Trucje 1, "kiekeboe"
Re: Samen trucjes leren?
Vandaag ben ik begonnen met een voorwerp lang vasthouden. Over een half jaar plaats ik een keer een filmpje want het lukte nog helemaal niet hoor
Ik deed het met Feta met een pannenlap, maar ze keek alleen maar naar de kom met koekjes, snapte niet wat oppakken is... ik andere dingen aanbieden zoals speelgoed, snapte ze ook niet want ze wilde koekjes en een klik, daardoor ging ze allerlei kunstjes doen die ze al kent. Vervolgens pak ik een ander object, een kunstbloem naar het idee van Ren, en duw de steel in haar bek (dit is natuurlijk niet de bedoeling, maar ik was mijn geduld kwijt). Ze leek een beetje te begrijpen dat ze het moest vastpakken; ik begin kei hard te klappen waardoor Fet denkt dat ik gestoord ben geworden en ze stopt er spontaan mee.
Lanai met de kunstbloem ging eigenlijk wel iets beter; ze pakte het al even uit zichzelf op, een paar keer.
Morgen herhaling. Met feta ga ik weer even voor een ander object want die vind heel die bloem maar raar nu omdat ik haar als een idioot stond toe te klappen toen ze dat ding even vast hield.
Moet ik wachten en telkens klikken als Feta in de buurt van het object komt? Of moet ik eerst beginnen met 'vast' aanleren door bijvoorbeeld te oefenen met iets wat ze sowieso graag vast heeft?
Ik deed het met Feta met een pannenlap, maar ze keek alleen maar naar de kom met koekjes, snapte niet wat oppakken is... ik andere dingen aanbieden zoals speelgoed, snapte ze ook niet want ze wilde koekjes en een klik, daardoor ging ze allerlei kunstjes doen die ze al kent. Vervolgens pak ik een ander object, een kunstbloem naar het idee van Ren, en duw de steel in haar bek (dit is natuurlijk niet de bedoeling, maar ik was mijn geduld kwijt). Ze leek een beetje te begrijpen dat ze het moest vastpakken; ik begin kei hard te klappen waardoor Fet denkt dat ik gestoord ben geworden en ze stopt er spontaan mee.
Lanai met de kunstbloem ging eigenlijk wel iets beter; ze pakte het al even uit zichzelf op, een paar keer.
Morgen herhaling. Met feta ga ik weer even voor een ander object want die vind heel die bloem maar raar nu omdat ik haar als een idioot stond toe te klappen toen ze dat ding even vast hield.
Moet ik wachten en telkens klikken als Feta in de buurt van het object komt? Of moet ik eerst beginnen met 'vast' aanleren door bijvoorbeeld te oefenen met iets wat ze sowieso graag vast heeft?
- Frootje
- Posts in topic: 4
- Honden: 2
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Ik ben ook bezig Froo dit aan te leren (onderdeel van spulletjes in de bak gooien natuurlijk), en Froo is een hondje dat dingen vasthouden heel lastig vindt. Ze is super zacht in de bek en laat dus bijna alles direct weer los (het enige moment waarop ze echt wel vasthoudt is als je een trekspelletje speelt met haar, maar zelfs dat heeft super lang geduurd omdat ze eerst niet vast ‘durfde’ te houden). Ik ben begonnen haar gewoon aan te leren dat ze het vast moet pakken en ik ben dus begonnen met een stukje papier. Als ik met iets zwaarders/stevigers was begonnen had ze het niet eens opgepakt, zij moet echt eerst leren wat ik ermee bedoel en dan zal ze zwaardere dingen ook wel braaf vasthouden, maar voor nu doe ik met haar maar echt baby steps. Ik heb de mazzel dat Froo zelf dingen gaat proberen als de click uitblijft. Dus ik heb eerst geclickt voor aanraken met de neus (dat kan ze sowieso met alles dus dat is niet zo moeilijk voor haar, dat hoef ik echt maar vijf keer te doen), maar daarna heb ik niet geclickt en ging ze zelf proberen wat dan wel de bedoeling was. Toen heb ik geclickt voor elke keer dat ze hem heel even kort aanraakte met haar tanden, en uiteindelijk voor het oppakken (met commando ‘vast’). En vooral niet clicken op het moment van loslaten. Ik click liever een keer niet dan te laat hiermee, want loslaten kon ze al.Tamara schreef: ↑05 dec 2021, 18:45 Vandaag ben ik begonnen met een voorwerp lang vasthouden. Over een half jaar plaats ik een keer een filmpje want het lukte nog helemaal niet hoor
Daar liepen we even vast want Froo houdt dingen dus niet lang vast, ze laat ze weer vallen. Ze gooit er als het ware mee. En niet clicken totdat ze hem langer vasthoudt heeft geen nut want dat doet ze dus niet, dus ik had een andere aanpak nodig. Ik heb de bak erbij gepakt en het papiertje in de bak gelegd. Omdat ze dan helemaal over de rand van de bak heen moet buigen om het papiertje op te tillen, houdt ze hem automatisch langer vast. Daar ben ik eigenlijk gewoon mee doorgegaan en gisteren hield ze zomaar ineens het papiertje twee seconden vast op het commando ‘vast’. Bij Froo is het gewoon een kwestie van geduld eigenlijk. Dat was wel wennen voor mij, want Saar (mijn vorige hond) was een Sheltie en op de een of andere manier begreep die altijd gewoon na een keer of drie op magische wijze wat de bedoeling was. Froo is niet zo, die heeft echt langer tijd nodig om er over na te denken, maar de motivatie is wel heel sterk, ze wil het echt wel, maar ik moet haar de tijd even gunnen, op een gegeven moment zie je dat kwartje vallen en dan is ze zo trots.
Nou ja, ik moet wel vermelden dat ik verder geen trainwonder ben. Ik verzin altijd maar wat en dan kijk ik hoe het gaat. Gelukkig heb ik een hond die zeer gemotiveerd is en graag mee wil werken, wat voor rare dingen ik ook verzin. Maar misschien heb jij hier dus echt helemaal niks aan. Hoewel ik bij een hond die het lastig vindt het dus wel fijn vind om terug te gaan naar iets heel kleins en lichts. Een papiertje, een haarelastiekje… Ik merk bij zowel Mowin als Froo dat bij het kleinste stapje beginnen soms een groot verschil maakt.
- Persistence
- Posts in topic: 10
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Sorry, maar
- Inge O
- Posts in topic: 25
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ja, in mini-stapjes, zoals Frootje hierboven beschrijft . Ik begin altijd met een broodzak - pech voor jullie, in België zijn die van papier, door het brood hangt er natuurlik een lekker geurtje aan en ze knisperen ook zo leuk, dus geen hond die er blijvend kan aan weerstaan.
En dat is nu waarom een neutrale clicker beter werkt .
- Zamunda
- Posts in topic: 20
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Slim, dat is nog wel een leerpuntje voor me. Ik ben nog weleens te 'bang' om het moment te missen (en dat ze dan denken dat dat niet het juiste gedrag is) en click daarmee nog weleens toch op het verkeerde moment. Wat dat betreft kan ik inderdaad soms beter gewoon even niet clicken.Frootje schreef: ↑05 dec 2021, 19:00Toen heb ik geclickt voor elke keer dat ze hem heel even kort aanraakte met haar tanden, en uiteindelijk voor het oppakken (met commando ‘vast’). En vooral niet clicken op het moment van loslaten. Ik click liever een keer niet dan te laat hiermee, want loslaten kon ze al.
Ik moet ook echt leren om sneller op te bouwen (wat ik Sirene hier en in de andere topics meermaals heb zien noemen), heb heel erg de neiging om te lang te blijven hangen. Zo heb ik vanavond even met een stuk karton geoefend om de achterpoten erop te krijgen en ipv wachten tot hij echt precies begrijpt wat ik wil heb ik (voor mijn doen) snel een plank gepakt om het daar ook even op te oefenen.
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
- HillieS
- Posts in topic: 5
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Leuk, ik ga met Yara vanmiddag eens oefenen! Zowel de kiekeboe, die gast ze geheid leuk vinden, slshet langer vasthouden met tellen. Daar heeft ze moeite mee namelijk. Of ze vindt het gewoon stom, dat kan ook natuurlijk
Wat goed verzonnen van jou! Hier kan ik mee verder. We gaan het straks proberen. En NIET klikken bij loslaten, copy that. Zou echt iets voor mij zijnFrootje schreef: ↑05 dec 2021, 19:00 Daar liepen we even vast want Froo houdt dingen dus niet lang vast, ze laat ze weer vallen. Ze gooit er als het ware mee. En niet clicken totdat ze hem langer vasthoudt heeft geen nut want dat doet ze dus niet, dus ik had een andere aanpak nodig. Ik heb de bak erbij gepakt en het papiertje in de bak gelegd. Omdat ze dan helemaal over de rand van de bak heen moet buigen om het papiertje op te tillen, houdt ze hem automatisch langer vast. Daar ben ik eigenlijk gewoon mee doorgegaan en gisteren hield ze zomaar ineens het papiertje twee seconden vast op het commando ‘vast’.
Mini stapjes zijn beter hé. We gaan straks verder en dan ga ik eens vooral goed op mezelf letten. Een papieren zakje met een geurtje is een goed idee trouwensInge O schreef: ↑05 dec 2021, 19:36Ja, in mini-stapjes, zoals Frootje hierboven beschrijft . Ik begin altijd met een broodzak - pech voor jullie, in België zijn die van papier, door het brood hangt er natuurlik een lekker geurtje aan en ze knisperen ook zo leuk, dus geen hond die er blijvend kan aan weerstaan.
En dat is nu waarom een neutrale clicker beter werkt .
En, haha, die clicker had ik wel bij de hand, maar ik had het even op de stoel neergelegd, en dan ga ik dus klappen blijkbaar
Sowieso vind ik timing echt lastig en click ik al snel te pas en te onpas naar mijn idee. Goed om te doen dus voor mij, trucjes aanleren, zo leer ik ooit nog eens werken met de clicker.
Om je timing te oefenen kun je eens gaan klikken voor iets op tv. Een praatprogramma bv en dan klikken voor aan het gezicht friemelen. Of knipperen, of met handen iets doen.
Als je het helemaal goed wil doen neem je jezelf op. Nog beter is opnemen in slowmotion (met de tv erbij dus)
Als je het helemaal goed wil doen neem je jezelf op. Nog beter is opnemen in slowmotion (met de tv erbij dus)
- Lothian
- Posts in topic: 10
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Dit vind ik trouwens wel heel leuk, dat ga ik met Lucca doen.Sirene schreef: ↑05 dec 2021, 11:24Met een golden kun je gewoon voor de hond zitten en alleen hoofd op schouder trainen. Dat ziet er ook super schattig uit.GoldenGizmo schreef: ↑05 dec 2021, 10:04 Ik dacht, leuk, Kiekeboe, dat kent Gizmo ook! Blijkt het een hele andere Kiekeboe te zijn Dit trucje ga ik ivm rugproblemen bij Gizmo niet aanleren, maar heel leuk om te volgen hoe jullie het allemaal doen
-
- Posts in topic: 4
- Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond
Ik volg, doe her en der mee, maar ga niet filmen; dat krijg ik niet voor elkaar; ben daar echt te onhandig in om EN bezig te zijn, een clicker en beloning vast te hebben en te zorgen dat ik niet in beeld kom
~Suzanne
~Suzanne
Yes, dankzij jullie tips ging het vandaag beter!
Van Lanaitje heb ik stukjes gefilmd. Ik heb het commando 'vast' nog niet gekoppeld hoor, maar het begin is er. Mijn timing sux zie ik als ik de filmpjes terug kijk. Let niet op de belichting, het was redelijk donker buiten en de speelkamer van de honden is sowieso niet goed belicht, dus ik heb een lampje bij geschenen.
20211206_163458 by Tamara van Berkel, on Flickr
20211206_163437 by Tamara van Berkel, on Flickr
20211206_163348 by Tamara van Berkel, on Flickr
Van Lanaitje heb ik stukjes gefilmd. Ik heb het commando 'vast' nog niet gekoppeld hoor, maar het begin is er. Mijn timing sux zie ik als ik de filmpjes terug kijk. Let niet op de belichting, het was redelijk donker buiten en de speelkamer van de honden is sowieso niet goed belicht, dus ik heb een lampje bij geschenen.
- Inge O
Goed zo !
Wahahaha, dat geblaf !
En ik ben gisterenavond met Karma ook begonnen met kiekeboe, ik probeer één van de dagen ook eens te filmen.
Wahahaha, dat geblaf !
En ik ben gisterenavond met Karma ook begonnen met kiekeboe, ik probeer één van de dagen ook eens te filmen.
- HillieS
Vanmiddag even de kiekeboe geprobeerd, Yara snapte er geen bal van, haha. Morgen nog eens bezig
Wat snapte ze dan niet? De positie? gebruik je de klikker of een markerwoordje?
Leuk! Ben benieuwd! Dit is wel echt een oefening die alle hondjes, evt aangepast kunnen.
