Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?
Re: Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?
Wij hebben hier ook een gekke kat lopen die komt op honden afgerend om te spelen
Net kwam hij op Bertus af ,die stond maar raar te kijken
De kat gaat op zijn rug liggen kopjes geven
Bertus stond maar wat te kwispelen
Net kwam hij op Bertus af ,die stond maar raar te kijken
De kat gaat op zijn rug liggen kopjes geven
Bertus stond maar wat te kwispelen
- Susam
- Posts in topic: 11
- Welke: Podengo kruising
@Marc walgelijk!
Het zou wel echt helpen als alle huiskatten gechipt werden, dan weet je tenminste een beetje hoe en wat.
Het zou wel echt helpen als alle huiskatten gechipt werden, dan weet je tenminste een beetje hoe en wat.
Deze op Facebook was gechipt. De eigenaar schreef dat ze de kat 50 km verder hadden gevonden. Vermagerd en zwak. Daaronder allemaal berichten van mensen met duiven en vijvers etc die zeiden als ze bij mij in de tuin komen vang ik ze en neem ik ze mee naar werk en dump ze daar etc.
- Diana
- Posts in topic: 31
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Hoe dan? Dan moet je ze wel eerst vangen en de chip uitlezen.
Eén van mijn katten is in NL 2 maanden vermist geweest en bleek achteraf al die tijd in een straatje aan de overkant van de spoorlijn te hebben 'gewoond' onder auto's. Er waren meerdere mensen in die straat die hem hadden opgemerkt en dachten dat het waarschijnlijk een verdwaald huisdier was, dus de dierenambulance hadden gebeld om te melden dat er opeens een vreemde rode ex-kater in de straat liep. Maar daar komen ze echt niet voor, terwijl ik hem daar ook nog eens als vermist opgegeven had (dus als ze even de database hadden gecheckt, hadden ze misschien kunnen bedenken dat hij het wel eens zou kunnen zijn, aangezien het hemelsbreed 300 meter verderop was). Uiteindelijk heb ik hem gelukkig zelf teruggevonden.
Maar je hebt dus niets aan een chip als een kat zich niet zomaar laat pakken en er niemand actie onderneemt en de chip komt uitlezen na een melding. Dat werkt alleen als iemand de kat wel kan pakken en er zelf mee naar een dierenarts gaat om de chip te laten uitlezen. Maar veel katten laten zich niet zomaar door vreemden oppakken als ze verdwaald en op hun hoede zijn. En ze komen ook lang niet altijd op een plek terecht waar mensen überhaupt opmerken dat er opeens een vreemde kat rondloopt.
- Susam
- Posts in topic: 11
- Welke: Podengo kruising
als dat standaard verplicht zou worden net als bij honden denk ik dat het een ander verhaal wordt? Dan heb je nog de feiten die jij benoemt, maar dan wordt er misschien toch sneller uitgelezen? Hier lopen zo veel katten, ik weet inderdaad niet welke van wie is, maar stel er zou er een vermist zijn dan is dat toch handiger. Ik hoor steeds meer van mensen die een uitlezer hebben thuis.Diana schreef: ↑27 sep 2024, 07:59Hoe dan? Dan moet je ze wel eerst vangen en de chip uitlezen.
Eén van mijn katten is in NL 2 maanden vermist geweest en bleek achteraf al die tijd in een straatje aan de overkant van de spoorlijn te hebben 'gewoond' onder auto's. Er waren meerdere mensen in die straat die hem hadden opgemerkt en dachten dat het waarschijnlijk een verdwaald huisdier was, dus de dierenambulance hadden gebeld om te melden dat er opeens een vreemde rode ex-kater in de straat liep. Maar daar komen ze echt niet voor, terwijl ik hem daar ook nog eens als vermist opgegeven had (dus als ze even de database hadden gecheckt, hadden ze misschien kunnen bedenken dat hij het wel eens zou kunnen zijn, aangezien het hemelsbreed 300 meter verderop was). Uiteindelijk heb ik hem gelukkig zelf teruggevonden.
Maar je hebt dus niets aan een chip als een kat zich niet zomaar laat pakken en er niemand actie onderneemt en de chip komt uitlezen na een melding. Dat werkt alleen als iemand de kat wel kan pakken en er zelf mee naar een dierenarts gaat om de chip te laten uitlezen. Maar veel katten laten zich niet zomaar door vreemden oppakken als ze verdwaald en op hun hoede zijn. En ze komen ook lang niet altijd op een plek terecht waar mensen überhaupt opmerken dat er opeens een vreemde kat rondloopt.
