Teef castreren, wel of niet?

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Is het een goed idee om een teef niet te laten castreren als je er toch niet mee gaat fokken?

Ik heb mijn hond jong laten castreren
8
13%
Ik heb mijn hoond later laten castreren
16
26%
Ik ben tegen castratie
1
2%
Ik laat alleen castreren vanwege medische noodzaak
30
48%
Anders
7
11%

Totaal aantal stemmen: 62

EchoMira
Posts in topic: 26
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Teef castreren, wel of niet?

Bericht door EchoMira »

Wilma schreef: 02 mar 2024, 10:34 Hoe kom je nou op dat aantal van ± 2000?

Hahaha. Weet ik veel.
Hoeveel is het dan?

Een hond krijgt er 1,5 per jaar en dan gemiddeld 12 jaar? Wordt 18.
Een mevrouw krijgt er 12 per jaar gedurende 35 jaar is 420. Inderdaad geen 2000. Haha.
Niet dat het echt uitmaakt want je kunt het natuurlijk niet goed vergelijken.
Diana
Posts in topic: 6
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Een menstruatie is natuurlijk al iets heel anders dan een loopsheid, dus nee, het is niet te vergelijken.
Als ik het me goed herinner, heeft het ontwikkelen van een bmo bij honden iets te maken met het progesteron, waardoor de baarmoederwand dikker wordt. Katten maken alleen progesteron aan bij een dekking en zijn daardoor veel minder gevoelig voor baarmoederontsteking bijvoorbeeld.
Afbeelding
Célie
Posts in topic: 8
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Oes is wel gecastreerd omdat die heel erg schijnzwanger werd en ook qua gedrag verschrikkelijk was (alle andere teven willen opvreten, willen vechten enz) die is met 2½ jaar gecastreerd en die blijft perfect op gewicht (ook volgens de DA) en is ook qua gedrag veel constanter en leuker mijn andere teven heb ik nooit gecastreerd en die hebben ook nooit rare bulten of BMO's gehad.Ik heb ook maar 1 van mijn reuen ooit gecastreerd omdat ik bij Harry doodziek werd van alle zaadsporen dagelijks op de bank en kussens. Ik bekijk het gewoon per hond of ik het nodig vind of niet maar wacht wel minstens tot ze echt volwassen zijn als ik het zou doen.
ranetje
Posts in topic: 9

Bericht door ranetje »

Nanna schreef: 01 mar 2024, 22:47 Vier gecastreerde teven hier. Geen jeuk, geen wegtrekkers, geen angst. Allemaal slank.
Wat nu.
Maar ook geen borstkankers of pyometra’s.
Het zijn allemaal afwegingen. Ik snap het genijdas niet. Laat iedereen zelf een keus maken voor de eigen hond.
Dat lijkt mij ook :ok:

Leg uit wat er gebeurt als een hond wordt gecastreerd.
Wijs op vachtproblemen bij rassen waar dat voor geldt.
En verder is het ieders eigen zaak.

Ik heb trouwens de indruk dat castratie bij teven - behalve vachtproblemen en eventueel dik worden (daar ben je zelf ook nog bij) - angstgedrag e.d. veel minder gerelateerd is.
Kan het alleen niet bewijzen :P
Afbeelding
dre
Posts in topic: 1

Bericht door dre »

ranetje schreef: 02 mar 2024, 15:13 Ik heb trouwens de indruk dat castratie bij teven - behalve vachtproblemen en eventueel dik worden (daar ben je zelf ook nog bij) - angstgedrag e.d. veel minder gerelateerd is.
Er is iemand die er onderzoek naar doet/wil doen, even zoeken.

ah gevonden, ze zoeken ook nog honden om mee te doen
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 22

Bericht door Nanna »

Ik denk dat angstgedrag veel meer gerelateerd is aan inteelt dan aan castratie.
Sommige rassen, zoals de Lagotto, Spaanse waterhond of Saarloos zijn vaak schijtende bang. Gecastreerd of niet.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

dre schreef: 02 mar 2024, 17:40
ranetje schreef: 02 mar 2024, 15:13 Ik heb trouwens de indruk dat castratie bij teven - behalve vachtproblemen en eventueel dik worden (daar ben je zelf ook nog bij) - angstgedrag e.d. veel minder gerelateerd is.
Er is iemand die er onderzoek naar doet/wil doen, even zoeken.

