Wat is het leukste gezelschapshonden ras?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Inge O
Posts in topic: 1
Honden: 5
Welke: Hovawart

Re: Wat is het leukste gezelschapshonden ras?

Bericht door Inge O »

Qua karakter (wat ik erover lees dan, want ik ken ze niet) spreekt de Havanezer me denk ik het meeste aan, alleen jammer van die (te) lange vacht, da's niet zo mijn ding.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik zie bij gezelschapshonden meer door de vingers. Zo’n kwaaie dwergpinscher die pissig gorgelt als je de baas een hand geeft vind ik komisch. Bij een Rottweiler niet, dan vind ik het een onopgevoede kuthond.
Is dat consequent? Nee. Maar waar staat geschreven dat ik consequent moet zijn. Hè?😤
Dagmar
Posts in topic: 4

Bericht door Dagmar »

Nanna schreef: 13 okt 2021, 10:50 Ik zie bij gezelschapshonden meer door de vingers. Zo’n kwaaie dwergpinscher die pissig gorgelt als je de baas een hand geeft vind ik komisch. Bij een Rottweiler niet, dan vind ik het een onopgevoede kuthond.
Is dat consequent? Nee. Maar waar staat geschreven dat ik consequent moet zijn. Hè?😤
Nog niet misschien dat ik zo achter Jaap aan ga rennen. Als die onderweg op z'n achterpoten staat te pomeranianbeggen krijgt ie een klap voor z'n dikke harses.
Of dat ik die drie keer op en van bed laat springen omdat ik een teen beweeg om naar de plee te gaan. Of hem buiten de aangewezen plekken laat zeiken.
Sjaak loopt de helft van de tijd horizontaal fantasiedruppels uit te persen.
Bij hem roep ik alleen maar "pópje toch, is het zo leuk, ga maar kijken dan! goedzooo, zo braaf!" Waar heb je anders een dwerg voor? :dunno:
Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

_Tiny_ schreef: 12 okt 2021, 19:12
Gudrun schreef: 12 okt 2021, 18:46
_Tiny_ schreef: 12 okt 2021, 16:23 Ik ken veel gezelschapshondjes want je ziet ze natuurlijk vaak in de trimsalon. Het is echt jammer dat ze zo vaak terecht komen bij mensen die er niks mee willen doen. Veel van die kleine pluisjes gaan dan niet protesteren maar worden steeds apathischer. Kijk, zeggen de baasjes dan, wat ligt hij daar toch tevreden. Maar als je beter kijkt zie je een hondje dat het niet gewend is om mentaal uitgedaagd te worden. Das iets anders.

De grootste valkuil van veel gezelschapshondjes is dat ze bij minimale verzorging nog steeds geen grote problemen geven. Ze leggen zich er wel bij neer. Dan krijg je het imago van een hondje die alleen maar mooi ligt te zijn in zijn mandje en verder niks kan. Maar das beslist niet waar. Stonden ze maar eens midden op de eettafel van zich af te kafferen en de planten uit de vensterbank te trekken. Misschien dat hun bazen dan eens van hun luie reet af kwamen.
Inderdaad, kan het er niet meer mee eens zijn. Velen zijn gewoon veel te braaf! Er zit echt meer in, 't zij net echte honden :pffff: :E:
Hoe meer je met ze doet hoe leuker ze worden. Als je een beetje oplet hebben ze ook een mening en wanneer je daarop in gaat bloeien ze helemaal op. Je moet alleen de intentie hebben er wat van te willen maken.
Ik moet toegeven dat ik op zich niet heel veel meer doe met Mahdu qua cursus/sport etc.
Maar hij heeft een heel duidelijke eigen mening en is niet te beroerd die te uiten ook. 🤣
Bij de dierenwinkel loopt hij gewoon achter de balie en gaat daar zitten brommelen en keffen terwijl hij regelmatig een blik werpt op de koekjespot en als ze hem vertellen dat de koekjes op zijn verteld hij ze luid en duidelijk dat dat heus niet waar is.
Krijgt hij onderweg aandacht dan staat hij te stuiteren en kwispelen enzo en hebben ze lekkers dan zijn ze gelijk zijn beste vriendjes. 😃
Het is dat zijn lijf hem zo in de weg zit, want hij past me qua karakter bijna perfect maar hij is mijn eerste en laatste Shih Tzu.

