Pagina 3 van 4
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 03 jun 2026, 15:48
door Marc
Het verschilt per hond. Want Guus gaat rijden tijdens opwinding maar bedoelt dat ook zoals in hondentaal. Ik heers en beheers. Het is letterlijk zijn taal. En een jonge reu is in mijn ogen zodra hij je bestijgt en denkt daar wel mee weg te komen iets aan het uitzoeken. Vanuit welke situatie hij ook komt. Als hij dat bij een hond doet krijgt hij ook een enorme uitbrander toch? Waarom dan van ons niet? Als Guus op Bas gaat rijden ongeacht of ze wild gespeeld hadden of samen gerend en hij helemaal doorgedraaid is. Bas reageerde altijd met een enorme uitbrander. Want rijden en alles wat dat betekent ging er bij haar niet in. Ik neem daar wel echt een voorbeeld aan.
Dat betekent natuurlijk niet dat ik niks met de oorzaak of onderliggende dingen zou doen. Maar ga je rijden dan stop ik dat en daarna kijken we verder. Als een rottweiler of vroeger wuilus op je zou gaan rijden was het al helemaal geëscaleerd. Wuilus reed op mensen toen ze jong was. Was puur heersen en liet je het toe was het hek van de dam.
De Berner van mijn vader was ook dominant en reed op ons als kinderen. Echt niet om te spelen. Zijn tuin. Zijn huis. Wij waren ondergeschikt en dat liet hij weten. Mijn pa liet ons nooit alleen met die hond en had prima door dat die hond geen respect voor ons als kinderen had.
Ik vind rijden zelf wel echt een statement. Guus heeft trekjes van dwingen en regelen en rijdt. Bas is meegaand en zal nooit op een mens rijden. Het is hun taal om iets mee te zeggen. Gebrek aan respect. Zeker als ze ermee wegkomen.
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 03 jun 2026, 15:58
door EchoMira
Het is absoluut hun taal. Het rukt me alleen geen zak wat ze te zeggen hebben.
Ik ben allang de baas voor ze uberhaupt hebben bedacht dat ze zelf iemand zijn.
Ze zijn mijn projectje voor in de vrije tijd. Hobbymateriaal.
Biij honden die eventueel agressief zouden kunnen worden bij misverstanden over wie er de baas is vind ik het wel een heel punt maar die honden schaf ik me al niet eens aan. Over statements rondom hierarchie gesproken.
Mijn honden mogen meters naast hun schoenen lopen en dat doet Mira ook. Maar laat haar maar denken dat ze de baas is, hoor. Dat gaat ook gewoon goed.
Het verschilt inderdaad per hond maar ook een dominant joekel piepel ik waar hij bij staat. Na 10 keer oefenen en heb je een "traditie" en er mag gewoon niets anders en wat niet mag gebeurt niet. En al helemaal geen 6 keer.
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 03 jun 2026, 15:58
door Marc
Guus gaat ook rijden op bezoek dat geen grenzen aangeeft. Waar hij op mag staan. Die hem aaien als hij dat wil en die hem niet wegduwen als hij wel vervelend is. Ik zie het gewoon aankomen. De liefste mensen zijn de lul. De kinderen niet omdat wij die status geven en duidelijk ingrijpen als hij op ze gaat staan of tegen ze gaat blaffen of hun zitplaats direct inneemt als ze opstaan.
Dat laatste is een signaal. Zodra iemand opstaat gaat Guus daar liggen. Als ik terug kom staat hij op en maakt plaats zonder mokken. Bij Hans is het 50-50 dus die schuift hem regelmatig weg. Bezoek dat vervolgens naast hem gaat zitten geeft hem status en daar gaat het al mis.
Het is dat hij een door en door lief hondje is dat nooit bijt. Maar hij is enorm status geil. En zal alles op alles zetten om te groeien in status.
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 03 jun 2026, 16:08
door Smoushond
ellen en de birmanen schreef: ↑02 jun 2026, 14:50
Yuki schreef: ↑02 jun 2026, 12:53
EchoMira schreef: ↑02 jun 2026, 12:32
Maar je corrigeert het afwijken van de afgesproken modus dus
die moet altijd eerst staan als een huis.
Als je hond op bed mag leer je wat hij daar moet doen. Niet mag. Moet. Wat is het ritueel?
En nogmaals, ga nou alsjeblieft niet doen alsof hij seksueel gestoord is. Geen druppels, geen injectie en geen castratie. Prima zaken op hun eigen plek maar zolang je je hond niet opgevoed hebt slaat het nergens op.
We zijn druk met opvoeden, wat soms pittig is omdat we hem precies aan begin van zijn puberteit pas kregen. Hij is heel slim en leerbaar maar ook echt de puberstreken die er bij horen. Ondanks ervaring met honden is dit nieuw voor mij. De mensen die ik ken met reuen hebben hier nooit ervaring mee gehad. Ik koppelde het al helemaal niet aan seksueel iets.
Maar lastig vind ik het begrenzen zonder hem af te wijzen omdat hij overduidelijk overprikkeld is en een onzekere hond. Negeren helpt totaal niet maar ik probeer zijn prikkels te beperken en hem meer rust te laten nemen. Wat niet makkelijk is omdat hij veel energie heeft. We zijn met denkspelletjes bezig maar meneer heeft alles megasnel door.
Dit is echt nieuw voor mij na 22 jaar Shar-Pei die relatief onbenullig waren en stoïcijns en mega makkelijke honden