ah gevonden, ze zoeken ook nog honden om mee te doen
:ok:
Ik kan daar niet meer aan meedoen, anders had ik dat best willen doen.
Claire is gecastreerd.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 01 mar 2024, 22:47 Vier gecastreerde teven hier. Geen jeuk, geen wegtrekkers, geen angst. Allemaal slank.
Wat nu.
Maar ook geen borstkankers of pyometra’s.
Het zijn allemaal afwegingen. Ik snap het genijdas niet. Laat iedereen zelf een keus maken voor de eigen hond.
Het is geen genijdas. Het is een reactie op de stelling dat castreren gezond is of ziektes voorkomt.
Dat is onderzocht en gecastreerde honden leven gewoon niet echt langer. Dat weet je trouwens want dat heb ik je al eerder gezegd.
Voor teven geldt dat ze gemiddeld 0,8 jaar langer leven en voor reuen 0,4. Kwestie van een paar maanden.
Zelfs in het meest gunstige geval is de "winst" 13% aan langlevendheid. De winst komt aan het eind. Als de hond al oud is.

Daar kun je dan van vinden dat het gezonder is maar als je het afzet tegen de vitaliteit, kracht, mentale veerkracht in de jaren waar het echt om gaat kun je niet zeggen dat castraten gezonder zijn. Ze leven iets langer. Dat is niet hetzelfde.

Laat me duidelijk zijn dat ik niet probeer iemand in zijn keuzevrijheid te beperken. :roll: Maar als je in een topic over castratie gaat zitten zeggen dat je het beter wel kunt doen vanwege gezondheid dan krijg je daar reactie op.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

ranetje schreef: 02 mar 2024, 15:13en eventueel dik worden (daar ben je zelf ook nog bij)
Daar ben je zelf inderdaad bij maar het dik worden (bij reuen) heeft vooral te maken met een hormonale disbalans. Er wordt niet meer hormonaal aangezet om voeding in spieren om te zetten dus blijft opslaan in vetweefsel over.

Je kunt elke hond dun houden want jij geeft het voer tenslotte maar sommige honden moet je dan wel achterlijk weinig voeren, hoor. En hoeweel ze dan inderdaad niet meer dik zijn zijn ze dan gewoon dun en nog steeds niet fit want bij reuen heeft mannelijk hormoon wel degelijk alles te maken met gezondheid.
Bij teven maakt het inderdaad veel minder uit.
Nanna

Bericht door Nanna »

Daarom vind ik reuen castreren ook zonde. Jammer van dat hengstige uiterlijk met die smalle taille en meer bespiering. Het zich presenteren van ‘hier ben ik’. Jasje goed, dasje goed.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

EchoMira schreef: 02 mar 2024, 20:22
ranetje schreef: 02 mar 2024, 15:13en eventueel dik worden (daar ben je zelf ook nog bij)
Daar ben je zelf inderdaad bij maar het dik worden (bij reuen) heeft vooral te maken met een hormonale disbalans. Er wordt niet meer hormonaal aangezet om voeding in spieren om te zetten dus blijft opslaan in vetweefsel over.

Je kunt elke hond dun houden want jij geeft het voer tenslotte maar sommige honden moet je dan wel achterlijk weinig voeren, hoor. En hoeweel ze dan inderdaad niet meer dik zijn zijn ze dan gewoon dun en nog steeds niet fit want bij reuen heeft mannelijk hormoon wel degelijk alles te maken met gezondheid.
Bij teven maakt het inderdaad veel minder uit.

Ik had het over teven.

Van mijn reuen was er geen een gecastreerd.
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 1

Bericht door Smoushond »

Broer van Bertus is sinds een paar weken chemisch gecastreerd. En is enorm vreterig geworden tijdens het wandelen,had zelfs een sok naar binnen gewerkt die er gelukkig weer uitgekomen is.

