Uit de Staatscourant

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Kells
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Re: Uit de Staatscourant

Bericht door Kells »

Johnny Jones schreef: 25 aug 2023, 08:27 Weer een stap in de goede richting. De stumperds die er nog zijn zou ik allemaal verplicht laten castreren.
Kunnen ze daardoor beter ademen? :lol1:
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Loraine
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Kells schreef: 25 aug 2023, 10:45
Johnny Jones schreef: 25 aug 2023, 08:27 Weer een stap in de goede richting. De stumperds die er nog zijn zou ik allemaal verplicht laten castreren.
Vast niet, maar een gecastreerde hond kan zich niet (al dan niet per ongeluk) voortplanten.
Castratie was in de jaren 80 en 90 ook verplicht voor pitbulls en andere RAD honden, naast het fokverbod meen ik me te herinneren.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Célie
Posts in topic: 14
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Border Collie schreef: 24 aug 2023, 17:18
Célie schreef: 24 aug 2023, 12:38
Border Collie schreef: 24 aug 2023, 11:20 Er moet vooral een ontmoedigingsbeleid komen, daar tref je de baasjes harder mee dan de fokker. Kortsnuiten mag je niet meer verzekeren, niet meer mee naar trainen, pension of uitlaatservice. Daar tref je ze harder mee gok ik. Feit is dat het nu al verboden is en toch worden ze massaal gefokt en aangeschaft.
Idee van volledig houdverbod spreekt me ook aan. Alle kortsnuiten na bepaalde periode mogen gewoon niet meer gehouden worden. Daarop volgt een inbeslagname of een boete
Trainen :proest:
Puppy training etc, agility zou ik sowieso afraden. Het gaat mij puur om ontmoediging, dat ze nergens meer welkom
Zijn omdat je bewust een hond koopt met gebreken
O, ik zat te denken aan sportieve dingen 99,5% van de eigenaren doen niks qua training daarom moest ik lachen.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

galga's schreef: 24 aug 2023, 19:57 Mogen ze nog wel geshowd worden?

Gezien de vele populaire kleuren in het straatbeeld die niet toegestaan zijn volgens de rasbeschrijving, denk ik niet dat er veel gaat veranderen voor de eigenaren en het straatbeeld, alleen voor de stamboom fokkers.
Volgens mij nog wel.

Maar de NEK hebben wel andere shows dan FCI als ze echt willen showen.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nanna schreef: 24 aug 2023, 20:09
galga's schreef: 24 aug 2023, 19:57 Mogen ze nog wel geshowd worden?

Gezien de vele populaire kleuren in het straatbeeld die niet toegestaan zijn volgens de rasbeschrijving, denk ik niet dat er veel gaat veranderen voor de eigenaren en het straatbeeld, alleen voor de stamboom fokkers.
Nee, het geldt voor alle kortsnuiten, ras of niet.
Je mag ze nog steeds gewoon kopen en hebben ze halen ze nou gewoon uit het buitenland aanbod zat. IK zie hier in het dorp ineens heel veel Fransjes lopen en allemaal erg jong.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Loraine schreef: 25 aug 2023, 11:02
Kells schreef: 25 aug 2023, 10:45
Vast niet, maar een gecastreerde hond kan zich niet (al dan niet per ongeluk) voortplanten.
Castratie was in de jaren 80 en 90 ook verplicht voor pitbulls en andere RAD honden, naast het fokverbod meen ik me te herinneren.
Ja die RAD heeft ook erg goed geholpen...
Nanna

Bericht door Nanna »

NVWA legt fokker Franse bulldogs boete en dwangsom op

Nieuwsbericht | 14-09-2023 | 09:00

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) legt een fokker van Franse bulldogs een boete op van € 3.000. Tijdens een inspectie bleek dat de ouderdieren een abnormale ademhaling in rust en een te korte snuit hadden. Fokken met deze ouderdieren is niet toegestaan. Om herhaling te voorkomen legt de NVWA naast de maximale boete ook een last onder dwangsom op. Elke keer dat deze fokker opnieuw een ongeschikt ouderdier inzet voor de fok krijgt hij een dwangsom van € 1.500. De totale dwangsom kan oplopen tot € 9.000.
Sirene

Bericht door Sirene »

Krijgen ze dan ook een boete per verkochte pup?
Want als je de pups nu voor 2000€ verkoopt is het nog winstgevend.
Nanna

Bericht door Nanna »

Sirene schreef: 14 sep 2023, 12:13 Krijgen ze dan ook een boete per verkochte pup?
Dat mag ik hopen. Anders verrekenen ze het gewoon en maken ze inderdaad nog winst want je houdt altijd mongolen die bereid zijn om 4000 euro te betalen voor een stuk kwelfok.
Lothian
Posts in topic: 1
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Verreweg de meeste eigenaren zijn overigens te suf om ademhalingsproblemen te herkennen laat staan erkennen.
Nee, Dribbeltje knort zo omdat ie het allemaal zo gezèllig vindt.
Tegen domheid is geen kruid gewassen. Tegen wegkijken ook niet.