Ik maak me ook geen grote zorgen maar wil het vooral goed doen. Castratie is niet aan de orde.
door hem te begrenzen wijs je hem juist niet af, je wijst hem leiderschap en dat is wat een onzekere hond nodig heeft.
ik heb een reu in huis die na het eten altijd wil rijden, even spanning af laten vloeien, dus als hij komt logeren krijgt hij zijn eigen deken met gaten er in en daar mag hij op rijden. duurt 2 minuten en klaar. maar o wee als hij op mij gaat rijden, dat haalt hij echt niet in zijn hoofd.
geef hem rust, leg hem weg met wat te knagen, knagen ontspant en laat spanning afvloeien. strooi zijn voer eens buiten in het gras en laat hem daar zoeken, snuffelen ontspant ook.
Bertus stopt niet na 2 minuten,heb het geprobeerd maar die blijft doorgaan

Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 03 jun 2026, 16:09
door Célie
Marc schreef: ↑02 jun 2026, 14:07
Yuki schreef: ↑02 jun 2026, 13:58
EchoMira schreef: ↑02 jun 2026, 13:48
Even wat anders, dat op bed en dus op hetzelfde niveau gaan liggen is wel iets wat veel honden triggert.
Niet dat dan ineens alles mag ofzo maar het is wel een herkenbaar fenomeen.
Ik zou hem gewoon de slaapkamer uit gooien. En óók geen gepiep, harrie. Inderdaad, je mag helemaal niks. Klopt. Fijn dat je het door hebt.
Hij ligt dus nooit op bed, maar wel in de slaapkamer omdat het meeste rust geeft. Daarnaast heeft hij af en toe hoge nood in de nacht en geeft dat aan zodat we eruit kunnen. Maar sinds het rijgedrag begin, sprong hij dus op bed hiervoor. Gisteravond 1 x gedaan en hem naar zijn plaats gewezen en was het klaar. De bank en het bed zijn niet zijn favoriete plekken, dus ga dat niet aanmoedigen. Zeker nu niet.
Mijn honden zijn super onrustig in de slaapkamer. De reu gaat enorm waken en is constant alert. De teef is onzeker omdat ze te dicht op ons moet slapen. Ze wil in haar eigen mand en alleen slapen. De reu ook. Ik vraag me af of het op de slaapkamer slapen met alle regels en de ogen op hem gericht wel echt het meest rustgevende is. Zeker nu hij dit doet laat hij stress zien. Probeer hem nog eens dermate veel vertrouwen te geven dat hij alleen kan slapen. Dan mag hij lopen. Grommen. Opstaan. Geluid maken zonder gemopper en dat is ook super rustgevend.
Oes wil dat ook niet, toen wij beneden aan het verbouwen waren mocht/moest ze boven maar dan lag ze op Marco's kantoor bij ons op de slaapkamer is ze heel onrustig, of ze springt op bed en gaat als een mongool jumpen