Dat vind ik ook echt een groot nadeel van castratie dat eeuwige gevreet tijdens wandelingen
Omdat ze de hele dag door honger hebben
Afbeelding
malinois
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

ranetje schreef: en eventueel dik worden (daar ben je zelf ook nog bij) - :P
Daar ben ik t dus niet mee eens. Dusty, de x kees van mij destijds is gecastreerd (teef) om medische redenen. Die werd dik van lucht na haar castratie. Hoeveel ik ook deed met haar: fietsen, wandelen etc. Ze werd nog dik ook al kreeg ze 10 brokjes per dag en echt geen extratjes. Dr vacht was een drama zo erg dat ze geschoren moest worden en ze werd incontinent.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kells
Posts in topic: 19
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Daar zeg je wat. Die ene die ik moest laten castreren vanwege een bmo werd ook incontinent.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

De teven die we hebben/hadden waren geen van allen incontinent, intact of niet.
Ja 2 op hoogbejaarde leeftijd (overleden met 16 en 17,5 jaar), maar ik denk dat als die nog intact waren tegen die tijd dat geen verschil had gemaakt.
Bij beide pas met 14,5-15 jaar dat ze incontinent werden trouwens en met ff denken ±1 en 6 jaar gecastreerd.
Maar ook allebei korthaar dus geen effect op vacht en bij de tweede ook geen verschil in gedrag opgemerkt, de eerste was ik zelf nog te jong bij om dat op te merken (teef van 1986).

Bij Dívka zal het wsl wel een plofvacht geven en ik wil het risico niet nemen dat het haar gedrag wel versterkt.
Dus zolang er geen medische reden voor is blijft ze intact.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

malinois schreef: 02 mar 2024, 22:07
Daar ben ik t dus niet mee eens. Dusty, de x kees van mij destijds is gecastreerd (teef) om medische redenen. Die werd dik van lucht na haar castratie. Hoeveel ik ook deed met haar: fietsen, wandelen etc. Ze werd nog dik ook al kreeg ze 10 brokjes per dag en echt geen extratjes. Dr vacht was een drama zo erg dat ze geschoren moest worden en ze werd incontinent.
Ik denk dat wat dat betreft de invloed van castratie echt per hond verschilt, net als lang niet alle teven incontinent worden na castratie.
Amy is nu tien, ruim zeven jaar geleden gecastreerd en wordt echt niet dik. Zij krijgt voor haar gewicht net iets meer dan de aanbevolen hoeveelheid brokken. Dus godzijdank ook niet een hond die de hele dag hongerig loopt te zijn. Ze is nog net zo actief als altijd.
Mila is pas een jaar gecastreerd en bij haar merkte ik wel dat ze een aantal maanden na de castratie op dezelfde hoeveelheid voer wat aankwam. Ook is ze wat minder actief, maar ze is natuurlijk inmiddels ook 13. Zij was altijd een erg slanke hond (17,5 kilo) waar geen vet op te krijgen was, dus er mocht best wat bij. Ze krijgt nu seniorbrokken in een normale hoeveelheid en daarmee blijft ze goed op haar nieuwe gewicht van 18,5 kilo.
Incontinent zijn ze allebei niet geworden.
Maar het is zeker iets om rekening mee te houden als je een hond hebt die al aanleg heeft om dik te worden of al heel vraatzuchtig is, want er is inderdaad een kans dat dat na castratie nog erger wordt. Het is makkelijk gezegd dat je daar zelf bij bent, want het is natuurlijk ook niks als de hond de hele dag heel hongerig is en als je constant zo weinig voer moet geven dat de hond op den duur tekorten oploopt.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Incontinentie na castratie zag je vooral bij gecoupeerde teven, gek genoeg.
Het magere Boxerteefje Desty was ook gecastreerd en was al gecoupeerd. En yep, plassen lagen zomaar in huis. baasje is nog altijd blij met mijn opmerking dat daar wat aan te doen is. Ga naar de dierenarts en vraag om Enurace. Het is nu over.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Nanna schreef: 03 mar 2024, 10:44 Incontinentie na castratie zag je vooral bij gecoupeerde teven, gek genoeg.
Het magere Boxerteefje Desty was ook gecastreerd en was al gecoupeerd. En yep, plassen lagen zomaar in huis. baasje is nog altijd blij met mijn opmerking dat daar wat aan te doen is. Ga naar de dierenarts en vraag om Enurace. Het is nu over.
Zou het ook rasgebonden kunnen zijn?
Toevallig alle gecastreerde stabijteefjes die ik ken werden incontinent na castratie - ze zijn uiteraard niet gecoupeerd :mrgreen: Kan toeval zijn natuurlijk, maar ik vond het wel opvallend. Met medicatie was het inderdaad bij allemaal ook weer vlot verholpen.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

malinois schreef: 02 mar 2024, 22:07
Vandaar ook eventueel dik worden.
Natuurlijk kan dat per hond verschillen
Misschien ook per ras?
Geen van mijn teven is dik geworden na castratie.
Ik heb wel dikke teven gezien, ook van mijn ras, maar daar werden zoveel extraatjes in gestopt dat het niet verrassend was dat ze dik werden. :mrgreen:
Afbeelding
Loraine

