Mogen jouw honden blaffen?

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Mag jouw hond blaffen?

Peiling eindigde op 15 aug 2024, 20:03

Tuulk. Schreeuw naar hartelust van je af.
4
5%
Nee. Hou je hysterische muil.
9
11%
Alleen als er iemand aan de deur is en bij ontij.
26
32%
Tot ik zeg dat het afgelopen is.
42
51%
Alleen op commando.
1
1%
Nooit.
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 82

Diana
Posts in topic: 5
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Mogen jouw honden blaffen?

Bericht door Diana »

Maart schreef: 08 aug 2024, 10:02 De buurhondjes blaffen enorm veel, ik ben blij dat ze daar niet op reageren. Ik ben ook blij dat de buurhondjes zo veel blaffen, dan hoeft niemand iets te zeggen als de mijne eens blaffen.
Dat is hier ook zo, je hoort hier eigenlijk altijd wel ergens een hond blaffen. Mijn honden reageren daar niet op, alleen als de directe buurhonden waaks blaffen rennen ze meteen naar het hek om te zien waarom er geblaft wordt en om te kijken of er mee geblaft moet worden :engel: En één van de achterbuurhonden, Bea, die haten ze en vice versa. Bea komt wel eens blaffend en krijsend naar het hek rennen en dan blaffen met name Amy en Arlo wel terug. Maar zij is er maar ca. 1 dag per week en die tuin ligt 2 meter hoger dan de mijne, dus ze kunnen via het hek niet echt bij elkaar komen.
Mijn buren moeten altijd lachen als ik mijn honden tot stilte maan, dat vinden ze echt complete onzin. Mensen hebben hier namelijk honden in de eerste plaats om te waken, dus je moet het juist aanmoedigen als ze flink van zich laten horen, vinden zij :mrgreen:
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 2

Bericht door blondie »

Jullie wonen allebei redelijk vrij en open volgens mij.
Hier stonden ze nog net niet te juichen dat we ook honden hadden met die insteek een beetje, dat mensen niet zouden gaan zeuren over geblaf.
En destijds dacht ik ook nog, ach iedere hond blaft wel eens.

Maar naarmate we er langer woonden vond ik het bloed irritant worden.

Daarbij had ik destijds vanwege klachten moeite gestoken in terugdringen van overmatig en onnodig geblaf van een van mijn honden, dus had er al helemaal geen zin in om die "discipline" overboord te gooien omdat bepaalde hondeneigenaren in directe omgeving blaffen en vrij veel blaffen normaal vonden :dunno:

Beetje waaks en alert prima, zeker als je wat vrijaf woont. Maar niet in een woonwijk met mensen die passeren en dat honden op hekjes klappen bij iedere willekeurige passant en een beetje onzekere hond meetrekken in dat gedrag.

Maar goed, vraag was of je honden mogen blaffen, en niet wanneer wel en wanneer niet en in welke setting :F:
Maart
Posts in topic: 2
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Och, ik woon absoluut niet vrij hoor, maar geluiden horen wel gewoon bij het leven natuurlijk.
Ik vind de doedelzakspeler irritanter, maar die is recent geswitcht naar drummen nu :LOL:

Zolang het 's nachts stil is en alles binnen de perken blijft, kan ik me niet opwinden over geluiden. Het keffetje van achteren komt enkel naar buiten boven de 20°, dus van november tot juni is die er in alle geval al niet.

Mijn directe buren hebben gelukkig honden en de doorgang naar voor is afgeschermd voor de honden, dus naar de straat kunnen ze niet (en ook dat is afgeschermd zodat ze niets zien).
Ze blaffen ook helemaal niet veel, maar het zijn wel honden natuurlijk, dus een dagelijkse blaf hoort er wel eens bij. (te starten met het moment dat ik 1voet op de grond zet als ik uit bed kom :x )
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Diana

Bericht door Diana »

blondie schreef: 08 aug 2024, 14:27 Jullie wonen allebei redelijk vrij en open volgens mij.
Ja, ik woon behoorlijk rustig. Ik heb aan één kant wel een huis dat best dichtbij staat, maar die buren hebben zelf ook honden die wel eens blaffen en zijn er maar heel weinig. De huizen van de andere buren staan meer dan 100 meter verderop. Vandaar ook dat iedereen hier honden heeft om te waken en in deze woonsituatie vind ik het zelf ook wel prettig dat mijn honden alarm slaan als er iets gebeurt of er iemand bij het hek loopt, want dat is hier ook echt uitzonderlijk (bijna aan het eind van een doodlopend landweggetje).

