar dat kan je net zo min van de Toller op basis van wat random info.
Overigens heb ik geen idee waarom de Engelse Setter (jachttype) op dit punt plots zo onder de loepe zou moeten genomen worden en al de andere rassen die hier al genoemd werden niet, ze zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek.
Hieronder een kleine greep uit heet jachttype : net zoveel of net zomin typeverschil als bij de Toller of welk ander ras dan ook.
Maar ik blijf bij mijn eerdere standpunt. Het is me te Urks. Ik zie echt bij al die honden trekken die gewoon te specifiek zijn
maar inderdaad. Dat geldt ook voor yorkies en westies.
Die hoef ik ook niet, trouwens.
Schokkend hoe die poten er onder zitten, trouwens.
Dat zie je veel in die groep. Van die onvaste slingerende ledematen. DSK hebben het trouwens ook vaak op de achterhand.