Tegelijkertijd is de middenslag Keeshond ook een hond die goed past, al is Dívka totaal het tegenovergestelde van Mahdu qua energielevel, stabiliteit etc.
En zij is een stuk mooier om naar te kijken dan die kleine kortsnuitige krompoot. 🙈

Geen idee of de middenslag Kees een gezelschapshond is maar die staat nu op 1 voor mij.
Sheltie vind ik ook prachtig om te zien, maar dat geldt ook voor bijvoorbeeld Markiesjes, Hava's etc.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Zinodo schreef: 13 okt 2021, 14:10 Kees zit in rasgroep 5, spitsen en oertypes.
Sheltie zit in rasgroep 1, herdershonden en veedrijvers.
:lol1:
Daar twijfelde ik al over ja. 🙈
Maar het zijn toch honden die vnl als gezelschapshond gehouden worden als ik zo om me heen kijk. 😉
Maar dat geldt wel voor meer rassen geloof ik.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Hangt er een beetje van af wat je onder gezelschapshondje verstaat. Mijn vorige Sheltie was heel lief en rustig in huis, maar daar moest je wel elke dag even wat voor doen met haar, anders was het niet leuk geworden. Maar als je dat wel deed dan was het de overige tijd een prima gezelschapshond in huis. Ze behoren alleen inderdaad niet tot die rasgroep dus ik denk dat ze niet meetellen. :F:

Mijn ideale gezelschapshondje is gezelschapshondje met een scheut terrier erdoor. Dan krijg je een Froo. Haar hele bestaan draait om gezelschap (en eten) en bij de baas zijn (en eten) en knuffels krijgen (en eten). Iedereen die Froo kent zou haar ook altijd gelijk tot gezelschapshondje bestempelen. Maar ze is ook heel pittig en heeft een vrij sterke mening over dingen. En ze vindt alle cursussen en trainingen die we samen doen het einde en is dan super enthousiast. Ik zou er zo nog tien willen. Niet tegelijk, maar wel nog tien. :E: Ik sta haar overigens ook bepaalde dingen toe die ik een grotere hond niet toe zou staan. Die hele hond komt net tot boven je enkel, ik ga het ook niet moeilijker maken dan het is. Er moeten wel duidelijke grenzen blijven, maar ze blijft gewoon een formaatvoordeel hebben in vergelijking met Mowin.

Maar goed, aangezien gezelschapshond x terrier waarschijnlijk ook niet telt, ga ik voor een Havanezer. Die vacht is wel heel wat anders dan ik gewend ben, maar ik vind het ook wel z’n charme hebben. Laten we het gewoon lang en doen we er een strikje in. Hartstikke leuk. Ik vind het schattige hondjes en van wat ik van Suzanne zie zijn ze heel vrolijk en leergierig. Dat past goed bij wat ik zoek in een hond.
Loraine

Bericht door Loraine »

