EchoMira schreef: 24 sep 2026, 23:11
Nou dan moet hij echt wel even fronsen en gaat hij staan kijken met hele rechte polsen en een hoge nek. Daar zou hij bij een verkeerde aanpak vervelend gedrag bij kunnen ontwikkelen dus ik geef hem genoeg tijd om te overzien wat er gebeurt
Dit is zo essentieel, Hem de tijd gunnen het te overzien.Daar gaan veel mensen de fout mee in, ze interpreteren dat als fixeren, en dus gereedmaken om aan te vallen of zo. En als je daarvan uitgaat heeft dat zijn negatieve weerslag op de onderlinge relatie.
Merlijntje doet dat ook, in nieuwe situaties die hem vreemd zijn. Of dingen die opeens anders zijn, hier moet hij nog even wennen dat de grijze containers op een bepaalde dag aan het pad staan Hij mag al die indrukken absorberen, samen staan we te kijken. Hij krijgt een kroel in zijn wammen en we lopen gezamenlijk verder, omdat we dit onderling hebben besloten. Het leidt er wel toe dat wandelingen met hem niet bepaald uptempo zijn, maar eerder een vorm van mindfullness
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
EchoMira schreef: 24 sep 2026, 23:11
Nou dan moet hij echt wel even fronsen en gaat hij staan kijken met hele rechte polsen en een hoge nek. Daar zou hij bij een verkeerde aanpak vervelend gedrag bij kunnen ontwikkelen dus ik geef hem genoeg tijd om te overzien wat er gebeurt
Dit is zo essentieel, Hem de tijd gunnen het te overzien.Daar gaan veel mensen de fout mee in, ze interpreteren dat als fixeren, en dus gereedmaken om aan te vallen of zo.
Fijn om jouw bevestiging te krijgen.
Ik wil vooral dat hij in de juiste modus weer doorloopt want dat is de indruk die hij onthoudt. "Dat zijn de gillende sennenhondjes van de buren. Die doen niets anders dan gillen en dat was vorige keer geen escalatie dus daar hoef ik nu ook niets mee."
Als hij dus nog niet klaar is om door te lopen dan hoeft dat niet. Verder naderen (dat zou de weg oversteken zijn) mag ook niet maar dat doet hij ook niet. Dus dan laat ik hem inderdaad even verwerken wat hij ziet.
Ik wil dat hij dat soort dingen als normaal gaat zien want dat is hier nu eenmaal normaal. Hij leert trouwens prima. Dat is alvast geen punt. Hij is ontzettend slim.
Precies, dingen normaal gaan zien omdat dat nu eenmaal normaal is. En vooral hem steeds opnieuw blootstellen aan dit soort situaties, zodat hij niet wereldvreemd wordt.
En zeker, zodra je een goede verhouding hebt met elkaar pikken ze dingen snel op.
Josefien schreef: 25 sep 2026, 00:14
Precies, dingen normaal gaan zien omdat dat nu eenmaal normaal is. En vooral hem steeds opnieuw blootstellen aan dit soort situaties, zodat hij niet wereldvreemd wordt.
Het doel is wereldpassend voor de wereld waar hij nu in woont en die wijkt niet enorm af van de wereld waar hij uit komt.
Maar eergisteren liep hij aan een gebogen lijntje terwijl anderhalve meter naar links twee gillende jongetjes met een opstijgende drone stonden en anderhalve meter de andere kant op drie kippen liepen. Dat is kennelijk de realiteit die hier heerst en dat kan hij echt prima hebben. Het is een enorme indrukwekkende hond maar zeker geen moeilijke hond. De uitdaging is om er zelf niet alsnog moeilijk over te gaan lopen doen. Hij vraagt om vertrouwen. Niet om argwaan aan de rukriem.
Hij gaat het allemaal prachtig doen maar je moet hem met rust laten.
En ik snap het hoor. Ik moet echt actief de neiging om hem korter te pakken bevechten. Maar dat is mijn probleem en niet het zijne. Hij doet het goed en goed doen loop je niet in de weg.
En nogmaals precies, hij heeft geen rukjes aan de lijn nodig, integendeel. Hij denkt voor zichzelf en neemt zelfstandig beslissingen. En dat respecteren, dat is de crux. Hem accepteren zoals hij is en van daaruit handelen op gevoelsniveau.
Geen issues maken, waar geen issues zijn. Hem bevestigen in zijn onverstoorbaarheid. Ik bedank Merlijntje altijd wanneer hij iets opmerkt wat mij niet opviel, en dan krijg ik zo'n fijne blik van hem.