ik heb ook een tijdje cursus gevolgd bij een club die op een groot veld stond, en meerdere lessen tegelijk hadden. vooraan waren ze met agility bezig ( tering wat een herrie ), dan twee groepjes gewone lessen, dan twee groepjes puppycursus, en ons groepje stond achteraan.
We hadden een fijne en leuke instructeur die echt aanpaste op de honden die er waren, welke vragen er waren en wie wat wilde oefenen. Los naast lopen gingen we doen. 1 voor 1 om te oefenen de aandacht bij jou te houden. Stond ik daar tussen de bordercollies en de herders..met mn hus/mal..
het was mijn beurt en we liepen dapper op en neer. hij merkte fijntjes op dat ik iets te gericht was op Mo. Ze liep iets achter me en hoewel ik dacht dat ik dapper doorliep was ik inderdaad vanuit mn ooghoek haar in de gaten te houden en van binnen te hopen dat ze toch echt bij mij bleef. Lesgever liep mee, zag dat, benoemde dat, en hielp mij wat mee door te zeggen; ze doet het prima, ze houdt je goed in de gaten hoor, loop jij gewoon door, ik zie wel wat ze doet, laat t maar wat los.
En zulke dingen helpen echt heel goed.
Daar gelaten dat Mo een pubertje was en het gebeurde dan ook weleens dat ze al huppelend richting de puppy-groep ging want oh oh die willen vast even spelen.
Terwijl je er zelf van baalt, lachen ze daar, roepen ze ; "hond los!", gingen de puppy-mensen voor hun pup staan, hun instructeur stuurde Mo terug, zodat er nergens wat te beleven viel, en sloot Mo zich weer bij mij aan.
En het zijn zulke momenten die ik daar zo fijn vond.
En Mo verbaasde ons allemaal met een apporteer spelletje. Een hele berg aan knuffels werd er neergelegd, en houten apporteerblokjes en allerlei verschillende "voel"-materialen. En dan 1 voor 1 alles op laten halen en kijken wie het verst ermee komt. We riepen voordat we ermee begonnen wat we zelf dachten hoeveel we konden "scoren". Maar goed, ik met hus/mal die niet geweldig apporteert tussen de borders en de herders, dus ik zei; nou, wij komen wel aan twee a drie..iedereen lachen. Maar verdomd, ze had het hele spel door denk ik en dacht; ik zal je eens wat laten zien..ALLES werd gehaald EN gebracht