Teef castreren, wel of niet?
- galga's
- Posts in topic: 1
- Honden: 5
- Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan
Re: Teef castreren, wel of niet?
Mijn Spaanse Galgo's zijn hier gecastreerd gekomen. Ideaal, zo zonder loopsheden. Dik zijn ze nooit geworden, ik voer op het oog. Gelukkig ook geen last van incontinentie. Dat is iets wat ik regelmatig om mij heen hoor bij gecastreerde teven. Ik denk wel dat het bij de onzekere dames had gescheeld als ze intact waren gebleven.
Mijn stamboom Galgo is intact. De planning met haar is een nestje, dus blijft ze voorlopig intact.
Mijn Silken windhound laat ik niet castreren. Ze is enorm onzeker plus het risico van de vacht. Daarbij merk ik amper dat ze loops is.
Mijn Afghaan castreren? Nou nee. Voornamelijk vanwege de vacht die echt onhandelbaar gaat worden en dan geschoren zou moeten worden. In haar hormonale rustperiode wordt ze al enorm harig, alleen valt dat weer uit tijdens de loopsheid. En met geschoren vacht geen sportwedstrijden of shows meer. Vanwege haar moodswings zou het wel heel fijn zijn, maar voorlopig redden we dat nog. Als ze een kortharige hond was geweest, had ik haar waarschijnlijk wel laten castreren, vanwege de moodswings.
Mijn stamboom Galgo is intact. De planning met haar is een nestje, dus blijft ze voorlopig intact.
Mijn Silken windhound laat ik niet castreren. Ze is enorm onzeker plus het risico van de vacht. Daarbij merk ik amper dat ze loops is.
Mijn Afghaan castreren? Nou nee. Voornamelijk vanwege de vacht die echt onhandelbaar gaat worden en dan geschoren zou moeten worden. In haar hormonale rustperiode wordt ze al enorm harig, alleen valt dat weer uit tijdens de loopsheid. En met geschoren vacht geen sportwedstrijden of shows meer. Vanwege haar moodswings zou het wel heel fijn zijn, maar voorlopig redden we dat nog. Als ze een kortharige hond was geweest, had ik haar waarschijnlijk wel laten castreren, vanwege de moodswings.
Mia is nog intact, we wachten haar loopsheid af. Ik zie haar ervoor aan dat ze daar nog rustig een half jaar mee wacht maar we bekijken daarna of we haar laten steriliseren of castreren. Ik neig naar sterilisatie zodat we de hormoonhuishouding in tact kunnen houden. Maar als ze erg veel last heeft van haar loopsheid (of schijnzwangerschap daarna) dan beslissen we misschien anders. Ik weet het dus nog niet. Ik hoef bij haar niet bang te zijn voor een ontplofte vacht, dat scheelt, maar ik ben er eigenlijk wel voorstander van om verder zo min mogelijk met dat lijf te rommelen.
Als ze echt lang wacht met haar eerste loopsheid en het valt allemaal mee, dan laten we haar misschien ook nog wel een tweede keer loops worden. Als dat dan weer pas (anderhalf) jaar later is, dan is ze ondertussen ook volwassen geworden.
Kortom, het hangt erg af van hoe de eerste loopsheid gaat verlopen.
Als ze echt lang wacht met haar eerste loopsheid en het valt allemaal mee, dan laten we haar misschien ook nog wel een tweede keer loops worden. Als dat dan weer pas (anderhalf) jaar later is, dan is ze ondertussen ook volwassen geworden.
Kortom, het hangt erg af van hoe de eerste loopsheid gaat verlopen.
- sabine
- Site Admin
- Posts in topic: 4
- Honden: 1
- Welke: Labrador Retriever
- Contacteer:
Pom heb ik niet laten castreren en heeft ook nooit last gehad van haar loopsheden eigenlijk. Ik heb haar nooit laten castreren omdat ze intact al moeilijk op gewicht te houden was, en vrij pittig, ik had geen zin dat dat erger zou worden.
De vokgende teef weet ik nog niet wat ik daarmee doe, wat ik wel weet is dat ik geen intacte reu en intacte teef voor lange tijd in huis wil hebben samen. Dat vond ik het enige onhandige aan twee intacters
De vokgende teef weet ik nog niet wat ik daarmee doe, wat ik wel weet is dat ik geen intacte reu en intacte teef voor lange tijd in huis wil hebben samen. Dat vond ik het enige onhandige aan twee intacters
-
- Posts in topic: 26
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Net als bij reuen blijf ik het raar vinden om te doen alsof geslachtsdrift en de normale cyclus te problematiseren.
