Extreem gedrag?
Re: Extreem gedrag?
Je kunt hem zeker maken door een vast stramien te bieden en zelf duidelijk te zijn. Dit wel en dat niet.
En niet ‘rust laten nemen’. Het is een jonge hond die zijn energie kwijt moet. Ga lekker dingen met hem ondernemen. Slapen komt ‘s nachts wel weer.
En niet ‘rust laten nemen’. Het is een jonge hond die zijn energie kwijt moet. Ga lekker dingen met hem ondernemen. Slapen komt ‘s nachts wel weer.

- Célie
- Posts in topic: 2
- Honden: 1
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Nou ik laat me door niemand ongewild bestijgen, of het nou een vent of een hond is die krijgt a la minute een fikse jetter, voordat die heupen mij de tweede keer kunnen raken.
-
EchoMira
- Posts in topic: 9
- Honden: 2
- Welke: Whippet Lurcher Powder puff
Door hem 7 keer op het bed te laten springen als jij wil slapen?
Maak er nou eens echt een lijdend voorwerp van. Het is een huisdier. Die komt helemaal niet in aanmerking tot inspraak, laat staan verzet.
Dagprogramma maken waarin inderdaad een heeel erg groot aandeel buitenbeweging in zit en thuis is hij gewoon waar jij zegt dat hij is. Punt.
Niet op de bank. Niet op bed. Dat kun je later wel weer goed vinden maar pas als hij dat verdient met aangepast gedrag en dat komt alleen met een periode dat het niet mag er tussen.
Maar weet je, of je het nou vreselijk goed of vreselijk fout doet, een nieuwe jonge hond brengt je bijna altijd op het punt dat je met de handen in het haar zit.
Ook als je je hem met 9 weken krijgt. Het is zo´n grote aanwezigheid en het haalt je vaste routine zo overhoop dat je een "oh mijn god waar ben ik aan begonnen" periode krijgt.
Gaat echt weer over. Wordt gewoon een fantastisch leuke hond met prima gedrag maar je moet wel even op het punt komen waarop lief vinden en geduld hebben het niet meer draagt. Dan ga je vanzelf regie pakken. De kunst is om het voor te zijn zodat je daar niet in gaat overdrijven.
Ik wil het ook niet hebben, mijn honden zijn gelukkig ook niet zo van het op alles willen rijden. Enkel Treskor zou ‘s avonds na eten in de zetel springen en dan soms een kussen tussen zijn poten nemen
Maar goed, het kussen wegnemen is voldoende.
Nu, sowieso heb ik gelukkig nog nooit echt zwaar lastige hormonale honden gehad, ook geen uitgesproken pubergedrag.
Maar ik zou het dus ook gewoon verbieden en niet ter discussie stellen. Honden die het bij mij proberen, pluk ik er ook direct vanaf. Doe maar elders, niet op mij.
Edit: zijn poten, niet de mijne
Nu, sowieso heb ik gelukkig nog nooit echt zwaar lastige hormonale honden gehad, ook geen uitgesproken pubergedrag.
Maar ik zou het dus ook gewoon verbieden en niet ter discussie stellen. Honden die het bij mij proberen, pluk ik er ook direct vanaf. Doe maar elders, niet op mij.
Edit: zijn poten, niet de mijne
Laatst gewijzigd door Maart op 02 jun 2026, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
-
EchoMira
Even wat anders, dat op bed en dus op hetzelfde niveau gaan liggen is wel iets wat veel honden triggert.
Niet dat dan ineens alles mag ofzo maar het is wel een herkenbaar fenomeen.
Ik zou hem gewoon de slaapkamer uit gooien. En óók geen gepiep, harrie. Inderdaad, je mag helemaal niks. Klopt. Fijn dat je het door hebt.
Ik zou hem gewoon de slaapkamer uit gooien. En óók geen gepiep, harrie. Inderdaad, je mag helemaal niks. Klopt. Fijn dat je het door hebt.
-
Yuki
- Posts in topic: 13
- Welke: Thai Bangkaew Dog
Klopt allemaal. De GD gaf bij eerste consult al aan dat er doorgaans niets romantisch is aan een pupEchoMira schreef: ↑02 jun 2026, 13:27Door hem 7 keer op het bed te laten springen als jij wil slapen?![]()
Maak er nou eens echt een lijdend voorwerp van. Het is een huisdier. Die komt helemaal niet in aanmerking tot inspraak, laat staan verzet.
Dagprogramma maken waarin inderdaad een heeel erg groot aandeel buitenbeweging in zit en thuis is hij gewoon waar jij zegt dat hij is. Punt.
