De aanpak van een ras
Re: De aanpak van een ras
Mijn teven houden er ook geen dubbele agenda’s op na. Ik vind ze makkelijker dan reuen die toch altijd één voelspriet op standje neuken hebben staan.
-
- Posts in topic: 6
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Standje neuken kan ik volgen. Ik loop soms ook mijn lul achterna maar standje matten vind ik heel erg irritant.
Dat stompzinnige ruzie zoeken op niks af. Helemaal de eindbaas van de uitlaatstrook. Jezus.
Nee, dat geduik van reuen bij iedere teef naar die kut ‘is ze loops? Of zit ze ertegenaan?’ vind ik irritant.
Ik snap dat het nodig is voor het voortbestaan van het fenomeen hond maar niet in mijn backyard.
Mijn geneutraliseerde teven zijn NUL bezig met voortplanting of uitzetten van welk piketpaaltje dan ook. Gewoon, gezellig wandelen. En niet overal pissen.
Ik snap dat het nodig is voor het voortbestaan van het fenomeen hond maar niet in mijn backyard.
Mijn geneutraliseerde teven zijn NUL bezig met voortplanting of uitzetten van welk piketpaaltje dan ook. Gewoon, gezellig wandelen. En niet overal pissen.
- Josefien
- Posts in topic: 5
- Honden: 3
- Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison
Nou, valse streken is wat mij betreft teveel van het goede. Het is ietwat sneaky gedrag. Als je eronderuit kunt komen, dan graag ....
En het zal idd anders functioneren met alleen teven.
En het zal idd anders functioneren met alleen teven.
-
- Welke: Whippet en Lurcher
Mijn meiden zijn echt helemaal niet stiekem of uberhaupt handig.
- Loraine
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Ik zal vast een uitzondering hebben met Mahdu maar die is dus helemaal niet bezig met teefjes lastigvallen, patsen, pikordes vaststellen etc
Hij hopst weleens op Dívka maar das dan omdat hij aan de linkerkant haar rechteroor (of andersom) wil kauwen en omdat dat niet lukt hij maar half over haar rug klimt om erbij te kunnen.
Zelfs als ze dekrijp is en er mooi voor gaat staan heeft hij 0 interesse.
Of dat komt omdat hij gecastreerd is of omdat hij er überhaupt gewoon niet mee bezig is weet ik niet.
Maar zoals hij kun je er tig hebben, hij hobbelt er gewoon gezellig tussendoor, speelt gezellig mee of gaat eromheen, geeft zijn mening als ze te lomp/opdringerig zijn of hem pijn doen en kan daardoor eigenlijk bij zo ongeveer elke hond.
Overal tegenaan zeiken doet hij ook niet.
Hij is niet 100% zindelijk tenzij je elke 5 uur even naar het uitlaatveld loopt ('s nachts 6,5u) maar als hij in huis piest is het altijd gewoon op de vloer.
Spike, de vorige hond van mijn moeder heeft in elk huis waar ik gewoond heb weleens tegen een deur of de muur staan pissen, puur markeergedrag maar toch zó irritant dat ik tegen mijn moeder heb gezegd dat ze dat moest aanpakken en anders Spike thuislaten want ik stond de deuren, muren en vloerbedekking te schrobben nadat hij bij mij geweest was.
Hij hopst weleens op Dívka maar das dan omdat hij aan de linkerkant haar rechteroor (of andersom) wil kauwen en omdat dat niet lukt hij maar half over haar rug klimt om erbij te kunnen.
Zelfs als ze dekrijp is en er mooi voor gaat staan heeft hij 0 interesse.
Of dat komt omdat hij gecastreerd is of omdat hij er überhaupt gewoon niet mee bezig is weet ik niet.
Maar zoals hij kun je er tig hebben, hij hobbelt er gewoon gezellig tussendoor, speelt gezellig mee of gaat eromheen, geeft zijn mening als ze te lomp/opdringerig zijn of hem pijn doen en kan daardoor eigenlijk bij zo ongeveer elke hond.
Overal tegenaan zeiken doet hij ook niet.
Hij is niet 100% zindelijk tenzij je elke 5 uur even naar het uitlaatveld loopt ('s nachts 6,5u) maar als hij in huis piest is het altijd gewoon op de vloer.
Spike, de vorige hond van mijn moeder heeft in elk huis waar ik gewoond heb weleens tegen een deur of de muur staan pissen, puur markeergedrag maar toch zó irritant dat ik tegen mijn moeder heb gezegd dat ze dat moest aanpakken en anders Spike thuislaten want ik stond de deuren, muren en vloerbedekking te schrobben nadat hij bij mij geweest was.
- Lothian
- Posts in topic: 4
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Taro met teefjes valt mee. Met bepaalde gecastreerde reuen daarentegen
Matten staat niet op zijn agenda, hij wil gewoon een goede tijd hebben.
Ik vind Lucca trouwens helemaal niet gehaaid of achterbaks. Die is vrij duidelijk in wat ze wel en niet leuk vindt. Maar ik denk dat Lucca ook niet uitzonderlijk slim is eigenlijk.
Matten staat niet op zijn agenda, hij wil gewoon een goede tijd hebben.
Ik vind Lucca trouwens helemaal niet gehaaid of achterbaks. Die is vrij duidelijk in wat ze wel en niet leuk vindt. Maar ik denk dat Lucca ook niet uitzonderlijk slim is eigenlijk.
- Jackira
- Posts in topic: 1
- Welke: Herderkruisingen en een Husky
Ik vind loslopen met teven makkelijker dan met reuen die toch vaak wat patseriger zijn tegenover andere reuen. Ik denk dat dat bij pittige rassen best veel uitmaakt.
Ik heb eigenlijk geen voorkeur voor reu of teef maar vanwege het eenvoudigere loslopen ga ik denk ik voor een volgende hond wel voor een teef. Maar meestal kom ik weer een hond tegen die een huis zoekt dus veel voorkeur aangeven is er meestal niet bij Wat helemaal niet erg is.
Ik heb eigenlijk geen voorkeur voor reu of teef maar vanwege het eenvoudigere loslopen ga ik denk ik voor een volgende hond wel voor een teef. Maar meestal kom ik weer een hond tegen die een huis zoekt dus veel voorkeur aangeven is er meestal niet bij Wat helemaal niet erg is.
- Diana
- Posts in topic: 9
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik heb geluk gehad met heel makkelijke en sociale reuen, wel allebei gecastreerd. Ik heb nog nooit gedoe gehad met mijn reuen, ook niet van andere reuen uit. Ook niet met mijn teven trouwens, maar daar verwacht je dat ook niet zo van.
Ik heb zelf een voorkeur voor teven omdat ik dat wat meer gelaagde juist heel leuk vind, maar met vier honden is zo'n ietwat simpele en rechtdoorzeeë reu erbij ook wel erg prettig. Drie teven en één reu vind ik dus wel een mooie combinatie.
Als ik maar één of twee honden zou hebben, zou ik wel voor teven kiezen.
Ik heb zelf een voorkeur voor teven omdat ik dat wat meer gelaagde juist heel leuk vind, maar met vier honden is zo'n ietwat simpele en rechtdoorzeeë reu erbij ook wel erg prettig. Drie teven en één reu vind ik dus wel een mooie combinatie.
Als ik maar één of twee honden zou hebben, zou ik wel voor teven kiezen.
- sabine
- Site Admin
- Honden: 1
- Welke: Labrador Retriever
- Contacteer:
Ik ben gek op mijn reu, maar hierna toch weer terug naar de teven. Ik vind het ook niet zo handig dat gepats onderling.
