Wel of geen chemo, wat zou je doen.

Omega
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Wel of geen chemo, wat zou je doen.

Bericht door Omega »

Je komt op een gegeven moment op een punt dat je moet besluiten wat je nog wel of niet allemaal aan je hond laat klussen.
Voor het welzijn van je hond, wat doe je hem nog wel en niet meer aan en het welzijn van je portemonnee.
Natuurlijk wil je je hond niet kwijt, maar het is nu eenmaal zo dat een hond van 12 hoogstwaarschijnlijk geen 3 jaar meer mee gaat. Het afscheid zit er sowieso aan te komen, ik zou het niet meer doen.
Afbeelding
Crutz
Posts in topic: 6

Bericht door Crutz »

BieneMaya schreef:Dat niet kunnen aaien zou voor mij (en helemaal voor Maya) een no go zijn.
Dat speelde bij Inno ook totaal niet (en bewust nagevraagd)
Lieske_1977

Bericht door Lieske_1977 »

Nee, ik zou er niet aan beginnen. Het is uitstel van het onvermijdelijke einde met... misschien een half jaar? Een jaar? Daarvoor zou ik mijn hond niet zo'n zware behandeling willen aandoen.
Hewi

Bericht door Hewi »

Ik vind 12 een prachtige leeftijd tuurlijk hoop je dat ze allemaal 16 of 17 worden. Als tara een jaar of 8 was had ik het zeker gedaan maar 12?
En dan hebben we het nog niet eens over de kosten ( sorry ik weet dat velen zeggen maakt niet uit ) . Wat zou het opleveren? Een jaartje?
Nee ik ging lekkers halen , mooie foto maken en haar laten gaan ♡
Groetjes Heidi

Afbeelding
sabine
Site Admin
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Hewi schreef: 30 jul 2022, 10:26 Ik vind 12 een prachtige leeftijd tuurlijk hoop je dat ze allemaal 16 of 17 worden. Als tara een jaar of 8 was had ik het zeker gedaan maar 12?
En dan hebben we het nog niet eens over de kosten ( sorry ik weet dat velen zeggen maakt niet uit ) . Wat zou het opleveren? Een jaartje?
Nee ik ging lekkers halen , mooie foto maken en haar laten gaan ♡
O de kosten zouden voor mij ook zeker wel meespelen hoor. Ik heb er echt veel voor over maar het moet wel in verhouding zijn. Voor een hond van 12 denk ik dat ik het ongeacht de kosten niet zou doen overigens, dat is gewoon een hond die een mooi leven heeft gehad. De meeste honden zijn op hun 12e geen jonge goden meer natuurlijk. Nee, ik zou het niet doen.
ranetje
Posts in topic: 3

Bericht door ranetje »

Voor mij zou het zelfde gelden als wat hier boven al is gezegd door velen.
Op deze leeftijd is het de vraag wat je er mee wint.
Voor mijn gevoel niets.

Ik weet dat ik die beslissing kan maken, maar dat ben ik.
Begrijpelijk is het nu een schok en in eerste instantie verzet je je tegen het onvermijdelijke, want je wilt je hond niet kwijt.
Hoe zou je moeder dat na overdenking van de situatie gaan zien?
Afbeelding
Random

Bericht door Random »

Op dit moment is het voor haar een overtuigd nee.
Maar het is nog geen maandag. Dan moet ze haar beslissing doorbellen. En dan wil ze woensdag afscheid nemen. Twee weken is niet echt haalbaar natuurlijk, aangezien die tumor nu al lekt. Ze heeft pijnstillers mee en antibiotica.

Schiet me overigens te binnen dat ik voor Barley ook een voorstel had voor chemo vanwege zijn schildklier. Kater, 16 jaar, dement, chronisch verkouden en nog zo wat.
Ik heb daar ook niet lang over hoeven nadenken om daar niet aan te beginnen. Bij Yuna zou ik het proberen, maar zij is pas 7.

@EchoMira

Ja ze is gesteriliseerd. Dat adviseerde de DA toen mijn moeder haar nam. Tara komt van een fokker die was uitgefokt met haar, ze was toen 7 en een half. Ze heeft nog 5 mooie jaren gehad bij mijn moeder. En ja, 3 operaties, ze vindt het ook wel genoeg.
Kells
Posts in topic: 5
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Tara schreef: 30 jul 2022, 20:49
Dirkje schreef: 29 jul 2022, 21:27 Dierenartsen weten niet 100% zeker dat dieren geen last hebben van chemotherapie. Dat vermoeden ze slechts.
Ik blijf daar ook op hangen, honden kunnen niet praten en ik denk dat voorzichtigheid is geboden bij zulke uitspraken.
Dat en elke 4 weken een roesje om de kuur te krijgen vind ik ook behoorlijk belastend.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Crutz