Niet op de bank. Niet op bed. Dat kun je later wel weer goed vinden maar pas als hij dat verdient met aangepast gedrag en dat komt alleen met een periode dat het niet mag er tussen.
Maar weet je, of je het nou vreselijk goed of vreselijk fout doet, een nieuwe jonge hond brengt je bijna altijd op het punt dat je met de handen in het haar zit.
Ook als je je hem met 9 weken krijgt. Het is zo´n grote aanwezigheid en het haalt je vaste routine zo overhoop dat je een "oh mijn god waar ben ik aan begonnen" periode krijgt.
Gaat echt weer over. Wordt gewoon een fantastisch leuke hond met prima gedrag maar je moet wel even op het punt komen waarop lief vinden en geduld hebben het niet meer draagt. Dan ga je vanzelf regie pakken. De kunst is om het voor te zijn zodat je daar niet in gaat overdrijven.
True love, never dies..
Yuki*Shimi*Yoshi*Sunny*Sammie*Lewis*Bodhi
-
Yuki
Hij ligt dus nooit op bed, maar wel in de slaapkamer omdat het meeste rust geeft. Daarnaast heeft hij af en toe hoge nood in de nacht en geeft dat aan zodat we eruit kunnen. Maar sinds het rijgedrag begin, sprong hij dus op bed hiervoor. Gisteravond 1 x gedaan en hem naar zijn plaats gewezen en was het klaar. De bank en het bed zijn niet zijn favoriete plekken, dus ga dat niet aanmoedigen. Zeker nu niet.EchoMira schreef: ↑02 jun 2026, 13:48 Even wat anders, dat op bed en dus op hetzelfde niveau gaan liggen is wel iets wat veel honden triggert.
True love, never dies..
Spreek je Duits? Dit filmpje laat heel duidelijk zien wat corrigeren is. En hoe je dat moet doen en hoe snel een hond die corrigeert weer beste maatjes is met de andere hond. Gaat ook over de dosis en het meteen weer helemaal normaal doen tegen de hond die daardoor dus totaal niet onder de indruk is behalve van hetgeen waarvoor hij kort berispt werd.
Het duurt een half uur maar is erg leerzaam rondom corrigeren, herstellen en met uitleg dat je dus geen schade krijgt in de band baas hond.
Alles duidelijk uitgelegd door een hond te laten zien hoe honden dit onderling regelen. Wat een te milde correctie doet en hoe een flinke correctie bij heftig gedrag toch meteen weer een harmonieuze interactie tussen dezelfde honden geeft. Dat wordt vertaald naar mens hond omgang.
Het duurt een half uur maar is erg leerzaam rondom corrigeren, herstellen en met uitleg dat je dus geen schade krijgt in de band baas hond.
Alles duidelijk uitgelegd door een hond te laten zien hoe honden dit onderling regelen. Wat een te milde correctie doet en hoe een flinke correctie bij heftig gedrag toch meteen weer een harmonieuze interactie tussen dezelfde honden geeft. Dat wordt vertaald naar mens hond omgang.
Mijn honden zijn super onrustig in de slaapkamer. De reu gaat enorm waken en is constant alert. De teef is onzeker omdat ze te dicht op ons moet slapen. Ze wil in haar eigen mand en alleen slapen. De reu ook. Ik vraag me af of het op de slaapkamer slapen met alle regels en de ogen op hem gericht wel echt het meest rustgevende is. Zeker nu hij dit doet laat hij stress zien. Probeer hem nog eens dermate veel vertrouwen te geven dat hij alleen kan slapen. Dan mag hij lopen. Grommen. Opstaan. Geluid maken zonder gemopper en dat is ook super rustgevend.Yuki schreef: ↑02 jun 2026, 13:58Hij ligt dus nooit op bed, maar wel in de slaapkamer omdat het meeste rust geeft. Daarnaast heeft hij af en toe hoge nood in de nacht en geeft dat aan zodat we eruit kunnen. Maar sinds het rijgedrag begin, sprong hij dus op bed hiervoor. Gisteravond 1 x gedaan en hem naar zijn plaats gewezen en was het klaar. De bank en het bed zijn niet zijn favoriete plekken, dus ga dat niet aanmoedigen. Zeker nu niet.EchoMira schreef: ↑02 jun 2026, 13:48 Even wat anders, dat op bed en dus op hetzelfde niveau gaan liggen is wel iets wat veel honden triggert.
