Iemand ervaring? Zinvolle tips?



Nou dat. En duidelijker als hij al dagen bezig is.
Heel goed dat je het vraagt en ook goed dat je duidelijk bent en ook wel corrigeert. Als het tenminste echt nodig is. Wacht even af wat anderen zeggen en vraag eens aan je GD waarom je dit niet zou mogen corrigeren anders? Geen enkele andere hond pikt dit namelijk van hem. Waarom jij wel? Dat geeft een signaal af aan de hond in mijn ogen.Yuki schreef: ↑01 jun 2026, 21:29 Wij corrigeren hem regelmatig met dingen en geven ook heel duidelijk grenzen aan! Die heeft hij ook nodig. Vanwege angstig gedrag in het begin zijn wij ook met een GD aan de slag gegaan en al veel bereikt en geleerd. Hij gaat ook met ons naar hondenschool. Maar toen ik de GD over dit gedrag appte, kreeg ik als advies hem af te leiden , dit te negeren etc. Dus ook gaan inlezen over dit gedrag. Maar negeren is idd niet te doen. Hij is een onzeker hondje met een lastige start. Ik wil daarom niets verkeerd doen, vandaar mijn vraag![]()

Maar hij doet het ook in de avond als je gaat slapen toch? In bed zelfs. Waarom zou hij onzeker worden als hij iets niet mag? Misschien is bij hem wel een hele milde correctie nodig nu ik dit zo lees. Alleen duidelijkheid? Ik dacht dat hij het te pas en te onpas en zelfs in bed deed. Als hij het doet na een correctie of als hij moe is dan is het wel anders dan wanneer hij gewoon vervelend loopt te etteren en te puberen. Dat laatste haalde ik meer uit je eerste bericht eigenlijk.Yuki schreef: ↑01 jun 2026, 21:59 Ik neig echt naar corrigeren omdat het rete irritant is. Als ik kijk wat bv Monique Bladder, Stella de Vries e.a. hierover zeggen twijfel ik. Wil zijn onzekerheid gewoon niet versterken. Is ook vaak na een wandeling of een correctie en bij vermoeidheid dat hij dit doet.
Gisteravond in de slaapkamer : waren net terug van laatste ronde, dan staat hij sws aan. Had iets gepakt wat niet mocht om op te knagen, dus mijn vriend pakte het weg en gaf hem zijn kauwstaaf. Daarna begon het. Hij slaapt overigens niet op bed bij ons ( niet omdat het niet mag) niet in een van de riante hondenbedden die er ook staan, maar liefst op de grond. Hij heeft het vaak na een wandeling.Marc schreef: ↑01 jun 2026, 22:14Maar hij doet het ook in de avond als je gaat slapen toch? In bed zelfs. Waarom zou hij onzeker worden als hij iets niet mag? Misschien is bij hem wel een hele milde correctie nodig nu ik dit zo lees. Alleen duidelijkheid? Ik dacht dat hij het te pas en te onpas en zelfs in bed deed. Als hij het doet na een correctie of als hij moe is dan is het wel anders dan wanneer hij gewoon vervelend loopt te etteren en te puberen. Dat laatste haalde ik meer uit je eerste bericht eigenlijk.Yuki schreef: ↑01 jun 2026, 21:59 Ik neig echt naar corrigeren omdat het rete irritant is. Als ik kijk wat bv Monique Bladder, Stella de Vries e.a. hierover zeggen twijfel ik. Wil zijn onzekerheid gewoon niet versterken. Is ook vaak na een wandeling of een correctie en bij vermoeidheid dat hij dit doet.
Ja zoiets is het idd. Waar we eerst de zoomies hadden, toen een tijdje niets, is nu deze fase begonnen blijkbaar. De mensen met reuen die ik ken herkenden dit niet vandaar mijn vraag hier. Het laatste rondje heb ik rustig gehouden, weinig interactie met buurt honden. Hij laat zich makkelijk corrigeren in principe. Het rijgedrag was relatief snel voorbij gisteravond. Helemaal niets doen is idd geen optie.ZorroMax schreef: ↑01 jun 2026, 23:18 Het klinkt alsof hij een beetje overprikkeld is (einde van de dag, na een wandeling). Op zich heel normaal om dan rij-gedrag (of blaffen of rondjes rennen - het is maar net hoe hij voorgeprogrammeerd is) te gaan vertonen. Mijn hond had dat ook ( en nu nog een beetje).
Het is ongewenst gedrag waar je iets aan moet doen. Ik zou hem bij de eerste poging met een “ben jij van de pot getrokken!” Op een holletje in zijn bench parkeren, kauwding erbij en slapen! Dat vindt hij niet leuk- maar toch volhouden. Pas als hij tot rust gekomen is - bij voorkeur dmv een slaapje - mag hij er weer uit.