Qua aanpak, ik ben meer van het opvoeden dan het trainen, en dat opvoeden gaat eigenlijk redelijk 'vanzelf'. Ik hoef niet aan te komen met daverende correcties want dat helpt nergens voor, en aan de andere kant kunnen ze gelukkig tegen een stootje en geef ik gerust een een duw als ze in de weg staan. Ik heb geen plan, en de honden zijn welwillend en over het algemeen braaf zat. Geen moeilijke klanten dus
Qua aanpak, ik ben meer van het opvoeden dan het trainen, en dat opvoeden gaat eigenlijk redelijk 'vanzelf'. Ik hoef niet aan te komen met daverende correcties want dat helpt nergens voor, en aan de andere kant kunnen ze gelukkig tegen een stootje en geef ik gerust een een duw als ze in de weg staan. Ik heb geen plan, en de honden zijn welwillend en over het algemeen braaf zat. Geen moeilijke klanten dus
Grappig die ervaring
Ik vind dat vooral per hond verschillend, ongeacht of het reu of teef is. Heb beide geslachten in huis gehad, ook in de combi twee reuen en later twee teven.
Misschien verschilt dat ook nog per doelstelling (waarvoor is de hond gefokt) en dus aanleg voor bepaalde zaken?
Ik zou zeggen voor de Hollandse Smoushond een consequente aanpak maar liefdevol
Maar dat is eigenlijk voor alle rassen
Maar dat is eigenlijk voor alle rassen
-
- Posts in topic: 2
Doodles!! Daar zie ik echt heel vaak dat overdreven hitsigheid; al zal het vooral komen doordat ze vaak onwijs onzeker zijn. De doodles vind ik echt de grootste wippers die er rondlopen
-
- Posts in topic: 2
Mijn ervaring met de border collie is dat ze onwijs slim zijn en daar moet je bedacht op zijn. Een border denkt vooruit, voor m’n gevoel kunnen die een stap verder denken dan bv Duitse herders die ik altijd gehad heb. Borders zijn heel gevoelig, 1x een stem verheffing en ze klappen dicht. Ze willen graag fysiek contact, liggen erg graag bij je maar kunnen ook prima op zichzelf liggen.
De Duitse herder moet je echt geduld voor hebben want dat hebben ze zelf niet haha duidelijkheid is wel belangrijk, geef ze 1 vinger en ze nemen je hele hand. De border collie daarintegen zie ik dat niet snel doen
De Duitse herder moet je echt geduld voor hebben want dat hebben ze zelf niet haha duidelijkheid is wel belangrijk, geef ze 1 vinger en ze nemen je hele hand. De border collie daarintegen zie ik dat niet snel doen
- Josefien
- Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison
Food for thought. Maar die indruk heb ik niet. De combi's, op rasgebied overeenkomstig, die ik had waren xbouviers (van die ouwe robuuste types), DSK's en Briards. En het waren dan steeds die teefjes die probeerden eronderuit te komen. Maar wat ik eerder al aangaf, het kan mijn makke zijn. Dat ik onbewust duidelijker communiceer naar reuen (om vervelend gedrag bij herplaatsers eruit te krijgen, en/of om te voorkomen dat ze in 'patserig' gedrag vervallen)
Dat zou best kunnen meespelenJosefien schreef: ↑15 mei 2023, 23:45Food for thought. Maar die indruk heb ik niet. De combi's, op rasgebied overeenkomstig, die ik had waren xbouviers (van die ouwe robuuste types), DSK's en Briards. En het waren dan steeds die teefjes die probeerden eronderuit te komen. Maar wat ik eerder al aangaf, het kan mijn makke zijn. Dat ik onbewust duidelijker communiceer naar reuen (om vervelend gedrag bij herplaatsers eruit te krijgen, en/of om te voorkomen dat ze in 'patserig' gedrag vervallen)
- malinois
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Ik kon Xena ook absoluut niet op sneaky gedrag betrappen. Die was ook erg duidelijk, heel zwart wit.
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Dat geldt ook voor Vic. Hij is erg serieus en wil het vooral graag goed doen, dat maakt ze makkelijk trainbaar.Diana schreef: ↑10 mei 2023, 11:31 Het zijn honden die graag duidelijkheid hebben en die erg gevoelig en best werkwillig zijn, dus veel druk zetten werkt vaak alleen maar averechts. Ze zijn allebei ook erg gevoelig voor routines: zo doen we dat, dus zo doen we dat ALTIJD, en daar kun je dus ook veel gebruik van maken, waardoor je in het dagelijks leven nog nauwelijks commando's nodig hebt. Met correcties moet ik er altijd rekening mee houden dat Mila daarvan helemaal kan dichtslaan en er gespannen van wordt.
Erg gevoelig ook, als ik een brul geef dan ligt hij al letterlijk op z’n rug te rillen dus dat is echt niet nodig. Fysiek aanpakken is echt uit den boze, dan verlies je het vertrouwen. Ik kan hem makkelijk aan iedereen meegeven, als je vriendelijk bent doet hij net zo lief z’n kunstjes voor jou. Echt een fijne ‘beginnershond’ voor mij.
Ik denk dat een gevoelige hond mij ook gewoon goed past.
Bella is een kruising sheltie en boerenfox en ik denk dat het argwanende (en waakse) tegenover mensen bij beide vandaan komt. Ze is veel harder dan Vic en reageert nauwelijks op stemcorrectie. Bij een fysieke correctie is ze niet onder de indruk maar bijt van zich af. Ze heeft vooral will to please herself voor wat lekkers is ze zeker te motiveren (zonder verdere afleidingen) en leert dan ook razendsnel, ze is ook vindingrijk. Binnenshuis een plakker maar buitenshuis erg onafhankelijk.
Wat de juiste aanpak is weet ik niet, bij erg streng zijn kun je de pot op, bij te los laten wordt ze een vervelende hond die zichzelf privileges toekent dus ik probeer het met een combinatie van samenwerken maar niet te veel vragen/verwachten. Wel heel consequent zijn want een keer de teugels laten vieren en ze grijpt meteen haar kans.
Ze heeft vooral een terrierkarakter denk ik. We zijn nog druk bezig de juiste knoppen te vinden.
Bij alles wat ik lees over Bella heb ik zo'n bewondering voor jePersistence schreef: ↑16 mei 2023, 23:53Dat geldt ook voor Vic. Hij is erg serieus en wil het vooral graag goed doen, dat maakt ze makkelijk trainbaar.Diana schreef: ↑10 mei 2023, 11:31 Het zijn honden die graag duidelijkheid hebben en die erg gevoelig en best werkwillig zijn, dus veel druk zetten werkt vaak alleen maar averechts. Ze zijn allebei ook erg gevoelig voor routines: zo doen we dat, dus zo doen we dat ALTIJD, en daar kun je dus ook veel gebruik van maken, waardoor je in het dagelijks leven nog nauwelijks commando's nodig hebt. Met correcties moet ik er altijd rekening mee houden dat Mila daarvan helemaal kan dichtslaan en er gespannen van wordt.
Erg gevoelig ook, als ik een brul geef dan ligt hij al letterlijk op z’n rug te rillen dus dat is echt niet nodig. Fysiek aanpakken is echt uit den boze, dan verlies je het vertrouwen. Ik kan hem makkelijk aan iedereen meegeven, als je vriendelijk bent doet hij net zo lief z’n kunstjes voor jou. Echt een fijne ‘beginnershond’ voor mij.
Ik denk dat een gevoelige hond mij ook gewoon goed past.
Bella is een kruising sheltie en boerenfox en ik denk dat het argwanende (en waakse) tegenover mensen bij beide vandaan komt. Ze is veel harder dan Vic en reageert nauwelijks op stemcorrectie. Bij een fysieke correctie is ze niet onder de indruk maar bijt van zich af. Ze heeft vooral will to please herself voor wat lekkers is ze zeker te motiveren (zonder verdere afleidingen) en leert dan ook razendsnel, ze is ook vindingrijk. Binnenshuis een plakker maar buitenshuis erg onafhankelijk.
Wat de juiste aanpak is weet ik niet, bij erg streng zijn kun je de pot op, bij te los laten wordt ze een vervelende hond die zichzelf privileges toekent dus ik probeer het met een combinatie van samenwerken maar niet te veel vragen/verwachten. Wel heel consequent zijn want een keer de teugels laten vieren en ze grijpt meteen haar kans.
Ze heeft vooral een terrierkarakter denk ik. We zijn nog druk bezig de juiste knoppen te vinden.
-
- Posts in topic: 4
Zelfde hier @Persistence. Knap hoe je zo doorzet en blijft zoeken naar de manier voor jullie.