Bericht door Crutz »

Kells schreef: 30 jul 2022, 21:41
Dirkje schreef: 29 jul 2022, 21:27 Dierenartsen weten niet 100% zeker dat dieren geen last hebben van chemotherapie. Dat vermoeden ze slechts.
Ik blijf daar ook op hangen, honden kunnen niet praten en ik denk dat voorzichtigheid is geboden bij zulke uitspraken.
Dat en elke 4 weken een roesje om de kuur te krijgen vind ik ook behoorlijk belastend.
Inno had iedere 3 weken geloof ik een infuus maar echt geen roesje/narcose nodig
Kells

Bericht door Kells »

Crutz schreef: 30 jul 2022, 21:47

Inno had iedere 3 weken geloof ik een infuus maar echt geen roesje/narcose nodig
Dat kan, maar voor de meeste honden is het denk ik wel belastend als ze om de paar weken een halve dag bij een dierenarts moeten logeren vanwege dat infuus.
Crutz

Bericht door Crutz »

Kells schreef: 30 jul 2022, 21:57

Dat kan, maar voor de meeste honden is het denk ik wel belastend als ze om de paar weken een halve dag bij een dierenarts moeten logeren vanwege dat infuus.
hoezo een halve dag bij de dierenarts logeren?
met Inno gingen ze gewoon naar de dierenarts en mochten er bij blijven/op wachten (of ze echt mee mochten weet ik niet, was bij de Wagenrenk, ik mag daar normaal wel met veel mee) en met een 1,5 - 2 uur gingen ze weer met hem naar huis
Dirkje
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Crutz schreef: 30 jul 2022, 22:22
Kells schreef: 30 jul 2022, 21:57

met Inno gingen ze gewoon naar de dierenarts en mochten er bij blijven/op wachten (of ze echt mee mochten weet ik niet, was bij de Wagenrenk, ik mag daar normaal wel met veel mee) en met een 1,5 - 2 uur gingen ze weer met hem naar huis
Net als bij mensen zal elke hond anders reageren op chemotherapie. De ene hond zal vrolijk z’n dagelijkse dingen gaan doen na het infuus en de andere hond is een poos doodziek. Daarnaast zijn er een aantal bijwerkingen van chemotherapie die bij dieren nog niet onderzocht zijn.
Ik zou aan de hand van 1 hond niet beweren dat honden chemotherapie met twee vingers in hun neus doorstaan.
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

Dirkje schreef:
Kells schreef: 30 jul 2022, 21:57 Dat kan, maar voor de meeste honden is het denk ik wel belastend als ze om de paar weken een halve dag bij een dierenarts moeten logeren vanwege dat infuus.
Net als bij mensen zal elke hond anders reageren op chemotherapie. De ene hond zal vrolijk z’n dagelijkse dingen gaan doen na het infuus en de andere hond is een poos doodziek. Daarnaast zijn er een aantal bijwerkingen van chemotherapie die bij dieren nog niet onderzocht zijn.
Ik zou aan de hand van 1 hond niet beweren dat honden chemotherapie met twee vingers in hun neus doorstaan.
Nee dat zeker niet.
Alleen voor Inno zou ik het überhaupt nooit overwogen hebben en als ik zie hoe hij er door gekomen is (& dus een heel goed jaar nog extra heeft gehad) kijk ik er wel anders tegenaan dan voordat ik het ervaren had van dichtbij en alleen van “horen zeggen”
Dirkje
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Crutz schreef: 30 jul 2022, 23:24
Dirkje schreef:

Nee dat zeker niet.
Alleen voor Inno zou ik het überhaupt nooit overwogen hebben en als ik zie hoe hij er door gekomen is (& dus een heel goed jaar nog extra heeft gehad) kijk ik er wel anders tegenaan dan voordat ik het ervaren had van dichtbij en alleen van “horen zeggen”
Ja, dat begrijp ik. Je hebt er ook een goede ervaring mee.
Afbeelding
Kells

Bericht door Kells »

Crutz schreef: 30 jul 2022, 23:24
Dirkje schreef:

Nee dat zeker niet.
Hopelijk telt mijn ervaring ook; ik heb zelf chemotherapie gehad en werd er niet ziek van. Belastend vond ik het wel en daarom zou ik een hond niet snel aandoen.
annnie
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

In de dierenkliniek waar ik werkte werd regelmatig chemotherapie gegeven. Dat ging altijd om lymfeklierkanker. Voor de hond was het zo gebeurt. Aanleggen van de branule was het meest belastend. En van ernstige bijwerkingen leek er geen sprake. Misschien dat ze iets eerder moe waren. Maar dat hoort ook bij de ziekte. Als je geen hond hebt die angstig is voor de dierenarts is het voor het dier niet zo'n probleem. Zodra ze de kliniek uitlopen is het voor hen weer klaar.

