Welk ras voor in de toekomst?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Marc

Re: Welk ras voor in de toekomst?

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 15 jul 2022, 22:42 Nou ik weet niet of een hond dan extreem gemotiveerd is.
Ik vind het vooral een opvoedfout om de hond zichzelf te laten leren om over allerlei dingen heen te klimmen/springen.

Zat honden zien hekjes als gymtoestellen. Elk dorp heeft een behendigheidsclubje, toch?
Of je hond wel of niet over een hek springt is vooral een kwestie van wat je hem geleerd hebt of hoeveel tijd en reden je hem hebt gegeven om het zelf te bedenken.

Ik vind dat je dat gewoon helemaal niet bij de hond neer moet leggen.
Mijn honden missen de hele motivatie om te ontsnappen en ik heb ze dat echt niet geleerd. Ooit stonden er twee kinderen aan de hek en Guus stond aan onze kant zichzelf te verkopen. Op een gegeven moment zag ik hem tegen het schapengaas omhoog staan en toen wurmde hij zich bijna door zo'n groter gat. Dat heb ik uiteraard voorkomen met een vrij stevige berisping. Nooit meer gedaan maar als hij wil kan hij dus de tuin uit. Nooit geweten. Toen wel gezien. Hij hing er al half door en liet zich lekker aaien 😊
Alfilillo
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Tara schreef: 13 jul 2022, 17:06 De Duitse staande korthaar is een clown.
Het zijn absoluut honden met humor, maar ze zijn vriendelijk, actief en temperamentvol.
Ik vind ze leuk en mooi, maar ik zou er zelf niet voor kiezen. Ik heb voor het werk geen zin in een kortharige hond en daarbij vind de Duitsers te ruim jagen.
Toevallig heb ik er vandaag eentje op het strand zitten bekijken. Ik kende ze nauwelijks uit het echt, maar wát een prachtige hond. En niet alleen heel mooi en atletisch, maar ik vond haar uitstraling en energie heel fijn. Zo actief en wat had ze een lol in het water, maar zonder het intense fanatisme dat je vaak bij andere honden ziet als ze met de baas aan het ballen zijn, zoals sommige border collies, herders of staffs. Net wat zachter.
Lijken me hele fijne honden, maar als ze er als een streep vandoor gaan tijdens het wandelen is het minder natuurlijk.
Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 5
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Ik wil juist een maatje groter, ik heb nu 26 en 35 cm hoge honden en wil liefst naar ±45-55cm, ong 10-15kg en terug naar 1 hond uiteindelijk.
Het formaat van de huidige honden is net te klein wb weerbaarheid met grotere honden, ze zijn gewoon te kwetsbaar.
Met trainen is de grootste net aan fijn, met de kleine moest ik bijna kruipen bij bepaalde oefeningen om het lekkers op de juiste hoogte te houden. :')
En qua energielevel ertussenin, rustiger dan Dívka en wat energieker dan Mahdu: oftewel, er moet op recreatief niveau mee gesport en gewerkt kunnen worden maar geen high drive hond en in huis grotendeels rust.
Nu hyperdepieper actieve Dívka 5 jaar is wordt ze iets rustiger en stabieler, vooral ook in het koppie en dat scheelt al veel maar nog zo'n extreme stuiterbal hoef ik hierna niet meer. :P
Verder moet het vriendelijk zijn naar bekende honden en mijn hulpverlening en visite etc binnen laten zonder problemen, liefst ook geschikt om overal mee naartoe te nemen (met opbouwen/trainen etc uiteraard).
Ik kan op zich heel veel kanten uit met mijn wensen en neig momenteel een beetje richting cocker/springer uit werklijn, qua formaat zijn die ideaal, qua energielevel wellicht wat teveel voor wat ik zoek maar ik moet de cocker uit werklijn nog eens bezichtigen.
De werklijn springer heb ik ervaring mee en vind ik een fijn type hond ondanks het energieke. 😊
De middenslag keeshond (een goed gefokte) en sheltie staan ook op de lijst met opties maar zijn wat te klein voor wat ik zoek, ik wil voor een goed passend hondje de wensen overigens wel wat bijstellen.
Tegelijkertijd zou zo'n Sjaak van Dagmar x Shih Tzu hier ook prima passen gok ik zo en wat ik van die nestjes heb gezien hebben ze vnl de goede Shih Tzu trekken en geen brachy.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 13
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Alfilillo schreef: 17 jul 2022, 15:01 Lijken me hele fijne honden, maar als ze er als een streep vandoor gaan tijdens het wandelen is het minder natuurlijk.
Dat is zwaar overdreven, natuurlijk zullen ze dat sneller doen als een herder en al helemaal als bij een baas terechtkomen die geen idee heeft van opvoeden, maar anders valt dat heel erg mee, het zijn nog altijd staande honden, geen lopende.
Ik heb een korthaar gehad en dat was een schat van een hond, ze bleef net zoals mijn Engelse Setters netjes in een niet afgesloten tuin en liep op wandeling zelfs dichterbij dan de Setters = meestal binnen een straal van pakweg 20-50 meter, en als het moest ook dichterbij.
Loraine

