Teef castreren, wel of niet?
Re: Teef castreren, wel of niet?
‘ Een niet gesteriliseerd teefje ondergaat tijdens haar leven een heleboel loopsheden (gemiddeld zo’n 2 maal per jaar). Tijdens de loopsheid vindt er een verandering in de hormoonhuishouding plaats. Tijdens de groei van de follikels (waarin zich de eicellen ontwikkelen) is oestrogeen het dominante hormoon. Door deze oestrogeeninvloed gaat ook de baarmoeder mond iets open staan waardoor bacteriën makkelijker naar binnen kunnen. In het vervolg van de loopsheid is progesteron het hoofdhormoon welke de baarmoeder gevoeliger maakt voor infecties. Onder invloed van deze hormonen produceren de klieren in de baarmoeder vocht, welke uiteindelijk cystes vormen die geïnfecteerd kunnen raken met bacteriën en uiteindelijk een baarmoederontsteking ontstaat.’
Geen uitgewassen kommen en scheurbuik dus
- Kells
- Posts in topic: 19
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Nou ja, vers gaat een beetje stinken als het een paar dagen onderweg is.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
-
- Posts in topic: 26
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Mensen ondergaan een 2000tal meer cycli. Het aantal mensen met een bmo is nihil. Dat terwijl ze allerlei tampons enzo naar binnen schuiven en die dan te lang laten zitten.
Geef die mensen nutribrok en niets anders en een ongezonde levensstijl en het wordt allemaal heel anders. Dan vallen ze als mussen.
Ik snap dat het niet hetzelfde is maar er is gewoon geen logische reden dat een hond een levensgevaarlijke baarmoeder heeft.
Het kan wel maar dat moet een extra reden hebben.
1 op de 4 wolven ligt niet dood omdat de uterus ontstoken is. Dat klopt gewoon niet. Dat is niet hoe evolutie werkt.
Geef die mensen nutribrok en niets anders en een ongezonde levensstijl en het wordt allemaal heel anders. Dan vallen ze als mussen.
Ik snap dat het niet hetzelfde is maar er is gewoon geen logische reden dat een hond een levensgevaarlijke baarmoeder heeft.
Het kan wel maar dat moet een extra reden hebben.
1 op de 4 wolven ligt niet dood omdat de uterus ontstoken is. Dat klopt gewoon niet. Dat is niet hoe evolutie werkt.
- Kells
Heb ik meegemaakt met Kells. Ze zwom ten tijde van de dekkingen in een stilstaande poel. Ze kreeg een bmo, werd behandeld en daarna heeft ze nog een tweede nest gehad en ze is nu 14 en nog steeds intact. Het is naar mijn mening ook een beetje hoe alert baasjes zijn. Sommige mensen zien het gewoon niet als er iets mis is met hun huisdier.Nanna schreef: ↑19 feb 2024, 22:46 ‘ Een niet gesteriliseerd teefje ondergaat tijdens haar leven een heleboel loopsheden (gemiddeld zo’n 2 maal per jaar). Tijdens de loopsheid vindt er een verandering in de hormoonhuishouding plaats. Tijdens de groei van de follikels (waarin zich de eicellen ontwikkelen) is oestrogeen het dominante hormoon. Door deze oestrogeeninvloed gaat ook de baarmoeder mond iets open staan waardoor bacteriën makkelijker naar binnen kunnen. In het vervolg van de loopsheid is progesteron het hoofdhormoon welke de baarmoeder gevoeliger maakt voor infecties. Onder invloed van deze hormonen produceren de klieren in de baarmoeder vocht, welke uiteindelijk cystes vormen die geïnfecteerd kunnen raken met bacteriën en uiteindelijk een baarmoederontsteking ontstaat.’
-
Oh er gaan de godganselijke dag overal bacterien naar binnen. Dat is bij de neusholtes ook zo. Ook maar amputeren?
Sommige honden stellen dat direct kalt van immuniteitswege en andere honden moeten overal mee naar de weekenddienst met gillende sirenes and vliegende vinkenkoorts.
Niemand zegt dat het niet door bacterien komt.
Is je argument dat teven zonder BMO geen bacterien meemaken?
En zelfs als het wel hout zou snijden. Dan is het toch gegeven dat je op een vast moment in de cyclus even gaat checken of alles goed gaat? Waarom is het antwoord dan castratie?
Ik wil best na elke loopsheid even een echootje of een bloedbeeldje laten trekken, hoor. Alles voor de hondjes. Het gaat me om dat eeuwige gevingerwiebel dat altijd over het ontseksen van honden gaat.
Eerst gingen het over onbedoelde pups. Toen over dat "mannen geobsedeerd zijn met de kloten van hun hond" en daarna over zogenaamde maakbare gezondheid via brute buikoperaties.
Als mijn hond ziek is is ze een uur later bij de dierenarts en dat werkt veel beter dan allerlei quasipreuts zogenaamd preventief gelul.
