Tutten enzo

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Nanna

Re: Tutten enzo

Bericht door Nanna »

Ik ben dol op die Pulivachten.
Nooit kammen of verharen, maar wel het gefrut.
‘s Avonds languit op schoot voor de tv en dan maar als een aap lopen vlooien. Takjes, stukjes hei, blaadjes. Beetje bijscheuren, buikje krabben, oortjes wrijven. Het is vechten wie schoot mag.
En ik hoef mn aandacht er niet bij te houden, het gaat vanzelf. Het werkt enorm kalmerend kan ik u zeggen.
Tamara
Posts in topic: 3

Bericht door Tamara »

Nanna schreef: 31 okt 2021, 09:19 Ik ben dol op die Pulivachten.
Nooit kammen of verharen, maar wel het gefrut.
‘s Avonds languit op schoot voor de tv en dan maar als een aap lopen vlooien. Takjes, stukjes hei, blaadjes. Beetje bijscheuren, buikje krabben, oortjes wrijven. Het is vechten wie schoot mag.
En ik hoef mn aandacht er niet bij te houden, het gaat vanzelf. Het werkt enorm kalmerend kan ik u zeggen.
Ik zie mezelf steeds vaker met een Puli lopen, haha. Wie weet ooit, als ik oud mag worden.
Afbeelding
Tamara

Bericht door Tamara »

Hij is toch om op te eten, zo schattig :I:
Yvette schreef: 30 okt 2021, 23:57 Zo zeg maar, kan ik echt van genieten :I:
Afbeelding
Afbeelding
Jetski
Welke: Portugese waterhond

Bericht door Jetski »

*Esther schreef: 30 okt 2021, 19:03
Jetski schreef: 30 okt 2021, 17:17 Ollie heeft best een intensieve vachtverzorging nodig.
Buiten dat hij elke 8 weken naar de trimster gaat hou ik 'm zelf tussendoor bij.
Omdat het hier in huis steeds meer naar sloot ging stinken hebben we een paar jaar geleden een hondenbad in de garage gezet.
Dat, samen met een waterblazer is echt het geld dubbel en dwars waard.
Heerlijk om hem af en toe weer lekker fris en fruitig te maken!
Helaas geniet Ollie zelf niet zo van het getut, maar hij zal vast blij zijn om geen klitten te hebben. 🤭
Ollie fotooooo's please 😉

Ik heb dus helemaal geen foto's van hem in bad zag ik, eerstvolgende wasbeurt zal ik er eens een paar maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
galga's
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Zamunda schreef: 31 okt 2021, 06:56
galga's schreef: 31 okt 2021, 05:16Tussendoor zoveel mogelijk zooi eruit pulken, want elk stukje zooi kan de start zijn van een klit. Ik hoef dus niet elke dag te borstelen. Mag ook niet, want dat beschadigt het haar, wat weer leidt tot klitten. Nu met de vachtwissel is het het uitvallende haar wat zorgt voor klitten. Gelukkig ondergaat ze het prima. Als ze helemaal in volwassen vacht zit en we hebben een beetje geluk met haar vacht, zou ze om de week in bad moeten. Met pech elke week.
Oh god, zou echt zo niks voor mij zijn :LOL: . Is ook best wennen denk ik na al die gladharigen :mrgreen: ?
Mijn dochter heeft een Afrikaanse vader. Qua haar verzorging dus wel wat gewend :engel: Maar inderdaad wel wennen, zo'n langhaar tussen de kortharen en halflanghaar. Ik vind het eigenlijk vooral een beetje sneu voor haar. Ze heeft het snel warm, blijft lang nat, door de bosjes rennen is wat onpraktisch met al die grijptakken. Maar ja, korthouden wordt hem niet. Ik vind een kort geschoren Afghaan niet om aan te zien en het mag ook niet voor de show en ren-/coursing wedstrijden.
Afbeelding
Paxi