Helemaal mee eens en ook wat ik wilde zeggen met mijn teveel woorden. Ook het herstellen en meteen weer de vriend van je hond zijn zodra het gedrag stopt is super belangrijk. Veel mensen foeteren door en.stelken.zich dreigend op na een correctie. Dat moet je nooit doen. Dat is emotie die de hond niet begrijpt. Je zegt nee. Pakt hem even stevig in zijn nek als dat nodig is en stoot het gedrag resoluut. Direct daarna ben je weer precies dezelfde persoon als daarvoor. Daar wordt een onzekere hond niet onzeker door.ellen en de birmanen schreef: ↑02 jun 2026, 09:26 wat iedereen al zegt corrigeren, maar wat is corrigeren? voor de 1 een stevige greep in de nekvel en voor een ander een NEE. maar haal je hond uit de situatie. kijk waar jou hond op reageert en nog belangrijker hoe snel je hond herstelt. dat geldt voor corrigeren maar ook voor belonen. juist een onzekere hond heeft grenzen nodig, dan weet de hond waar hij aan toe is en ontleent dat daar zijn zekerheid aan. vanuit die basis ga je verder werken. niet iedere dag naar de markt willen bijvoorbeeld maar 1x per week en dan een dag rust om hem bij te laten komen. niet ellenlange wandelingen per dag maken maar de hond de tijd geven om alle prikkels te verwerken die hij tegenkomt.
ongewenst gedrag is gedrag wat wij, mensen, niet willen. voor de hond is elk gedrag normaal en gewenst.

Bij rijden ontkom je er soms niet aan. Ik raak de honden nooit aan maar als Guus een keer begint te rijden zal ik wel moeten. Hij moet eraf in combinatie met een berispinkje. En als ze iets aanvallen wat ik niet wil pak ik ze ook in hun nek. Bv een vogel die naar binnen vliegt. Dan pak ik Guus direct bij zijn vel en slinger hem weg. Anders bijt hij de vogel dood.
We zijn druk met opvoeden, wat soms pittig is omdat we hem precies aan begin van zijn puberteit pas kregen. Hij is heel slim en leerbaar maar ook echt de puberstreken die er bij horen. Ondanks ervaring met honden is dit nieuw voor mij. De mensen die ik ken met reuen hebben hier nooit ervaring mee gehad. Ik koppelde het al helemaal niet aan seksueel iets. Maar lastig vind ik het begrenzen zonder hem af te wijzen omdat hij overduidelijk overprikkeld is en een onzekere hond. Negeren helpt totaal niet maar ik probeer zijn prikkels te beperken en hem meer rust te laten nemen. Wat niet makkelijk is omdat hij veel energie heeft. We zijn met denkspelletjes bezig maar meneer heeft alles megasnel door.EchoMira schreef: ↑02 jun 2026, 12:32 Maar je corrigeert het afwijken van de afgesproken modus dus die moet altijd eerst staan als een huis.
Als je hond op bed mag leer je wat hij daar moet doen. Niet mag. Moet. Wat is het ritueel?
En nogmaals, ga nou alsjeblieft niet doen alsof hij seksueel gestoord is. Geen druppels, geen injectie en geen castratie. Prima zaken op hun eigen plek maar zolang je je hond niet opgevoed hebt slaat het nergens op.