Toen ik nog in Nijmegen in een appartement in een best drukke volkswijk woonde, waren mijn honden overigens totaal niet waaks en blaften ze eigenlijk zelden. Mila is nog steeds niet waaks, maar de rest slaat dus wel aan als ze iets of iemand bij het hek zien.
Afbeelding
alinelaila
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Friese Stabij

Bericht door alinelaila »

Een keer wat blaffen is prima. Aanslaan bij vreemde geluiden en de bel is ook prima. Dat laatste doet Zoë niet trouwens en verder stopt ze wel met blaffen als ik het zeg.
Mijn buurman heeft een hondje dat op alle tijden van de dag zit te krijsen in de tuin. Buurman zegt dan tegen mij dat het prima is als Zoë blaft, want 'dat doen honden nou eenmaal', maar schreeuwt wel godganse dag tegen z'n eigen hondje dat ze stil moet zijn (wat precies nul effect heeft) :scratch: :19: Zoë reageert gelukkig niet op dat hondje.
sabine
Site Admin
Posts in topic: 3
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Diana schreef: 08 aug 2024, 17:46
blondie schreef: 08 aug 2024, 14:27 Jullie wonen allebei redelijk vrij en open volgens mij.
Ja, ik woon behoorlijk rustig. Ik heb aan één kant wel een huis dat best dichtbij staat, maar die buren hebben zelf ook honden die wel eens blaffen en zijn er maar heel weinig. De huizen van de andere buren staan meer dan 100 meter verderop. Vandaar ook dat iedereen hier honden heeft om te waken en in deze woonsituatie vind ik het zelf ook wel prettig dat mijn honden alarm slaan als er iets gebeurt of er iemand bij het hek loopt, want dat is hier ook echt uitzonderlijk (bijna aan het eind van een doodlopend landweggetje).

Toen ik nog in Nijmegen in een appartement in een best drukke volkswijk woonde, waren mijn honden overigens totaal niet waaks en blaften ze eigenlijk zelden. Mila is nog steeds niet waaks, maar de rest slaat dus wel aan als ze iets of iemand bij het hek zien.
Wij woonden eerst 3 hoog en daar blaften de honden eigenlijk nooit (heel soms als ze vanaf het balkon iets zagen). Nu wonen we in een huis en dat scheelt hier ook erg met blaffen, Karel is echt wel een soort van waaks geworden. Hij is er nog steeds niet heel goed in maar hij blaft wel als ie iets ongewoons hoort.
Diana

Bericht door Diana »

sabine schreef: 12 aug 2024, 20:12
Diana schreef: 08 aug 2024, 17:46

Wij woonden eerst 3 hoog en daar blaften de honden eigenlijk nooit (heel soms als ze vanaf het balkon iets zagen). Nu wonen we in een huis en dat scheelt hier ook erg met blaffen, Karel is echt wel een soort van waaks geworden. Hij is er nog steeds niet heel goed in maar hij blaft wel als ie iets ongewoons hoort.
Ja, gek is dat hè, de rol die de omgeving daarin kan hebben. In mijn appartement op de begane grond in Nijmegen reden heel veel auto's en fietsers voorbij, liepen mensen voorbij op de stoep die praktisch aan mijn raam grensde, renden en speelden kinderen, liepen buren door de gang, en nooit is één van mijn honden daarop aangeslagen. Maar hier in Spanje werden ze op den duur wel waaks. Ze weten wel precies wie de directe buren zijn, daar blaffen ze niet tegen, maar als er mensen lopen die ze niet kennen, auto's voorbij komen (gebeurt hier gemiddeld twee keer per dag of zo) of anderszins iets afwijkends is, dan slaan ze wel aan.
Afbeelding
sabine
Site Admin
Posts in topic: 3
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Misschien is het ook dat er nu minder achtergrondgeluid is dan bij jou? Bij mij is het dat denk ik niet want het is hier ook wel rustig maar er lopen dus wel a en toe mensen langs het raam (en ik woon aan het uitlaatveld dus ook vaak blaffende honden of mensen die hun hond roepen enzo). Ik denk als het echt druk was, zoals bij jou in Nijmegen, dat er dan ook minder geblaft zou worden, gewoon omdat je niet overal op kan reageren?
Diana

Bericht door Diana »

sabine schreef: 12 aug 2024, 20:55 Misschien is het ook dat er nu minder achtergrondgeluid is dan bij jou? Bij mij is het dat denk ik niet want het is hier ook wel rustig maar er lopen dus wel a en toe mensen langs het raam (en ik woon aan het uitlaatveld dus ook vaak blaffende honden of mensen die hun hond roepen enzo). Ik denk als het echt druk was, zoals bij jou in Nijmegen, dat er dan ook minder geblaft zou worden, gewoon omdat je niet overal op kan reageren?
Ja, het is echt een verschil van een drukke volkswijk naar bijna the middle of nowhere. Daar in Nijmegen hoorde het er gewoon bij dat er veel rumoer was op straat, dat negeerden ze compleet, ze wisten niet beter en het was achtergrondgeluid. Hier is het al een hele happening als er een keer een auto langsrijdt en mensen die langs het hek lopen zijn al helemaal uitzonderlijk. Het gaat denk ik echt om wat in hun beleving afwijkend is, en in de drukte is meer drukte niet afwijkend, maar in onze oase van rust is bijna alles afwijkend :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie