Oudjes gedoe?

Nanna
Posts in topic: 13

Re: Oudjes gedoe?

Bericht door Nanna »

Iedereen moet het écht helemaal zelf weten. Laat dat vooropstaan.
Maar ik ga mijn hond van 15 niet een leven van flauwvallen, pis laten lopen en angsten aandoen. Omdat ze toch nog blij wordt van een etensbakje.
De belangrijkste vraag in deze is: waarom zou ik. Ik zou dat voor mezelf niet willen en ik wil het voor de hond ook niet. Als de definitieve neergaande lijn is ingezet ga ik niet wachten tot ze vanzelf dood gaat. We gaan dan bekijken wat de grens is voor mijn hoogbejaarde hond en wat mij betreft is die al vlot bereikt. Het moet voor haar nog leuk zijn maar voor mij ook. Onzindelijk worden en dement zijn,geen denken aan.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 17
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Blijft het feit dat het altijd al de afspraak was dat ik langer ging leven dan de hond en ik het onderscheid tussen janken met pasen of janken met pinksteren gewoon niet zie.
Het blijft even kut.

Onzindelijk zit ik niet mee en dement ligt aan de hond maar last hebben vind ik moeilijk.
Het moet iets toe blijven voegen en wat dat precies is bepaalt de baas zelf. Maar vaak is het wel gewoon "je weet wanneer het klaar is" en dat is voor mij te laat. Dan zit je toch te wachten tot je echt ziet dat je hond niet meer blij is en dat is dan vaak al weken zo.

En dus de chaos van een plotseling afscheid. Ik zoek het niet.
Ik plan het liever even goed en regel een fijn en waardig uiteinde. Ook voor mezelf. Lekker een week vrij er achteraan. Dan kan ik nog met Mira zitten en samen een grafje maken. Tegenover Eva denk ik. Achterin de tuin. Met een prachtige deken.

Gelukkig duurt dat hopelijk en waarschijnlijk nog járen. Maar ik ga er niet achteraan graaien. Ze zijn tijdelijk bij ons en dat is oke.
Hewi
Posts in topic: 2

Bericht door Hewi »

Ach marc, als jij oke bent dan is het oké. Het klinkt in mijn ogen alsof ze heerlijke oude dag heeft . Ja misschien vinden andere mensen er wat van. Tja.
Mijn vorige hond had 1 wratje op zijn 15e en iedereen gilde inslapen!!!!!! Misschien hadden ze gelijk. Misschien niet. Ik geloof heilig na 3 dode honden in " je weet het als het moment daar is ".
En DAT is mijn mening
Groetjes Heidi

Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Inslapen om een wratje is natuurlijk kolder. Dan was Rozi allang dood geweest. En ik ook.😎
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 37

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 13 feb 2025, 21:52 Iedereen moet het écht helemaal zelf weten. Laat dat vooropstaan.
Maar ik ga mijn hond van 15 niet een leven van flauwvallen, pis laten lopen en angsten aandoen. Omdat ze toch nog blij wordt van een etensbakje.
De belangrijkste vraag in deze is: waarom zou ik. Ik zou dat voor mezelf niet willen en ik wil het voor de hond ook niet. Als de definitieve neergaande lijn is ingezet ga ik niet wachten tot ze vanzelf dood gaat. We gaan dan bekijken wat de grens is voor mijn hoogbejaarde hond en wat mij betreft is die al vlot bereikt. Het moet voor haar nog leuk zijn maar voor mij ook. Onzindelijk worden en dement zijn,geen denken aan.
Wat doe ik en hoe is Bas?
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Marc schreef: 13 feb 2025, 22:37
Nanna schreef: 13 feb 2025, 21:52 Iedereen moet het écht helemaal zelf weten. Laat dat vooropstaan.
Ik heb het helemaal niet over jou en Bas :LOL: Ik heb het puur en alleen over mezelf.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Hewi schreef: 13 feb 2025, 22:11 Mijn vorige hond had 1 wratje op zijn 15e en iedereen gilde inslapen!!!!!! Misschien hadden ze gelijk. Misschien niet. Ik geloof heilig na 3 dode honden in " je weet het als het moment daar is ".
En DAT is mijn mening
Ja maar als we toch helemaal gaan zitten vingerhaken over hoe het allemaal voelt dan wil ik ook graag zeggen dat je hond in een flits kwijt raken ook niet ideaal is. "Wees blij dat je wat te kiezen hebt."
Nanna

Bericht door Nanna »

Simone lag opeens dood op de bank. Op 1 fucking april.
Vond het nou niet het gedroomde einde. In haar eentje overleden. Ik had haar liever in mn armen gewiegd terwijl ze weggleed na het prikje van de dierenarts.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 13 feb 2025, 23:10 Simone lag opeens dood op de bank. Op 1 fucking april.
Vond het nou niet het gedroomde einde. In haar eentje overleden. Ik had haar liever in mn armen gewiegd terwijl ze weggleed na het prikje van de dierenarts.