- ellen en de birmanen
- Posts in topic: 4
door hem te begrenzen wijs je hem juist niet af, je wijst hem leiderschap en dat is wat een onzekere hond nodig heeft.Yuki schreef: ↑02 jun 2026, 12:53We zijn druk met opvoeden, wat soms pittig is omdat we hem precies aan begin van zijn puberteit pas kregen. Hij is heel slim en leerbaar maar ook echt de puberstreken die er bij horen. Ondanks ervaring met honden is dit nieuw voor mij. De mensen die ik ken met reuen hebben hier nooit ervaring mee gehad. Ik koppelde het al helemaal niet aan seksueel iets. Maar lastig vind ik het begrenzen zonder hem af te wijzen omdat hij overduidelijk overprikkeld is en een onzekere hond. Negeren helpt totaal niet maar ik probeer zijn prikkels te beperken en hem meer rust te laten nemen. Wat niet makkelijk is omdat hij veel energie heeft. We zijn met denkspelletjes bezig maar meneer heeft alles megasnel door.EchoMira schreef: ↑02 jun 2026, 12:32 Maar je corrigeert het afwijken van de afgesproken modus dus die moet altijd eerst staan als een huis.
Als je hond op bed mag leer je wat hij daar moet doen. Niet mag. Moet. Wat is het ritueel?
En nogmaals, ga nou alsjeblieft niet doen alsof hij seksueel gestoord is. Geen druppels, geen injectie en geen castratie. Prima zaken op hun eigen plek maar zolang je je hond niet opgevoed hebt slaat het nergens op.
Dit is echt nieuw voor mij na 22 jaar Shar-Pei die relatief onbenullig waren en stoïcijns en mega makkelijke hondenIk maak me ook geen grote zorgen maar wil het vooral goed doen. Castratie is niet aan de orde.
ik heb een reu in huis die na het eten altijd wil rijden, even spanning af laten vloeien, dus als hij komt logeren krijgt hij zijn eigen deken met gaten er in en daar mag hij op rijden. duurt 2 minuten en klaar. maar o wee als hij op mij gaat rijden, dat haalt hij echt niet in zijn hoofd.
geef hem rust, leg hem weg met wat te knagen, knagen ontspant en laat spanning afvloeien. strooi zijn voer eens buiten in het gras en laat hem daar zoeken, snuffelen ontspant ook.
Soms ontspant even geen interactie ook heel erg. Mijn reu gaat gewoon weg als hij gespannen raakt. Loopt ergens ver de tuin in. Gaat daar nog even heel hard grommen en in de grond krabben. Gaat dan zitten en moppert nog wat en komt na 10 minuten super chill weer binnen. Zelf dus he? Hij draait helemaal door bij de achterdeur en koelt zichzelf vervolgens af.
Ook als de kinderen er zijn is hij er graag bij. Draait op en zondert zich af.
Ook als de kinderen er zijn is hij er graag bij. Draait op en zondert zich af.
Maar wat je schrijft vind ik dan tegenstrijdig, je koppelt het niet aan sexueel iets maar dan wel homeopathie bestellen Puur hypersex. En hij komt niet op bed, maar toen je het schreef had was hij op bed gesprongen om zowel jou als je man te bereiden. Meerdere keren.Yuki schreef: ↑02 jun 2026, 12:53We zijn druk met opvoeden, wat soms pittig is omdat we hem precies aan begin van zijn puberteit pas kregen. Hij is heel slim en leerbaar maar ook echt de puberstreken die er bij horen. Ondanks ervaring met honden is dit nieuw voor mij. De mensen die ik ken met reuen hebben hier nooit ervaring mee gehad. Ik koppelde het al helemaal niet aan seksueel iets. Maar lastig vind ik het begrenzen zonder hem af te wijzen omdat hij overduidelijk overprikkeld is en een onzekere hond. Negeren helpt totaal niet maar ik probeer zijn prikkels te beperken en hem meer rust te laten nemen. Wat niet makkelijk is omdat hij veel energie heeft. We zijn met denkspelletjes bezig maar meneer heeft alles megasnel door.EchoMira schreef: ↑02 jun 2026, 12:32 Maar je corrigeert het afwijken van de afgesproken modus dus die moet altijd eerst staan als een huis.
Als je hond op bed mag leer je wat hij daar moet doen. Niet mag. Moet. Wat is het ritueel?
En nogmaals, ga nou alsjeblieft niet doen alsof hij seksueel gestoord is. Geen druppels, geen injectie en geen castratie. Prima zaken op hun eigen plek maar zolang je je hond niet opgevoed hebt slaat het nergens op.
