Extreem gedrag?

Yuki
Posts in topic: 13
Honden: 1
Welke: Thai Bangkaew Dog

Extreem gedrag?

Bericht door Yuki »

Dat onze pup moeite heeft met prikkelverwerking was ons al snel duidelijk. Inmiddels is hij zwaar aan het puberen. Voor mij een nieuwe ervaring aangezien al mijn reuen volwassen waren toen ze kwamen en reeds gecastreerd. Bodhi is sinds paar dagen extreem rijgedrag aan het laten zien. Echt mega irritant aangezien hij zijn poten in je heen slaat inclusief nagels en duidelijk oververhit is. Ik heb inmiddels ingelezen in dit fenomeen. Maar lees dat je niet mag corrigeren, wegduwen etc. Gisteravond wilden wij gaan slapen maar Bodhi sprong tot 6, 7 keer op bed in een van ons te grazen te nemen🙈 Vanaf de namiddagwandeling om 17.00 uur al weer met onderbrekingen bezig. Mijn vriend gaat op de bank slapen als hij ons vanavond weer uit de slaap houdt😂 Ik heb net Puur Hypersex besteld. Probeer hem af te leiden etc maar het is gekmakend. Bodhi is volgende week 9 maanden
Iemand ervaring? Zinvolle tips?🙏
Afbeelding
True love, never dies..💖

Yuki*Shimi*Yoshi*Sunny*Sammie*Lewis*Bodhi
Marc
Posts in topic: 24

Re: Extreem gedrag?

Bericht door Marc »

Ben je van het niet corrigeren? Want wie zegt dat je het niet mag corrigeren? Ik ben van wat zou een andere hond doen. Je denkt toch niet dat een volwassen hond zich laat verkrachten door een puberhond? Als hij dit gedrag laat zien naar een volwassen hond krijgt hij goed op zijn flikker. Ik zou best stevig corrigeren. Ben jij helemaal van de pot gerukt. Dat doen we niet? En effe hard zijn en hem even stevig vastgrijpen. Want het lijkt erop dat je een hond aan het creëeren bent die geen grenzen geleerd krijgt. Ik kan me niet eens voorstellen dat ik mijn hond zover laat gaan dat hij me in mijn bed gaat lopen berijden en omklemmen. Dit niet begrenzen is echt een probleemhond creëren. Ik corrigeer mijn honden niet of nauwelijks. Maar wel meteen als ze dit doen. Nooit corrigeren maakt dat je hond geen grenzen leert en straks echt onhandelbaar gaat worden.

Wat ook nog van belang is is de mate van corrigeren. Hoe stevig nodig is bepaalt de hond. Gaat hij door moet je nog duidelijker zijn. Stopt hij dan is hij daarna weer je beste vriend en andersom. Dat is de juiste dosis.

Natuurlijk ga je hem geen pijn doen. Maar je laat hem wel enorm schrikken en leert hem zo een grens. Tot hier en niet verder jongen. Preparaten en op de bank slapen zijn domweg idioot als oplossing. Hoe ga je in hemelsnaam je hond leren dat jij niet een weerloos speeltje bent waar hij niks aan heeft en waarmee hij mag doen wat hij wil?

Echt ingrijpen hoor. Dit gaat veel te ver. Geen andere hond had het zover laten komen.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 1

Bericht door ranetje »

Niet corrigeren??????????? :80:
Echt wel!
Meteen met 4 poten op de grond zetten, issie helemaal betoeterd :S:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel enorme probleemhonden die geen grenzen kennen en nul respect voor hun baasje hebben. Dat is het gevolg van doorgeslagen niet willen corrigeren. Elke hond heeft grenzen nodig. En alleen een baas die grenzen aangeeft krijgt respect. Ik ken zelfs honden die als ze iets willen gewelddadig worden om hun zin te krijgen. Gewoon omdat ze 0 respect hebben omdat hun baasjes alles ruilen, afkopen met snoep en spelletjes en op geen enkele manier controle over hun hond hebben anders dan de keuze van de hond beïnvloeden met omkoping en afleiding. Soms is een duidelijke grens alles bepalend voor de verdere opvoeding.