- HillieS
De positie. Ik gebruik de clicker.
Ze snapte er niets van dat ze achter me moest zitten
Ik denk dat je het beste eerst 3x zodra ze de lap aanraakt kan klikken. Dan ben je sowieso niet te laat. Daarna ga je iets later klikken. Dat blafje komt op bij over als "een blafje om hulp" ze begrijpt het niet.Tamara schreef: ↑06 dec 2021, 17:26 Yes, dankzij jullie tips ging het vandaag beter!
En probeer eens in een hoek te staan en de lap van je af te gooien, de hoek in. Als ze hem dan pakt draait ze waarschijnlijk naar je toe. Dan heeft ze hem al langer. Dus Lanai in de hoek met een ruimte erachter, jij voor Lanai, en je gooit de lap achter haar in de hoek. Dan klik je eerst voor aanraken, dat 3x. Als ze meteen naar je toe draait kun je al een fractie later klikken na 2x.
Laatst gewijzigd door Sirene op 06 dec 2021, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- Inge O
Het ging gisteren eigenlijk al heel goed, zoals ik het toen deed (om het extra makkelijk te maken als beginnetje) vond ze het een stukje cake : ze moest alleen braaf achter me zitten en hoefde niks anders doen dan haar hoofd over mijn linker- en rechterschouder (ze is veel te groot om op mijn schouder te springen) te draperen om het snoepjesfestijn in gang te zetten, jaaa, dát kon ze wel .
Leuk! Morgen ofzo een filmpje?Inge O schreef: ↑06 dec 2021, 19:02
Het ging gisteren eigenlijk al heel goed, zoals ik het toen deed (om het extra makkelijk te maken als beginnetje) vond ze het een stukje cake : ze moest alleen braaf achter me zitten en hoefde niks anders doen dan haar hoofd over mijn linker- en rechterschouder (ze is veel te groot om op mijn schouder te springen) te draperen om het snoepjesfestijn in gang te zetten, jaaa, dát kon ze wel .
Misschien helpt het om haar eerst op een verhoging te laten zitten en er dan zelf voor te zitten?
Sowieso kun je eerst je hond laten zitten en dan al voerend (nog niet klikkend) gaan zitten. En dan kun je zodra je zit al klikken voor de positie. Als ze gewend is dat je klikt tijdens shapen tenminste (sommige mensen klikken namelijk alleen voor wat ze uiteindelijk willen, dan moet je dat niet doen)
Als je klikt voor die positie zal ze ws daarna meteen wegspringen maar dat geeft niet. dan herhaal je dat een keer of 3 en dan ga je daarna al voerend/lokkend klikken voor meer in de kiekeboe positie.
- Inge O
Ligt eraan hoe moe ze is als ze 's avonds binnenkomt . Dat is haar 'kunstjesmoment', overdag doe ik zoiets niet zo vaak omdat ik de andere dan weg moet sluiten maar 's avonds is het batterijtje van de 'ouwetjes' meestal leeg, en dat van Karma meestal nog niet.Sirene schreef: ↑06 dec 2021, 19:05Leuk! Morgen ofzo een filmpje?Inge O schreef: ↑06 dec 2021, 19:02
Maar vandaag had ze zich goed kunnen uitleven op het strand dus haar oogjes vielen daarnet meteen toe .
- HillieS
Klikken tijdens shapen kent ze. Dan ga ik daar (zij op een verhoging) morgen mee aan de slag, dank jeSirene schreef: ↑06 dec 2021, 19:12Misschien helpt het om haar eerst op een verhoging te laten zitten en er dan zelf voor te zitten?
Sowieso kun je eerst je hond laten zitten en dan al voerend (nog niet klikkend) gaan zitten. En dan kun je zodra je zit al klikken voor de positie. Als ze gewend is dat je klikt tijdens shapen tenminste (sommige mensen klikken namelijk alleen voor wat ze uiteindelijk willen, dan moet je dat niet doen)
Als je klikt voor die positie zal ze ws daarna meteen wegspringen maar dat geeft niet. dan herhaal je dat een keer of 3 en dan ga je daarna al voerend/lokkend klikken voor meer in de kiekeboe positie.
Daar hebben ze het statief voor uitgevonden
Maar met Kiekeboe niet in beeld komen wordt wel heel moeilijk of je moet met een masker gaan trainen
Het is leuk dat je meedoet. En ik vind het leuk om te horen of het gelukt is straks hoor