Veel te dikke honden met 20 kilo overgewicht in beslag genomen

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
EchoMira
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Veel te dikke honden met 20 kilo overgewicht in beslag genomen

Bericht door EchoMira »

Kells schreef: 08 apr 2023, 22:27 Hier krijgen ze eigenlijk best veel te snacken, maar ik ze krijgen ook veel beweging.oer naar beneden af. Onze honden zijn prima op gewicht.
Ik hou ze gewoon op zicht. Ze krijgen wat ze krijgen en als ik denk " nou,. dat wordt een beetje hoekig" dan krijgt ie de helft meer tot ik zien dat hij mooi staat.
We doen hier ook niet aan opgehaalde neuzen. Prima als je niet vreet maar je krijgt niets anders. Heb maar honger.
Ik heb best vaste voertijden en je doet mee of je doet niet mee maar we hebben geen ideeenbus.
Persistence
Posts in topic: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Fenneke schreef: 08 apr 2023, 18:46 Het kan ook vertekenen.
Dit was Buster en dan kon je ook denken oeiiii

Afbeelding

Maar dan kwam hij uit het water en dan kon je zijn ribben tellen

Afbeelding
Herkenbaar ja met zo’n pak haar.

Bella lijkt soms ook tonnetje rond maar ze heeft heel lang buikhaar en dikke kraag. Als je haar aait voel je de ribben en heeft ze maar een kippennekje.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 08 apr 2023, 23:02
Kells schreef: 08 apr 2023, 22:27 Hier krijgen ze eigenlijk best veel te snacken, maar ik ze krijgen ook veel beweging.oer naar beneden af. Onze honden zijn prima op gewicht.
Ik hou ze gewoon op zicht. Ze krijgen wat ze krijgen en als ik denk " nou,. dat wordt een beetje hoekig" dan krijgt ie de helft meer tot ik zien dat hij mooi staat.
We doen hier ook niet aan opgehaalde neuzen. Prima als je niet vreet maar je krijgt niets anders. Heb maar honger.
Ik heb best vaste voertijden en je doet mee of je doet niet mee maar we hebben geen ideeenbus.
Ik ook hoor, mijn honden weeg ik nooit, maar het voer wel. De dames vreten als krijgers. Finnemans is een beetje een zeikerd waar het eten betreft. Hij is altijd wat aan de schrale kant geweest, maar ik kom hem af en toe wat tegemoet in zijn eisen. Dat is bijvoorbeeld als de dames loops zijn en hij in hongerstaking gaat. Ik pak zijn voerbak een keer weg als hij niet wil eten, maar ik wil wel dat hij 1x per dag zijn bak leeg eet en dan krijgt hij er een beetje blikvoer, yoghurt of iets anders door.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Nee, ik serveer geen patatje oorlog voor mijn honden. Ik weiger.
Je krijgt wat je krijgt. En dat is vaak haring en lever en eend maar ook weleens jumbobrokken of smuldier.
Ze druipen aan gezondheid dus ik twijfel niet of ze krijgen wat ze nodig hebben.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Sandra&co schreef: 08 apr 2023, 23:37
EchoMira schreef: 08 apr 2023, 22:57 (...)
Maar goed, de ons bekende forumgoldens van iemand die gelukkig niet meegekomen is naar dit forum waren ook zo vet. En toen vond bijna niemand het hun taak om iets te zegggen.
Zag ik alvast geen reden toe om in een discussie te belanden met iemand die openlijk (of niet openlijk) wenst andermans honden sterven.
Met d'r gaten-onderbroeken.
Neehee, dat waren knopen. :F:
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Nanna

Bericht door Nanna »

EchoMira schreef: 08 apr 2023, 22:57
Maar goed, de ons bekende forumgoldens van iemand die gelukkig niet meegekomen is naar dit forum waren ook zo vet. En toen vond bijna niemand het hun taak om iets te zegggen.
:LOL: Nee kolonel.

Wat denk je dat er gebeurd zou zijn? Verschrikte blik en ogenblikkelijk die vetschorten op dieet?
De enige die op dieet stond was ze zelf, met dr nog passende trouwjurk en af en toe een lepel mayonaise. Maar die honden moesten vooral moddervet zijn.
Tis een ziektebeeld.
Hier liep er ook zo eentje. Broodmagere vrouw met een ongelooflijk dikke zich voortslepende Golden.
Diana
Posts in topic: 4
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Persistence schreef: 08 apr 2023, 23:06
Fenneke schreef: 08 apr 2023, 18:46 Het kan ook vertekenen.
Dit was Buster en dan kon je ook denken oeiiii

Afbeelding

Maar dan kwam hij uit het water en dan kon je zijn ribben tellen

Afbeelding
Herkenbaar ja met zo’n pak haar.

Bella lijkt soms ook tonnetje rond maar ze heeft heel lang buikhaar en dikke kraag. Als je haar aait voel je de ribben en heeft ze maar een kippennekje.