Mijn Puck is een grote poedel maar absoluut niet etterig.
Nooit geweest ook.
Andere reuen doen ook niet vervelend tegen hem.
Semmy is nooit vervelend naar andere reuen maar de meesten wel naar hem toe.
Maar dat zal wel door zijn beperking komen.
Nooit geweest ook.
Andere reuen doen ook niet vervelend tegen hem.
Semmy is nooit vervelend naar andere reuen maar de meesten wel naar hem toe.
Maar dat zal wel door zijn beperking komen.
- CatnDog
- Posts in topic: 8
- Welke: Groenendaeler
Ik dacht dat doodles van doodle-fokkers verplicht (jong) gecastreerd moesten worden?Border Collie schreef: ↑15 mei 2023, 19:14Doodles!! Daar zie ik echt heel vaak dat overdreven hitsigheid; al zal het vooral komen doordat ze vaak onwijs onzeker zijn. De doodles vind ik echt de grootste wippers die er rondlopen
-
- Posts in topic: 10
- Welke: Labrador Retrievers
Als we meenemen dat wippen 9 van de 10x gebeurt uit opwinding/stress of frustratie heeft dat jong castreren dus totaal geen nut voor dat stukje gedrag. Wel een goede reden om met name om deze 'regel' die hele doodle links te laten liggenCatnDog schreef: ↑17 mei 2023, 14:30Ik dacht dat doodles van doodle-fokkers verplicht (jong) gecastreerd moesten worden?Border Collie schreef: ↑15 mei 2023, 19:14Doodles!! Daar zie ik echt heel vaak dat overdreven hitsigheid; al zal het vooral komen doordat ze vaak onwijs onzeker zijn. De doodles vind ik echt de grootste wippers die er rondlopen
- CatnDog
- Posts in topic: 8
- Welke: Groenendaeler
Ik doelde eigenlijk met hyperseksueel gedrag meer op hormonaal gedreven hyperseksueel gedrag dan 'wippen om andere redenen'. Daar zijn doodles blijkbaar erg goed in?Fabienne schreef: ↑17 mei 2023, 15:05Als we meenemen dat wippen 9 van de 10x gebeurt uit opwinding/stress of frustratie heeft dat jong castreren dus totaal geen nut voor dat stukje gedrag. Wel een goede reden om met name om deze 'regel' die hele doodle links te laten liggenCatnDog schreef: ↑17 mei 2023, 14:30Ik dacht dat doodles van doodle-fokkers verplicht (jong) gecastreerd moesten worden?Border Collie schreef: ↑15 mei 2023, 19:14
Doodles!! Daar zie ik echt heel vaak dat overdreven hitsigheid; al zal het vooral komen doordat ze vaak onwijs onzeker zijn. De doodles vind ik echt de grootste wippers die er rondlopen
-
- Posts in topic: 10
- Welke: Labrador Retrievers
Ik denk toch dat hyperseksueel gedrag ergens wel in banen te leiden is door de eigenaar. Natuurlijk zal de ene hond daar gevoeliger voor zijn dan de ander en ook niet elke eigenaar zal er even handig in zijn maar omdat je een reu hebt houdt het nog niet in dat er overal op gewipt moet worden omdat je een reu hebt. Ik heb best wat reuen gehad (wel allemaal nagenoeg het zelfde ras, er zit 1 maltezertje tussen) maar die vertoonde dit gedrag allemaal niet. Natuurlijk komt zo rond een maand of 7 tot ongeveer een goed jaar of langer die hormonen zowat uit hun oren en ik merk dat nu ook echt wel bij Floris maar daar begrens en corrigeer ik hem wel in indien het te gortig wordt. Plasjes oplikken doen we niet, Lola continue aan haar achterste likken ook niet en mijn andere reuen mochten echt niet zomaar overal hun poot aan optillen indien aangelijnd. Floris markeert nog niet dus bij hem is dat nog niet aan de orde. Daar ligt natuurlijk wel de basis voor evt verder reuen gedrag of niet en ik heb nou niet het idee dat ik mijn reuen daar nou ernstig mee heb belemmerd in hun reu zijn.