Jouw hond is je aan het testen en leert heel snel hoe weinig je over hem te zeggen hebt en dat je eigenlijk een waardeloze baas bent. Klinkt hard maar je hond snakt naar duidelijkheid en is keihard bezig daarom te smeken. Hij wil helemaal niet doorgedraaid zijn en in constante stress leven. Hij wil horen dat hij zich moet gedragen en leren dat dat moet. Dan zijn jullie snel een leuk team en je hond een volger en geen etterbak.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

ranetje schreef: 01 jun 2026, 21:11 Niet corrigeren??????????? :80:
Echt wel!
Meteen met 4 poten op de grond zetten, issie helemaal betoeterd :S:
Nou dat. En duidelijker als hij al dagen bezig is.

Ik pak hem zo aan zijn vel achter zijn oren en kwak hem omlaag. Flinke brui erbij en als hij meteen terug komt was dat niet genoeg. Kan hij het nog duidelijker krijgen. Ik hou ontzettend veel van mijn honden maar liefde voor je hond is absoluut leren dat hij op mij kan rekenen als baas. En dat kan alleen als hij weet dat ik ook echt zijn baas ben.
Deze jonge hond is stuurloos. Die smeekt om grenzen om tot rust te komen.

Voorwaarde is wel dat je hond meteen herstelt en je meteen zorgt dat alles weer helemaal goed is. Stopt hij is het weer helemaal als vanouds. Dan stoort het je band met de hond totaal niet.

Denk dat dat drie keer nodig is en desnoods uit dat bed. Want wel die privileges en dan geen correcties. Pas er aub mee op want je hond doorziet alles. Je toont je totaal zwak..
Afbeelding
Yuki

Bericht door Yuki »

Wij corrigeren hem regelmatig met dingen en geven ook heel duidelijk grenzen aan! Die heeft hij ook nodig. Vanwege angstig gedrag in het begin zijn wij ook met een GD aan de slag gegaan en al veel bereikt en geleerd. Hij gaat ook met ons naar hondenschool. Maar toen ik de GD over dit gedrag appte, kreeg ik als advies hem af te leiden , dit te negeren etc. Dus ook gaan inlezen over dit gedrag. Maar negeren is idd niet te doen. Hij is een onzeker hondje met een lastige start. Ik wil daarom niets verkeerd doen, vandaar mijn vraag😉
True love, never dies..💖

Marc

Bericht door Marc »

Yuki schreef: 01 jun 2026, 21:29 Wij corrigeren hem regelmatig met dingen en geven ook heel duidelijk grenzen aan! Die heeft hij ook nodig. Vanwege angstig gedrag in het begin zijn wij ook met een GD aan de slag gegaan en al veel bereikt en geleerd. Hij gaat ook met ons naar hondenschool. Maar toen ik de GD over dit gedrag appte, kreeg ik als advies hem af te leiden , dit te negeren etc. Dus ook gaan inlezen over dit gedrag. Maar negeren is idd niet te doen. Hij is een onzeker hondje met een lastige start. Ik wil daarom niets verkeerd doen, vandaar mijn vraag😉
Heel goed dat je het vraagt en ook goed dat je duidelijk bent en ook wel corrigeert. Als het tenminste echt nodig is. Wacht even af wat anderen zeggen en vraag eens aan je GD waarom je dit niet zou mogen corrigeren anders? Geen enkele andere hond pikt dit namelijk van hem. Waarom jij wel? Dat geeft een signaal af aan de hond in mijn ogen.
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 12

Bericht door Smoushond »

Is er misschien een teef loops in de buurt? Ik corrigeer wel als hij het in zijn hoofd haalt om op mijn voet te proberen te rijden . Is misschien 2 keer gebeurd in de afgelopen 5 jaar en dat was toen er een teef in de buurt loops was en hij liep te hijgen,piepen en op alle kussens wilde rijen en toen mijn voet zag en dacht hee dat kan ook 😂

Dat is écht wel mijn grens dus meteen duidelijk gemaakt dat ik dat niet wil.
Verder helpt veel afleiden wel,extra bewegen ,wandelen en met zijn neus laten werken
En ik let goed op tijdens het wandelen en dan vertelt hij me wel waar de teef woont en gaan we dus de komende weken de andere kant op 😉
Afbeelding
Yuki