Dat je een poes die elke drie weken krols wordt en dan niet naar buiten mag niet bij kunt houden snap ik maar 1 of 2 keer per jaar een weekje niet los tussen de andere honden al "gedoe" vinden dat je dan maar liever afkoopt met een buikoperatie....ik vind dat gewoon ingewikkeld.
Ik vind het ook ingewikkeld om je eigen menselijke mesntruatiesores op een hond te projecteren en nog veel ingewikkelder vind ik het om te doen alsof je overpopulatie bestrijdt. Je kunt ook gewoon je hond niet laten slinegren. Ik heb twee intacte teven en ik zou ze wel heel erg moeten verontachtzamen om de met een hond van verderop ongemerkt drachtig te laten schoppen.
Als je zo slecht op je dieren let moet je ze gewoon niet hebben. Gecastreerde honden mogen ook niet alleen de hort op.
Het normale volwassen functioneren van een hond is gewoon niet moeilijker dan de dagelijkse verzorging.
Ik vind het enig om het sterrebeeld van je pup uit te rekenen en ze een betekenisvolle naam te geven maar als ze vervolgens alleen maar brokken te vreten krijgen en onder geen beding lastig mogen zijn wordt het alsnog allemaal een beetje hol, karin.
De proef is in de pudding. Puntje paaltje wil je gewoon niets van je hond meemaken. Stel je voor dat je een druppel bloed op de bank krijgt.
Dat je een poes die elke drie weken krols wordt en dan niet naar buiten mag niet bij kunt houden snap ik maar 1 of 2 keer per jaar een weekje niet los tussen de andere honden al "gedoe" vinden dat je dan maar liever afkoopt met een buikoperatie....ik vind dat gewoon ingewikkeld.
Ik vind het ook ingewikkeld om je eigen menselijke mesntruatiesores op een hond te projecteren en nog veel ingewikkelder vind ik het om te doen alsof je overpopulatie bestrijdt. Je kunt ook gewoon je hond niet laten slinegren. Ik heb twee intacte teven en ik zou ze wel heel erg moeten verontachtzamen om de met een hond van verderop ongemerkt drachtig te laten schoppen.
Als je zo slecht op je dieren let moet je ze gewoon niet hebben. Gecastreerde honden mogen ook niet alleen de hort op.
Het normale volwassen functioneren van een hond is gewoon niet moeilijker dan de dagelijkse verzorging.
Ik vind het enig om het sterrebeeld van je pup uit te rekenen en ze een betekenisvolle naam te geven maar als ze vervolgens alleen maar brokken te vreten krijgen en onder geen beding lastig mogen zijn wordt het alsnog allemaal een beetje hol, karin.
De proef is in de pudding. Puntje paaltje wil je gewoon niets van je hond meemaken. Stel je voor dat je een druppel bloed op de bank krijgt.
- Kells
- Posts in topic: 19
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Precies dat! Ik heb nu 3 intacte teven en een intacte reu en zie het probleem gewoon echt niet.EchoMira schreef: ↑18 feb 2024, 20:32 Net als bij reuen blijf ik het raar vinden om te doen alsof geslachtsdrift en de normale cyclus te problematiseren.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Ik wel. Één op de vier teven krijgt een baarmoederontsteking. Of kanker aan de tepels.
Met een castratie coupeer je dat.
Ik heb mijn teven altijd laten castreren en bij geen van hen nadelige gevolgen whatsoever van ondervonden. Alles bleef en blijft slank en actief.
Tien jaar werken bij een da en dit net even te vaak gezien, compleet met teven die er wel aan dood gingen. Het is een heel lastige diagnose om te stellen.
Met een castratie coupeer je dat.
Ik heb mijn teven altijd laten castreren en bij geen van hen nadelige gevolgen whatsoever van ondervonden. Alles bleef en blijft slank en actief.
Tien jaar werken bij een da en dit net even te vaak gezien, compleet met teven die er wel aan dood gingen. Het is een heel lastige diagnose om te stellen.
-
Ik zie hier op het forum helemaal niet 1 op de 4 teven doodgaan aan een bmo.
Ik leef met mijn honden en zie het eerste ongemak, koorts, extra dorst of verandering in gedrag.
Ik ben er niet bang voor en laat me ook niet bang maken.
