Wandelen met pup

Marc
Posts in topic: 17

Re: Wandelen met pup

Bericht door Marc »

DexSaarSophie schreef: 04 mei 2025, 14:51 Maar we zijn nu een week verder en is ze nu 13 weken. Vorrige week was ze idd 12 weken.

Maar poeh Poeh over rustig doen gesproken. Ik blijf naar gewoon gieren denk ikb :LOL:
Lees even je bericht. En dan met name je bijdehandte gedoe omdat ik aangeef dat ze drie maanden is en Martijn dacht dat ze 4 maanden is. Ze is toch nog steeds geen drie maanden? Of nu krap precies. Mensen hier proberen mee te denken en verschillende invalshoeken te belichten. Jij bent degene die er nogal zwaar aan tilt en dat even persoonlijk gaat botvieren. Vraag gewoon niks meer als je geen antwoordt pikt dat je niet aanstaat. En loop lekker met die hond als jij denkt dat je goed bezig bent. Wat is het probleem precies?
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Verder stel je de vraag omdat je zelf erg twijfelt of je wel 6 km moet gaan lopen met een pup van TOEN nog geen 3 maanden oud. Je weet je antwoord al lang. Waarom vraag je het anders. En verder heb je Google. Want je post hier ook. En daar las je dat ze dat mentaal en fysiek niet aan kunnen en nu zoek je hier bevestiging dat het wel kan omdat het anders teveel gedoe wordt met apart wandelen. Ik ben Malle Pietje niet 😉 En die krijg je niet. Dan creëer je drama en dan heeft een ander het gedaan.

Wandel gewoon en volg je gevoel. Als jij denkt dat het goed is dan doe het gewoon. Niemand die je tegen houdt. Het is jouw hond. Ik doe met mijn honden ook wat ik zelf wil. Maakt me niet uit wat mensen er van vinden.
Die teckel is erbij gehaald door iemand anders. En de leeftijd zet je zelf in de topic. Tot zover de glazen bol.

Geniet gewoon van dat hondje en doe ermee wat je wil. Niemand die ermee zit. Je reactie vond ik wel erg typisch. Maar je zal wel slecht geslapen hebben.
Laatst gewijzigd door Marc op 04 mei 2025, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
DexSaarSophie
Posts in topic: 31

Bericht door DexSaarSophie »

Ze is nu 13 weken dus idd geen 4 maanden.
Heeft niks met bijdehand willen doen te maken. Ik lees gewoon dat het ineens een teckel is van 48 dagen. En de teckel daar kwam jij niet mee. Maar ik vond dat gewoon een beetje uit zijn verband trekken.

Ik vroeg hoeveel jullie forummers met jullie pup zouden lopen. En daar op zijn verschillende reacties gekomen. De een kijkt er niet naar, de ander neemt ze mee met de volwassen honden met een goede rede, weer een ander ook met een goede rede doet juist vrij weinig met een pup korte stukjes bij huis en weer een ander doet korte stukjes juist ergens anders.

Mijn vraag is daarmee beantwoord. Ik moet daar mijn eigen weg in vinden waar ik me goed bij voel met mijn pup.

Ik wandel ook apart met de pup (ik doe in het weekend dus die wandelingen in het bos) doordeweeks wandel ik stukjes nu van 2 km samen of apart gewoon in de buurt hier, het heeft dus niks met niet apart willen mee nemen te maken. Sophietje gaat ook mee naar de hondenschool. Het heeft dus niks met lastig te maken. Wat malle Pietje ermee vandoen heeft dat weet ik niet. In het weekend ga ik èèn dag de natuur in met de hondjes en de pup neem ik dan ook mee. Met de buggy of een tas. Afgelopen zondag liep ze zo lekker dat ik haar gewoon heb laten lopen in plaats van in de buggy heb gezet. Niks meer of minder dan dat.
Laatst gewijzigd door DexSaarSophie op 04 mei 2025, 15:12, 2 keer totaal gewijzigd.
EchoMira
Posts in topic: 15
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Ik had het eigenlijk niet over een specifieke pup. Het gaat me meer om de aanpak in het algemeen.
Het is heel mooi om een pup op zijn eigen tempo en manier de wereld te laten verkennen. Verreweg de kortste klap naar een mentaal gezonde volwassen hond. En nee, ik zeg niet dat je hond niet gezond opgroeit als je het anders doet.