Bericht door Yuki »

Nee geen loopse teef. Hij heeft daar ook nog geen belangstelling voor, zijn ze al tegen gekomen.
True love, never dies..💖

Yuki

Bericht door Yuki »

Ik neig echt naar corrigeren omdat het rete irritant is. Als ik kijk wat bv Monique Bladder, Stella de Vries e.a. hierover zeggen twijfel ik. Wil zijn onzekerheid gewoon niet versterken. Is ook vaak na een wandeling of een correctie en bij vermoeidheid dat hij dit doet.
True love, never dies..💖

Marc

Bericht door Marc »

Yuki schreef: 01 jun 2026, 21:59 Ik neig echt naar corrigeren omdat het rete irritant is. Als ik kijk wat bv Monique Bladder, Stella de Vries e.a. hierover zeggen twijfel ik. Wil zijn onzekerheid gewoon niet versterken. Is ook vaak na een wandeling of een correctie en bij vermoeidheid dat hij dit doet.
Maar hij doet het ook in de avond als je gaat slapen toch? In bed zelfs. Waarom zou hij onzeker worden als hij iets niet mag? Misschien is bij hem wel een hele milde correctie nodig nu ik dit zo lees. Alleen duidelijkheid? Ik dacht dat hij het te pas en te onpas en zelfs in bed deed. Als hij het doet na een correctie of als hij moe is dan is het wel anders dan wanneer hij gewoon vervelend loopt te etteren en te puberen. Dat laatste haalde ik meer uit je eerste bericht eigenlijk.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Want je moet hem natuurlijk niet gaan corrigeren als hij overprikkeld of in de war is. Als hij dit doet na een correctie is het echt zaak dat een goed onderlegd iemand het bekijkt..
Afbeelding
Yuki

Bericht door Yuki »

Marc schreef: 01 jun 2026, 22:14
Yuki schreef: 01 jun 2026, 21:59 Ik neig echt naar corrigeren omdat het rete irritant is. Als ik kijk wat bv Monique Bladder, Stella de Vries e.a. hierover zeggen twijfel ik. Wil zijn onzekerheid gewoon niet versterken. Is ook vaak na een wandeling of een correctie en bij vermoeidheid dat hij dit doet.
Maar hij doet het ook in de avond als je gaat slapen toch? In bed zelfs. Waarom zou hij onzeker worden als hij iets niet mag? Misschien is bij hem wel een hele milde correctie nodig nu ik dit zo lees. Alleen duidelijkheid? Ik dacht dat hij het te pas en te onpas en zelfs in bed deed. Als hij het doet na een correctie of als hij moe is dan is het wel anders dan wanneer hij gewoon vervelend loopt te etteren en te puberen. Dat laatste haalde ik meer uit je eerste bericht eigenlijk.
Gisteravond in de slaapkamer : waren net terug van laatste ronde, dan staat hij sws aan. Had iets gepakt wat niet mocht om op te knagen, dus mijn vriend pakte het weg en gaf hem zijn kauwstaaf. Daarna begon het. Hij slaapt overigens niet op bed bij ons ( niet omdat het niet mag) niet in een van de riante hondenbedden die er ook staan, maar liefst op de grond. Hij heeft het vaak na een wandeling.
True love, never dies..💖

EchoMira
Posts in topic: 9
Honden: 2
Welke: Whippet Lurcher Powder puff

Bericht door EchoMira »

Er is niets mis met corrigeren maar dat werkt niet als het het eerste is wat je doet.

De basis is structuur, structuur en nog meer structuur.
Een duidelijk dagindeling waarin hij steeds bij je is en weer niet zomaar vrij bij je is. Kan een bench zijn of een oppas of een eigen kamer en in een later stadium een mand.
Het gaat er om dat hij bij je komt en dan leert hoe hij met je om mag gaan.

Poten worden daarbij niet gebruikt. Dat is een terugkeer naar je eigen plek.
Beleefdheid is belangrijk en manieren nog belangrijker.
Dus je mag best corrigeren maar belangrijker is wat hij WEL moet doen. Dat moet je hem aanleren. In dit geval lekker naast je zitten zonder gegraai en geworstel.