‘Naarmate de jaren verstrijken ontstaan er bij iedere niet gesteriliseerde (intacte) teef cystes op de baarmoeder. Een cyste is een holte gevuld met vocht. Indien deze cystes zich in de baarmoeder van bevinden ontstaat Cysteuze Endometrium Hyperplasie (CEH) genoemd. Hierbij zijn meerdere cystes in het slijmvlies van de baarmoeder aanwezig. Dit verschijnsel is in principe onschuldig. Zolang er geen bacteriën aanwezig zijn, vormt dit geen probleem. Wanneer de loopsheid start staat echter de baarmoeder open. Daarnaast is de baarmoeder sterk doorbloed. Hierdoor kruipen bacteriën vanuit de omgeving richting de baarmoeder. Ze verstoppen zich achter en onder de cystes. Hier produceren zij gifstoffen en veroorzaken dan ook een forse ontsteking.’
Bij andere dieren speelt dit lang niet zo. Bij katten bijvoorbeeld amper. Maar teven zijn er dermate gevoelig voor dat 25% ertegenaan loopt. En meestal op die oudere leeftijd dus, jonge teven hebben het zelden. Ik vind het risico van 1 op 4 zelf te groot om te laten gaan. Ik laat liever een jonge gezonde teef fiksen dan een oude doodzieke hond opereren. Het is een afweging.
Bij andere dieren speelt dit lang niet zo. Bij katten bijvoorbeeld amper. Maar teven zijn er dermate gevoelig voor dat 25% ertegenaan loopt. En meestal op die oudere leeftijd dus, jonge teven hebben het zelden. Ik vind het risico van 1 op 4 zelf te groot om te laten gaan. Ik laat liever een jonge gezonde teef fiksen dan een oude doodzieke hond opereren. Het is een afweging.
-
Ik vertrouw er liever op dat een gezonde hond met bacterien om kan gaan. Het is een inschatting.
Bacterien die "zich verstoppen" vind ik echt ....nou ja , ik vind wat van dat jip en jannekegelul. Het is een reclameblokje over schimpie en canasten.
Bacterien die "zich verstoppen" vind ik echt ....nou ja , ik vind wat van dat jip en jannekegelul. Het is een reclameblokje over schimpie en canasten.
-
Dat is fijn om te weten. Je zou bijna gaan denken dat je hond ten dode opgeschreven is als je niet alle veterinaire diensten afneemt.
Toen Echo voor de 12 weken enting kwam werd er doodleuk gesuggereerd om alvast de castratie in te plannen. Ik heb een Hele Dikke Broer dood aan upsellen.
Ik zie een zigeuner met een verdienmodel van honderd kilometer aankomen.
- Kells
Het leven komt met risico's en ik vertrouw er op dat een gezond lichaam een hoop zelf kan oplossen.
-
En als alles perfect gaat gaan ze nog steeds dood.
Ik wil vooral gewoon van mijn honden genieten zoals ze zijn. Ik heb daar geen half religieuze dierenartspriesterverslaving bij nodig.
En als je dan ook nog een Inge-O aan je zij hebt ben ik klaar met de discussie.
O jee ja. Ik heem op andere vlakken weer ‘risico’s’. In ent ze never nooit in, ontworm nooit.
-
Ik ontworm een keer in de twee jaar met biologische kruidendruppels en dat werkt heel goed. Vooral bij de katten.
Maar na 2 jaar muizen en ratten vreten weet ik dat die wormen hebben. Ze hebben ook weleens een vlo maar ook dat loopt niet uit de hand zoals de foldertjes voorspellen.
De schapen krijgen even geen hooi maar wel boerenwormkruid. Die zijn getest met mestonderzoek en hebben de laagst mogelijke score.
Maar na 2 jaar muizen en ratten vreten weet ik dat die wormen hebben. Ze hebben ook weleens een vlo maar ook dat loopt niet uit de hand zoals de foldertjes voorspellen.
De schapen krijgen even geen hooi maar wel boerenwormkruid. Die zijn getest met mestonderzoek en hebben de laagst mogelijke score.
Vlooienzut ook niet. Af en toe wat tea tree olie verdund. Spriets sproei. Nooit een vlo.
Verder wordt de hele zooi door alle wateren gewassen met alle troep waar ze doorheen banjeren, bosworteltjes die ze opvreten, kauwen op dooie muizen. Iedere dag pens.
Dus afgezien van de modificatie aan de eileiders gebeurt er niks artificieels met ze. En worden ze ouder dan 15. Dikke prima wmb
Verder wordt de hele zooi door alle wateren gewassen met alle troep waar ze doorheen banjeren, bosworteltjes die ze opvreten, kauwen op dooie muizen. Iedere dag pens.
Dus afgezien van de modificatie aan de eileiders gebeurt er niks artificieels met ze. En worden ze ouder dan 15. Dikke prima wmb
- Kells
Ontwormen doe ik alleen bij pups en enten doe ik als het nodig is. Weil en kennelhoest niet en de DHP titer ik. Rabiës ent ik wel, want we gaan regelmatig de grens over.
