malinois schreef: ↑02 mar 2024, 22:07
ranetje schreef: en eventueel dik worden (daar ben je zelf ook nog bij) -
Daar ben ik t dus niet mee eens. Dusty, de x kees van mij destijds is gecastreerd (teef) om medische redenen. Die werd dik van lucht na haar castratie. Hoeveel ik ook deed met haar: fietsen, wandelen etc. Ze werd nog dik ook al kreeg ze 10 brokjes per dag en echt geen extratjes. Dr vacht was een drama zo erg dat ze geschoren moest worden en ze werd incontinent.
Ik denk dat wat dat betreft de invloed van castratie echt per hond verschilt, net als lang niet alle teven incontinent worden na castratie.
Amy is nu tien, ruim zeven jaar geleden gecastreerd en wordt echt niet dik. Zij krijgt voor haar gewicht net iets meer dan de aanbevolen hoeveelheid brokken. Dus godzijdank ook niet een hond die de hele dag hongerig loopt te zijn. Ze is nog net zo actief als altijd.
Mila is pas een jaar gecastreerd en bij haar merkte ik wel dat ze een aantal maanden na de castratie op dezelfde hoeveelheid voer wat aankwam. Ook is ze wat minder actief, maar ze is natuurlijk inmiddels ook 13. Zij was altijd een erg slanke hond (17,5 kilo) waar geen vet op te krijgen was, dus er mocht best wat bij. Ze krijgt nu seniorbrokken in een normale hoeveelheid en daarmee blijft ze goed op haar nieuwe gewicht van 18,5 kilo.
Incontinent zijn ze allebei niet geworden.
Maar het is zeker iets om rekening mee te houden als je een hond hebt die al aanleg heeft om dik te worden of al heel vraatzuchtig is, want er is inderdaad een kans dat dat na castratie nog erger wordt. Het is makkelijk gezegd dat je daar zelf bij bent, want het is natuurlijk ook niks als de hond de hele dag heel hongerig is en als je constant zo weinig voer moet geven dat de hond op den duur tekorten oploopt.