- Diana
Ik denk het niet, want ik denk dat het de meeste mensen helemaal niet opvalt dat er ineens een vreemde kat in de buurt loopt (als het een beetje een katrijke buurt is al helemaal niet). Bij een loslopende hond is dat anders, maar loslopende katten zie je overal. Dierenambulance en andere instanties hebben helemaal geen tijd en mankracht om elke loslopende kat te gaan vangen en de chip uit te lezen, om vervolgens waarschijnlijk vaak te moeten constateren dat die kat gewoon daar in de straat woont en lekker zijn rondje aan het lopen is.Susam schreef: ↑27 sep 2024, 09:01als dat standaard verplicht zou worden net als bij honden denk ik dat het een ander verhaal wordt? Dan heb je nog de feiten die jij benoemt, maar dan wordt er misschien toch sneller uitgelezen? Hier lopen zo veel katten, ik weet inderdaad niet welke van wie is, maar stel er zou er een vermist zijn dan is dat toch handiger. Ik hoor steeds meer van mensen die een uitlezer hebben thuis.Diana schreef: ↑27 sep 2024, 07:59Hoe dan? Dan moet je ze wel eerst vangen en de chip uitlezen.
Een chip is handig als je kat wél gevangen wordt, bij iemand in huis of in een asiel terechtkomt of in het ergste geval platgereden wordt, maar als hij gewoon ergens verdwaald rondloopt (en dat is hoe de meeste katten vermist raken en nooit teruggevonden worden) heb je er niets aan.
- Loraine
- Posts in topic: 3
- Honden: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Ik snap ook wel dat de dierenambulance niet voor elke loslopende kat komt.
Als ik alleen al zie wat er hier aan oproepen op facebook voorbij komt, mooie goed verzorgde maar soms wat slanke katten die eens aandacht of eten hebben gehad vd persoon die de oproep plaatst en daar dan uiteraard vaker komen kijken.
Of met een ietwat plukkerige/piekerige vacht omdat ze net in de regen buiten waren, door de bosjes geragd zijn ofzo.
"Deze kat komt hier heel vaak en hij ziet er slecht uit, hij is zooooo mager/heeft verschrikkelijk veel honger/zijn vacht is zooooo slecht. Van wie is hij? Is hij weggelopen? Gedumpt?" om de berichten maar ff samen te vatten.
De dierenambulance heeft daar meer dan een dagtaak aan als ze op alle oproepen afkomen.
Als ik alleen al zie wat er hier aan oproepen op facebook voorbij komt, mooie goed verzorgde maar soms wat slanke katten die eens aandacht of eten hebben gehad vd persoon die de oproep plaatst en daar dan uiteraard vaker komen kijken.
Of met een ietwat plukkerige/piekerige vacht omdat ze net in de regen buiten waren, door de bosjes geragd zijn ofzo.
"Deze kat komt hier heel vaak en hij ziet er slecht uit, hij is zooooo mager/heeft verschrikkelijk veel honger/zijn vacht is zooooo slecht. Van wie is hij? Is hij weggelopen? Gedumpt?" om de berichten maar ff samen te vatten.
De dierenambulance heeft daar meer dan een dagtaak aan als ze op alle oproepen afkomen.
In die facebook groepen zitten vaak mensen die een chiplezer hebben en de halve dag paraat staan. Katten hebben de domme gewoonte op 100 meter van huis te verdwalen dus ik ben blij dat er zoveel mensen zijn die de moeite nemen langs te komen.
- Diana
Ja, mijn Bono was dus ook dichtbij huis verdwaald. Waarschijnlijk ergens van geschrokken en de spoorlijn (talud) tegenover mijn huis overgestoken en daarna durfde hij daar niet meer overheen om terug naar huis te gaan, of wist niet meer hoe. Hemelsbreed was het heel dichtbij. Maar in die straat zat blijkbaar niemand op een Facebookgroep voor vermiste katten Want er waren dus wel minimaal twee mensen geweest die het was opgevallen dat mijn kat daar opeens liep en van niemand leek te zijn en die de dierenambulance daarover hadden gebeld. Maar omdat Bono niet zomaar te pakken was, wisten ze verder ook niet wat ze nog konden doen.
Niet iedereen zit natuurlijk op Facebook en als je zelf geen katten hebt, ben je hoogstwaarschijnlijk ook niet lid van dergelijke groepen.
- CatnDog
- Posts in topic: 13
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Is er al iets meer bekend over het lot van Kaj?
Ik kwam dit bericht nog tegen vanochtend:
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... incidenten
Ik kwam dit bericht nog tegen vanochtend:
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... incidenten