En op een andere plaats hoor je haar nooit.
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 03 jun 2026, 16:23
door Smoushond
Hormonen en opwinding: Tijdens het wachten op en eten van voedsel maakt het lichaam adrenaline en dopamine (het beloningshormoon) aan. Dit zorgt voor fysieke spanning, wat zich uit in ijsberen, hijgen, piepen of na het eten juist hyperactief gedrag vertonen.
vandaar dat Bertus na het eten altijd wil rijden

Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 03 jun 2026, 16:35
door Smoushond
En als je hem 6 keer achter elkaar corrigeert dan ben je niet aan het opvoeden maar aan het spelen in zijn ogen

en dat vinden ze een heel leuk spelletje
Geen verwijt hoor want ik deed het zelf ook

Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 03 jun 2026, 16:37
door Marc
Smoushond schreef: ↑03 jun 2026, 16:23
Hormonen en opwinding: Tijdens het wachten op en eten van voedsel maakt het lichaam adrenaline en dopamine (het beloningshormoon) aan. Dit zorgt voor fysieke spanning, wat zich uit in ijsberen, hijgen, piepen of na het eten juist hyperactief gedrag vertonen.
vandaar dat Bertus na het eten altijd wil rijden
Guus wil bij alles waarop hij wacht heel hard tegen je aan springen en keihard blaffen. Nou mooi niet. Nu springt hij in de lucht als een stuiterbal en is stil. Prima haha.
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 03 jun 2026, 22:17
door Marc
Ik denk trouwens dat de meeste mensen wel hetzelfde zeggen. En dat er ook zaken verkeerd begrepen worden. Een jonge reu die in de war en opgedraaid is gaat inderdaad in eerste instantie waarschijnlijk niet rijden met dezelfde intentie als een kalme volwassen hond. Maar hij leert wel degelijk iets van het feit dat het mogelijk is. Misschien niet de eerste keer maar wel de 3e keer. En daar. Verandert de motivatie vanzelf. Alles wat je als baas toelaat en waar je hond mee weg komt betekent iets en zegt iets. Het wezen hond is gemaakt om op onze signalen te reageren op de meest fantastische manier. Tot in detail. Een hond die keer op keer tegen mensen aan beukt tijdens het spelen en rennen heeft geleerd dat dat kan. Zou die hond bij de eerste paar keer een knie gekregen hebben en een brul dan heb je een hond die levenslang niet meer tegen je benen knalt. Zo werkt dat ook met rijden in mijn optiek.
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 04 jun 2026, 07:11
door Smoushond
Ik denk ook dat heel veel mensen de eerste keer lachen als het gebeurd ,dat gebeurde hier in ieder geval wel maar Bertus deed het op een kussen
En dan naar hun hond rennen en die rent dan vervolgens weg en dan heb je een leuk spelletje
Bertus doet het ook vaak op momenten dat hij geen aandacht krijgt of zelfs ook als hij zijn zin niet krijgt
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 04 jun 2026, 07:21
door Yuki
Smoushond schreef: ↑04 jun 2026, 07:11
Ik denk ook dat heel veel mensen de eerste keer lachen als het gebeurd ,dat gebeurde hier in ieder geval wel maar Bertus deed het op een kussen
En dan naar hun hond rennen en die rent dan vervolgens weg en dan heb je een leuk spelletje
Bertus doet het ook vaak op momenten dat hij geen aandacht krijgt of zelfs ook als hij zijn zin niet krijgt
Ik dacht echt dat het een puber dingetje was

Heb 4 reuen gehad, allemaal als volwassen hond pas gekomen, nooit meegemaakt. Op een kussen zou ik nog wel grappig vinden misschien. Heb ook wel eens een teefje van iemand dit zien doen bij andere honden.
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 04 jun 2026, 08:27
door Marc
Yuki schreef: ↑04 jun 2026, 07:21
Smoushond schreef: ↑04 jun 2026, 07:11
Ik denk ook dat heel veel mensen de eerste keer lachen als het gebeurd ,dat gebeurde hier in ieder geval wel maar Bertus deed het op een kussen
En dan naar hun hond rennen en die rent dan vervolgens weg en dan heb je een leuk spelletje
Bertus doet het ook vaak op momenten dat hij geen aandacht krijgt of zelfs ook als hij zijn zin niet krijgt
Ik dacht echt dat het een puber dingetje was