Bericht door Loraine »

Ik heb ooit achterburen gehad met een Pointer die ik regelmatig terug kon brengen omdat die bij mij of bij mijn toenmalige vriendin (die weer een straat daarachter woonde) in de tuin of wanneer de achterdeur open stond zelfs in het huis liep. :engel:
Heerlijk dier maar heel goed opgevoed was ze niet en ze wist precies hoe ze de tuin uit kon. :mann:
Afbeelding
Alfilillo
Posts in topic: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Inge O schreef: 17 jul 2022, 17:23
Alfilillo schreef: 17 jul 2022, 15:01 Lijken me hele fijne honden, maar als ze er als een streep vandoor gaan tijdens het wandelen is het minder natuurlijk.
Dat is zwaar overdreven, natuurlijk zullen ze dat sneller doen als een herder en al helemaal als bij een baas terechtkomen die geen idee heeft van opvoeden, maar anders valt dat heel erg mee, het zijn nog altijd staande honden, geen lopende.
Ik heb een korthaar gehad en dat was een schat van een hond, ze bleef net zoals mijn Engelse Setters netjes in een niet afgesloten tuin en liep op wandeling zelfs dichterbij dan de Setters = meestal binnen een straal van pakweg 20-50 meter, en als het moest ook dichterbij.
Ah kijk, dat geeft de burger moed. Ik ben een podenco gewend, en die loopt ook niet aan de voet, maar ook niet weg (meestal).
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Alfilillo schreef: 17 jul 2022, 18:50
Ah kijk, dat geeft de burger moed. Ik ben een podenco gewend, en die loopt ook niet aan de voet, maar ook niet weg (meestal).
Je zal ze in wildrijk gebied natuurlijk niet de smaak van de (zelfstandige) jacht te pakken mogen laten krijgen, maar dat is met heel veel honden zo.
Loraine

Bericht door Loraine »

Inge O schreef: 17 jul 2022, 18:53

Je zal ze in wildrijk gebied natuurlijk niet de smaak van de (zelfstandige) jacht te pakken mogen laten krijgen, maar dat is met heel veel honden zo.
Daar hoeft het geen jachthond voor te zijn idd... :')
*kijkt naar Dívka :hmmm:*
Afbeelding
Asta
Posts in topic: 4

Bericht door Asta »

Niet alle werklijnen van labradors zijn zo fanatiek als je tegenwoordig vaak ziet op wedstrijden. Die zijn er ook iets anders uit. Het is goed zoeken. Volgens mij fokt astas fokker nog. Maar asta kwam uit zo'n lijn. Die fokker fokt niet altijd hetzelfde soms werklustiger ligt een beetje aan de reu Die ze nemen in combi met de teef. Maar omdat ze niet (voor zover ik weet maar ik ben niet meer op de hoogte) fokken kan er wel een jaar of 2 tussenzitten.
Asta was denk ik wat je zoekt altijd in voor iets leuks zonder overdreven hyper te zijn. In haar eerste jaar en tweede was ze wel drukker jonge hond natuurlijk. Maar ik heb met haar tot op hoge leeftijd gesport. En van alles gedaan van puinspeuren waterwerk hoopers tot behendigheid. Ze vond het vooral fijn om bezig te zijn met mij.
Ik weet niet of samantha lid hier is, maar volgens mij is die heel goed op de hoogte van de werklijnen en zou je tips kunnen geven in de goede richting.
Succes met je zoektocht
Inge O

Bericht door Inge O »

Tara schreef: 18 jul 2022, 15:56
Inge O schreef: 17 jul 2022, 18:53

Het blijft hoe dan ook een kwestie van héél erg duidelijk kaderen en als je denkt dat je daar een jaar, vooruit: twee jaar werk aan hebt, dan wordt het een teleurstelling. Je kunt ze prima los laten lopen, maar aan die voorwaarden moet je wel blijven werken.
Zeker, en voor mij ook de reden om geen jachthond meer te willen, niet omdat het hen niet aan te leren is maar omdat je het continu moet 'managen'.