Bericht door Loraine »

Nanna schreef: 03 mar 2024, 10:44 Incontinentie na castratie zag je vooral bij gecoupeerde teven, gek genoeg.
Mijn moeder heeft ook medicatie gevraagd bij de dierenarts ivm haar toenmalige incontinente teefje maar moest verplicht elke keer bloedonderzoek laten doen voor ze nieuwe medicatie meekreeg.
Die heeft uiteindelijk gezegd dat ze die medicatie op een plek konden steken waar de zon niet schijnt omdat ze donders goed wisten waardoor de hond incontinent was (ouderdom, TIA oid gehad) en die bloedonderzoeken waren ook over de €100,- per keer (en dat 4x per jaar ofzo :piew:).
Dan maar dweilen en de hondenkleden etc wat vaker in de was.
Afbeelding
runninggirl
Posts in topic: 2

Bericht door runninggirl »

Loraine schreef: 03 mar 2024, 13:02
Mijn moeder heeft ook medicatie gevraagd bij de dierenarts ivm haar toenmalige incontinente teefje maar moest verplicht elke keer bloedonderzoek laten doen voor ze nieuwe medicatie meekreeg.
Die heeft uiteindelijk gezegd dat ze die medicatie op een plek konden steken waar de zon niet schijnt omdat ze donders goed wisten waardoor de hond incontinent was (ouderdom, TIA oid gehad) en die bloedonderzoeken waren ook over de €100,- per keer (en dat 4x per jaar ofzo :piew:).
Dan maar dweilen en de hondenkleden etc wat vaker in de was.
Wat bizar, dan zou ik dus wel naar een andere dierenarts. Dat is gewoon idioot. Of is er bloedonderzoek nodig omdat die medicatie belastend is voor de organen ofzo? Dat doen we met Mahru daarom ook 1x per jaar ivm de medicijnen die ze krijgt.
Loraine

Bericht door Loraine »

Geloof dat het gewoon protocol was of idd belasting vd organen.
Met 1 of 2x per jaar had je mijn moeder ook nergens over gehoord maar elke 3 maanden bij ophalen vd nieuwe medicatie vond ze belachelijk.
Vooral ook omdat het om een hond van ±15 jaar ging bij de start vd medicatie, dus geen jongere hond die idealiter nog jaren mee moet zegmaar.
Afbeelding
runninggirl
Posts in topic: 2

Bericht door runninggirl »

Loraine schreef: 03 mar 2024, 13:09 Geloof dat het gewoon protocol was of idd belasting vd organen.
Met 1 of 2x per jaar had je mijn moeder ook nergens over gehoord maar elke 3 maanden bij ophalen vd nieuwe medicatie vond ze belachelijk.
Vooral ook omdat het om een hond van ±15 jaar ging bij de start vd medicatie, dus geen jongere hond die idealiter nog jaren mee moet zegmaar.
Ja inderdaad, je wil toch dat de hond comfortabel is vooral op die leeftijd.
Loraine

Bericht door Loraine »

Exact.
Hondje was alsnog zo comfortabel mogelijk omdat de kleden gelijk gewisseld werden, er meerdere plekken waren waar ze droog kon liggen na een ongelukje en er 3-6x daags gedweild werd.
Hondje is uiteindelijk bijna 17,5 jaar geworden en mijn moeder is in de tussentijd overgestapt naar een andere dierenarts met meer losse protocollen, geen gedram om meer onderzoeken, ruimere openingstijden en wat fijner voor de portemonnee.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Staat dacht ik ook genoemd bij de nadelen van castratie van teven?
Couperen van staart heeft invloed, ook als de teef niet gecastreerd zou zijn.
Maar bij gecastreerde teven zou het gecoupeerd zijn aan de staart nog sneller een probleem zijn voor incontinentie.
Afbeelding
Plaats reactie