Toen ik naar les ging, kwam net tetterbekje van de buren ook naar buiten.
Maar Glory was dusdanig happy dat we naar school gingen dat ze hem compleet negeerde (of sowieso niet reageert omdat dat beest de hele dag tettert als hij er is en een kop kleiner dan zij is..

)
Op school liep ik in op gesprek tussen instructeur en andere deelneemster, over uitvallen. Dacht dat het weer over haar hond ging, maar de nieuwe kleine hond van haar ouders schijnt ondanks op training te zitten ook uit te vallen.
Die school hanteert correcties, en meestal draagt van klein tot groot daar slipketting. Belonen niet met voer maar stem en aaien moet voldoende zijn om de hond te belonen voor goed en gewenst gedrag, al het negatieve wordt gecorrigeerd met gebruik van slipcorrectie die zogenaamd de nekbeet correctie nabootst die pups in het nest van moeders krijgen, of die honden elkaar onderling geven om elkaar te corrigeren

(staat ook echt op de website van die school)
Instructeur is meer van counter conditioning, en eigenlijk ook niet zo van hoe ik het eigenlijk bij de herders deed, en ook met Chara en Glory.
Ik vraag dus aandacht of leid even af, om door te lopen en dat is min of meer inderdaad een commando of discipline die ik verlang.
Hij adviseerde me met name dus omdat ik benoemde dat Glory na x zoveel met met name Duitse herders echt angstiger lijkt te worden.
Neem daarbij dan het emmertje dat over gaat lopen als dat vaak achter elkaar gebeurd, hetzij in een wandeling of ook op verschillende dagen continue..
Zijn advies is dus echt om met Glory dan toch meer ruimte te nemen, zelf toch maar handelen omdat ik immers weet dat die mensen met die specifieke honden het dus echt niet zelf gaan doen.
Hij had daarin toch wel een punt vond ik. Ik besef me nu dat door door te lopen op voor mij wel respectievelijke afstand , ik wel erg veel van Glory heb gevraagd. Mij heel erg te vertrouwen, terwijl ze het waarschijnlijk dood eng vond.
Ga toch volgende keer dat ik het zie aankomen, maar oversteken om nog meer ruimte te nemen/geven in belang van mijn eigen honden.
Ik ga niet afwijken van hoe ik eigenlijk altijd heb gedaan, even aandacht vragen en doorlopen, dat werkt voor mijn gevoel wel het beste voor mij en ook wel voor de honden volgens mij. Als ik er eenmaal voorbij ben met een minuut geef ik weer vrije lijn, dus ik zie het zelf niet geheel als een drillcommando en ik straf ook niet als ze wel de behoefte hebben om de hond toch zijlings in de gaten te houden, want dat zou ik ook doen als ik mens of dier niet vertrouw

(met niet afwijken, bedoel ik dan dat als ik over zou steken ik dan alsnog even vraag naast me te lopen, want dat is nu eenmaal zo als ik oversteek ook, + dat ik ze naast me roep bij zien van andere honden op straat omdat ze hier aan een flex van 8 meter lopen, dus bij me roepen is dan sowieso standaard en dan gaat de stop erop, maar wel dusdanig dat het lijntje slap hangt, maar kort genoeg om niet verrast te kunnen worden mocht een hond komen, of mochten ze zelf tóch ineens uit willen vliegen)