Ervaringen donor hoornvlies? - oog is eruit

Soof
Posts in topic: 15
Honden: 2
Welke: Zwitserse herder

Ervaringen donor hoornvlies? - oog is eruit

Bericht door Soof »

De korte vraag: is hier iemand die (direct of misschien indirect) ervaring heeft met het gebruik van donor hoornvlies bij honden?

Het langere verhaal: Rex heeft een limbus melanoom. Dat heeft ie al zo lang als ik me kan herinneren. Hij is eerder een keer onderzocht met de conclusie; niks aan doen zo lang het niet verandert en hij er geen last van heeft. Een tijd geleden begon het wel te veranderen (last heeft ie nog steeds niet, de oogdruk is ook prima) en zijn we dus in actie gekomen. Eigen dierenarts, oogarts van de Wagenrenk en vandaag de oogarts van de diergeneeskunde faculteit in Utrecht, iedereen is het eigenlijk eens over wat het is. De verandering de afgelopen tijd was het ontstaan van een witte kring er omheen, typisch hiervoor, dus op zich heel helder.

Echo vandaag wees uit dat het niet dieper (aan de achterkant) zijn oog in gaat, ook nog (lang) niet richting het bloedvat dus nog geen risico op verspreiding van cellen door de rest van zijn lichaam. Dat had ik ook niet echt verwacht, want het is (voor ons) heel zichtbaar en duidelijk waar de grenzen lopen, maar toch fijn om te horen.

Het is in principe klein genoeg om het lokaal te verwijderen en daarmee zijn oog te sparen. Alleen, omdat het vast zit op zijn hoornvlies moet er een stuk hoornvlies uit. Je kan uiteraard niet met een gat in je hoornvlies rondlopen, dus dat zou dan gevuld worden met donor hoornvlies. Met daarna medicatie en druppels om ontsteking tegen te gaan en acceptatie te stimuleren. Hoe lang het herstel duurt is niet met zekerheid te zeggen. Enkele maanden moest ik aan denken.
De andere optie is uiteraard het verwijderen van het oog. Vergeleken met het donor-gebeuren een relatief kleine ingreep met veel sneller herstel. Beide opties uiteraard met lijnrust, een kap en niet spelen met Kay. Dat zal hem niet aanstaan, maar daar komt ie wel overheen.

Voordat we in Utrecht waren geweest zat ik eerlijk gezegd een beetje op het spoor 'oog eruit'. Met name vanwege de langere en spannendere hersteltijd achteraf voor Rex zelf. Ik weet niet veel van hondengeneeskunde, maar wel iets van mensengeneeskunde en donorweefsel is nu eenmaal een hoop gedoe. Ik heb geen reden om aan te nemen dat dat bij honden heel anders zal zijn. Hij is er de hond niet naar om zich wekenlang (maanden?) matig te voelen van de medicatie en bijwerkingen. Hij houdt van rennen, vliegen, spelen met Kay, druk doen, hardlopen, fietsen. Ik denk dat ie zich snel aanpast aan het hebben van één oog en daarna snel weer bijna alles zal kunnen waar ie zo blij van wordt. Maar (ja, nu komt de 'maar') de oogarts die hem vandaag onderzocht heeft en de echo gedaan heeft was eigenlijk behoorlijk optimistisch over het donor hoornvlies. Ondanks al mijn kritische vragen. Ze doen de operatie niet super vaak, maar wel enkele malen per jaar en dat gaat eigenlijk altijd goed. Ze hebben nog nooit meegemaakt dat het weefsel niet geaccepteerd wordt en ook geen ernstige complicaties meegemaakt. Het is een gezonde hond van 5,5 en er zijn nu geen redenen waarom zijn herstel veel langer zou moeten duren of extra moeilijk zou moeten zijn. En natuurlijk; twee ogen is aangenamer dan één.

Oftewel; zij bracht me weer terug op het donor-spoor. En nu, nu weet ik het eigenlijk niet. Nou hoeft dat ook nog niet, want de oog-OK waar hij voor beide opties heen zal moeten kent een wachttijd en omdat ie de plek dus al jaren en jaren heeft is er ook geen sprake van bloedspoed, dus we kunnen ook even nadenken. Nu ben ik op zoek naar ervaringen, ook al begrijp ik dat die schaars zijn. Heeft iemand, of kent iemand iemand, ervaring met een dergelijke ingreep?
Laatst gewijzigd door Soof op 25 mei 2022, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Fabienne
Posts in topic: 2
Welke: Labrador Retrievers

Re: Ervaringen donor hoornvlies?