-
Ach je wordt het toch niet eens. Ik heb liever drie keer zoveel werk aan welshhengstjes waar ik iets mee doe dan drie shetlandruintjes die ontwormt en bekapt staan te verrotten.Nanna schreef: ↑19 feb 2024, 23:24 Vlooienzut ook niet. Af en toe wat tea tree olie verdund. Spriets sproei. Nooit een vlo.
Ik vind die schijnveiligheid gewoon niets waard.
Wat moet je in vredesnaam met Welshhengstjes
Mijn teven zijn ook alle 3 gecastreerd, als paraveterinair gewerkt en veel pyo's en melkkliertumoren gezien. Minimaal 2 a 3x loops en dan gaan de eierstokken eruit.
Ik zou dus ook geen ras nemen waarbij het vrijwel zeker is dat er lelijke castratenvacht komt, zoals bij cockers, setters, shelties enz.
Mijn honden zijn 9, 11 en 13 en nog hartstikke fit. Alle teven in mijn omgeving/van vrienden zijn gecastreerd en iedereen is daar tevreden over. Behalve dus de vacht van sommige honden (goldens, markiesjes..)
Ik zou dus ook geen ras nemen waarbij het vrijwel zeker is dat er lelijke castratenvacht komt, zoals bij cockers, setters, shelties enz.
Mijn honden zijn 9, 11 en 13 en nog hartstikke fit. Alle teven in mijn omgeving/van vrienden zijn gecastreerd en iedereen is daar tevreden over. Behalve dus de vacht van sommige honden (goldens, markiesjes..)
- Kells
Sorry, ik heb hier geen woorden voor.Sandra schreef: ↑01 mar 2024, 19:05 Mijn teven zijn ook alle 3 gecastreerd, als paraveterinair gewerkt en veel pyo's en melkkliertumoren gezien. Minimaal 2 a 3x loops en dan gaan de eierstokken eruit.
-
Ja Kells, dat ik nu eenmaal het summum. Dat je tevreden over je hond bent en ze met 13 nog fit genoeg zijn om een blokje om te gaan. Geen gedonder met broekjes en doekjes.
Ik weet het. Het is verschrikkelijk.
Naast de brok en de bench moet ook de cyclus onder streng beheer worden gesteld. Stel je voor dat een dier een paardrift heeft. Getsie!En hoe moet dat dan met ons kleed?
Maar je dan wel afvragen waarom honden tegenwoordig allemaal jeuk, wegtrekkers en angstklachten hebben. Ik ga het allemaal niet meer uitleggen. Het laatste piezeltje natuur hoef ik niet zo nodig van mijn honden af te schrapen en wat sieneke met haar picard allemaal doet...prima.
Douw er nog maar een prik in en hang er maar een riem aan, leer hem syliconematten smeerkaas af te likken in plaats van op een paardenpoot te kauwen. Ik vind het helemaal goed.
We komen hier nooit uit. Die mensen gaan altijd alles zitten neutraliseren. Dat houdt nooit op.
Ik weet het. Het is verschrikkelijk.
Naast de brok en de bench moet ook de cyclus onder streng beheer worden gesteld. Stel je voor dat een dier een paardrift heeft. Getsie!En hoe moet dat dan met ons kleed?
Maar je dan wel afvragen waarom honden tegenwoordig allemaal jeuk, wegtrekkers en angstklachten hebben. Ik ga het allemaal niet meer uitleggen. Het laatste piezeltje natuur hoef ik niet zo nodig van mijn honden af te schrapen en wat sieneke met haar picard allemaal doet...prima.
Douw er nog maar een prik in en hang er maar een riem aan, leer hem syliconematten smeerkaas af te likken in plaats van op een paardenpoot te kauwen. Ik vind het helemaal goed.
We komen hier nooit uit. Die mensen gaan altijd alles zitten neutraliseren. Dat houdt nooit op.
Vier gecastreerde teven hier. Geen jeuk, geen wegtrekkers, geen angst. Allemaal slank.
Wat nu.
Maar ook geen borstkankers of pyometra’s.
Het zijn allemaal afwegingen. Ik snap het genijdas niet. Laat iedereen zelf een keus maken voor de eigen hond.
Wat nu.
Maar ook geen borstkankers of pyometra’s.
Het zijn allemaal afwegingen. Ik snap het genijdas niet. Laat iedereen zelf een keus maken voor de eigen hond.
- alinelaila
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Friese Stabij
Voor zover ik weet is Zoë niet gecastreerd. Ze is nu 1,5 jaar en ik ga er vanuit dat ze bij de vorige eigenaar al wel een keer loops geweest is.
Ik heb niet direct plannen haar te laten castreren. En wie weet bedenk ik me over een paar jaar, maar dat zien we dan wel weer.
Mijn vorige hond (een reu) was wel gecastreerd en de vacht van een stabij verbetert daar niet echt van zeg maar
Ik heb niet direct plannen haar te laten castreren. En wie weet bedenk ik me over een paar jaar, maar dat zien we dan wel weer.
Mijn vorige hond (een reu) was wel gecastreerd en de vacht van een stabij verbetert daar niet echt van zeg maar