Bericht door Paxi »

galga's schreef: 31 okt 2021, 05:16
Zamunda schreef: 30 okt 2021, 07:38
galga's schreef: 30 okt 2021, 06:30En ja, ze mag gewoon hond zijn. Ze loopt 's ochtends vaak los door het natte gras te spelen met Kiki en Aglaia. En ja, daar is ook kleefkruid en andere meuk die in haar vacht blijft hangen. Van de week maakte ze een misstap en belandde ze met haar achterkant in een moddersloot :schrik: :nocheer: Om vervolgens van de schrik in de brandnetels te gaan rollen :O: Mocht ik met een bebladerd moddervarken naar huis lopen :LOL:
Ze zit nu in de vachtwissel en dat is een ramp om haar klit-vrij te houden (het loslopen helpt niet echt). Ze heeft nu elke 4-5 dagen haar bad/kam/föhn ritueel.
Moet je dan tussendoor ook nog allerlei zooi eruit pulken of is dat badritueel elke 4-5 dagen genoeg om tussendoor niets te hoeven doen?
Tussendoor zoveel mogelijk zooi eruit pulken, want elk stukje zooi kan de start zijn van een klit. Ik hoef dus niet elke dag te borstelen. Mag ook niet, want dat beschadigt het haar, wat weer leidt tot klitten. Nu met de vachtwissel is het het uitvallende haar wat zorgt voor klitten. Gelukkig ondergaat ze het prima. Als ze helemaal in volwassen vacht zit en we hebben een beetje geluk met haar vacht, zou ze om de week in bad moeten. Met pech elke week.

Paxi schreef: 30 okt 2021, 19:54 Ja, heerlijk tutten met je hond! Daarom heb ik al mijn hele leven zeer langharige honden! Heb een verzameling kammen en borstels waar een professionele trimmer jaloers op zou zijn :mrgreen:
Elke dag kammen en borstelen hoort bij mijn dagindeling. Bij Mac ook geen overbodige handeling want het is een goordop. Elke sloot, plas, zandberg, noem maar op, raust hij doorheen. 's Avonds op de bank doe ik hem "braillen". Met mijn handen door die vacht voelen of er een takje, blaadje, bultje zit. Zalig!
Hij wordt wel eens moe van me, denk ik, als ik weer met nieuw kammetje aankom, maar ach, ik doe ook dingen voor zijn hobbies.
Hoe krijg jij Mac weer droog als hij in de sloot gelegen heeft? Aislynn blijft zo lang nat, ik laat haar gewoon aan de lucht opdrogen als ze bij loslopen nat is geworden. Een waterblazer is geen optie, omdat dat de haren in de knoop draait.
Ik laat Mac ook aan de lucht opdrogen, hij heeft geen ondervacht, is sneller droog dan de Jack Russel oppashond. Hij rent zichzelf droog :mrgreen: , is altijd in beweging. Hij komt aan de ene kant langsgescheurd als een natte Gremlin en komt aan de andere kant terughollen als een ontplofte wattenbol, zo snel gaat dat.

Aislynn is de Afghaan toch? Heb vroeger altijd Afghanen gehad en we woonden aan zee, dus elke dag nat. Liet ze ook altijd gewoon opdrogen door te rennen. Had ze (met veel moeite) aangeleerd dat ze meteen het water in mochten als we het strand opkwamen, daarna niet meer en dan op het strand droog hollen.
Bij de jonge honden was de natte vacht een ramp, klitten, zand overal en eeuwig lang nat blijven, na hun tweede jaar geen vuiltje meer aan de lucht, zo droog, nauwelijks klitten, zand bleef niet meer hangen.
Dus maak je geen zorgen, die vacht wordt vanzelf Teflon :F:

En het tutten en borstelen met een volwassen Afghaan geeft de ULTIEME voldoening :engel:
Afbeelding
*Esther
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Jetski schreef: 31 okt 2021, 11:30
Jetski schreef: 30 okt 2021, 17:17 Ollie heeft best een intensieve vachtverzorging nodig.
Buiten dat hij elke 8 weken naar de trimster gaat hou ik 'm zelf tussendoor bij.
Omdat het hier in huis steeds meer naar sloot ging stinken hebben we een paar jaar geleden een hondenbad in de garage gezet.
Dat, samen met een waterblazer is echt het geld dubbel en dwars waard.
Heerlijk om hem af en toe weer lekker fris en fruitig te maken!
Helaas geniet Ollie zelf niet zo van het getut, maar hij zal vast blij zijn om geen klitten te hebben. 🤭

Ik heb dus helemaal geen foto's van hem in bad zag ik, eerstvolgende wasbeurt zal ik er eens een paar maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wow, wat een mooie hond, lekkere brede kop!
Dankjewel! Heerlijk mee op de boot, ultieme uitje voor een Waterhond natuurlijk! Nou, je moet hem echt vaker laten zien hoor!!!
Afbeelding
Jetski
Welke: Portugese waterhond

Bericht door Jetski »

