Hebben ze de tumor inclusief betreffende bijnier weggehaald (omdat je schrijft dat je hoopt dat de andere goed functioneert)?
Wel een serieuze klomp, zo te zien.
Vannacht blijft de dierenarts bij hem in de kliniek zodat ze hem elke twee uur kan laten lopen en hem in de gaten kan houden.
Gos schreef: ↑30 mei 2022, 19:37
@Inge O ja de hele bijnier plus tumor is eruit. Het was wel een hele klus en een lange operatie omdat elk klein knipje heel overwogen moest gebeuren ivm gevaar op bloedingen enzo. Ze heeft het met nog een andere dierenarts gedaan ivm de complexiteit en het was een lange operatie. We hadden goede afspraken gemaakt voor als ze nog enge dingen zou tegenkomen. Dat was gelukkig niet het geval.
Dat hebben ze dan mooi gedaan, ziet er een nette en ongeschonden weefselbol uit.
Gos schreef: ↑31 mei 2022, 09:40
De dierenarts belde net, hij heeft het prima gedaan vannacht en volgens haar eet hij als een stofzuiger (de kleine porties van zijn eigen voer die hij tot nu toe heeft gehad). Hij krijgt nu nog een electrolyten infuus. Maar zonder tegenbericht mag ik hem om 15:30 gaan halen! Dan een paar dagen elke ochtend even laten controleren, wat geen enkel probleem is want ik heb de hele week vrij (en anders was er ook wel een mouw aan te passen gelukkig).
Weer een stap in de goede richting.
ontzettend fijn, ik zie je daar vanmiddag wel, want aan het werk, zal hem als het mag een voorzichtige knuffel geven.
Wat ontzettend fijn, klinkt heel positief allemaal Nu even samen een paar dagen flink bijkomen - dat heb jij misschien nog wel meer nodig dan hij als ik het zo lees
Balen dat er toch wat kwaadaardige cellen zijn aangetroffen maar fijn dat het nu in ieder geval goed gaat.
En goed teken dat hij weer wat brutaler wordt
ranetje schreef: ↑26 jun 2022, 11:06
Het is geen echt optimistisch beeld.
Zo lang hij zich prima voelt dan maar aan de prednoral blijven en lekker laten doen waar hij blij van wordt?
Er is weinig andere keus. Het kan zijn dat de bijnier te lang stil gelegen heeft door de andere met zijn overproductie, maar ik heb geen idee wat de kans is bij een hond dat er toch nog wat op gang komt. Mijn dierenarts neemt later in de week nog contact met me op om meer door te spreken (ze heeft een examen van de week dus is even erg druk), dus dan hoop ik meer te weten te komen. Ze is erg open en eerlijk in alles en doet erg haar best voor ons (ze werkte eigenlijk vrijdag niet maar kwam toch de tests zelf doen ipv het aan een andere over te laten dus ze zit er wel bovenop), en ze weet dat we niet in sprookjes geloven maar gewoon het beste willen voor zijn levenskwaliteit. Hij doet het verder prima, is brutaler en enthousiast, dus we gaan maar weer even terug naar dagelijks 3/4 tabletje en dan zien we wel weer. Het is wat het is.
Ik ben ook benieuwd naar nadere uitleg.
Maar voor dit moment gaat het best goed met hem.
Gos schreef: ↑26 jun 2022, 11:23
Het kan zijn dat de bijnier te lang stil gelegen heeft door de andere met zijn overproductie, maar ik heb geen idee wat de kans is bij een hond dat er toch nog wat op gang komt.
Die kans schat ik wel heel hoog in de huidige omstandigheden.
Gaan ze ook nog kijken of hij zelf wel al voldoende ACTH aanmaakt?
Of die bijnier nog terug aan het werk gaat ligt bij een oudere hond natuurlijk wat moeilijker : zoveel tijd om heel geleidelijk aan weer op te starten is er niet echt.
Maar gezien hij zich zo goed voelt lukt het blijkbaar ook prima met de toegediende cortico's .
Het kan zijn dat de bijnier te lang stil gelegen heeft door de andere met zijn overproductie, maar ik heb geen idee wat de kans is bij een hond dat er toch nog wat op gang komt.
Of die bijnier nog terug aan het werk gaat ligt bij een oudere hond natuurlijk wat moeilijker : zoveel tijd om heel geleidelijk aan weer op te starten is er niet echt.
Maar gezien hij zich zo goed voelt lukt het blijkbaar ook prima met de toegediende cortico's .
Dat is dus vrijdag getest
Nee, zoals ik het begrijp is er dan ACTH toégediend (ACTH stimulatietest = kijken of de bijnier nog reageert op een stijging van (toegediende) ACTH), niet getest of hij het zelf nog aanmaakt.
Gos schreef: ↑26 jun 2022, 13:24
De rest bestaat uit 2 delen: eerst bloedafname zonder dat de stimulans is toegediend, dan dat spuit toedienen en dan na een wachttijd de tweede bloedafname. Beide bloedjes worden getest.
Oké, dan wordt er dus ACTH ( = stimulans) toegediend en het bloed wordt getest op cortisol.
Maar gaan ze ook testen op zijn eigen productie van ACTH?
Gelukkig vindt hij het ook niet erg om naar de kliniek te gaan, met al die knuffels die hij daar krijgt van de assistentes en dierenartsen
fijn he dat hij zo graag mee gaat, dat is toch wel daardoor dan een stuk minder belastend dat hij steeds terug moet voor de onderzoeken.
Ik had gisteren ook moeite om mijn smurf te vertellen dat ze dus niet, ik herhaal NIET naar binnen mocht
en natuurlijk heel fijn dat de bijnier nu al wel iets is gaan doen tov niets