Voor mij is het misschien ook wel een "af en blijf".
Ik heb ze elke dag kaders gegeven. Het is fijn om dat op de laatste dag ook te doen.
Dat is toch de taal die je met je honden spreekt. Dat jij de baas bent die alles weet.

Dapper lag dood op de vloer van de spreekkamer omdat hij vliegende bloedkanker had in zijn keeltumor. Maar het was wel echt geregisseerd. En dat vond ik fijn. En dat is ook belangrijk. Wat ik wil.
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 13 feb 2025, 23:10 Simone lag opeens dood op de bank. Op 1 fucking april.
Het is me duidelijk. Maar Bas is Simone niet. Bas heeft pups gehad op straat en wil niet in mijn armen bij de dierenarts een spuit. Zij wil niet opgetild worden. Geen spuiten en al helemaal niet naar de dierenarts voor een humaan einde. Zij zal mij bijten. Plassen. Gillen en spartelen en ik ga dan huilen. Wat een droomeinde......Ik vind dat je niet alles erbij moet halen om mij een naar gevoel over mijn keuzes te geven. Ik ga haar niet preventief inslapen omdat jij dat zou doen. Je kan ook begrijpen dat ik graag wil dat je je enigszins inleeft in mijn keuze zonder me als een beul af te schilderen. Lukt dat?

Wie heeft er nu al 12 jaar alle goeds voor met die hond? Denk je nu echt dat ik geen afscheid kan nemen als het zover is? Ik heb al tig honden ingeslapen en ben daar heel nuchter in. Maar ik ga ze niet inslapen om ouderdom of onzindelijk zijn. Dat is MIJN keuze.

Bas heeft een slechte hartklep. Dat weet ik omdat ze vier fucking echos heeft gehad. Afgestelde medicatie heeft en drie maanden geleden om te voorkomen dat ik iets mis volledig bloedbeeld en nog een echo. Er wordt heeeeel goed gelet op of er geen ongezien lijden is. De conclusie is dat ze alleen oud is en niet lijdt. De meest voor de hand liggende dood is dus dat die hartklep stuk gaat en er geen bloed meer rondpompt. Dat betekent dat ze zwart wordt voor de ogen en die keer niet meer wakker. Dat is geen pijnlijke dood. Als ze ook maar een teken zou vertonen van kortademigheid, hijgen of wat dan ook en het blijkt onomkeerbaar dan krijgt ze een spuitje.

Je schildert de situatie totaal anders af dan hij is. En maakt mij daarmee tot een of andere hoog sentimentele egoïst. Dat is niet ok. Ze is niet zoals jij beschrijft. Dat maak je ervan. Ja ze is oud en slaapt veel. En ze plast eens in de week op een krant snachts. Ik snap eigenlijk totaal niet waarom ik me hierover aan het verdedigen ben.