*Esther schreef: 31 okt 2021, 11:47
Jetski schreef: 31 okt 2021, 11:30

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wow, wat een mooie hond, lekkere brede kop!
Dankjewel! Heerlijk mee op de boot, ultieme uitje voor een Waterhond natuurlijk! Nou, je moet hem echt vaker laten zien hoor!!!
Dank je wel! Ja hij gaat graag mee op een boot.
En sinds kort hebben we sups. Vindt hij ook geweldig.
Haha ik plaats niet vaak foto's terwijl het nu ook zo makkelijk voor een nono (zoals ik) gemaakt is. :lol1:
Afbeelding
*Esther
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Ha, dat is even omschakelen he.....
Op zich houd ik er van wanneer mijn honden er netjes bijlopen en het is ook niet erg om te doen. Maar mijn timing blijft beroerd. Geen tijd, te laat. Gewoon mijn fout. Maar als ik tijd heb, is het heerlijk om te doen en Hazel en Polar vinden het allemaal best. Ted is kwijt als ze mij de borstel ziet pakken.
Afbeelding
Yvette
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Toy Poedel + Kelpie kruising
Contacteer:

Bericht door Yvette »

Jetski schreef: Haha ik plaats niet vaak foto's terwijl het nu ook zo makkelijk voor een nono (zoals ik) gemaakt is. :lol1:
Dat is wel echt ideaal hè, ik ben er ook blij, geen omslachtig gedoe meer :E:

Ollie is echt een leukerd, ik vind ik zijn gezicht leuk, zo'n lekkere zoenkop heeft ie :I:
Groetjes Yvette
Afbeelding
Freek (2020), Barrie (2021)
Joyce
Posts in topic: 1
Welke: Kruising en Franse bulldog

Bericht door Joyce »

Nee gelukkig 2 gladharige honden
Zamunda
Posts in topic: 9
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Jetski schreef: 31 okt 2021, 12:05Haha ik plaats niet vaak foto's terwijl het nu ook zo makkelijk voor een nono (zoals ik) gemaakt is. :lol1:
Graag weer foto's plaatsen :E: .
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
galga's
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Paxi schreef: 31 okt 2021, 11:42
Aislynn is de Afghaan toch? Heb vroeger altijd Afghanen gehad en we woonden aan zee, dus elke dag nat. Liet ze ook altijd gewoon opdrogen door te rennen. Had ze (met veel moeite) aangeleerd dat ze meteen het water in mochten als we het strand opkwamen, daarna niet meer en dan op het strand droog hollen.
Bij de jonge honden was de natte vacht een ramp, klitten, zand overal en eeuwig lang nat blijven, na hun tweede jaar geen vuiltje meer aan de lucht, zo droog, nauwelijks klitten, zand bleef niet meer hangen.
Dus maak je geen zorgen, die vacht wordt vanzelf Teflon :F:

En het tutten en borstelen met een volwassen Afghaan geeft de ULTIEME voldoening :engel:
Aislynn is inderdaad de Afghaan. Ze loopt vaak 's ochtends los door het natte gras. En als ze dan gek gaat doen, wordt ze drijfnat. Dus nog 2 jaar ellende (ze is 13 maanden nu, nog niet loops geweest) :nocheer: en dan wordt het makkelijker :cheer: . En om haar nu niet meer los te laten vind ik ook weer zowat. Ze moet wel gewoon hond kunnen blijven. Mits ze in de buurt blijft en redelijk komt als ik haar roep. Maar dat ligt aan haar, niet aan haar vacht.

Ik hoop dat het tutten en borstelen voor haar ook het ultieme genieten gaat worden. Ze vindt het nu voornamelijk stom en zichzelf heel zielig, maar laat het wel toe. En als ze klaar is, is ze helemaal blij en rent ze direct naar de snoepjes pot, om vervolgens even een paar rondjes door de postzegeltuin te racen :LOL:
Afbeelding
Veertje

Bericht door Veertje »

Ik vind het heel leuk om te doen zolang het geen moeten wordt. Bij mijn honden hoef ik eigenlijk vrijwel niks te doen, dus voor de niet-tutters hoef je echt niet per se een kortharige hond te nemen. Het aait wel veel lekkerder, dat zachte lange haar :pffff:
Lothian schreef: 30 okt 2021, 07:46 (...)Ze is net weer zo goed als klaar mer verharen en heeft vrijwel geen ondervacht meer. Goed bezig meid, lekker meedraaien met de seizoenen :roll:
:LOL: Aan seizoenen doet Tess ook niet, Tess verhaart op hormonale basis. Dit jaar kwam het toevallig goed uit, maar ze is ook wel eens in december helemaal kaal geweest :')
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