Wat ik wel echt zeker weet is dat het veel makkelijker is om je hond te laten luisteren als je met een paar heldere wandelingen begint. Dan is de context veel duidelijker dus hoe de oefeningen en onderdelen daar in passen ook.
En ook hier, nee het is niet de enige manier. Wel de meest logische.
Marc

Bericht door Marc »

DexSaarSophie schreef: 04 mei 2025, 15:04 Ze is nu 13 weken dus idd geen 4 maanden.
Heeft niks met bijdehand willen doen te maken. Ik lees gewoon dat het ineens een teckel is van 48 dagen. En de teckel daar kwam jij niet mee. Maar ik vond dat gewoon een beetje uit zijn verband trekken.

Ik vroeg hoeveel jullie forummers met jullie pup zouden lopen. En daar op zijn verschillende reacties gekomen. De een kijkt er niet naar, de ander neemt ze mee met de volwassen honden met een goede rede, weer een ander ook met een goede rede doet juist vrij weinig met een pup korte stukjes bij huis en weer een ander doet korte stukjes juist ergens anders.

Mijn vraag is daarmee beantwoord. Ik moet daar mijn eigen weg in vinden waar ik me goed bij voel met mijn pup.
Precies. En niemand bedoelde het vervelend en de onderstaande reactie op mij vond ik dus nogal vreemd. Zeker omdat je de geboortedatum er zelf in zet met een omweg.

quote=DexSaarSophie post_id=317506 time=1746362274 user_id=776

Hoe kom jij in godsnaam aan die 84 dagen?het lijkt wel een soap hier soms hoor, de èèn maakt er een teckel van, de ander verzint wanneer ze is geboren, weer een ander heeft hele anecdotes waarbij steeds het zelfde verteld wordt. Om te gieren eigenlijk. Straks heb ik een Deense dog en heb ik die met 5 weken uit het nest mee genomen ofzo.
.
[/quote]
Afbeelding
DexSaarSophie

Ik heb mijn berich aangevuld dus jullie quotes kloppen niet meer , mijn schuld dus.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Geeft niks. Prima te lezen.

Ik bedoel met mijn opmerkingen helemaal geen kritiek. Wel ben ik nogal overtuigd en vind ik dat ik gelijk heb. :F:
Marc

Bericht door Marc »

DexSaarSophie schreef: 04 mei 2025, 15:10 Ik heb mijn berich aangevuld dus jullie quotes kloppen niet meer , mijn schuld dus.
En mijn bericht was puur omdat Martijn zei een pup van 4 maanden. Vandaar dat ik even de leeftijd had uitgerekend. Niet om jou te kakken te zetten of om de helderziende uit te hangen. Mij maakt het oprecht niks uit. Het is een type dat vast niet snel stuk gaat. Prima. Ik gaf alleen aan hoe ik het zou doen. Niet dat jij alles verprutst met dat hondje ofzo.
Afbeelding
DexSaarSophie

Ik las gewoon teckel en 48 dagen en ook weer "niet apart willen uitlaten dus lastig" toch een beetje het willen invullen.

Ze is niet lastig, sterker nog ik denk dat ik het getroffen heb met hoe makkelijk ze is. Het hebben van een pup hoeft niet lastig te zijn. Al is het wel meer werk, maar dat weet je van te voren. Ik neem ze samen mee maar ook apart. En apart om wat met haar te kunnen trainen met de clicker anders wordt het wat verwarrend met 3 tegelijk. Dex wil heel graag trainen en zit dan continu op de plek waar ik Sophie dan wil hebben dus apart mee nemen is dan juist makkelijker :mrgreen:
Maar gewone wandelerondjes samen is ook gewoon gezellig en voor de wawas is 2 km het zo prima. Soms doen we een heel rondje plas en heempark dan ook de buggy mee. Met Sophie nog niet gedaan.

Het invullen van dingen waar men geen weet van heeft dat is wat het voor mij op een soap doet lijken.

Ik loop niet elke dag 10km. De chihuahuas vinden dat ook niks. Die krijgen de dag na een ns wandeling altijd een rustdag :')