Dit is echt nieuw voor mij na 22 jaar Shar-Pei die relatief onbenullig waren en stoïcijns en mega makkelijke hondenIk maak me ook geen grote zorgen maar wil het vooral goed doen. Castratie is niet aan de orde.
Ik herken het in die zin dat toen ik een pup reu had, hij inderdaad toen hij jong was soms bedacht op een been te gaan rijden, daar hebben we direct op gereageerd door hem eraf te halen en aangegeven dat het niet de bedoeling was.
Maar ook een iets oudere teef die we net hadden deed het op een moment op de reu.. die was toen even te verbaasd om te reageren had ik het idee.. normaal gesproken had hij dat absoluut bij een andere hond niet geaccepteerd namelijk, dus om te voorkomen dat hij zou gaan reageren hebben we haar toen ook er af gehaald.
Maar dat was inderdaad ook geen sexueel gedrag, was blijkbaar ook spanning die op dat moment op die manier tot uiting kwam.
Maar dan wel 1x en omdat we in beide situaties de honden eigenlijk lieten merken dat het niet ok was, was dat redelijk snel uit hun systeem.
Het is wel eerder door andere mensen hier nu gezegd, ook een onzekere hond mag een moet je begrenzen. Dat schept juist duidelijkheid.
Ik heb bij mijn eerste volwassen hond die onzeker plots bij me kwam heel veel gestimuleerd en vertrouwen gegeven om als voorbeeld te noemen, op bepaald moment voelde hij zich zekerder.. maar ging dat net weer even iets te ver waardoor hij eigen invulling aan dingen ging geven, ik moest dus wel écht leren te begrenzen, duidelijkheid te geven om die hond te "sturen" te veel medelij of meegaand zijn, maakt vaak dat honden vanuit onzekerheid zelf dus dingen gaan invullen is mijn ervaring.
Nu hebben we ook een hondje wat snel onder de indruk is, maar dat maakt niet dat we soms niet ontkomen aan duidelijke grenzen stellen. Dan is ze heel even van padje, maar doen we dat niet, dan gaat haar gedrag "gewoon" worden en dat is juist niet het gedrag wat wenselijk is.
Het is soms best lastig om je eigen manier van reageren op iets wat de hond doet te bepalen, maar niet begrenzen is ook geen optie vind ik persoonlijk. Dan krijg je dat gezegde.. zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
-
Yuki
Hypersex is ook voor hormonaal gestuurde onrust, piepen, eten laten staan etc. Is op advies van de GD.blondie schreef: ↑02 jun 2026, 19:35Maar wat je schrijft vind ik dan tegenstrijdig, je koppelt het niet aan sexueel iets maar dan wel homeopathie bestellen Puur hypersex. En hij komt niet op bed, maar toen je het schreef had was hij op bed gesprongen om zowel jou als je man te bereiden. Meerdere keren.Yuki schreef: ↑02 jun 2026, 12:53We zijn druk met opvoeden, wat soms pittig is omdat we hem precies aan begin van zijn puberteit pas kregen. Hij is heel slim en leerbaar maar ook echt de puberstreken die er bij horen. Ondanks ervaring met honden is dit nieuw voor mij. De mensen die ik ken met reuen hebben hier nooit ervaring mee gehad. Ik koppelde het al helemaal niet aan seksueel iets. Maar lastig vind ik het begrenzen zonder hem af te wijzen omdat hij overduidelijk overprikkeld is en een onzekere hond. Negeren helpt totaal niet maar ik probeer zijn prikkels te beperken en hem meer rust te laten nemen. Wat niet makkelijk is omdat hij veel energie heeft. We zijn met denkspelletjes bezig maar meneer heeft alles megasnel door.EchoMira schreef: ↑02 jun 2026, 12:32 Maar je corrigeert het afwijken van de afgesproken modus dus die moet altijd eerst staan als een huis.
Ik herken het in die zin dat toen ik een pup reu had, hij inderdaad toen hij jong was soms bedacht op een been te gaan rijden, daar hebben we direct op gereageerd door hem eraf te halen en aangegeven dat het niet de bedoeling was.
Maar ook een iets oudere teef die we net hadden deed het op een moment op de reu.. die was toen even te verbaasd om te reageren had ik het idee.. normaal gesproken had hij dat absoluut bij een andere hond niet geaccepteerd namelijk, dus om te voorkomen dat hij zou gaan reageren hebben we haar toen ook er af gehaald.