Ik leef met mijn honden en zie het eerste ongemak, koorts, extra dorst of verandering in gedrag.
Ik ben er niet bang voor en laat me ook niet bang maken.
- Kells
Mijn eerste hond had inderdaad die symptomen van opeens veel drinken en toen dacht ik gelijk aan een bmo. Mijn vermoeden klopte en een paar dagen later werd ze geopereerd. Ze was op dat moment 11 jaar oud geloof ik en is uiteindelijk bijna 17 geworden. Alle teven die er daarna kwamen zijn of waren intact. De combinatie met een intacte reu vind ik ook geen probleem. Op twee hoogtij dagen na laat ik ze gewoon gezamenlijk uit en 's nachts of als ik even boodschappen ga doen hok ik ze op. D.w.z. ze zitten dan om beurten in de bench.
-
Toch gek hoe dat werkt. Twee van de drie bordercollies doet de macarena schuin achterover van de epilepsie maar een normaal orgaan is ineens eng en moet preventief lamgelegd worden.
Overdag inderdaad een bench of een andere kamer maar savonds gewoon samen op de bank met de boodschap dat er niet geneukt mag worden. Het is allemaal zo moeilijk niet.
En als ze wel dood gaan gaan ze wel dood. Het is niet alsof ik hoop dat ze me overleven.
Ik hoop dat ze allebei 22 worden maar dan nog hoop ik nog veel meer dat ik ouder dan 63 word dus dat ik ze een keer in moet leveren is een feit.
In de tussentijd ga ik me niet door elke charlatan wijs laten maken dat ik nog meer moet pinnen omdat ik het anders niet goed doe. Ik ben echt klaar met dat abonnementje op geruststellende schouderklopjes.
Overdag inderdaad een bench of een andere kamer maar savonds gewoon samen op de bank met de boodschap dat er niet geneukt mag worden. Het is allemaal zo moeilijk niet.
En als ze wel dood gaan gaan ze wel dood. Het is niet alsof ik hoop dat ze me overleven.
Ik hoop dat ze allebei 22 worden maar dan nog hoop ik nog veel meer dat ik ouder dan 63 word dus dat ik ze een keer in moet leveren is een feit.
In de tussentijd ga ik me niet door elke charlatan wijs laten maken dat ik nog meer moet pinnen omdat ik het anders niet goed doe. Ik ben echt klaar met dat abonnementje op geruststellende schouderklopjes.
Nou ja, iedereen moet het voor zich maar uitmaken. Een reu zou ik inderdaad niet ‘preventief’ castreren maar bij teven doe ik dat wel. Shoot me.
- Kells
Waarom een reu dan niet?
-
Niemand wil op je schieten maar ondertussen heb ik allang veel meer dan 4 teven gezien en heeft er nog niet 1 een bmo gehad.
En als het wel gebeurt is met gezwinde spoed naar de dierenarts om de ontstoken baarmoeder te verwijderen ook gewoon genoeg. Dan heb ik alsnog een gecastreerde teef en zoals je zelf zegt is dat prima.
En als het wel gebeurt is met gezwinde spoed naar de dierenarts om de ontstoken baarmoeder te verwijderen ook gewoon genoeg. Dan heb ik alsnog een gecastreerde teef en zoals je zelf zegt is dat prima.
Toen ik nog fokte castreerde ik natuurlijk niet. En nee, geen bmo’s meegemaakt maar wel borstkankers.
Ach gunst, bij mijn arme Barée twee melklijsten verwijderd. Beestje heeft afgezien. Ik wil het gewoon niet meer.
Reuen hebben geen voordeel van castratie dus daar doe ik het niet. Plus dat reuen veel van hun uiterlijk ontlenen aan het hebben van testosteron.
Als ik weer een teef zou kopen ging de boel er geheid na een loopsheid weer uit.
Ach gunst, bij mijn arme Barée twee melklijsten verwijderd. Beestje heeft afgezien. Ik wil het gewoon niet meer.
Reuen hebben geen voordeel van castratie dus daar doe ik het niet. Plus dat reuen veel van hun uiterlijk ontlenen aan het hebben van testosteron.
Als ik weer een teef zou kopen ging de boel er geheid na een loopsheid weer uit.
- Kells
Maar teven hebben dat volgens mij ook. Ik ken er een paar die (vroeg) gecastreerd waren en er echt oud uit zien. Rottige vacht, dik en amper bespiering meer hebben.
