angstagressie

Diana
Posts in topic: 12
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: angstagressie

Bericht door Diana »

lucie schreef: 21 sep 2021, 12:57 ok interessant dit. Je leert een hond dus juist de confrontatie aan te gaan met de trigger, maar daarop te reageren met zich afwenden. Dat zou zeker kunnen werken. Ik zal alleen wel op zoek moeten gaan naar geschikte triggers waar ik systematisch mee kan oefenen; misschien maar beginnen met mijn paarden, die heb ik meer voor de hand dan andere mensen :lol:
'De confrontatie' is een beetje een groot woord, maar je leert ze niet alles straal te negeren nee.
In de periode dat Amy bijvoorbeeld uitviel naar vreemde honden, kon ik haar prima strak volgend naast me langs een hond loodsen (en soms deed ik dat ook omdat het dan echt niet anders kon). Maar daardoor ging ze die situatie of het vlak langs vreemde honden lopen niet minder eng vinden: enger juist, omdat ze niet mocht kijken naar die hond en dus niet goed zelf in de gaten kon houden wat er gebeurde, welke signalen die hond gaf, of hij misschien ineens op haar af zou komen of juist totaal geen aandacht aan haar schonk, etc. Haar juist wél laten kijken, maar dan op een afstand dat het nog niet spannend was, heeft haar veel meer geholpen.
Anders had ik misschien nu nog bij elke hond steeds weer haar aandacht moeten vragen en haar steeds strak moeten laten volgen om normaal te kunnen passeren. Nu hoef ik meestal helemaal niets meer te doen, want ze vind het bijna nooit meer eng, dus reageert ook gewoon normaal.

Bij Amoz had ik de indruk dat dat kijken ook veel hielp, omdat hij gewoon niet zo veel van mensen snapte en echt door moest krijgen dat vreemde mensen op straat helemaal niet met hem bezig waren, dus dat hij daar niets van te vrezen had. Maar Amoz fixeerde ook niet (tenzij we veel te dichtbij kwamen), dus bij hem was kijken + counterconditioneren al voldoende.
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 7
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: angstagressie

Bericht door Inge O »

Diana schreef: 01 okt 2021, 17:10 In de periode dat Amy bijvoorbeeld uitviel naar vreemde honden, kon ik haar prima strak volgend naast me langs een hond loodsen (en soms deed ik dat ook omdat het dan echt niet anders kon). Maar daardoor ging ze die situatie of het vlak langs vreemde honden lopen niet minder eng vinden: enger juist, omdat ze niet mocht kijken naar die hond en dus niet goed zelf in de gaten kon houden wat er gebeurde, welke signalen die hond gaf, of hij misschien ineens op haar af zou komen of juist totaal geen aandacht aan haar schonk, etc. Haar juist wél laten kijken, maar dan op een afstand dat het nog niet spannend was, heeft haar veel meer geholpen.
Ik heb deze manier - ook toen ze heel erg 'in' was (is ze eigenlijk nog wel) nooit toegepast, om de reden die je noemt dus. Ik vind het iets heel onnatuurlijks om van je hond te vragen dat hij zijn eigen (op dat ogenblik echt intense) behoefte om wat of wie dan ook in de gaten te houden totaal zou negeren om zijn aandacht volledig op jou te richten.
Plaats reactie