Zinodo schreef: 13 okt 2021, 14:31
Loraine schreef: 13 okt 2021, 14:20
Maar het zijn toch honden die vnl als gezelschapshond gehouden worden als ik zo om me heen kijk. 😉
Ja je kan idd ook van een beagle een bagel maken en van een golden een vloerkleed. Maakt ze nog steeds geen gezelschapshonden :engel:
Das waar. :LOL:
Al zou ik beagles zelf niet snel onder gezelschapshonden scharen. :mann:
Maar een (klein- en middenslag)keesje zie je ook vaker bij oudere mensen die er enkel blokjes om mee doen enzo want handzamer formaat dan een golden oid en makkelijker bij te sturen dan een beagle.
Idem dito voor de sheltie en veel andere kleinere rassen/types.
Zamunda
Posts in topic: 4
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Frootje schreef: 13 okt 2021, 14:34Maar goed, aangezien gezelschapshond x terrier waarschijnlijk ook niet telt, ga ik voor een Havanezer. Die vacht is wel heel wat anders dan ik gewend ben, maar ik vind het ook wel z’n charme hebben. Laten we het gewoon lang en doen we er een strikje in. Hartstikke leuk. Ik vind het schattige hondjes en van wat ik van Suzanne zie zijn ze heel vrolijk en leergierig. Dat past goed bij wat ik zoek in een hond.
Als ik voor een Hava zou gaan zou ik er subiet de schaar inzetten :engel: .

Edit: puppie op toetsenbord :')
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Zinodo schreef: 13 okt 2021, 14:31
Loraine schreef: 13 okt 2021, 14:20
Ja je kan idd ook van een beagle een bagel maken en van een golden een vloerkleed. Maakt ze nog steeds geen gezelschapshonden :engel:
Nou ja, het is natuurlijk wel zo dat veruit de meeste honden, ongeacht de rasgroep, gehouden worden als gezelschapshond. Dat er een uurtje per week mee gesport of getraind wordt, maken het geen sport- of werkhonden. Hun functie is dus 99% van de tijd gezelschapshond.
Mijn honden zijn in die zin tegenwoordig ook echte gezelschapshonden :F: Actieve gezelschapshonden wel, maar ze hebben geen andere functie in hun dagelijks leven.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Honden: 1
Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]

Bericht door Tamara/Bayko »

Zie onderschrift. Vlinderhondje dus. Heerlijke karaktertjes. Je kunt er lekker actief mee zijn en sporten. Ze zijn trainbaar maar niet op een slaafse manier. Ze houden zeker van een stukje eigen inbreng over wat ze wel of niet bereid zijn voor en met je te doen. Ontzettend inventief, wel eens op het gekmakende af :roll:. Het kost me soms werkelijk moeite om Cody een stap voor te blijven in z'n doen en denken. Zowel mentaal als fysiek schakelt hij aanzienlijk sneller dan z'n baasje. Daar moest ik echt heel erg aan wennen en nu nog soms. De brutale eigengereidheid met een enorm gevoel voor humor vind ik een erg leuk karaktertrekje, maar gecombineerd met enige neiging tot overenthousiasme en in overdrive gaan kan het af en toe ook een tikkie vermoeiend zijn :Q:.
Ik ken ook wel vlinderhondjes die een stuk rustiger zijn en niet zo veel behoefte lijken te hebben aan actie in de vorm van een sport of lekker lang wandelen. Die liggen het liefst bij baas op schoot met drie keer daags een rondje om de kerk en vinden het verder wel prima. Deels zal dat vast karakter zijn maar ik denk dat het ook wel beïnvloed wordt door wat je er zelf als baas van maakt. Als je een toch al wat gematigder hondje geen of weinig uitdaging biedt, wordt het al snel een soort levend haardkleedje.
Mijkes omschrijving van gezelschapshondjes is echt 180 graden tegengesteld aan hoe Cody in elkaar zit :engel: .

Havanezer komt qua karakter zeker heel erg dicht in de buurt, maar die vacht blijft voor mij een te groot dingetje.

Markiesje op enige afstand nummer drie. De karakters mogen van mij wat stabieler, maar verder vind ik het wel een voordeel t.o.v. mijn favoriet dat ze in principe geen verdwergingskenmerken hebben (bepaalde individuen uitgezonderd).
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 13 okt 2021, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Tamara en een poot van Cody
Afbeelding

In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012
Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Marielle
Honden: 1
Welke: Labrador

Bericht door Marielle »

Ik heb het niet zo op gezelschapshondjes, maar moet eerlijk zeggen dat ik daar eigenlijk geen goede reden voor heb, ik ken ze amper.