Afbeelding
Loraine
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Ik schat mijn brachy op tussen de 0.3 en 0.2 in, meer neigend naar 0.3 en hij knort niet, snurkt alleen als hij in bepaalde houdingen slaapt en ademt bij lagere temperaturen prima en kan dan ook gerust een uurtje aangelijnd wandelen en los 1,5-2u.
Wel wat harder hijgend en met soms een klein pauzetje tussendoor om te drinken, maar die heb ik zelf ook nodig. :P
Maar zodra de temperatuur de 20°c aantikt, zéker met felle zon of benauwd weer dan krijgt hij het heel moeilijk, wanneer de stoep/straat opwarmt nog moeilijker en dan kom je zelfs op het punt dat hij zo ongeveer eind vh blok instort.
Oplossing is hier om dan met de korte uitlaatronde de buggy te pakken en hem bij het uitlaatveld eruit te laten, lange rondes verplaatsen naar de avond/nacht/zeer vroege ochtend en overdag zoveel mogelijk binnen blijven.

Hij vindt de gemiddelde mops, bulldog etc trouwens dóódeng met hun geknor, loopt er met een ruime boog en een :ugh: hoofd omheen.

En zoals ik al vaker heb gezegd; ik ben knettergek met mijn kortsnuit, hij heeft een geweldig karakter maar hij is de eerste en de laatste.
Een volgende hond wordt er één met een normale snuitlengte en een gezonde(re) bouw.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Misschien gaan ze onder de Franse bulldog fokkers wel een crowdfunding organiseren om de boete te dekken.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nanna schreef: 14 sep 2023, 10:15 NVWA legt fokker Franse bulldogs boete en dwangsom op

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) legt een fokker van Franse bulldogs een boete op van € 3.000. Tijdens een inspectie bleek dat de ouderdieren een abnormale ademhaling in rust en een te korte snuit hadden. Fokken met deze ouderdieren is niet toegestaan. Om herhaling te voorkomen legt de NVWA naast de maximale boete ook een last onder dwangsom op. Elke keer dat deze fokker opnieuw een ongeschikt ouderdier inzet voor de fok krijgt hij een dwangsom van € 1.500. De totale dwangsom kan oplopen tot € 9.000.
Waarom wordt bij deze de woonplaats niet bekend gemaakt en bij die fukker uit Eersel wel?

Wel raar dat de regel vanaf 5 september geldt en dat ze nu al een boete uitdelen deze pups zijn dan toch verwekt voor die hele regel in ging. :scratch:
Petra
Posts in topic: 1

Bericht door Petra »

Célie schreef: 15 sep 2023, 17:43
Nanna schreef: 14 sep 2023, 10:15 NVWA legt fokker Franse bulldogs boete en dwangsom op

Waarom wordt bij deze de woonplaats niet bekend gemaakt en bij die fukker uit Eersel wel?

Wel raar dat de regel vanaf 5 september geldt en dat ze nu al een boete uitdelen deze pups zijn dan toch verwekt voor die hele regel in ging. :scratch:
Het gaat er om dat de ouderdieren een te korte snuit hebben.
Zo lees ik het tenminste.
Afbeelding
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Sirene schreef: 14 sep 2023, 12:13 Krijgen ze dan ook een boete per verkochte pup?

Afbeelding

Afbeelding

25000 :O: Dan boeit die 9000 euro max niet eens.
Crutz

Bericht door Crutz »

Célie schreef:

Afbeelding

Afbeelding

Ze raken ze er blijkbaar niet voor kwijt. Las elders dat een andere fokker ze al voor 11k aangeboden had gekregen
Nanna

Bericht door Nanna »

Met 25.000 euro toe nog niet. Brrrr.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Crutz schreef: 16 sep 2023, 09:41
Célie schreef:

Afbeelding

Afbeelding

Ze raken ze er blijkbaar niet voor kwijt. Las elders dat een andere fokker ze al voor 11k aangeboden had gekregen
Wil ze nog niet met 5 ton toe!
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nanna schreef: 14 sep 2023, 13:37 Verreweg de meeste eigenaren zijn overigens te suf om ademhalingsproblemen te herkennen laat staan erkennen.
Nee, Dribbeltje knort zo omdat ie het allemaal zo gezèllig vindt.
Tegen domheid is geen kruid gewassen. Tegen wegkijken ook niet.

Afbeelding

Afbeelding
Franse bulldog herplaatsers schreef:Snachts slaapt Kyra keurig in haar bench maar laat ze heel soms wel nog een plasje lopen. Verder is zij helemaal zinderlijk en gaat ze maar wat graag buiten wandelen. Door haar mooie neusje is zij niet snel benauwd en snurkt zij eigenlijk alleen als ze heel diep ligt te slapen.
Mooie neus :19: :scratch:

https://www.facebook.com/groups/7004628 ... 490520677/
Nanna

Bericht door Nanna »

Het zal gerust een lieverd zijn maar bij dit soort types heb je van mij een hard pass.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Wat een gedrocht.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nanna schreef: 03 jan 2024, 18:45 Het zal gerust een lieverd zijn maar bij dit soort types heb je van mij een hard pass.
Ja dat zal gerust, maar ik snap echt niet dat je dit een goede neus kan noemen. Dan is er toch iets mis met jouw beeld van een goede neus.
Plaats reactie