Ze ligt niet in haar pis te verteren. Ze valt niet om de haverklap om maar hooguit 20 seconden per week. Ze loopt nog prima. Eet prima. Heeft geen pijn. Ik slaap haar niet in om een plas per week. En ik veroordeel een ander niet die dat wel doet. Maar ik doe dat niet.
Laatst gewijzigd door Marc op 13 feb 2025, 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 13 feb 2025, 23:43 Je schildert de situatie totaal anders af dan hij is. En maakt mij daarmee tot een of andere hoog sentimentele egoïst.
Ja, en dat wil niemand.
Maar jij maakt van ons een beetje een bioindustrieboer die geen notie heeft van de emoties die jij allemaal over je hond voelt.
Want die zijn kennelijk veel dieper ofzo..
Vind ik ook een beetje irritant. Mahaar, ik weet dat je dat niet zo bedoelt dus ik ga er niet verder op door.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 13 feb 2025, 23:47
Marc schreef: 13 feb 2025, 23:43 Je schildert de situatie totaal anders af dan hij is. En maakt mij daarmee tot een of andere hoog sentimentele egoïst.
Ja, en dat wil niemand.
Maar jij maakt van ons een beetje een bioindustrieboer die geen notie heeft van de emoties die jij allemaal over je hond voelt.
Vind ik ook een beetje irritant. Mahaar, ik weet dat je dat niet zo bedoelt dus ik ga er niet verder op door.
Omdat in het oneens ben met mensen die de hele hond niet zien en wel weten wat ik ermee moet doen terwijl ik er elke dag voor zorg? Ik wil jou er het liefst buiten hebben maar die kans krijg ik niet. Ik geef aan dat de zaken als pijnlijke dood en egoïst niet door mij aangehaald en voorgespiegeld zijn maar door jullie. En tevens hebben jullie beschrijvingen gemaakt van hoe ze dan nu leeft en waar dat naartoe gaat. En hoe naar dat is. En Nanna heeft me nu zelfs verteld dat een natuurlijke dood in haar slaap niet eens goed is want dat moet met een spuit in mijn armen. Eigenlijk is niks anders goed dan nu inslapen. En omdat ik dat niet doe krijg ik pagina na pagina te horen waar ik dan mee bezig ben ineens. Ik ben daar niet mee bezig. Ik verzorg gewoon mijn oude hond en schat zelf in hoe ze er aan toe is lijkt me.

Toen Mira mank was was je zelf wars van advies. Maar dan moet je het nu niet bij mij gaan doen. Ik ben nu jou en Bas is Mira. Dan snap je vast prima waarom ik dit even niet prettig vind en er ook liever niet zo over spreek in deze topic ;)
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ja, en dat wil niemand.
Ik heb het totaal niet over emoties. Ik schat in dat ze ok is en nog niet afgemaakt hoeft te worden. Die emoties heeft oa Nanna erbij gehaald. Ik kon het niet en nu is ze gecrepeerd of iets in die strekking. Ik kan haar prima inslapen als het nodig is. Ik acht het nog niet nodig. Er is al twee jaar niets verandert en dan had ik haar dus twee jaar geleden in moeten slapen?
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 13 feb 2025, 22:41

Ik heb het helemaal niet over jou en Bas :LOL: Ik heb het puur en alleen over mezelf.
"Maar ik ga mijn hond van 15 niet een leven van flauwvallen, pis laten lopen en angsten aandoen. Omdat ze toch nog blij wordt van een etensbakje."

Dus dit gaat over een andere hond dan Bas? Welke dan precies? Bas is 15, ik schreef dat ze nog blij wordt van eten en ze valt flauw en plast soms binnen. Ik weet niet hoor ....
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 13 feb 2025, 23:56
Ja, en dat wil niemand.
Omdat in het oneens ben met mensen die de hele hond niet zien en wel weten wat ik ermee moet doen terwijl ik er elke dag voor zorg? Ik wil jou er het liefst buiten hebben maar die kans krijg ik niet. Ik geef aan dat de zaken als pijnlijke dood en egoïst niet door mij aangehaald en voorgespiegeld zijn maar door jullie. En tevens hebben jullie beschrijvingen gemaakt van hoe ze dan nu leeft en waar dat naartoe gaat. En hoe naar dat is. En Nanna heeft me nu zelfs verteld dat een natuurlijke dood in haar slaap niet eens goed is want dat moet met een spuit in mijn armen. Eigenlijk is niks anders goed dan nu inslapen. En omdat ik dat niet doe krijg ik pagina na pagina te horen waar ik dan mee bezig ben ineens. Ik ben daar niet mee bezig. Ik verzorg gewoon mijn oude hond en schat zelf in hoe ze er aan toe is lijkt me.