Dat betekent dat:
- je het initatief niet bij hem kan laten. Je moet zelf aansturen wat het schema is. Dus als hij na het eten een uurtje in de mand gaat dan richt je je opvoedenergie daar op.
- jij het initiatief wel neemt. Bedenk een schema (hoeft heus niet elke dag hetzelfde te zijn maar dat begint wel het fijnst) en zorg dat dat opgevolgd wordt. Hij is jouw speelgoed, niet andersom dus jij haalt hem uit het doosje.
- je hem zijn overtollige energie op een andere manier laat wegspelen. Veel wandelen, lekker een grote speelgoedbeer die hij kan misbruiken, kluiven, sensatie en toestand maar ook opgelegde rust.

Als je dat allemaal op orde hebt mag je hem rustig een tik geven als hij je aanrandt maar alleen maar tikken lost niets op want honden zijn niet goed in staat om zelf een alternatief te bedenken. Dat is jouw taak.

Het is trouwens niet extreem. Het is een denkfout dat je hond gedragsgestoord is. Hij is gewoon niet opgevoed en heeft dus ook geen castratie nodig.
Wel opvoeding en grenzen.

Daarnaast is elke hond van 9 maanden een irritant ongeleid projectiel. Dat hoort er ook een beetje bij. Dat tweeft ergens tussen verwende pup en denkhengst rond en het is niet te harden maar daar helpt alleen tijd tegen. Echt zo´n drukke brugklasser die van voren niet weet wat hij van achter aan het doen is. Succes!
Probeer echt buiten het gefilosofeer over afwijkingen te blijven. Dat heeft totaal geen zin. Onaangepast zijn is normaal voor een hond van 9 maanden
ZorroMax
Posts in topic: 1

Bericht door ZorroMax »

Het klinkt alsof hij een beetje overprikkeld is (einde van de dag, na een wandeling). Op zich heel normaal om dan rij-gedrag (of blaffen of rondjes rennen - het is maar net hoe hij voorgeprogrammeerd is) te gaan vertonen. Mijn hond had dat ook ( en nu nog een beetje).
Het is ongewenst gedrag waar je iets aan moet doen. Ik zou hem bij de eerste poging met een “ben jij van de pot getrokken!” Op een holletje in zijn bench parkeren, kauwding erbij en slapen! Dat vindt hij niet leuk- maar toch volhouden. Pas als hij tot rust gekomen is - bij voorkeur dmv een slaapje - mag hij er weer uit.
Yuki

Bericht door Yuki »

ZorroMax schreef: 01 jun 2026, 23:18 Het klinkt alsof hij een beetje overprikkeld is (einde van de dag, na een wandeling). Op zich heel normaal om dan rij-gedrag (of blaffen of rondjes rennen - het is maar net hoe hij voorgeprogrammeerd is) te gaan vertonen. Mijn hond had dat ook ( en nu nog een beetje).
Het is ongewenst gedrag waar je iets aan moet doen. Ik zou hem bij de eerste poging met een “ben jij van de pot getrokken!” Op een holletje in zijn bench parkeren, kauwding erbij en slapen! Dat vindt hij niet leuk- maar toch volhouden. Pas als hij tot rust gekomen is - bij voorkeur dmv een slaapje - mag hij er weer uit.
Ja zoiets is het idd. Waar we eerst de zoomies hadden, toen een tijdje niets, is nu deze fase begonnen blijkbaar. De mensen met reuen die ik ken herkenden dit niet vandaar mijn vraag hier. Het laatste rondje heb ik rustig gehouden, weinig interactie met buurt honden. Hij laat zich makkelijk corrigeren in principe. Het rijgedrag was relatief snel voorbij gisteravond. Helemaal niets doen is idd geen optie.
True love, never dies..💖

Smoushond
Posts in topic: 12

Bericht door Smoushond »