Definieer vroeg. Mijn teven worden altijd een keer loops. Met zes maanden castreren zou ik nooit doen.
Rozi is nu een olde tut maar die liep vanmorgen tijdens de wandeling nog te vliegen en te spelen. En ze is mooi slank. Nou heb ik wel geluk dat hun vachten niks lijden van castratie want bij een Ierse setter zou ik me ook achter mn oren krabben.
Hier zit je natuurlijk niet op te wachten
- Kells
Na de eerste of tweede loopsheid. Ik had het trouwens inderdaad over Ierse setters. Het verschil in vacht zal je bij die puli's van jou niet zien.Nanna schreef: ↑18 feb 2024, 22:44Definieer vroeg. Mijn teven worden altijd een keer loops. Met zes maanden castreren zou ik nooit doen.
Rozi is nu een olde tut maar die liep vanmorgen tijdens de wandeling nog te vliegen en te spelen. En ze is mooi slank. Nou heb ik wel geluk dat hun vachten niks lijden van castratie want bij een Ierse setter zou ik me ook achter mn oren krabben.
- Kells
Dat bedoel ik. Ik ken er helaas een paar.Nanna schreef: ↑18 feb 2024, 22:44Definieer vroeg. Mijn teven worden altijd een keer loops. Met zes maanden castreren zou ik nooit doen.
Hier zit je natuurlijk niet op te wachten
Nu snap ik ook beter waarom de setters van de buuf zo'n soortgelijke vacht hebben, die zijn inmiddels ook allemaal geholpen.
Als jij na de tweede loopsheid "vroeg" vindt dan zijn een paar teven van mij ook vroeg gecastreerd.
Ik ga uit van volgroeid dus rond de 24 maanden.
Vroeg is voor mij voor de eerste loopsheid, zoals nog steeds wel eens door DA's wordt geadviseerd.
Mijn honden bleven trouwens gewoon goed bespierd en slank en hun plukvacht is ook prima gebleven.
Het varieert per ras wat vacht betreft en mogelijk hangt het qua bespiering ook af van wat je met je honden doet?
Jarenlang teven en reuen gehad maar Pien gaat de eerste worden die ik laat helpen.
Heel lang getwijfeld maar ik hoor tegenwoordig net iets te vaak slecht aflopende bmo om mij heen.
Heel lang getwijfeld maar ik hoor tegenwoordig net iets te vaak slecht aflopende bmo om mij heen.
- sabine
- Site Admin
- Contacteer:
echt? Ik ken letterlijk 1 verhaalvan een teef met een fatale bmo, verder heb ik dat echt nog nooit gehoord. Ik geloof je wel hoor Maar raar dat het zo kan verschillen!
-
Ik denk dat het ook per situatie verschilt.
Ik denk dat veel mensen met zo'n hond die nooit echt iets buiten doet, niet uit plassen drinkt, niet met andere honden knoeit en twee keer per dag een bekertje brokken in een uitgewassen kom krijgt niet snappen hoe rampzalig de immunologische situatie van hun hond is.
Ja, de vacht glanst. De neus is nat. Hoera.
Maar verder is het scheurbuik wat ik je brom.
Dat zijn dezelfde honden die onmiddellijk aan de schijterij gaan als ze een keer een stukje kaas krijgen. En dan denken ze dat je dat verhelpt door nog eenzijdiger te gaan voeren en nog minder toe te staan.
Dus ja, dan gaat een hond dood aan een falend immuunsysteem. En dat ligt dan aan het hebben van de oorspronkelijke orgaantjes.
Ik denk dat veel mensen met zo'n hond die nooit echt iets buiten doet, niet uit plassen drinkt, niet met andere honden knoeit en twee keer per dag een bekertje brokken in een uitgewassen kom krijgt niet snappen hoe rampzalig de immunologische situatie van hun hond is.
Ja, de vacht glanst. De neus is nat. Hoera.
Maar verder is het scheurbuik wat ik je brom.
Dat zijn dezelfde honden die onmiddellijk aan de schijterij gaan als ze een keer een stukje kaas krijgen. En dan denken ze dat je dat verhelpt door nog eenzijdiger te gaan voeren en nog minder toe te staan.
Dus ja, dan gaat een hond dood aan een falend immuunsysteem. En dat ligt dan aan het hebben van de oorspronkelijke orgaantjes.
- Kells
- sabine
- Site Admin
- Contacteer:
oe kinderhandjes
-
Hier vinden ze ze heerlijk. Niet gedroogd maar toch.