Toen Mira mank was was je zelf wars van advies. Maar dan moet je het nu niet bij mij gaan doen. Ik ben nu jou en Bas is Mira. Dan snap je vast prima waarom ik dit even niet prettig vind en er ook liever niet zo over spreek in deze topic ;)
Dit topic gaat over Daan van Noor. Noor vraagt wel om advies.
Marc

Bericht door Marc »

Ik vind het allemaal.hartstikke prima wat iedereen vind maar pas een beetje op met elkaar. Dit ligt gevoelig bij mij en ik probeer er al zo diplomatiek als kan op te reageren. Ik denk dat ik de juiste keuze maak. Heb er een beetje respect voor en vertrouwen in. Drie maanden geleden dacht ik dat ze minder lekker in haar vel zat. Daarom laten doorlichten. Gelukkig was alles goed. Afgelopen maand doet ze het super. Is super actief, helemaal niet meer verward en bijna weer helemaal zindelijk. Misschien is het morgen voorbij. Laat ik haar inslapen. Als ik denk dat het moet dan doe ik het meteen. Ik wil ook niet dat ze lijdt. Maar als zij alleen in haar slaap zou overlijden dan is dat wel wat ik denk dat zij zelf zo heeft gewild. Dat zie ik als de ideale dood. Als ik haar erbij kan aaien nog beter. De kans dat dat gaat gebeuren is nihil want als ze gaat hijgen sta ik al bij de dierenarts.
Afbeelding
pioenroos
Posts in topic: 1
Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel

Bericht door pioenroos »

Marc schreef: 13 feb 2025, 23:56 En Nanna heeft me nu zelfs verteld dat een natuurlijke dood in haar slaap niet eens goed is want dat moet met een spuit in mijn armen. Eigenlijk is niks anders goed dan nu inslapen.
Je neemt nu dingen persoonlijk die zo echt niet gezegd worden vind ik. Nanna zegt letterlijk "ík had haar liever in de armen gewiegd". Dat gaat toch niet over jou?

Ik snap dat het voor jou op dit moment heel dichtbij en pijnlijk is met een oud en ziek hondje in huis hoor. Maar een ander moet toch zijn mening op een openbaar forum kunnen geven? Ik zie echt niemand hier letterlijk zeggen "nou Marc, jij laat Bas kreperen hoor!"
Ik denk dat ook absoluut niet. Ik lees juist dat jullie uiterst zorgvuldig en vol liefde met haar omgaan en alles zorgvuldig afwegen.

Zou ik persoonlijk een andere keuze maken? Ik heb alleen de info die jij geeft hier natuurlijk. Maar ja, ik denk het wel. Maar tussen persoonlijk een andere keuze maken en denken dat jij slecht voor Bas bent zit heel, heel veel ruimte.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 14 feb 2025, 00:14 Ik vind het allemaal.hartstikke prima wat iedereen vind maar pas een beetje op met elkaar. Dit ligt gevoelig bij mij en ik probeer er al zo diplomatiek als kan op te reageren.
Ik snap prima hoe gevoelig het ligt. Dat is bij mij net zo.

Ik heb helemaal niets aan te merken op hoe jij voor bas zorgt. Daar gaat het ook helemaal niet over.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 14 feb 2025, 00:05
Marc schreef: 13 feb 2025, 23:56

Ja, en dat wil niemand.

Dit topic gaat over Daan van Noor. Noor vraagt wel om advies.
:ok:
Afbeelding
Kelperuaantjes
Posts in topic: 3

Bericht door Kelperuaantjes »

Marc, mocht het ooit nodig zijn om Bas te laten inslapen door de dieremarts, zou je haar van tevoren Tessie kunnen geven, dat is een drankje dat rustgevend werkt. Zou net kunnen schelen in haar stress. Wij hebben er hier in onze praktijk goede ervaringen mee.
Suzanne
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Havanezers

Bericht door Suzanne »

Marc schreef: 14 feb 2025, 00:04
Nanna schreef: 13 feb 2025, 22:41

"Maar ik ga mijn hond van 15 niet een leven van flauwvallen, pis laten lopen en angsten aandoen. Omdat ze toch nog blij wordt van een etensbakje."

Dus dit gaat over een andere hond dan Bas? Welke dan precies? Bas is 15, ik schreef dat ze nog blij wordt van eten en ze valt flauw en plast soms binnen. Ik weet niet hoor ....
Misschien wel over Jess? Die was 15, viel steeds flauw, liet haar plas lopen, was angstig, verward... Daar heb ik nu ook uitgebreid over verteld in dit topic.
En hier was het een discussie, wel of niet laten inslapen. Ik was voor, ivo tegen. Nou ja, het was de eerste 11 jaar zijn hond maar ik was degene die er al die laatste jaren de hele dag voor moest zorgen en het mee moest maken
Ik hoop dat je het topic vandaag met andere ogen kan lezen. Ik zie niemand die jou aanvalt om jouw keuzes. Je hoeft je niet te verantwoorden of te verdedigen
Marc