Heb 4 reuen gehad, allemaal als volwassen hond pas gekomen, nooit meegemaakt. Op een kussen zou ik nog wel grappig vinden misschien. Heb ook wel eens een teefje van iemand dit zien doen bij andere honden.
Eigenlijk is rijden nooit grappig want meestal wordt het een heel obsessief dwangmatig gedrag. Ook op een kussen. Er zijn echt zat honden die nooit rijden. Reuen. Mijn reu rijdt nooit ergens op al klinkt dat raar na alles wat ik schrijf. Hij heeft de neiging en zou het zo kunnen doen als ik het toe liet. Hij probeert het zeer regelmatig en ik kan het hem binnen 30 seconden laten doen als ik wil. Maar het mag absoluut niet. De vorige reu was intact en die reed ook nergens op. Nooit. Ik vind rijden enorm vervelend om allerlei redenen.
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 04 jun 2026, 12:43
door Smoushond
Bertus is ook mijn eerste reu die het zo extreem heeft. Maar beetje terriër is snel opgewonden
Maar als pup vloog hij door de bank met zoomies en als puber trok hij theedoeken van het haakje als hij doorhad dat we gingen wandelen
Ik voorkom dat nu door hem zijn bal te laten zoeken terwijl ik mijn schoenen aan doe ,zodra hij dat namelijk ziet wordt hij helemaal wild
Maar het is nog steeds leuk om een kussen of deken uit de bank te pikken en daarop te gaan rijden als ik niet oplet
Hij moet gewoon keten om zijn spanning kwijt te kunnen en ik volg nu een account op Instagram Terrierschool en daar las ik : speel elke dag 10 minuten met je hond en je zal een transformatie zien dus dat ga ik nu doen
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 04 jun 2026, 14:29
door Marc
Als je hem maar niet opfokt. Want dan ben je juist het tegendeel aan het stimuleren. Bij herders is vooral niet opfokken de crux en bij Guus in elk geval ook. Lekker rustig en beheerst samen iets leuks doen is wel super goed natuurlijk.
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 04 jun 2026, 15:32
door Nanna
Ik fok die Puli’s (herdertjes) soms op tot ongekende hoogtes

Krijsen, dokter.
Maar nog niet misschien dat ze gaan rijden of dingen stukmaken. Want dat mag niet.
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 04 jun 2026, 17:27
door Smoushond
Marc schreef: ↑04 jun 2026, 14:29
Als je hem maar niet opfokt. Want dan ben je juist het tegendeel aan het stimuleren. Bij herders is vooral niet opfokken de crux en bij Guus in elk geval ook. Lekker rustig en beheerst samen iets leuks doen is wel super goed natuurlijk.
Die vrouw van terrierschool heeft 2 border terriërs en zij zegt juist wel 10 minuten trekspelletje
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 04 jun 2026, 17:28
door Smoushond
Nanna schreef: ↑04 jun 2026, 15:32
Ik fok die Puli’s (herdertjes) soms op tot ongekende hoogtes

Krijsen, dokter.
Maar nog niet misschien dat ze gaan rijden of dingen stukmaken. Want dat mag niet.
Het is juist de bedoeling dat er niet meer gereden hoeft te worden na dat druk spelen

Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 04 jun 2026, 17:44
door EchoMira
Ik maak al mijn honden helemaal gek bij het spel. Hein leek het meest op Bertus en die had dat ook echt nodig om later weer relaxed te zijn.
Dat moest er echt uit.
Daarnaast geloof ik heel erg in rust, maar rust is iets anders dan voorzichtig fluisterend op je tenen lopen. Het gaat er dan om dat je je hond mee kunt nemen in je rust en dan moet je dus toonladdertjes kunnen maken. Heel hoog in de driften en rellen naar bijna comateus zonder dat je daar een andere omgeving voor nodig hebt.
Bij het opvoeden is rust vooral belangrijk omdat een rustige hond kan denken. Een drukke bijna niet.
Het is dus niet zozeer dat dit gedrag meteen verdwijnt als je je hond rustig hebt maar je kunt hem veel makkelijker iets (af)leren.
Het gek maken is trouwens buiten aan de hand. In de tuin of op wandeling.
Binnenshuis is rellen strikt verboden. Honden die over bank heen rennen of slipcursus in de gang doen vind ik 3 seconden leuk.
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 04 jun 2026, 17:55
door Nanna
Spelen en worstelen in huis mag, maar inderdaad niet via de bank naar het tv meubel. Ze hebben een vaste worstelplek voor de tv. Zelfs logee Guusje weet dat

Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 04 jun 2026, 18:11
door Marc
Ik denk dat iedereen de dingen vooral op zijn eigen manier moet doen. Ik fok mijn honden nooit op want ik vind opgedraaide honden niet prettig. Ook niet voor de honden zelf. Wat ze onderling doen en met zichzelf moeten ze helemaal zelf weten. Ik stoei, ik een, ik gooi stokjes en zwem met Guus. Maar zodra hij opgefokt gaat lopen doen vind ik dat een negatief effect van mijn gedrag. En dan stop ik er meteen mee. Ik hoef geen interactie waarbij hij in mijn broek gaat hangen, hysterisch gaat lopen krijsen en zichzelf in een soort van dolle trance werkt.
Maar als je hond dat niet heeft en netjes blijft doen prima natuurlijk. Ik fok al mijn leven lang mijn honden niet op. Gevoelsmatig is dat niet ok voor mij. Zolang er controle is en de hond netjes meedoet kan veel. Maar trek spelletjes ed vind ik echt nergens goed voor. Behalve voor evt per ongeluk in je handen gebeten te worden of een hond krijgen die de kick van doordraaien gaat waarderen.
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 04 jun 2026, 20:02
door Nanna
Stoeien is hier nooit fysiek als in elkaar aanraken. De honden en ik dan.
Spelen is met de werparm naar buiten en ballen gooien. Daar wordt met name Katus al opgefokt zat van dus dat doen we maar een enkele keer. Ze weet dat als de werparm niet meegaat, er ook niet met ballen gegooid gaat worden.
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 04 jun 2026, 20:27
door Marc
Nanna schreef: ↑04 jun 2026, 20:02
Stoeien is hier nooit fysiek als in elkaar aanraken. De honden en ik dan.
Spelen is met de werparm naar buiten en ballen gooien. Daar wordt met name Katus al opgefokt zat van dus dat doen we maar een enkele keer. Ze weet dat als de werparm niet meegaat, er ook niet met ballen gegooid gaat worden.
Ik stoei wel fysiek. Met mijn handen en Guus rolt dan over de bank. Zolang hij zachtjes bijt en niet blaft viind ik het leuk. Zodra hij hard gaat bijten of schreeuwen dan zeg ik klaar en.dan wordt hij vanzelf weer snel.rustig. Ballen.gooien.doe ik nooit meer..Ga ik ook met geen enkele hond meer.doem..Iedereen doet zijn eigen ding en dat is maar.goed ook.
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 04 jun 2026, 21:17
door Smoushond
Marc schreef: ↑04 jun 2026, 18:11
Ik denk dat iedereen de dingen vooral op zijn eigen manier moet doen. Ik fok mijn honden nooit op want ik vind opgedraaide honden niet prettig. Ook niet voor de honden zelf. Wat ze onderling doen en met zichzelf moeten ze helemaal zelf weten. Ik stoei, ik een, ik gooi stokjes en zwem met Guus. Maar zodra hij opgefokt gaat lopen doen vind ik dat een negatief effect van mijn gedrag. En dan stop ik er meteen mee. Ik hoef geen interactie waarbij hij in mijn broek gaat hangen, hysterisch gaat lopen krijsen en zichzelf in een soort van dolle trance werkt.
Maar als je hond dat niet heeft en netjes blijft doen prima natuurlijk. Ik fok al mijn leven lang mijn honden niet op. Gevoelsmatig is dat niet ok voor mij. Zolang er controle is en de hond netjes meedoet kan veel. Maar trek spelletjes ed vind ik echt nergens goed voor. Behalve voor evt per ongeluk in je handen gebeten te worden of een hond krijgen die de kick van doordraaien gaat waarderen.
Ik fok hem ook niet op hoor, maar even stoeien inderdaad en dat gaat er niet zo wild aan toe . En dat trekspelletje gaat ook beheerst . Ik jut hem niet op met een jute zak

al dat gedoe met opjutten staat mij ook niet aan
Als ik groter woonde en een grotere tuin had en een hondje erbij was het waarschijnlijk helemaal niet nodig. Dan kon hij daar zijn energie wel mee kwijt