Ik had het idee dat het voor de baas een zwaardere belasting is. Regelmatig heen en weer naar de kliniek moeten. Ze kwamen vaak van ver. Niet weten hoe het uitpakt voor je dier. (Paar maanden tot jaar extra was geloof ik de prognose) En de enorm hoge kosten zijn zeker ook een ding. Je moet het maar willen.

Urine opvangen hoefde niet, maar er werd wel aangeraden om de hond op niet te drukke plekken uit te laten en je niet te laten likken.

In de zooi die het eigenlijk is zit voor mij ook het grootste probleem. De assistentes moesten meters uit de buurt van de dierenarts blijven als hij met de chemo bezig was. Er werd erg voorzichtig en bijna paniekerig gedaan en vervolgens ging Fikkie weer naar huis met zijn baasjes en hun peuter die ik had zitten vermaken in de wachtkamer tijdens de behandeling. Hoe voorkom je dat je peuter in z'n gezicht gelikt wordt?

Wat iemand anders ook zei. Ik twijfel er over of dit het soort medicijnen zijn die je nog meer in de wereld moet brengen speciaal voor huisdieren.
Afbeelding
Boaz

Bericht door Boaz »

Zelf zou ik het niet doen.
Ik werk zelf dagelijks met oncologie patienten en zie dat mensen jaren of zelfs tientallen jaren winnen door chemotherapie.
Maar wat gaat een 12 jarige hond winnen?
Daarnaast is er blijkbaar al een oncologische wond die lekt, dat geneest met regelmaat slecht en dan zit je als hond en als liefhebbende baas met een lekkende wond waarvan je maar af moet wachten hoe zich dat ontwikkelt.
Sterkte met het nemen van een beslissing.
Afbeelding
mijke

Bericht door mijke »

We hebben het bij Oor niet gedaan. Maar dat was omdat de kans dat het zou werken echt heel klein was. Ik was zwanger, en zou haar dan helemaal niet meer mogen aanraken. De gedachte dat ik haar niet meer zou kunnen knuffelen, en niet meer zou mogen steunen als we haar alsnog moesten laten gaan, vond ik onverdragelijk. Maar als ik niet zwanger was geweest, en de kans dat het zou werken wel groot was, zou ik het wel doen hoor. Waarom niet? Chemo klinkt eng, maar voor honden is dat toch niet hetzelfde als voor mensen die ervoor aan het infuus moeten. Het is 2 weken elke dag een pil, en voor zover ik heb begrepen hebben zij er veel minder bijwerkingen van dan wij. Dus ik zou het zeker niet laten gewoon puur omdat het heftig klinkt. Ik zou vooral afwegen of behandelen überhaupt nog nuttig is op deze leeftijd. Los van hoe je behandelt zeg maar. Is de kans dat de hond beter wordt en echt nog weer een vitale hond wordt reëel?
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Ik zou het ook niet doen, vooral bij een hond van 12 waarbij de wond nu al zo lekt, de afweer wordt toch een stuk minder met chemo en dus grote kans dat die wond ook gaat lopen klooien. En daarbij nog dat gesleep met heen en weer voor de behandelingen en de kosten. Ze zeggen wel dat honden er geen last van hebben maar ik heb al meerdere honden gezien die er minder levenslustig door werden, ook één die jasjes moest gaan dragen omdat zijn haren uitvielen (wat volgens DA's niet gebeurt maar bij die hond was het toch echt zo) en één die longbloeding kreeg door longontsteking ook omdat die afweer geremd werd. En daarbij dat je toch rekening moet houden met dat het gewoon bende is waardoor je ook de interactie met je hond zoals knuffelen enzo niet meer echt spontaan kan doen omdat je toch alert moet zijn zou voor mij een NEE zijn.
Random

Bericht door Random »

Over een half uurtje heeft mijn moeder een afspraak voor euthanasie. :cry:
Daarmee komt wat haar betreft een einde aan 50 jaar honden. Ze vindt zichzelf echt te oud om nog weer een nieuwe hond te nemen. :ugh:
sonj@
Posts in topic: 2

Bericht door sonj@ »

Ach, heel veel sterkte voor jullie.
thom
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Heel veel sterkte. :roos:
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
Crutz

Bericht door Crutz »

Heel veel sterkte
Lieske_1977

Bericht door Lieske_1977 »

Sterkte voor je moeder en jou. Ben je erbij?
ranetje

Bericht door ranetje »

Sterkte voor je moeder en voor jou
Afbeelding
Plaats reactie