Maar dat was inderdaad ook geen sexueel gedrag, was blijkbaar ook spanning die op dat moment op die manier tot uiting kwam.
Maar dan wel 1x en omdat we in beide situaties de honden eigenlijk lieten merken dat het niet ok was, was dat redelijk snel uit hun systeem.
Het is wel eerder door andere mensen hier nu gezegd, ook een onzekere hond mag een moet je begrenzen. Dat schept juist duidelijkheid.
Ik heb bij mijn eerste volwassen hond die onzeker plots bij me kwam heel veel gestimuleerd en vertrouwen gegeven om als voorbeeld te noemen, op bepaald moment voelde hij zich zekerder.. maar ging dat net weer even iets te ver waardoor hij eigen invulling aan dingen ging geven, ik moest dus wel écht leren te begrenzen, duidelijkheid te geven om die hond te "sturen" te veel medelij of meegaand zijn, maakt vaak dat honden vanuit onzekerheid zelf dus dingen gaan invullen is mijn ervaring.
Nu hebben we ook een hondje wat snel onder de indruk is, maar dat maakt niet dat we soms niet ontkomen aan duidelijke grenzen stellen. Dan is ze heel even van padje, maar doen we dat niet, dan gaat haar gedrag "gewoon" worden en dat is juist niet het gedrag wat wenselijk is.
Het is soms best lastig om je eigen manier van reageren op iets wat de hond doet te bepalen, maar niet begrenzen is ook geen optie vind ik persoonlijk. Dan krijg je dat gezegde.. zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Het was niet verboden op bed te komen, hij kwam wel eens op bed om te spelen of knuffelen maar was dat met een paar minuten zat en ging op andere plekken liggen om te slapen. Zondagavond kwam hij idd 6 of 7 keer op bed om te rijden. Eerder toen hij zoomies had kwam hij ook op bed druk te doen. Dat was al tijdje over. Gisteravond is hij 1 keer op bed gekomen en liet zich corrigeren. Castratie ligt niet in de planning voorlopig, we gaan er vanuit dat deze onrustige fase ook weer voorbij gaat.
Ik heb eerder honden begrensd maar niet heel vaak, al mijn volwassen reuen waren nogal makkelijk in de omgang. Was eigenlijk meer bijsturen. Maar ik moet wel. Nu ik hem corrigeer met een duidelijke NEE gaat het beter, hoewel hij soms meerdere NEE nodig heeft. Hierin ben ik dus niet volledig meegegaan in het advies van de GD, omdat negeren echt geen optie is en hij duidelijk begrenzing en sturing nodig heeft. Ik heb zeker iets gehad aan adviezen hier.
Het rijgedrag is wel iets minder maar ik zie wel onrust bij hem.
True love, never dies..
- ellen en de birmanen
ik haal deze zin er even uit: Nu ik hem corrigeer met een duidelijke NEE gaat het beter, hoewel hij soms meerdere NEE nodig heeft.
dan is NEE niet de correctie die werkt bij hem. de bedoeling van een correctie is dat het in 1 keer het gedrag ophoudt. zodra dat gedrag is opgehouden beloon je juist het gedrag wat je wilt zien.
dan is NEE niet de correctie die werkt bij hem. de bedoeling van een correctie is dat het in 1 keer het gedrag ophoudt. zodra dat gedrag is opgehouden beloon je juist het gedrag wat je wilt zien.
-
Yuki
Op NEE reageert hij over het algemeen meteen. Bv bij het poot optillen buiten: dat mag niet tegen plantenbakken, scooters, tuinzitjes , dan reageert hij meteen. Het pakken van schoenen, kabeltjes etc, stopt bij nee. Hij weet wat het betekent. Dit hormoon gestuurde gedrag lijkt gewoon heel sterk en is soms paar keer NEE nodig. Lijkt me dan niet handig voor dit rijgedrag een nieuw commando te bedenken?
True love, never dies..
Hij leert nu dat nee niet zoveel betekent. Dus ik zou geen commando geven bij rijgedrag maar een corrigerende afkeuring en een strenge houding gebruiken.Yuki schreef: ↑03 jun 2026, 10:12 Op NEE reageert hij over het algemeen meteen. Bv bij het poot optillen buiten: dat mag niet tegen plantenbakken, scooters, tuinzitjes , dan reageert hij meteen. Het pakken van schoenen, kabeltjes etc, stopt bij nee. Hij weet wat het betekent. Dit hormoon gestuurde gedrag lijkt gewoon heel sterk en is soms paar keer NEE nodig. Lijkt me dan niet handig voor dit rijgedrag een nieuw commando te bedenken?
