Energielevel

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Loraine
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: Energielevel

Bericht door Loraine »

Bij mijn weten worden Keeshondjes daar niet op gefokt maar nou moet ik wel zeggen dat Dívka naar alle waarschijnlijkheid een oostblok broodfokhondje is waar ze natuurlijk niet letten op karakter, gezondheid etc.
Dívka is vooral extreem alle kanten op: blij is hysterisch hyperdepieper 100% in opwinding blij, bang is gillen en wegkruipen etcetc.
Ze is supergevoelig en spiegelt jouw gemoedstoestand feilloos.

Doordat ze bij haar vorige eigenaar veel heen en weer gesleept werd tussen verschillende oppassen raakte ze compleet ontworteld en ging ze zich ontzettend aan mij vastklampen, tot aan de hele avond thuis zitten huilen als een wolfje wanneer ze bij mij geweest was. :ugh:
Wel ontzettend blij zijn als ze haar toenmalige baasje zag, nog steeds trouwens, maar ook net zo blij zijn als ze mij zag.
Ik was zegmaar de stabiele factor in die tijd en ben dat gebleven toen ik haar overnam.

Haar gedrag zou ik ook absoluut niet als gezond bestempelen en het heeft een ontzettend grote rol gespeeld in de beslissing er niet mee te gaan fokken.
Ik zag het al helemaal voor me dat er 4-5 van die hysterische stuiterballen uit zouden rollen en alleen van het idee al word ik gillend gek. :Q:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 9

Bericht door Nanna »

Het is niet dat Django hier loopt te piepen en te doen. Hij kan prima relaxen. Het is niet eens dat ik de zenuwen van hém krijg maar van mezelf. Omdat ik naar die hond toe tekort schiet naar mijn idee.
Ik WEET wat hij gewend is, en ik kan daar niet aan tegemoet komen. En dat is voor een weekend best te doen, dan doet ie maar twee dagen rustiger aan en daarna kan ie weer volle bak. En hij schikt zich hoor.
Piept of zeurt nooit.
Maar als ie hier langere tijd is dan zie je dat ie steeds gretiger naar die deur schiet als er gewandeld gaat worden. Zal wellicht ook wel afnemen als ie ouder wordt want hij zit nu natuurlijk op de toppen van zijn kunnen. Met zijn gespierde billen😂
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 1

Bericht door ranetje »

Nanna schreef: 23 jun 2024, 23:25 Nou ja, Django is natuurlijk gewend aan een bepaald regime. Zoon kan dat bieden want die is ZZP’er en bepaalt zelf wanneer hij werkt. Plus dat ie het leuk vindt😎
Maar ja, wij zijn halverwege de zestig. En een leuke wandeling met de Puli’s zit er prima in. Haal makkelijk de 7000 stappen.
Maar 20.000???? En wat er dan verder nog bij komt? Nee. Das war einmal.
Lijkt me een beetje zoals Claire ook is. :D

De vraag is of je daar echt zo veel "stappen" per dag voor nodig hebt.
Als je die hondjes het een en ander te doen geeft op mentaal vlak is het echt niet nodig om zo veel te fietsen en te lopen als jouw zoon doet.
Het mag natuurlijk wel :P
En als hij dat leuk vindt moet hij het vooral doen. :ok:
Ik zou dat zelf voor Claire zeker niet aan een oppas opleggen voor een weekje logeren.
Jij bent toch vaak in je "achtertuin" met je meiden en hij kan daar best zijn energie kwijt lijkt me.
Ik zie niet zo dat hij tijdens een week logeren helemaal afgedraafd moet worden?
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Volgens mij is het vaak grotendeels inderdaad een kwestie van wat ze gewend zijn.
Natuurlijk heb je honden met een (veel) hoger energielevel en veel meer werklust, maar als honden eraan zijn gewend dat daar altijd aan tegemoet wordt gekomen, en je hebt een hond waarbij die energie en werklust een soort van oneindig zijn, dan krijg je er ook echt last van als dat eens een keertje niet kan.
Mila was in iets mindere mate ook wel zo als jonge hond, vooral wat betreft behoefte aan mentale uitdaging. Die werd nerveus, té aanwezig, vocaal, rusteloos, bij elke beweging klaar in de startblokken als ze mentaal haar ei niet voldoende kwijt was en leek wat dat betreft onverzadigbaar. Maar dat had ik ook zelf veroorzaakt. Toen ik de wandelingen hoofdzakelijk ontspannend maakte (geen bal meer mee, niet trainen, gewoon lekker hond zijn en vrij snuffelen, rennen en spelen), dagelijks vaste korte trainingssessies en speelmomenten deed, alles altijd met een heel duidelijk begin- en eindsignaal, en het voor haar dus héél duidelijk was wat ze wel en niet kon verwachten, verdween dat onverzadigbare op den duur ook. Zij was altijd klaar voor actie omdat ze dacht dat er elk moment actie kon komen, en omdat ik zag dat zij actie nodig had, voldeed ik daar ook aan. Met een hond die niets liever doet dan voor je werken, werd dat een vicieuze cirkel van steeds meer en langer en het leek nooit écht genoeg, ze wilde altijd wel meer.
We hebben wel door een zuur appeltje heen moeten bijten om uit die vicieuze cirkel te komen, maar daarna was het leven voor ons beiden wel een stuk meer ontspannen.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