Maar vorrige week zondag liep ik dus gewoon zo lekker met ze. En zag dus pas op het eind dat we 6km gewandeld hadden. En de pup heeft gewoon lekker gelopen. En dat heeft mij aan het denken gezet. Deze pup kan misschien prima mee op 5km wandelingen af en toe. Ik denk nu iig dat dat prima kan. Niet elke dag maar wel die ns wandelingen langzaam aan uitbreiden. En doordeweeks meerdere korte rondjes. Het aanlijn rondje is 0,7 km. Het rietveld rondje is 2 km, het heempark stukje is 2 km. Dat zijn leuke veilige stukjes om te lopen :mann:
CatnDog
Posts in topic: 6
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 04 mei 2025, 15:18 Ik bedoel met mijn opmerkingen helemaal geen kritiek. Wel ben ik nogal overtuigd en vind ik dat ik gelijk heb. :F:
Ik vermoed dat een gemiddelde nieuweling op het forum al gillend was weggerend. Nou, niet gillend. Stilletjes. Account opgeheven en verdwenen.
DexSaarSophie is er gelukkig nog.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Oh prima.
Totaal geen behoefte aan 400 trilzielen die alleen maar willen horen dat niets uitmaakt en als je alles geprobeerd hebt klaar bent.

Een beetje dom oreren dat het an de opfoeding legt en dat je je hond moet soseliseren zonder enige notie van hoe dat er in de praktijk dan uit ziet ga je maar op bokt halen.
Kelperuaantjes
Posts in topic: 2

Bericht door Kelperuaantjes »

Excuus dat ik door niet goed lezen van het topic onterecht dacht dat je pup een Teckel is.
Zelf heb ik met mijn eigen pups van 13 weken nooit afstanden gelopen van 5 kilometer met de pup ook het hele stuk zelf meelopend. Maar de 5 minutenregel volg ik ook niet. Wel mijn gezonde verstand en als jij dat ook doet is het helemaal prima toch?
DexSaarSophie

Dat geeft niet, dat kan gebeuren.
En ja dat is het punt toch wel gewoon doen wat goed voelt.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Maar dan kom je niet verder en worden adviezen helemaal niet overgenomen.

Mensen hebben ge-voel.

Ik zie weleens mensen op fora langs komen met een noodkreet. Iemand die bijvoorbeeld een broodfok-pupje heeft aangeschaft. Dan komt er toch een stortvloed aan gal - wat voor verdorven pupkoper dat wel niet is! En ja, natuurlijk heeft de pupkoper een gigantische slechte beslissing genomen, maar de hele vraag waar die persoon mee komt wordt genegeerd en dan zijn ze dus weggejaagd. Ook zullen ze er dan niet van leren. Terwijl als die persoon blijft plakken, ze wellicht meer kennis opdoen en de volgende keer niet weer voor een broodfok-pup gaan.
Kritiek kan heus terecht zijn, maar het mag wel wat subtieler soms.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Subtieler dan wat?
Doe mij een lol, loop dit topic nog even rustig door en zoek een voorbeeld van wat je suggereert dat ik doe.

Je raaskalt.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 29 apr 2025, 00:00 Oh, nee, ik dacht alleen dat je om input vroeg. Tussen de middag was dat nog wel zo.
Maar inderdaad, geen pup is hetzelfde. En dat betekent dan kennelijk dat niets uitmaakt.

Ik stelde voor dat je een gestructureerde behapbare situatie aanbiedt waarin je pup de rust heeft om zich grondig bekend te maken met de wereld om hem heen. Maar dat vind jij kennelijk gedoe.
Dit.

Maar het gaat niet alleen over jouw reacties. 'Holy shit. Kun je effe dimmen aub.' Is ook een beetje intens, zeg maar.
DexSaarSophie

Haha.
Ik kom al jaaaren op het hondenforum, ik laat me niet zo makkelijk weg jagen.
Ik kijk gewoon waar ik wat mee kan en spreek zelf ook wel uit wat ik wil zeggen.

Er zijn nou eenmaal meer meningen en mensen hebben ook verschillende manieren om hun mening te vertellen.
Als het opgedrongen wordt of iemand blijft teveel doorgaan over zijn/haar eigen mening dan is het sowieso al snel iets dat ik het wel geloof. Als er meerdere verschillende meningen zijn gebruik ik het gene waar ik iets mee kan. De rest is opvulling voor het topic :lol1:
EchoMira

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 04 mei 2025, 17:35
EchoMira schreef: 29 apr 2025, 00:00 Oh, nee, ik dacht alleen dat je om input vroeg. Tussen de middag was dat nog wel zo.
Maar inderdaad, geen pup is hetzelfde. En dat betekent dan kennelijk dat niets uitmaakt.

Ik stelde voor dat je een gestructureerde behapbare situatie aanbiedt waarin je pup de rust heeft om zich grondig bekend te maken met de wereld om hem heen. Maar dat vind jij kennelijk gedoe.
Dit.