Dus als hij gaat rijden gewoon stevig omlaag duwen. Verstijven en strak aankijken voor 5 seconden. Geen idee wat je nodig hebt bij hem maar als de drive zo hoog is dat de nee betekenisloos gaat worden gaat dat in zijn hele opvoeding doorwerken. Want ik blijf erbij dat hij er reactie mee wil uitlokken en je aan het uittesten is. Het is dus onhandig om deze strijd te verliezen en je grip kwijt te raken. Elke nee die nu niet werkt is 1:0 voor hem.
Maakt niet uit waarom hij het doet. Het mag niet en aan oorzaken werk je ook maar even niet op het moment dat hij het doet. Dan is het gewoon duidelijk dat dat niet zo gaat.
- ellen en de birmanen
als de motivatie van het rijden hoger is dan de correctie dan moet je iets zoeken naar een correctie die groter is dan de motivatie. dat kan van alles zijn, zoals Marc al zei, verstijf, duw hem weg, zeg NEE sta op en loop weg.
corrigeren werkt net als een beloning. een beloning is ook alleen een beloning voor de hond als de hond het ziet als beloning. een correctie is een correctie als de hond het ervaart als correctie.
een voorbeeld 1 van mijn tollers is heel goed te corrigeren met NEE, maar als we met de jachttraining bezig zijn, betekend NEE helemaal niks meer voor haar want de motivatie apporteren is vele male hoger, dan moet ik haar even bij beide wangen pakken en toespreken.
corrigeren werkt net als een beloning. een beloning is ook alleen een beloning voor de hond als de hond het ziet als beloning. een correctie is een correctie als de hond het ervaart als correctie.
een voorbeeld 1 van mijn tollers is heel goed te corrigeren met NEE, maar als we met de jachttraining bezig zijn, betekend NEE helemaal niks meer voor haar want de motivatie apporteren is vele male hoger, dan moet ik haar even bij beide wangen pakken en toespreken.
Bij Guus is UH genoeg bij bijna alles. Behalve bij opgewonden tegen mij gaan krijsen. Dan maak ik een hele brute schijnbeweging naar hem toe alsof ik hem aanval. Daar schrikt hij van en stopt. Dan zeg ik meteen goed zo ventje. Nu lijn ik je aan en gaan we lekker wandelen. Ga je mee? Of nu krijg je je eten. Een UH of nee zou alleen maar keihard extra geblaf geven. Een fysieke correctie op zo'n moment maakt dat hij hapt. Dus ik doe wat nodig is. En dat is bij hem een soort schijnaanval hoe erg ook. Maar het helpt en stopt en er zijn daarna geen consequenties en hij is onmiddellijk weer mijn beste vriendje.ellen en de birmanen schreef: ↑03 jun 2026, 12:17 als de motivatie van het rijden hoger is dan de correctie dan moet je iets zoeken naar een correctie die groter is dan de motivatie. dat kan van alles zijn, zoals Marc al zei, verstijf, duw hem weg, zeg NEE sta op en loop weg.
Corrigeren zonder dat het helpt is niks. Nooit doen. Dan beter negeren. Want als je diezelfde manier van corrigeren ook op andere vlakken inzet is dat meteen ook van minder waarde. Ik haat het om mensen hun honden duizend keer te zien corrigeren voor trekken aan de riem. Je maakt je hond volledig ongevoelig voor jou als baas. Het werkt ook duidelijk niet.
Ik merk dat je een beetje onzeker bent . Het is gedrag wat je nog niet mee hebt gemaakt en waarvan je denkt dat het weer overgaat als hij de puberteit door is
Maar het gaat niet vanzelf over zoals die zoomies bijvoorbeeld,dit is echt uittesten hij kijkt hoever hij kan gaan bij je en als je halfslachtig corrigeert wordt dit gedrag een gewoonte en zijn uitlaatklep
Ik ben nu zover met mijn reu dat hij het alleen maar doet na het eten maar als ik goed oplet kan ik hem dan met een uuuh pas op hê van het idee afbrengen
Maar ik moest hem eerst wel heel erg duidelijk maken dat ik het écht niet leuk vond
en hij is erg koppig net zoals jouw ras lees ik
Een echte brul vanuit je tenen en voor hem gaan staan en je groot maken maakt meer indruk dan een nee
Hypersex maakte het hier alleen maar erger en andere supplementen hielpen ook niet
Het is echt een kwestie van de touwtjes wat strakker aantrekken ook op andere gebieden,ook tijdens wandelen enz
Maar het gaat niet vanzelf over zoals die zoomies bijvoorbeeld,dit is echt uittesten hij kijkt hoever hij kan gaan bij je en als je halfslachtig corrigeert wordt dit gedrag een gewoonte en zijn uitlaatklep
Ik ben nu zover met mijn reu dat hij het alleen maar doet na het eten maar als ik goed oplet kan ik hem dan met een uuuh pas op hê van het idee afbrengen
Maar ik moest hem eerst wel heel erg duidelijk maken dat ik het écht niet leuk vond
Een echte brul vanuit je tenen en voor hem gaan staan en je groot maken maakt meer indruk dan een nee
Hypersex maakte het hier alleen maar erger en andere supplementen hielpen ook niet
Het is echt een kwestie van de touwtjes wat strakker aantrekken ook op andere gebieden,ook tijdens wandelen enz

-
EchoMira
Het blijft een kwestie van "we doen hoe het WEL moet".