Poedels vind ik wel leuk (middenslag of groter). Die stonden op de shortlist, naast de retrievers.
Afbeelding
Maple
blacky

Bericht door blacky »

Sandra&co schreef: 12 okt 2021, 10:44 Ik wil later als ik oud ben een roedeltje Havanezers :I: Lekker de hele dag tutten met die haartjes.
ik kan je zeggen dat bevalt prima. Maar als je een iets steviger hondje wilt waar je ook lekker mee kan tutten en die ook heerlijk vrolijk en leergierig zijn dan zou je ook naar de Coton de Tulear kunnen kijken. Ik kan niet kiezen tussen deze twee. De havanezers zijn heerlijke hondjes maar de cotons hebben mijn hart ook gestolen. We hebben alleen Laika nog maar oh wat had ik graag weer een cotonnen meisje als zij er niet meer is.
Ergens past de coton nog beter bij mij.
blacky

Bericht door blacky »

Gudrun schreef: 12 okt 2021, 14:07
mijke schreef: 12 okt 2021, 14:00
Hylos schreef: 12 okt 2021, 09:12

Ik ook niet echt, maar dat heeft ook met het uiterlijk te maken.
Het zijn haarballen of hebben 1 of andere ongezonde en lelijke eigenschap... ik zie bijv allemaal ingedeukte voorhoofden als je de rassen googelt. :ugh:

Qua uiterlijk zou ik dan voor de Kromfohrländer gaan.
Qua omschrijving klinkt de Tibetaanse terriër wel heel erg leuk. :mrgreen:
Een terriër maar dan als echte gezelschapshond, nu nog even het scheerapparaat er overheen. :LOL:
Ja maar niet alleen het uiterlijk. Al die kleine, opgepofte gezelschapshondjes die ik tegenkom in het echt (en dat zijn er veeeeeeel) zijn altijd allemaal zo gezeglijk. Er zit geen pit in of wat. Ze gaan lekker hun gangetje, vinden alles wel leuk maar nooit héél leuk. Ze komen een beetje dwee bij je staan voor knuffels maar voor de rest doen ze niet echt iets ofzo. En zo wel dan is het op een kalm gemakje. En ze trekken zich meestal ook weinig van alles aan, doen gewoon een beetje hun eigen zin, daar kan ik ook al niks mee. Nu komen er ongetwijfeld 100 reacties van mensen die dat heel anders zien of ervaren en er zijn ongetwijfeld allerlei uitzonderingen :P Het is ook niet dat ik ze niet lief of schattig vind. Maar het past gewoon niet bij mij, ik kan er helemaal niks mee.
U riep?
Do is een uitzondering.
Ze is uitzinnig blij als er een bekende thuis komt en zet vol liefde wel even haar naaldjes in je als je het toelaat.
En Do en kalm past ook al niet.
Maar kan perfect dat ze neit rastypisch is hoor ;-).
Neen, ik wijt het aan opvoeding... ik zie ook een heleboel kleine schoothondjes die overbetutteld worden.
Do draait gewoon mee met de rest en ploetert even hard in de modder.
Maar verder is ze inderdaad "een beetje" verwend, en dat kan ook, daarin heb je wel gelijk. Kika verwennen op die manier zou een iets andere afloop hebben.
Nee Do is zéér rastypisch. Dat mensen zo denken komt door al die gezellige "boomertjes" die als basis Malthezer in zich hebben. Maar een havanezer is een pittige donder in kleinverpakking met lange haren. Veel mensen (vooral oudere) vergissen zich daar dan ook in. Ik plaats als fokker het liefst mijn pups in een gezin of bij mensen die actief met de hond bezig willen.
Plaats reactie