het mooiste vind hij zwemmen
Hij wil gewoon actie ,elke dag een uur snuffelen en wandelen alleen is niet genoeg ,nouja als het echt warm is wel
Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 05 jun 2026, 11:28
door blondie
blondie schreef: ↑03 jun 2026, 14:01
ik zou dus minder met woord gaan werken, maar meer letten op gedrag en houding en daar op inspelen en zelf op die momenten weg roepen, snel een leuk commando dat hij kent vragen en dat belonen, even andere mindset geven. En blokken bij wel willen gaan rijden en dan bedoel ik ook echt belemmeren dat hij in kan klimmen en vast kan gaan houden.
Een andere mindset, kun je ook bereiken door zodra je ziet dat om welke reden dan ook hij wil gaan rijden op jullie (of op andere honden) dat te belemmeren en hem een andere opdracht te geven, een zit of een af of high five, je gaf aan dat je al oefent en opvoed dus dan zijn die basiscommando's hem wel al bekend lijkt me.
Ik ken dit ras niet goed (maar lijkt me een flinkerd), maar om te voorkomen dat dit zijn manier van spanning afreageren wordt ook als hij straks ouder wordt en die neiging bij honden gaat krijgen, is het goed dat je dit nu ter sprake brengt hier in ieder geval.
Eerder gaf Marc ook al ergens opmerking over zijn teef die behoorlijk fel kon worden als een andere hond besteeg. Ik herken dat ook, van 2 kanten zelfs.
Aki als jonge puber, denk ook die leeftijd van jouw hond had zoals ik zei ons toen hij nog iets jonger was te bereiden.. uitgestoken been was de trigger

, maar toen hij ouder werd dus rond die 7 à 9 maanden raakte hij in spel met een golden retriever die net paar maanden ouder was gok ik.
Blijkbaar gebeurde daar toen iets in dat koppie, dat toen de golden omviel of zich op de rug wierp en ging trappelen (het was echt spel op dat moment nog geloof me) Aki hem begon te berijden, de arme hond deed niets terug, maar lag ook nog eens in een zwin
Uiteraard direct Aak er toen vanaf geplukt, sorry gezegd tegen eigenaar, en Aak dus heel even aan de lijn gehouden en wat gehoorzaamheidsoefeningetjes gedaan.
Daarna kon hij weer los, en had hij weer andere mindset.
Het is daarna eigenlijk niet meer voorgekomen dat hij dit bij een andere jonge hond of volwassen hond probeerde. Maar wij waren wel alert op de mogelijkheid, dus misschien niet meer voorgekomen omdat wij soms best snel beslisten met welke hond wel en met welke er niet "gespeeld" werd.
En vanwege zijn ras, hield ik wel voor ogen of het testen van hoe ver hij kon gaan was (toch soort van dominantie) of dat het uiting was van te veel opwinding en spanning. Maar omdat ik rijden om welke reden dan ook niet wenste, greep ik hoe dan ook in.
Mijn volwassen vorige reu werd namelijk behoorlijk link, als een hond dat probeerde of 1x zelfs deed.
Zat overigens ook verschil in, honden die begonnen met nek over hem proberen te leggen en poot op de rug, dat was rode vlag dat accepteerde hij absoluut niet.
Maar er was ook eens een golden die eigenlijk geen kwade bedoelingen had, maar dus ook die opwinding had en hem plots besteeg.. hij was even beduusd, maar gaf ook wel aan dat hij daar niet van gediend was, maar op een andere manier dan bij de honden die hem probeerden te domineren.
Van mijn eigen honden wil ik om die reden dat gedrag als uiting dus niet hebben, niet op mensen, maar ook niet op andere dieren.
Ik hoop dat door de vele invalshoeken die je in dit topic hebt gekregen er 1 tussen zat die uitwerking heeft en dat het al wat verminderd is