Nu moet ik bij mijn vijftal weer wat anders managen natuurlijk (oa. gedrag naar andere onbekende honden) maar dat ligt me beter, daarvoor hoef ik qua vrijheid veel minder continu op de rem te staan.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik wil helemaal niks managen. Ik wil honden die probleemloos meelopen, niet ertussenuit naaien en geen gezeik met andere honden.
Keus te over hoor. Waarom zou je het jezelf lastig maken?
Asta

Bericht door Asta »

Nee hoor asta en haar zussen en broertjes pasten prima in die beschrijving
EchoMira
Posts in topic: 15
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Echo en Mira ook.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Zinodo schreef: 18 jul 2022, 18:37 Ik ben effe kwijt wie Asta is, sorry :oeps:

En ja, leuk dat jij nooit wat hoeft te managen EchoMira, maar dat is eerder uitzondering dan regel bij een windhond en een lurcher.
Mijn husky/podenco liep ook al altijd los.
Het is wellicht een opvoedingskwestie.
Maar goed, ik heb er dan ook niet "alles mee geprobeerd". :F:

Blijft het feit dat het buiten het zichtjagen om fantastisch makkelijke hondjes zijn. Met alles en iedereen sociaal, door en door schrander.
En die opspringende hazen zijn goed te vermijden hoor.
Inge O

Bericht door Inge O »

Nanna schreef: 18 jul 2022, 17:03 Ik wil helemaal niks managen.
Nee, gelukkig ook niet het geblaf naar andere honden, dat zou echt vervelend zijn.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Het zal. Ik vind ze makkelijk.
Makkelijker dan de gemiddelde poedel.
Asta

Bericht door Asta »

Oh snap ik ben lang niet op het oude forum geweest en asta heb ik vorig jaar laten inslapen. Ze was een werklijn labrador. Maar uit wat mildere lijnen dan de meeste op wedstrijden.
En asta was gewoon opgevoed.
Het is geen truukje en bij sommige rassen is het makkelijker maar consequent opvoeden werkt het beste.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Zinodo schreef: 18 jul 2022, 19:40 Maar ik moet ze niet naast een kip of een konijn zetten. Vind ik geen probleem, maar ik moet er wel eens over nadenken. Managgggen.
Die van mij lopen los en zonder mij aanwezigheid tussen de kippen, katten, konijnen en schapen.
Dat heb ik kennelijk dan al in een eerder stadium gemennetsjt. Of ze zijn toch makkelijker van aard dan je denkt.
Asta

Bericht door Asta »

Ligt denk ik ook aan bij wie ze zijn, bij jou doen ze het niet. Bij mij haalde asta ook geen fratsen uit maar als ze bij iemand was die iets minder weetikveel wat was heb ik wel berichtjes gehad van oh ze staat op het aanrecht mijn eten op te eten oid. Bij mij deed ze het niet daardoor vergat ik weleens dat ze niet bij iedereen niks uithaalde :LOL:
Loraine

Bericht door Loraine »

Die van mij gaan ook prima met knaagdieren etc, alleen Dívka moet ik in het begin ff duidelijk maken bij nieuwe dieren/diersoorten dat ze die met rust moet laten.
Kwestie van claimen; wat van vrouwtje is is heilig en een verkeerd liggend haartje door haar toedoen is een heul boos vrouwtje.
En met loslopen moet je Dívka bij het miniemste teken bij je houden want ze vliegt anders blind achter de konijnen aan en komt na een half uur ofzo terug.
Ik hou haar aangelijnd als ik weet dat er konijnen rondlopen, ik heb de timing niet en ben haar al eens kwijt geweest daardoor. :oeps:
Mahdu rent ook weleens achter een konijn of eend ofzo aan maar das meestal hooguit 30m en dan komt hij terug met een pretbek en hij doet het vooral omdat ze dan zo grappig wegrennen/opvliegen.
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

EchoMira schreef: 18 jul 2022, 19:46 Dat heb ik kennelijk dan al in een eerder stadium gemennetsjt.
Ja dus.

Elke hond moet je in één of andere vorm managen, daar is het een hond voor.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Inge O schreef: 18 jul 2022, 20:09
EchoMira schreef: 18 jul 2022, 19:46 Dat heb ik kennelijk dan al in een eerder stadium gemennetsjt.
Ja dus.

Elke hond moet je in één of andere vorm managen, daar is het een hond voor.
Prima. Ik ben het vergeten.
Daar was het een kleinigheid voor.
Plaats reactie