Mijn honden (een deel ervan toch) zijn megagevoelig voor het aangeven van mijn kant dat ik iets niet super verlopen vind, vooral Relax zou die training na zo'n akkefietje al helemaal voor bekeken houden, zij is echt mégalastig op dat punt .
Paaltjes aanleren (was: vooruitsturen)
- Inge O
- Posts in topic: 15
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Re: Paaltjes aanleren (was: vooruitsturen)
- Vicky
- Posts in topic: 3
- Honden: 4
- Welke: BC Markiesje Wocker
Lekker bezig met je beessie!
Ik heb wel reflectiepunten mocht je die willen. Zoniet leg ze dan meteen naast je neer.
Een straatje kan je prima meteen met 12 paaltjes doen. Wij doen eerst ook nog aan weerszijde bij de eerste paar paaltjes een soort afbakening met karton (ik zal kijken of ik er filmpjes van kan vinden). Dan kan je ook nog beter eerst je posities veranderen. En ik zou echt je man inschakelen (of iemand anders ) om het speeltje te gooien. De focus van je hond is nu op het speeltje, dus minder bij de paaltjes. Ik moet zeggen dat hij er wel motivatie voor heeft ook al is het een "dood" speeltje.
Veel succes en plezier verder. Het plezier spat er wel van af.
Ik heb wel reflectiepunten mocht je die willen. Zoniet leg ze dan meteen naast je neer.
Een straatje kan je prima meteen met 12 paaltjes doen. Wij doen eerst ook nog aan weerszijde bij de eerste paar paaltjes een soort afbakening met karton (ik zal kijken of ik er filmpjes van kan vinden). Dan kan je ook nog beter eerst je posities veranderen. En ik zou echt je man inschakelen (of iemand anders ) om het speeltje te gooien. De focus van je hond is nu op het speeltje, dus minder bij de paaltjes. Ik moet zeggen dat hij er wel motivatie voor heeft ook al is het een "dood" speeltje.
Bo en de honden
- Vicky
- Posts in topic: 3
- Honden: 4
- Welke: BC Markiesje Wocker
Dit is een 2e aanleersessie bij Abeltje
Dit de 3e sessie
Je ziet ook hoe je gebruik kan maken van een pion om de aanlooprichting en je eigen positie te variëren.
Dit de 3e sessie
Je ziet ook hoe je gebruik kan maken van een pion om de aanlooprichting en je eigen positie te variëren.
Bo en de honden
- Lothian
- Posts in topic: 22
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Ah, op die manier! Lucca is daar ook heel gevoelig voor maar Taro iets minder al heeft hij veel liever een feestje. Ik wilde voorkomen dat hij een achtervolgingsspelletje ging maken van het Foutje.
Dank je wel, tips en kritiek is zeker welkom!Vicky schreef: ↑02 mar 2022, 19:41 Lekker bezig met je beessie!
Ik vind 12 palen altijd zo enorm veel maar misschien moet ik dat maar gewoon eens doen inderdaad
Wat slim met dat karton, dat ga ik gebruiken
De focus zit inderdaad wel erg op het speeltje ipv de palen. Ik zal eens hulptroepen gaan inschakelen. Ik vind het ook wel grappig hoe fanatiek hij alsnog op dat liggende ding af stuift en aandoenlijk hoe hij er dan mee naar mij komt.
- Gudrun
- Posts in topic: 9
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Wat goed!
En je maakt ook heel duidelijk verschil tussen goed en niet goed met dat foutje, denk dat hij het zo door heeft!
Kika is hier in HET stadium gekomen denk ik... met elke hond gehad dus ik weet dat het goed komt. Te ongeduldig voor het volgende toestel en er telkens uit komen. En dan als ik oeps roep toch niet dat volgende toestel nemen maar even een hapje in mij. Ach, Pippa'tje beet toen ook in mijn voeten.
Komt goed mits consequent zijn. Beloning voor goed doen is dus nu 1 op 2 net wel dat volgende toestel mogen nemen en dan spelen ipv altijd direct spelen. Want uiteindelijk is dat de bedoeling, parcourtjes lopen waarbij het mogen lopen op zich de beloning is. (tot na het einde dan volgt er extra natuurlijk)
En je maakt ook heel duidelijk verschil tussen goed en niet goed met dat foutje, denk dat hij het zo door heeft!