De Puli’s slepen weleens takjes en blaadjes mee. Het meeste is er trouwens alweer uit voor we thuis zijn. Als je daar overstuur van moet raken mag je je weleens laten bekijken😎
Ik had veel meer last van die verharende whippetvacht met die steekhaartjes. En dan had ik nog geluk da Topsi een donkere vacht had.
Afbeelding
Paxi

Bericht door Paxi »

Die van mij ziet er ook uit als een herfststukje als we uit het bos komen. Valt er vanzelf uit. De oppas Jack Russel is dan nog helemaal schoon. Maar zijn prikhaar ligt overal, zelfs in mijn BH, zodat ik en plein public als Bokito op mijn borst moet krabben. Geef mij maar een langhaar!
Afbeelding
Yvette
Contacteer:

Bericht door Yvette »

Paxi schreef: 02 nov 2021, 15:07 Die van mij ziet er ook uit als een herfststukje als we uit het bos komen. Valt er vanzelf uit. De oppas Jack Russel is dan nog helemaal schoon. Maar zijn prikhaar ligt overal, zelfs in mijn BH, zodat ik en plein public als Bokito op mijn borst moet krabben. Geef mij maar een langhaar!
:LOL: :LOL: :LOL:
Groetjes Yvette
Afbeelding
Gretha
Posts in topic: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Ik heb nu 2 kortharen en daar ben ik erg blij mee. De reuma in mijn vingers zorgt ervoor dat intensief vachtonderhoud niet goed meer lukt.
Maar hiervoor hadden we 2 Newfoundlanders en ik vond het heerlijk om ze te kammen en (sommige delen) te knippen.
Nou ja, bij één van de 2 dan. De andere was een nerveuze zenuwlijer die kammen doodeng vond. Dat was alles behalve ontspannen. Dan valt een grondige kambeurt van 3 uur niet mee.
De andere lag doodstil als een vloerkleed. Ideaal. En het resultaat was altijd fantastisch. Zo mooi hoe ze er daarna uitzien.
Ik hield ze ook goed bij en was er best trots op dat ze er eigenlijk altijd tiptop bij liepen.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Drie uur kammen????
Ik borstelde mijn Newfoundlander binnen tien minuten uit. En hij liep erbij als een prins.
Gretha
Posts in topic: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Nanna schreef: 02 nov 2021, 22:02 Drie uur kammen????
Ik borstelde mijn Newfoundlander binnen tien minuten uit. En hij liep erbij als een prins.
Dat deed ik 1x in de maand ofzo. Echt hun hele vacht, stukje voor stukje tot op de huid uitkammen. Ze hadden beiden enorm veel onderwol. En vooral hun kraag en broek konden flink klitten.
Afbeelding
Yvette
Contacteer:

Bericht door Yvette »

Een moderne NF kun je echt onmogelijk in 10 minuten helemaal uitgeborsteld hebben :schrik:
Groetjes Yvette
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Yvette schreef: 03 nov 2021, 10:55 Een moderne NF kun je echt onmogelijk in 10 minuten helemaal uitgeborsteld hebben :schrik:
Ik had een ouderwetse. De nieuwe soort met die rare hangkoppen laat ik volgaarne aan mij voorbijgaan…
Suzanne
Welke: Havanezers

Bericht door Suzanne »

Soms vind ik het heerlijk, dat gefrut, andere keren zeg ik tegen mezelf dat ik ze kaal scheer.
Saar is behoorlijk kleinzerig, dus dat moet allemaal uiterst voorzichtig en dat kamt niet leuk. Gelukkig wel een makkelijke vacht en als ze kort geleden gewassen is, is ze in 10 minuten klaar.
Eef vindt het dan weer fantastisch om gekamd te worden. Het kan haar niet lang genoeg duren en ze maalt er niet om of je een beetje aan een haar trekt door een klit.
Het enige wat ik wel vervelend vind is het wassen, dan moeten ze al klitvrij zijn voor ze onder de douche mogen, douchen vinden ze allebei verschrikkelijk, daarna moeten ze geföhnd want anders liggen ze te rillen, en dan wéér gekamd. Lichamelijk trek ik dat erg slecht.
Plaats reactie