Als er geen loopse teef in de buurt is probeer dan eens goed op te letten wanneer hij het rijgedrag laat zien
Is het na een wandeling dan kan het ook zo zijn dat hij de wandeling spannend vind en het afreageert door te rijden
Dat zie ik bij mijn reu namelijk,hij doet het echt om spanning af te reageren

Maak de wandeling dan minder spannend ,misschien wat minder contact met andere honden of een rustigere plek om te wandelen
Mijn reu rijd nog dagelijks en altijd op vaste momenten ,na zijn avondeten
Hij weet dat hij na ons eten krijgt en bouwt dus al spanning op als ik de tafel afruim enz

En nadat hij dan eindelijk eten krijgt moet die spanning eruit
In de ochtend gaat hij na zijn ontbijt meteen in zijn mand liggen dan is zijn hoofd nog niet vol 😉
Ook na druk spelen draaft hij door en wil hij rijden
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Guus heeft er ook een handje van om bij stress te gaan rijden. Toch mag dat niet wat de reden ook is want hij is ook dominant. En test ons dan. Tenminste zo zie ik dat. Bij Bas probeert hij het ook maar die spuugt gif en dan druipt hij af. Ik spuug dus ook gif en volg Bas haar voorbeeld zonder al te psychologisch te gaan doen. Hij begrijpt het en doet het nooit meer op wat pogingen na die je met een uh....kan afkappen.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Posts in topic: 4

Bericht door ellen en de birmanen »

wat iedereen al zegt corrigeren, maar wat is corrigeren? voor de 1 een stevige greep in de nekvel en voor een ander een NEE. maar haal je hond uit de situatie. kijk waar jou hond op reageert en nog belangrijker hoe snel je hond herstelt. dat geldt voor corrigeren maar ook voor belonen. juist een onzekere hond heeft grenzen nodig, dan weet de hond waar hij aan toe is en ontleent dat daar zijn zekerheid aan. vanuit die basis ga je verder werken. niet iedere dag naar de markt willen bijvoorbeeld maar 1x per week en dan een dag rust om hem bij te laten komen. niet ellenlange wandelingen per dag maken maar de hond de tijd geven om alle prikkels te verwerken die hij tegenkomt.
ongewenst gedrag is gedrag wat wij, mensen, niet willen. voor de hond is elk gedrag normaal en gewenst.
Marc

Bericht door Marc »

ellen en de birmanen schreef: 02 jun 2026, 09:26 wat iedereen al zegt corrigeren, maar wat is corrigeren? voor de 1 een stevige greep in de nekvel en voor een ander een NEE. maar haal je hond uit de situatie. kijk waar jou hond op reageert en nog belangrijker hoe snel je hond herstelt. dat geldt voor corrigeren maar ook voor belonen. juist een onzekere hond heeft grenzen nodig, dan weet de hond waar hij aan toe is en ontleent dat daar zijn zekerheid aan. vanuit die basis ga je verder werken. niet iedere dag naar de markt willen bijvoorbeeld maar 1x per week en dan een dag rust om hem bij te laten komen. niet ellenlange wandelingen per dag maken maar de hond de tijd geven om alle prikkels te verwerken die hij tegenkomt.
ongewenst gedrag is gedrag wat wij, mensen, niet willen. voor de hond is elk gedrag normaal en gewenst.
Helemaal mee eens en ook wat ik wilde zeggen met mijn teveel woorden. Ook het herstellen en meteen weer de vriend van je hond zijn zodra het gedrag stopt is super belangrijk. Veel mensen foeteren door en.stelken.zich dreigend op na een correctie. Dat moet je nooit doen. Dat is emotie die de hond niet begrijpt. Je zegt nee. Pakt hem even stevig in zijn nek als dat nodig is en stoot het gedrag resoluut. Direct daarna ben je weer precies dezelfde persoon als daarvoor. Daar wordt een onzekere hond niet onzeker door.

En natuurlijk als je een oorzaak weet ga je daar ook aan werken. Dit laten gaan is in mijn ogen echter heel link. Als in je hond verliest zijn respect voor je. Ik mag gewoon op de baasjes gaan rijden. Strak omklemmen en doen met ze wat iik wil. Want dat is wat een hond eruit haalt als je niet reageert. Doe boodschap wil je niet afgeven en geen enkele hond behalve een enorme goede Lobbes oude golden laat dit toe. En die hebben echt een probleem want die honden zijn zo gefokt dat ze hun grens niet meer aan kunnen geven en dus hulp van hun baas nodig hebben.