@Diana Ja, maar het is mijn hond niet😎 Zoon vindt het daadwerkelijk leuk om zoveel met hem bezig te zijn, het ontspant hem. Ik kan moeilijk zeggen dat hij dat moet afbouwen omdat wij er niet aan tegemoet kunnen komen😂
Maar goed, zo is het prima opgelost. Django komt gewoon iedere donderdag met kleindochter mee en heel soms een weekend. Dat gaat perfect.
Alleen voor langere periodes gaat ie dan naar een mevrouw die er ook zoveel mee schijnt te doen. Bon.
Afbeelding
dre
Posts in topic: 1

Bericht door dre »

Nanna schreef: 24 jun 2024, 10:29 Het is niet dat Django hier loopt te piepen en te doen. Hij kan prima relaxen. Het is niet eens dat ik de zenuwen van hém krijg maar van mezelf. Omdat ik naar die hond toe tekort schiet naar mijn idee.
Dat is ook de reden dat mijn ouders de shelties niet willen om op te passen.
Een keer een weekend in nood geen probleem toen Kenzi nog alleen was, maar nu is 4 ook gewoon echt teveel voor ze.
Daarnaast kunnen de shelties best een weekend met wat minder, maar bij een week worden ze toch wel wat onrustig.

Overigens zit Vida nu in haar oneindig energie fase, maar soms heeft ze gewoon pech.
Kenzi heeft ook de neiging nooit genoeg gedaan te hebben, maar ik leer daarom mijn honden ook bewust dat er soms een paar dagen niets gebeurd.
Soms wil ik ook even niets en dan heb je je maar te schikken.
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Nanna schreef: 24 jun 2024, 14:57 @Diana Ja, maar het is mijn hond niet😎 Zoon vindt het daadwerkelijk leuk om zoveel met hem bezig te zijn, het ontspant hem. Ik kan moeilijk zeggen dat hij dat moet afbouwen omdat wij er niet aan tegemoet kunnen komen😂
Maar goed, zo is het prima opgelost. Django komt gewoon iedere donderdag met kleindochter mee en heel soms een weekend. Dat gaat perfect.
Alleen voor langere periodes gaat ie dan naar een mevrouw die er ook zoveel mee schijnt te doen. Bon.
Nee, hehe, voor een hond van een ander kun je dat niet bepalen, en logisch dat je dat iets te veel gevraagd vindt voor langere tijd. Dat zou ik ook vinden als ik langere tijd op een hond moest passen die gewend was om drie uur per dag te lopen.
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Denk je niet, achteraf gezien, dat je je zoon beter een ander ras had kunnen aanraden? Aangezien je beschrijft dat hij het ook 'wat veel' vindt?
Actief en sociaal zou je wellicht ook kunnen vinden in een poedel ofzo?
Nanna

Bericht door Nanna »

CatnDog schreef: 24 jun 2024, 16:33 Denk je niet, achteraf gezien, dat je je zoon beter een ander ras had kunnen aanraden? Aangezien je beschrijft dat hij het ook 'wat veel' vindt?
Hij wilde echt een hoog level. Veel mee doen. En sociaal.
Hij doet er ook heel veel mee hoor. Die hond komt niks tekort. En ja, je hebt dagen dat je er niet aan toe komt maar eigenlijk altijd wel.
Hierna komt er ws een Welsh Springer. Even wat kalmer aan :LOL:
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 24 jun 2024, 16:38
CatnDog schreef: 24 jun 2024, 16:33 Denk je niet, achteraf gezien, dat je je zoon beter een ander ras had kunnen aanraden? Aangezien je beschrijft dat hij het ook 'wat veel' vindt?
Hij doet er ook heel veel mee hoor. Die hond komt niks tekort. En ja, je hebt dagen dat je er niet aan toe komt maar eigenlijk altijd wel.
Ik denk niet dat Django te kort komt, hoor. Eerder dat je zoon wat tijd tekort komt. :lol1:
Nanna

Bericht door Nanna »

Nee, zoon en Django is echt een bromance. Django geeft geen zak om schoondochter, die leeft voor Paul.
En Django komt vaak erg goed uit😎 Als de misjpoge weer eens aanzit moet Django opeens wandelen. En tsja, minstens anderhalf uur want dat heeft ie nodig😂😂
Afbeelding
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Nanna schreef: 24 jun 2024, 16:38
Laat hem dan heel erg goed op karakters letten.
Dat is bij de huidige (show) Welsh dramatisch.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Gretha schreef: 24 jun 2024, 16:51
Django wordt volgende maand drie, dus hopelijk ligt dat nog erg ver weg :mrgreen:
Afbeelding
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Nanna schreef: 24 jun 2024, 16:55
Gretha schreef: 24 jun 2024, 16:51
Django wordt volgende maand drie, dus hopelijk ligt dat nog erg ver weg :mrgreen:
Daar ging ik al vanuit, maar een gewaarschuwd mens.... 😉
Afbeelding
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Andersom kan het trouwens ook. Lola krijgt veel meer beweging als ze bij Opa is. Harry is 78 en loopt nog flinke afstanden met Aideen en Lola. Haar baasjes hebben daar minder tijd voor.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira
Posts in topic: 3
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Met een zuurstoffles en de rollator van de buurvrouw kun je ook 20 kilometer je hond uitlaten. Ik heb echt nul geduld met slachtofferverhalen. Dan ben je geen baas dus je hebt geen hond.
Prima dat je voor pampus ligt maar je hebt een hond genomen en die geef je dan netjes weg. Gewoon niet verzorgen is geen optie al heb je tien tieten met kanker.
Plaats reactie