Aanleren, aansturen en aanhouden.
Als de hond het fout doet heb je hem teveel ruimte gegeven. Daarna komt corrigeren pas in beeld want anders is niet helder wat je corrigeert. Dat is namelijk het afwijken van de afspraak. Dus je hebt eerst afspraken nodig. Daarna pas de sanctie.
Als de hond het fout doet heb je hem teveel ruimte gegeven. Daarna komt corrigeren pas in beeld want anders is niet helder wat je corrigeert. Dat is namelijk het afwijken van de afspraak. Dus je hebt eerst afspraken nodig. Daarna pas de sanctie.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens want rijden is een uiting van controle en gebrek aan respect dat je meteen en zonder hoe doen we het wel mag corrigeren. Rijden is gewoon des honds. De taal van de soort. En wat hij ermee zegt mag je ongeacht de reden al afkeuren in mijn ogen. Het is voor mij echt iets totaal anders als je bord leeg vreten als je naar de wc gaat. Daar kan hij niks aan doen als hij niet weet dat het niet mag.EchoMira schreef: ↑03 jun 2026, 13:08 Het blijft een kwestie van "we doen hoe het WEL moet".
Rijden is een vorm van claimen, intimideren en overheersen en die uiting hoef je in mijn ogen niet te accepteren. Want die je dat wel dan is jouw reactie dus dat dit bij jou kan en mag en dat je dus.geen stand houdt maar een slappe hap bent.
Guus laten rijden maakt hem nog meer een control freak. Na rijden komt nog meer geclaim.
Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. Wel met EM.Marc schreef: ↑03 jun 2026, 13:27Daar ben ik het niet helemaal mee eens want rijden is een uiting van controle en gebrek aan respect dat je meteen en zonder hoe doen we het wel mag corrigeren. Rijden is gewoon des honds. De taal van de soort. En wat hij ermee zegt mag je ongeacht de reden al afkeuren in mijn ogen. Het is voor mij echt iets totaal anders als je bord leeg vreten als je naar de wc gaat. Daar kan hij niks aan doen als hij niet weet dat het niet mag.EchoMira schreef: ↑03 jun 2026, 13:08 Het blijft een kwestie van "we doen hoe het WEL moet".
Rijden is een vorm van claimen, intimideren en overheersen en die uiting hoef je in mijn ogen niet te accepteren. Want die je dat wel dan is jouw reactie dus dat dit bij jou kan en mag en dat je dus.geen stand houdt maar een slappe hap bent.
Guus laten rijden maakt hem nog meer een control freak. Na rijden komt nog meer geclaim.
Als je al ziet dat opwinding hoger wordt en neiging tot rijden gaat ontstaan kun je beter al reageren, je weet nu immers dat dat zijn gedrag lijkt te worden om bepaalde spanning weg te laten vloeien, NEE helpt blijkbaar niet, dus wees het voor en houdt hem al laag door fysiek dus te blokken of op voorhand al voor hem te gaan staan of in te lopen en te voorkomen dat hij op je springt of gaat klemmen.
Woord nee is dan vaak al niet nodig omdat je fysiek al reageert.
Onze pup/puber heette huppeldepupNEE besefte ik me op een bepaald moment. Toen ik me dat realiseerde en dat dat woordje Nee of zijn naam bijna geen reactie meer opleverde (heel logisch eigenlijk als je het te vaak gebruikt)
Ging ik schakelen, non verbaal, herkennen wanneer ze geneigd gaan zijn tot gedrag dat wij niet wensen en dat voorkomen. Soms door inlopen, soms door kort even aanraking of wel een lichte druk op de hond om ze vooral laag te houden etc.