Kika is hier in HET stadium gekomen denk ik... met elke hond gehad dus ik weet dat het goed komt. Te ongeduldig voor het volgende toestel en er telkens uit komen. En dan als ik oeps roep toch niet dat volgende toestel nemen maar even een hapje in mij. Ach, Pippa'tje beet toen ook in mijn voeten.
Komt goed mits consequent zijn. Beloning voor goed doen is dus nu 1 op 2 net wel dat volgende toestel mogen nemen en dan spelen ipv altijd direct spelen. Want uiteindelijk is dat de bedoeling, parcourtjes lopen waarbij het mogen lopen op zich de beloning is. (tot na het einde dan volgt er extra natuurlijk)
Tess is ook zo. Met trainen valt het in die zin mee, dat ik wel net als Lothian hier doet, foutjes aangeef. Maar ik kan met haar echt niet 10x een oefening herhalen. Waar je dat met veel borders bijvoorbeeld wel kan doen, die blijven gewoon doorgaan. Tess zakt de moed na 2-3x iets fout doen zwaar in de schoenen en dan is de lol er wel af. En ook als het goed gaat moet ik het niet blijven herhalen eigenlijk
Op wedstrijden kon ik blijkbaar ook echt niet mijn teleurstelling verbloemen voor haar als er iets fout ging, hoe vrolijk ik het ook bracht. Het enige dat werkte was gewoon doorgaan en niks herstellen.
- Inge O
Hahaha, ja, dan snap je vast goed wat ik bedoel. Relax was op het laatst zó erg met agility dat, zelfs als ik gewoon doorliep als ze een fout maakte, die lichte aarzeling die ik dan even had (omdat ik door haar fout even de draad kwijtraakte) al genoeg was om zo te lopen. Toen ze jong was had ze dat veel minder, maar met ouder worden werd het echt erg. Ze is dan ook niet teneergeslagen of zo, maar echt chagrijnig genre 'gráág of niet hoor '. Terwijl ze voor de rest eigenlijk heel zen en lief en vriendelijk is, maar op dat soort punten dus even niet .
- Lothian
- Contacteer:
Dit heeft Taro ook wel. Als het twee keer niet goed gaat blijft hij met zo'n ingekakt staartje staan en wil hij niet meer. Na 1 foutje maak ik het dus bijna altijd direct weer een kleine stap makkelijker (of, veel vaker, duidelijker omdat ik zelf weer eens vaag bezig was).Veertje schreef: ↑04 mar 2022, 12:00 Maar ik kan met haar echt niet 10x een oefening herhalen. Waar je dat met veel borders bijvoorbeeld wel kan doen, die blijven gewoon doorgaan. Tess zakt de moed na 2-3x iets fout doen zwaar in de schoenen en dan is de lol er wel af. En ook als het goed gaat moet ik het niet blijven herhalen eigenlijk
Ik kan de palen 5 of 10 keer met hem doen en dan is het ook echt wel weer klaar. Heel fijn dus dat ze in de tuin staan, want dan pak ik ze heel vaak gewoon even 10 minuten mee.
Hij begint ze echt te snappen. Ik heb nu 12 stuks staan en als de insteek goed is loopt hij die ook altijd alle 12 in galop uit. En daarna nog een hindernis of eerst de sprong en dan de palen. Superleuk. Ik moet ze gaan verplaatsen zodat ik meer variaties kan maken; ze staan nu te dicht op het hek.
- Inge O
Herkenbaar en super !Lothian schreef: ↑07 mar 2022, 20:02Dit heeft Taro ook wel. Als het twee keer niet goed gaat blijft hij met zo'n ingekakt staartje staan en wil hij niet meer. Na 1 foutje maak ik het dus bijna altijd direct weer een kleine stap makkelijker (of, veel vaker, duidelijker omdat ik zelf weer eens vaag bezig was).Veertje schreef: ↑04 mar 2022, 12:00 Maar ik kan met haar echt niet 10x een oefening herhalen. Waar je dat met veel borders bijvoorbeeld wel kan doen, die blijven gewoon doorgaan. Tess zakt de moed na 2-3x iets fout doen zwaar in de schoenen en dan is de lol er wel af. En ook als het goed gaat moet ik het niet blijven herhalen eigenlijk
Ik kan de palen 5 of 10 keer met hem doen en dan is het ook echt wel weer klaar. Heel fijn dus dat ze in de tuin staan, want dan pak ik ze heel vaak gewoon even 10 minuten mee.