Afbeelding

Afbeelding
Ja, natuurlijk kun je dat met lange, dikke vachten niet goed zien, daar weet ik alles van. Maar als je ze op de weegschaal zet, zijn dit geen honden met 20 kilo overgewicht.
Als eigenaar voel je het bij een hond met veel (onder)vacht toch gewoon als je hond dikker en dikker wordt? Ik kan bij Mila en Fayah prima voelen hoe de stand van zaken is, en als ik een vetlaagje op de ribben voel, krijgen ze iets minder. Mila is altijd tussen de 17,5 en 18 kilo, dus dat gaat blijkbaar goed op die manier, ook al ben ik tussendoor jarenlang niet met haar bij de dierenarts geweest en is ze dus niet gewogen. Dan moet je inderdaad niet uitgaan van wat je ziet, maar van wat je voelt.
Het gaat hier ook niet om een beetje mollig, maar om echt moddervet, en daar zitten natuurlijk allerlei stadia voor waarin je dat tij nog vrij makkelijk kunt keren.
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 1
Contacteer:

Bericht door Maart »

In de praktijk komt het merendeel van de honden er (al dan niet modder) vet toe. Mensen vinden dat helaas doodnormaal.
Van mijn eigen honden is enkel Piiri gevoelig om snel dik te worden, dus dan is het even voeding en beweging aanpassen.
Sinds Runar gekookte voeding eet, is hij ontzettend goed op gewicht te houden en kan hij ook weer terug best grote volumes eten.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Mellow

Bericht door Mellow »

Puck heeft aanleg om snel dikker te worden.
Hij is dan ook altijd een ietsje romiger dan zou moeten maar goed.
Echt dik is hij niet.
Dat lijkt hij wel als hij vol in zijn schapenvacht zit, dan lijkt hij een propje.
Pebbles krijg ik niet meer dunner, althans, ze valt wel af bij ribben, rug, pootjes etc maar die enorme rare dikke bultige buik blijft eronder hangen.
Plus die uitgelubberde tepels zorgen er ook voor dat ze heel dik lijkt.
Maar ga haar niet nog minder voeren, dat vindt ik sneu, ze staat al op minimum nl.
Nog minder en ze gaat weer van de straat vreten (gras, takjes, zand, kiezeltjes..wat ze maar te pakken krijgt)
Sem is altijd schraal, krijg ik gewoon niet meer op.
Ongeacht of ik hem meer eten aanbied, hij wil gewoon niet meer.
Daisy eigenlijk hetzelfde behalve dat zij wel meer wil eten (met name vers vlees) maar die is zo hyper dat ze het gewicht er niet aan eet.
Nikki blijft een gespierde spijker.
Die eet soms wel het dubbele wat Puck eet maar sommige dagen heeft ze amper trek.

20kg overgewicht bij een hond, dan moet je ze wel heel veel voeren en amper laten bewegen.
Arme dieren :ugh:
Célie
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Triest :-(
Border Collie

Bericht door Border Collie »

Toch knap altijd als je een husky moddervet krijgt. In het algemeen zijn het namelijk slechte eters.
Wat mij opvalt is dat veel honden die (veel) te dik zijn juist slechte eters zijn. Die krijgen dan snoepjes en blikvoer door hij brokken ‘anders eten ze niet’. Misschien zitten ze gewoon hartstikke vol? Uitgezonderd bv de labrador die zich nog dood zullen eten. Maar kijk maar eens goed, de meeste te dikke honden zijn kieskeurige eters
Perry is juist weer een halve kilo kwijt. Krijgt veel tussendoortjes maar mag nu echt niet nog slanker. Als hij snuffelt zie je al zijn ribben momenteel
Afbeelding
Border Collie

Bericht door Border Collie »

Overigens van de week een klant van m’n werk verteld dat haar hond toch echt wel wat dikjes is. Ze ging met wandelen zodra we stil stonden zelfs liggen. M’n collega had het laatst ook al gedaan en toen werd bazin van desbetreffende hond best wel boos. Nu vond ze het weer niet leuk. Mensen vatten het soms zo persoonlijk op.
Een andere klant was juist weer blij dat ik het gezegd had en hond is meteen op dieet gezet. Gelukkig bestaan die baasjes ook nog
Afbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Mahdu stopt pas met eten als hij ontzettend beroerd is of dood. :clown:
Hij begeleidt me ook meerdere keren per dag naar de koekjespot en wijst hem dan even aan: of ik een koekje wil geven aub. :P
Vaak krijgen ze dan ook een koekje, maar als hij weer te romig is krijgt hij gewoon een klein koekje of een halve ofzo en zeg ik af en toe dat hij genoeg gehad heeft.
Hij is niet actief en behoorlijk klein, dat maakt dat hij vlot te romig wordt als ik niet oplet en de porties voer een beetje aanpassen waar nodig zorgt ervoor dat ze zeer vlot weer netjes op gewicht zijn.
En ja, soms is hij zo ongeveer vierkant en kan ik zijn ribben slecht voelen, soms iets te bottig maar hem op zwaar over- of ondergewicht krijgen lukt mij met deze manier van voeren niet, zolang ik blijf opletten en op tijd ingrijp. 😊
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Pauline
Contacteer:

Bericht door Pauline »

Border Collie schreef: 14 apr 2023, 07:49 Wat mij opvalt is dat veel honden die (veel) te dik zijn juist slechte eters zijn. Die krijgen dan snoepjes en blikvoer door hij brokken ‘anders eten ze niet’. Misschien zitten ze gewoon hartstikke vol? Uitgezonderd bv de labrador die zich nog dood zullen eten. Maar kijk maar eens goed, de meeste te dikke honden zijn kieskeurige eters
Toen ik Jinte vorig jaar kreeg was ze behoorlijk dik en at ook niet zoveel, bij het avondeten zat ze met een half pakje smuldier al vol. Nu is ze netjes op gewicht en eet twee keer zoveel als eerst. Het verschil: er wordt nu mee gewandeld in plaats van naar het dichtstbijzijnde bankje gesloft. (geen verwijt aan de eigenaars, die konden op het laatst gewoon niet meer)
Mensen die een hond zo vetmesten creëren vaak min of meer bewust een hond waar je niet mee hoeft te lopen, net zoals een ander daar een onpraktisch gebouwde hond voor koopt (bijv. een kortsnuit die snel buiten adem is, of zo'n bully met heel wijd staande poten).
Plaats reactie