Re: Extreem gedrag?
Geplaatst: 05 jun 2026, 12:49
door Yuki
blondie schreef: ↑05 jun 2026, 11:28
blondie schreef: ↑03 jun 2026, 14:01
ik zou dus minder met woord gaan werken, maar meer letten op gedrag en houding en daar op inspelen en zelf op die momenten weg roepen, snel een leuk commando dat hij kent vragen en dat belonen, even andere mindset geven. En blokken bij wel willen gaan rijden en dan bedoel ik ook echt belemmeren dat hij in kan klimmen en vast kan gaan houden.
Een andere mindset, kun je ook bereiken door zodra je ziet dat om welke reden dan ook hij wil gaan rijden op jullie (of op andere honden) dat te belemmeren en hem een andere opdracht te geven, een zit of een af of high five, je gaf aan dat je al oefent en opvoed dus dan zijn die basiscommando's hem wel al bekend lijkt me.
Ik ken dit ras niet goed (maar lijkt me een flinkerd), maar om te voorkomen dat dit zijn manier van spanning afreageren wordt ook als hij straks ouder wordt en die neiging bij honden gaat krijgen, is het goed dat je dit nu ter sprake brengt hier in ieder geval.
Eerder gaf Marc ook al ergens opmerking over zijn teef die behoorlijk fel kon worden als een andere hond besteeg. Ik herken dat ook, van 2 kanten zelfs.
Aki als jonge puber, denk ook die leeftijd van jouw hond had zoals ik zei ons toen hij nog iets jonger was te bereiden.. uitgestoken been was de trigger

, maar toen hij ouder werd dus rond die 7 à 9 maanden raakte hij in spel met een golden retriever die net paar maanden ouder was gok ik.
Blijkbaar gebeurde daar toen iets in dat koppie, dat toen de golden omviel of zich op de rug wierp en ging trappelen (het was echt spel op dat moment nog geloof me) Aki hem begon te berijden, de arme hond deed niets terug, maar lag ook nog eens in een zwin
Uiteraard direct Aak er toen vanaf geplukt, sorry gezegd tegen eigenaar, en Aak dus heel even aan de lijn gehouden en wat gehoorzaamheidsoefeningetjes gedaan.
Daarna kon hij weer los, en had hij weer andere mindset.
Het is daarna eigenlijk niet meer voorgekomen dat hij dit bij een andere jonge hond of volwassen hond probeerde. Maar wij waren wel alert op de mogelijkheid, dus misschien niet meer voorgekomen omdat wij soms best snel beslisten met welke hond wel en met welke er niet "gespeeld" werd.
En vanwege zijn ras, hield ik wel voor ogen of het testen van hoe ver hij kon gaan was (toch soort van dominantie) of dat het uiting was van te veel opwinding en spanning. Maar omdat ik rijden om welke reden dan ook niet wenste, greep ik hoe dan ook in.
Mijn volwassen vorige reu werd namelijk behoorlijk link, als een hond dat probeerde of 1x zelfs deed.
Zat overigens ook verschil in, honden die begonnen met nek over hem proberen te leggen en poot op de rug, dat was rode vlag dat accepteerde hij absoluut niet.
Maar er was ook eens een golden die eigenlijk geen kwade bedoelingen had, maar dus ook die opwinding had en hem plots besteeg.. hij was even beduusd, maar gaf ook wel aan dat hij daar niet van gediend was, maar op een andere manier dan bij de honden die hem probeerden te domineren.
Van mijn eigen honden wil ik om die reden dat gedrag als uiting dus niet hebben, niet op mensen, maar ook niet op andere dieren.
Ik hoop dat door de vele invalshoeken die je in dit topic hebt gekregen er 1 tussen zat die uitwerking heeft en dat het al wat verminderd is
Het is wel iets geminderd, maar ik zie wel heel duidelijk dat het de prikkelverwerking is die hem parten speelt. Hij is overigens niet zo groot, kleiner dan mijn Shar-Peis en weegt 21 kg. Hij is wel erg slim en ik moet hem ook geestelijk uitdagen maar hij heeft alles meteen door. Spelletjes, zoekspelletjes, kong. Wat goed werkt? Heb super moe maken, op een omheind landje (kan nu nog niet los) waar hij als een malle met anderen kan spelen. Hij vindt ook echt alle honden leuk en gedraagt zich sociaal. Hij is zachtaardig en gevoelig. Maar desondanks voor ons een uitdaging. Het rijden wordt afgekapt en soms met stemverheffing gepaard. Daarna gooit hij het over een andere boeg en gaat dan tegen mij aan pletten, mijn handen likken etc. En altijd alleen bij ons, niet bij andere honden of mensen. Ik vind hem superleuk maar heel eerlijk? Ik Adopteer voortaan weer stabiele volwassen honden