Maar het gaat niet alleen over jouw reacties. 'Holy shit. Kun je effe dimmen aub.' Is ook een beetje intens, zeg maar.
Zeg dan gewoon dat je vanuit jezelf zit te lullen als je geen voorbeeld vindt.
Maar nee, een hoop gesuggereer over hoe ik mensen wegjaag is natuurlijk leuker. :ok:
CatnDog

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 04 mei 2025, 17:46 Zeg dan gewoon dat je vanuit jezelf zit te lullen als je geen voorbeeld vindt.
Maar nee, een hoop gesuggereer over hoe ik mensen wegjaag is natuurlijk leuker. :ok:
Je weet heus wel dat ik je niet wil veroordelen. Ik mag je graag (ik vermoed dat dat niet helemaal wederzijds is.) Ik waardeer je mening en ik vind je overtuiging van je eigen gelijk ook prima. Maar soms voel ik wel dat je een bepaalde snaar bij mensen kunt raken. Ik heb zelf ook wel een teer zieltje, hoor. Ik ben nog niet weggerend.
Nanna
Posts in topic: 2

Bericht door Nanna »

Crutz schreef: 28 apr 2025, 22:16
DexSaarSophie schreef: 28 apr 2025, 22:05 Even een kanttekening bij grote zware hond.
Sophie wordt naar verwachting rond de 10kg
Haar moeder is een lakeland terrier (geen Airdale) en de vader een whippet. Zo zwaar wordt ze niet ze is wel heel energiek en goed gebouwd.
Nee niet Sophie ;-) en over Happy had ik me blijkbaar ook in het ras vergist. Al vind ik voor een teckel wel nog gelden dat functionaliteit daar bij veel types ook ver te zoeken is
Ze overleven anderhalf jaar in de australische wildernis dus met die functionaliteit zit het wel snor :mrgreen:
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Jaja. We hadden het er over dat ik hier de boel loop te tiranniseren.
Had je geen voorbeeld van. Toch?
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Ik heb het niet over tiranniseren en ik heb een voorbeeld gegeven. Ik stuur je even een pm.
SuzanneS
Posts in topic: 1

Bericht door SuzanneS »

Er wordt gevraagd hoe lang een pup mag of kan lopen. Daar komen uitgebreide onderbouwde antwoorden op. De meesten antwoorden dat het goed is de pup rustig aan het leven te laten wennen en dat kilometers maken geen prioriteit is.
Duidelijk en zonder enige botheid.
Topicstarter bedankt, geeft aan de adviezen op te volgen die ze goed vindt en wat niet gebruikt wordt is topicvulling.
Vind ik dan persoonlijk wel weer bottig.
Tineke
Posts in topic: 3

Bericht door Tineke »

Het topic begint met ts die aangeeft dat ze het moeilijk vind om in te schatten waar ze goed aan doet met een pup.
Daar komen reacties op ,die door dezelfde moeilijk inschattende ts ( die plotseling overtuigd is van haar geweldige inschattingsvermogen met pup ) aan de kant geschoven worden wanneer ze niet in het straatje passen.

Waarom vraag je het dan als je inschattingsvermogen zo feilloos ?

Maar goed , ik zelf vond mijn eigen reactie ook niet zo vreemd of veroordelend.
Maar goed ,toch te hard

Nou vooruit dan maar.

Nee joh ,kan best met een pup van 14 weken .Eerlijk gezegd doe je echt te weinig , 10 kilometer is toch echt wel het minimum voor nu.
Voor een jaar moet je toch echt wel op het dubbele zitten.
Succes :ok:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
DexSaarSophie

Ik vind jou bericht ook niet vervelend of veroordelend. Je laatste bericht wel veroordelend en met een fenijn :19: dat hoeft niet ;) Waarom denk jij dat ik jou reactie "te hard vind? Ik heb uitleg gegeven over waarom het mij aan het denken en twijfelen heeft gezet.
En dat ik wat doe met de reacties waar ik wat mee kan, dat zijn ook de reacties waarbij aangegeven wordt het is te lang.
Maar niet de reacties die blijven volgen van dezelfde mensen die hun mening willen opdringen. Dat werkt averechts natuurlijk.
Er zijn meerdere meningen en ik denk dat er geen standaard is maar toch echt gekeken moet worden naar de pup zelf en dat dat is wat ik uit het topic kan halen.

Er is maar èèn bericht in het topic die ik misplaatst vind. Hard dat maakt mij doorgaans geen fluit uit. Je kan maar eerlijk zijn.
Plaats reactie