Hij begint ze echt te snappen. Ik heb nu 12 stuks staan en als de insteek goed is loopt hij die ook altijd alle 12 in galop uit. En daarna nog een hindernis of eerst de sprong en dan de palen. Superleuk. Ik moet ze gaan verplaatsen zodat ik meer variaties kan maken; ze staan nu te dicht op het hek.
- Lothian
- Contacteer:
Ze zijn verplaatst en ik heb nu ook maar eens uitgemeten zodat ze nagenoeg op 60 cm staan. Dat is veel verder uit elkaar dan ik tot nu toe had , en daarmee is deze paaltjestunnel langer geworden. Gelukkig pakt meneer het goed op.
Ons uitzicht is wel een stuk lelijker want die fluorescerende bende staat nu vol in beeld vanuit de keuken en woonkamer
Ik vind het fijn om nu alleen maar bezig te hoeven zijn met insteken, uitsteken en allerlei posities vanuit mijzelf en Taro, en dat ik het dichterbij zetten pas later hoef te doen. Nu is het zo makkelijk dit gedrag op te bouwen! Ik maak me nog een beetje zorgen over de bij-elkaar-zetten-stap want ik had ze iets te smal staan en toen bakte Taart er direct helemaal niks meer van.
Hoe gaat het met Kika @Gudrun?
Ons uitzicht is wel een stuk lelijker want die fluorescerende bende staat nu vol in beeld vanuit de keuken en woonkamer
Ik vind het fijn om nu alleen maar bezig te hoeven zijn met insteken, uitsteken en allerlei posities vanuit mijzelf en Taro, en dat ik het dichterbij zetten pas later hoef te doen. Nu is het zo makkelijk dit gedrag op te bouwen! Ik maak me nog een beetje zorgen over de bij-elkaar-zetten-stap want ik had ze iets te smal staan en toen bakte Taart er direct helemaal niks meer van.
- Gudrun
Ja is leuk zo, ze "kennen" het al qua ingangen en wissels voor ze dicht gaan.Lothian schreef: ↑09 mar 2022, 13:32
En dat dicht gaan kan best lang duren... ik was er op een moment bijna wanhopig door, ik bleef steken op 5-10 cm open.
Al is het moeilijkste moment, dus waar je echt per cm of 2 tegelijk moet gaan, dat waar ze bij rechtdoor lopen zouden raken en net een beetje meoten beginnen zigzaggen.
Ik ben toen heel even draden gaan gebruiken en plots was de klik er en snapte ze het, de draden afbouwen ging daarna heel snel.
Ik heb er nu terug even de 2e en de voorlaatste draad in gedaan en het gaat terug super, ze heeft denk ik ook wel wat getest of het echt wel moet, dat ding afmaken.
Gisteren tunnel-palen-sprong kort draaien-palen-tunnel gedaan en ik kon haar niet inhalen in de palen. Als het zo blijft heel erg dik tevreden dus!
- Lothian
- Contacteer:
Dat klinkt heel goed
Draden heb ik zelf thuis niet, maar op de hondenschool hebben we ze wel.
Gisteren had ik ook weer les. Ging heel goed totdat een teefje bij Taro kwam buurten en hij ontdekte dat ze net loops was geweest. Daarna kon hij echt niet meer concentreren en wilde alleen nog maar verlangend naar haar staren zo leuk, reuen.
Zijn kantelpunt op de wip ligt wel een stukje verderop dan bij Dalí ontdekte ik.
Draden heb ik zelf thuis niet, maar op de hondenschool hebben we ze wel.
Gisteren had ik ook weer les. Ging heel goed totdat een teefje bij Taro kwam buurten en hij ontdekte dat ze net loops was geweest. Daarna kon hij echt niet meer concentreren en wilde alleen nog maar verlangend naar haar staren zo leuk, reuen.
Zijn kantelpunt op de wip ligt wel een stukje verderop dan bij Dalí ontdekte ik.
- Lothian
- Contacteer:
Er komt wat sprong in.
- Gudrun
Gaat goed ja!
Voorzichtig, wil precies niet tegen de palen aan komen.
Poppy was ook zo. Kika duwt ze gewoon opzij door er tegen te rammen.
Voorzichtig, wil precies niet tegen de palen aan komen.
Poppy was ook zo. Kika duwt ze gewoon opzij door er tegen te rammen.
- Inge O
Mooi hoor, gaat al heel goed !