Pagina 1 van 1

Workshop trimmen gehad! Is nog best hard werken!

Geplaatst: 21 apr 2026, 21:01
door Shiloh
Gisteren een workshop “trim zelf je hond” gehad! Ik ben zo’n type dat dan denkt: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik dat wel kan! En mijn hobby is het starten van nieuwe hobby’s.

Maar jeetje! Dat is nog best hard werken! Was na die 2 uur echt kapot. Ik heb dat beroep echt zwaar onderschat!

De handigheid moet er nog in komen! Maar ben vooral blij dat ik nu weet hoe ik de boel een beetje bij kan houden. Vooral tussen de tenen en onder haar poten liep het aardig uit de hand.

Nu rond de pootjes weer “mooi” kort. Verder niet zwaar gekortwiekt. Heb goede tips gekregen hoe ik de boel kan inkorten en uitdunnen, zonder dat het er mega geknipt uit ziet.

Nu nog de materialen aanschaffen en dan ga ik het verder zelf doen. Super leerzaam wel!

Foto van een week geleden. Kun je zien dat het met name bij de poten echt nodig was.


Afbeelding


Kan er mee door toch? (Ze zat vooral zo mooi! Heb niet echt staan foto’s)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Workshop trimmen gehad! Is nog best hard werken!

Geplaatst: 21 apr 2026, 21:39
door Kells
Netjes hoor! Heel veel werk zit er niet aan jouw hondje, behalve de voetjes. Die kun je deels doen met een effileerschaar (bovenkant) en een rechte schaar (onderkant) maar als het niet zo nauw komt dan kun je ook een tondeuse pakken.

Re: Workshop trimmen gehad! Is nog best hard werken!

Geplaatst: 21 apr 2026, 22:06
door Shiloh
Nou die poten kunnen nog flinke klossen worden, van teen tot oksel. En er komt met de jaren ook steeds meer haar bij op de borst.

Maar het was heel nuttig. Hopelijk kan ik het goed onthouden allemaal.

Ga twee verschillende effileerscharen aanschaffen. Een tondeuse om het onder de poten de haren goed weg te krijgen. Eigenlijk precies dezelfde als die ik tijdens de workshop heb gebruikt.

Het was echt een 1 op 1 sessie van 2 uur. Super nuttig!

Kost allemaal even wat, maar met nog hopelijk minstens 10 jaar trimmen te gaan, prima investering.

Re: Workshop trimmen gehad! Is nog best hard werken!

Geplaatst: 21 apr 2026, 22:42
door Kells
Welnee joh, dat valt allemaal reuze mee. Dit is jouw eerste Springer? Ik ben zelf (inmiddels gepensioneerd) trimster en heb/fok Ierse setters. Qua onderhoud komt dat zo ongeveer op hetzelfde neer. Voor tips mag je mij altijd een berichtje sturen en mijn tips zijn gratis.

Re: Workshop trimmen gehad! Is nog best hard werken!

Geplaatst: 21 apr 2026, 23:29
door EchoMira
Kun je het mij leren?

Ik heb nooit trimhonden gehad maar nu een powderpuff en daar zit wat haar aan.
Ik vind het best leuk om te doen en het gaat ook goed maar het blijft alleen maar groeien en niet alleen maar op een mooie manier.

Daarnaast duldt ze het allemaal heel lief maar het is niet haar eigen geluk om eindeloos gekamd te worden en stiekjes in heur haar te krijgen. Voor haar eigen plezier wil ik het dus efficient houden. Daar zijn vast kappersfoefjes voor.

Re: Workshop trimmen gehad! Is nog best hard werken!

Geplaatst: 21 apr 2026, 23:36
door Kells
Tuurlijk.

Re: Workshop trimmen gehad! Is nog best hard werken!

Geplaatst: 22 apr 2026, 11:01
door Nanna
Ff de oren nog wat korter, halsje wat effileren.

Afbeelding

Re: Workshop trimmen gehad! Is nog best hard werken!

Geplaatst: 22 apr 2026, 18:13
door Shiloh
Ja daar houd ik dus niet van. Hoeft allemaal niet volgens het boekje. Ik zie ze liever wat natuurlijker.

Re: Workshop trimmen gehad! Is nog best hard werken!

Geplaatst: 22 apr 2026, 20:12
door Diana
Shiloh schreef: 22 apr 2026, 18:13 Ja daar houd ik dus niet van. Hoeft allemaal niet volgens het boekje. Ik zie ze liever wat natuurlijker.
Ik hou ook niet van dat overduidelijk erg geknipte en gestileerde. Ik (zonder enige kennis van zaken) vind dat je het heel mooi en subtiel hebt gedaan!

Re: Workshop trimmen gehad! Is nog best hard werken!

Geplaatst: 22 apr 2026, 21:50
door EchoMira
Kells schreef: 21 apr 2026, 23:36Tuurlijk.
Hoe dan?

Ik ben scarlet nu elke dag even aan het borstelen met een gewone haarborstel
Vooral om te kunnen voelen of ze klitten heeft.
Waar ze die heeft (en ze heeft altijd wel iets) steek ik het er uit met de punt van het schaartje. En gebruik een rechte kam met rollende tanden.
Soms is er toch een piepje. Ik piep ook als je me haar uit mijn kruis trekt.

Ik ben geen vachtnicht en het is ook niet hoe langer hoe beter dus ik zoek nog een beetje naar een leuk kapsel.

De vacht is op zich best glad. Beetje yorkieachtig. Ook qua wol. Niet heel veel maar omdat het zo dun is verplakt het snel.
Ze heeft een onnodige hoeveelheid okselhaar. Hoe knip je dat mooi weg?

Re: Workshop trimmen gehad! Is nog best hard werken!

Geplaatst: 22 apr 2026, 22:38
door Kells
EchoMira schreef: 22 apr 2026, 21:50
Kells schreef: 21 apr 2026, 23:36Tuurlijk.
Hoe dan?

Ik ben scarlet nu elke dag even aan het borstelen met een gewone haarborstel
Vooral om te kunnen voelen of ze klitten heeft.
Waar ze die heeft (en ze heeft altijd wel iets) steek ik het er uit met de punt van het schaartje. En gebruik een rechte kam met rollende tanden.
Soms is er toch een piepje. Ik piep ook als je me haar uit mijn kruis trekt.

Ik ben geen vachtnicht en het is ook niet hoe langer hoe beter dus ik zoek nog een beetje naar een leuk kapsel.

De vacht is op zich best glad. Beetje yorkieachtig. Ook qua wol. Niet heel veel maar omdat het zo dun is verplakt het snel.
Ze heeft een onnodige hoeveelheid okselhaar. Hoe knip je dat mooi weg?
Ik zou haar niet borstelen, maar kammen met een niet al te grove kam. Met een borstel veeg je nogal makkelijk over de klitten heen. Grotere klitten kun je inderdaad van de huid af kleiner snijden met een rechte schaar en alsnog eruit kammen. Okselhaar(?) of haar op onzichtbare plaatsen zou ik met een tondeuse wegscheren. Wat is een kam met rollende tanden?