Bericht door Marc »

Ik merk dat het gesprek gisteren verkeerd liep omdat ik me aangesproken voelde. Dat was niet de bedoeling lees ik nu. Dat komt omdat ik zelf natuurlijk ook niet weet wat goed is. En niet alleen ben. Mijn partner is erg voor een leven en laten leven en ik ben soms meer voor een humaan einde. Niet nu hoor maar ik denk soms wel eens hoe moet dat nou als we echt te laat zijn.

Ik merk dat ik gisteren dacht dat het wel direct op mij gericht was. Dus dat ik me ging verdedigen kwam daar uit voort. Sorry daarvoor.

Het lastige is dat het natuurlijk ook wel over mij ging.

Nou ja. Genoeg woorden. Neem aan dat het geen probleem is dat ik even uit de bocht vlieg en slecht lees in een topic dat zo direct raakt waar ik mee te maken heb. En wat hier natuurlijk thuis ook heel gevoelig ligt. En bij mij dus ook.
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 3

Bericht door Tineke »

Marc schreef: 14 feb 2025, 08:08 Ik merk dat het gesprek gisteren verkeerd liep omdat ik me aangesproken voelde. Dat was niet de bedoeling lees ik nu. Dat komt omdat ik zelf natuurlijk ook niet weet wat goed is. En niet alleen ben. Mijn partner is erg voor een leven en laten leven en ik ben soms meer voor een humaan einde. Niet nu hoor maar ik denk soms wel eens hoe moet dat nou als we echt te laat zijn.

Ik merk dat ik gisteren dacht dat het wel direct op mij gericht was. Dus dat ik me ging verdedigen kwam daar uit voort. Sorry daarvoor.

Nou ja. Genoeg woorden. Neem aan dat het geen probleem is dat ik even uit de bocht vlieg en slecht lees in een topic dat zo direct raakt waar ik mee te maken heb. En wat hier natuurlijk thuis ook heel gevoelig ligt. En bij mij dus ook.
Denk ook dat niet persoonlijk naar jou gericht was , het is voor iedereen wel duidelijk hoe zorgvuldig en liefdevol jullie met Bas en Guus omgaan 😉
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Marc

Bericht door Marc »

Tineke schreef: 14 feb 2025, 08:26
Marc schreef: 14 feb 2025, 08:08 Ik merk dat het gesprek gisteren verkeerd liep omdat ik me aangesproken voelde. Dat was niet de bedoeling lees ik nu. Dat komt omdat ik zelf natuurlijk ook niet weet wat goed is. En niet alleen ben. Mijn partner is erg voor een leven en laten leven en ik ben soms meer voor een humaan einde. Niet nu hoor maar ik denk soms wel eens hoe moet dat nou als we echt te laat zijn.

Denk ook dat niet persoonlijk naar jou gericht was , het is voor iedereen wel duidelijk hoe zorgvuldig en liefdevol jullie met Bas en Guus omgaan 😉
Als ik hoog in emotie kom lees ik slecht en reageer ik primair. Eigenlijk ben ik helemaal geen goed persoon voor niet live gesprekken. Te gevoelig en ik kan berichten niet goed meer lezen dan. Dus fijn dat nu bevestigd wordt dat het niet persoonlijk over mij ging maar dat iedereen aangeeft hoe zij het zouden doen. Ik weet niet precies waarom ik dan zo geraakt word.

Nogmaals excuses als ik mensen voor het hoofd gestoten heb. Niet mijn bedoeling.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Kelperuaantjes schreef: 14 feb 2025, 07:45 Marc, mocht het ooit nodig zijn om Bas te laten inslapen door de dieremarts, zou je haar van tevoren Tessie kunnen geven, dat is een drankje dat rustgevend werkt. Zou net kunnen schelen in haar stress. Wij hebben er hier in onze praktijk goede ervaringen mee.
Dank je voor de tip. Daar had ik al aan gedacht. Misschien dat ik volgende week even naar de dierenarts ga om te vragen of we zoiets in huis mogen hebben. Een zwaar slaap of bewustzijn verminderend middel zodat we nooit te laat zijn als we het merken
Afbeelding
Plaats reactie