Non verbaal werkt vaak beter dan dat wij mensen op afstand Nee gaan roepen terwijl ze al een bepaalde actie uitvoeren.
Lukt dat altijd, NEE
Mijn honden vinden mij soms erg vervelend. Omdat ik negen van de tien keer al situatie inschat en op voorhand daar al stokje voor steek.
Laatst gebeurde er iets buiten mijn zicht, en dat leek heftig te worden en ja dan Brulde ik wel NEEE en dat had dan wel impact want ondanks dat de actie al gebeurde kwam de Nee wel door en een van de honden keerde om en besloot zelf maar in de bench te gaan liggen (iets met ruzie tussen kat en hond)
Dan komt je nee door, en is ook heel helder dat grens wordt overgegaan. Ik liet het daar ook bij.
Het rijden van een (jonge) hond zie ik zelf zeker niet als een dominantie ding, ik schreef zelf al dat teef Chara ineens Aki ging berijden in huis, dat was op dat moment echt geen gedrag vanuit haar om een punt naar hem te maken of neiging tot domineren.
Pure stressuiting, maar ik moest dat wel afkappen of ingrijpen omdat als dat gewenning zou worden hij haar wel degelijk terecht zou gaan wijzen en dat gedoe wilde ik tussen de honden ook niet.
rijden is niet altijd een reactie om controle te krijgen of te domineren, het kan een uiting zijn van stress.
Daarom is pittige correctie of heftig reageren zeker niet altijd nodig, en eens dat bij onzekere honden die dit doen een te heftige reactie voor meer onzekerheid kan zorgen.
Neemt niet weg dat ook bij onzekere honden je de grens moet stellen daarin, anders kan het inderdaad een gewoonte worden om spanning af te laten vloeien.
ik zou dus minder met woord gaan werken, maar meer letten op gedrag en houding en daar op inspelen en zelf op die momenten weg roepen, snel een leuk commando dat hij kent vragen en dat belonen, even andere mindset geven. En blokken bij wel willen gaan rijden en dan bedoel ik ook echt belemmeren dat hij in kan klimmen en vast kan gaan houden.
Leeuwin is doende om haar welp te redden en meneer denkt van de situatie gebruik te maken om haar te bestijgen. Kijk hoe ze dit oplost. Ze negeert niet, leidt niet af met een koekje. Hij krijgt gewoon de volle lading van haar woede. Nou hoef je het natuurlijk niet zo drastisch te doen als die leeuwin.
Maar je moet wel doorkomen. Lik op stuk. NEE. Persoonlijk haal ik gewoon uit om mn nee kracht bij te zetten. Het is eeuwig de laatste keer dat de reu in quaestie me besteeg.

-
EchoMira
Ik had hem al niet laten beginnen met rijden. Dit is hoe je met me omgaat. Naast me zitten is leuk. Op schoot liggen mag zolang ik er zin in heb en dat beloon ik en cultiveer ik.Marc schreef: ↑03 jun 2026, 13:27Daar ben ik het niet helemaal mee eens want rijden is een uiting van controle en gebrek aan respect dat je meteen en zonder hoe doen we het wel mag corrigeren. Rijden is gewoon des honds. De taal van de soort. En wat hij ermee zegt mag je ongeacht de reden al afkeuren in mijn ogen. Het is voor mij echt iets totaal anders als je bord leeg vreten als je naar de wc gaat. Daar kan hij niks aan doen als hij niet weet dat het niet mag.EchoMira schreef: ↑03 jun 2026, 13:08 Het blijft een kwestie van "we doen hoe het WEL moet".
Dit is hoe we het doen.
En als je daar dan vanaf wijkt, dán is er de correctie.
Respect vind ik onbelangrijk. Ik ben allang de baas. Ik ben 25 keer zo groot. Alleen ik kan het voer open maken en alleen ik weet hoe je in het bos komt. En ik ben 10 keer zo oud. Als ik je zat ben laat ik je afspuiten en stop je in een urntje.
Het interesseert me geen flikker wat je allemaal respecteert, hondje. Je bent ondergeschikt. Dat is geen emotie maar een feit.
Ik heb het zelf ook niet nodig om de hele dag allerlei tekens van respect te zien. Hoeft niet, ga maar lekker spelen.
De kans dat ik door Mira geclaimd, geintimideerd en overheersd raak is echt heel klein.
Maar het is wel irritant gedrag en ik leer het je aan hoe ik het hebben wil en bestraf je als je je er niet aan houdt.