Ik reageer primair op de honden. Dit vind ik vervelend dus omdat ik dat vind mag dat niet. Dat is soms claimen. Soms blaffen. Soms om me heen hangen etc. Als ik iets zat ben moeten ze wegwezen. En je wil niet weten hoe dol ze op me zijn.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Dat is de kunst. Heel basaal van je afsnauwen zonder dat er een enge sfeer gaat hangen.

Aan nekken trekken doe ik niet. Dat duurt alweer veel te lang.
Het moet in een flits en exact getimed. Zonder allerlei gepraat graag
Nanna
Posts in topic: 6

Bericht door Nanna »

Kijk naar het filmpje en zie hoe de ruwhaar hond corrigeert. Geen bijterijen, geen negeren, geen gesoebat maar alleen pure autoriteit. Het moet een beetje in je zitten maar je kunt dat prima aanleren.
Je moet je echt niet laten ringeloren door je eigen hond hoor. Daar worden ze niet leuker van. Honden zijn nu eenmaal hiërarchische wezens.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 02 jun 2026, 10:44 Dat is de kunst. Heel basaal van je afsnauwen zonder dat er een enge sfeer gaat hangen.

Aan nekken trekken doe ik niet. Dat duurt alweer veel te lang.
Het moet in een flits en exact getimed. Zonder allerlei gepraat graag
Bij rijden ontkom je er soms niet aan. Ik raak de honden nooit aan maar als Guus een keer begint te rijden zal ik wel moeten. Hij moet eraf in combinatie met een berispinkje. En als ze iets aanvallen wat ik niet wil pak ik ze ook in hun nek. Bv een vogel die naar binnen vliegt. Dan pak ik Guus direct bij zijn vel en slinger hem weg. Anders bijt hij de vogel dood.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Maar je corrigeert het afwijken van de afgesproken modus dus die moet altijd eerst staan als een huis.
Als je hond op bed mag leer je wat hij daar moet doen. Niet mag. Moet. Wat is het ritueel?

En nogmaals, ga nou alsjeblieft niet doen alsof hij seksueel gestoord is. Geen druppels, geen injectie en geen castratie. Prima zaken op hun eigen plek maar zolang je je hond niet opgevoed hebt slaat het nergens op.
Yuki

Bericht door Yuki »

EchoMira schreef: 02 jun 2026, 12:32 Maar je corrigeert het afwijken van de afgesproken modus dus die moet altijd eerst staan als een huis.
Als je hond op bed mag leer je wat hij daar moet doen. Niet mag. Moet. Wat is het ritueel?

En nogmaals, ga nou alsjeblieft niet doen alsof hij seksueel gestoord is. Geen druppels, geen injectie en geen castratie. Prima zaken op hun eigen plek maar zolang je je hond niet opgevoed hebt slaat het nergens op.
We zijn druk met opvoeden, wat soms pittig is omdat we hem precies aan begin van zijn puberteit pas kregen. Hij is heel slim en leerbaar maar ook echt de puberstreken die er bij horen. Ondanks ervaring met honden is dit nieuw voor mij. De mensen die ik ken met reuen hebben hier nooit ervaring mee gehad. Ik koppelde het al helemaal niet aan seksueel iets. Maar lastig vind ik het begrenzen zonder hem af te wijzen omdat hij overduidelijk overprikkeld is en een onzekere hond. Negeren helpt totaal niet maar ik probeer zijn prikkels te beperken en hem meer rust te laten nemen. Wat niet makkelijk is omdat hij veel energie heeft. We zijn met denkspelletjes bezig maar meneer heeft alles megasnel door.

Dit is echt nieuw voor mij na 22 jaar Shar-Pei die relatief onbenullig waren en stoïcijns en mega makkelijke honden😉 Ik maak me ook geen grote zorgen maar wil het vooral goed doen. Castratie is niet aan de orde.
True love, never dies..💖

Plaats reactie