Bericht door Fabienne »

Ik heb totaal geen idee wat die ziekte precies inhoudt en wat het dus gaat doen verder maar qua opties die je nu hebt zou ik ook kiezen voor het oog verwijderen.
Waarom? Ten eerste zelf ervaring met een hond met 1 oog (ik heb er nu 1 met 1 poot minder, je zal haast een patroon gaan zien) en mijn hond was toen al blind dus daarin kan ik je niet helpen maar wel dat het herstel heel vlot ging. Natuurlijk was het wennen voor ons maar dat was ook snel weer over.
Ik zou met een donor hoornvlies toch altijd bang zijn voor afstoten door het lichaam. En wat als het alsnog mis gaat?

En heel eerlijk; fijn dat er een hoop kan hoor qua operaties enzo maar soms vindt ik dierenartsen/klinieken daar wel een beetje in doorslaan. Zorgelijk soms.
Inge O
Posts in topic: 5
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Ook helemaal eens met bovenstaande, en vooral ook hiermee
Fabienne schreef: 31 mar 2022, 16:16 En heel eerlijk; fijn dat er een hoop kan hoor qua operaties enzo maar soms vindt ik dierenartsen/klinieken daar wel een beetje in doorslaan. Zorgelijk soms.
En daarbij : laat hen mij één reden noemen waarom afstoting er bij honden niet zou zijn na stopzetten van de medicatie en bij mensen wel. Ik kan daar maar één reden voor bedenken : ofwel is zo'n hond misschien al gestorven, of ze zien hem om een andere reden niet meer terug, of ze doen gewoon zo weinig patiënten dat ze er geen zinnig woord kunnen over zeggen.
Theorethisch is er in ieder geval geen enkele reden waarom er bij een hond nooit afstotingsproblemen zouden zijn.
HillieS
Posts in topic: 4
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Fabienne schreef: 31 mar 2022, 16:16
En heel eerlijk; fijn dat er een hoop kan hoor qua operaties enzo maar soms vindt ik dierenartsen/klinieken daar wel een beetje in doorslaan. Zorgelijk soms.
Inderdaad dit ja.
Zelf ook geen ervaring op dit gebied, maar ikzelf zou in deze situatie voor t verwijderen van het oog gaan, al is het alleen al dat de hersteltijd zoveel korter is.
Naast de kosten die waarschijnlijk ook nogal zullen verschillen tussen de beide opties.
Afbeelding
Hewi
Posts in topic: 1

Bericht door Hewi »

Heel eerlijk ? Oog eruit lijkt me ook stuk minder kostbaar of klink ik nu heel hard?
Het herstel lijkt me sneller de operatie korter en ik denk dat hij zo eraan gewend is.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Hewi schreef: 31 mar 2022, 18:24 Heel eerlijk ? Oog eruit lijkt me ook stuk minder kostbaar of klink ik nu heel hard?
Dan ik nog even harder : het feit dat dit soort zaken nu allemaal mogelijk is, ook uitgevoerd wordt en door sommige verzekeringen ook kan vergoed worden maakt dat huisdierenverzekeringen ook stilaan de pan uitrijzen.

De dierenartsenprijzen doen dat sowieso al, juist dóórdat heel veel mensen toch verzekerd zijn. Een erge vicieuze cirkel.
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Hewi schreef: 31 mar 2022, 18:24 Heel eerlijk ? Oog eruit lijkt me ook stuk minder kostbaar of klink ik nu heel hard?
Ik vind van niet. Dat zou voor mij ook een gedachte zijn hoor. Mijn honden zijn verzekerd maar ik denk nog steeds dat dat geen reden is om de meest dure operatie te kiezen als er weinig nadelen kleven aan de goedkopere operatie. Honden kunnen met een oogje minder volgens mij meestal prima hun weg vinden en als de hersteltijd ook korter is zou ik alles bij elkaar ook het oog laten verwijderen.
HillieS
Posts in topic: 4
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Het herstel lijkt me sneller de operatie korter en ik denk dat hij zo eraan gewend is.
Mee eens :ok:
Afbeelding
Soof

Bericht door Soof »

Ja, alles wat jullie nu zeggen is inderdaad exact wat ik ook zei voor we in Utrecht waren geweest. En nog steeds eigenlijk, maar nu zijn we daar geweest en wil ik het in elk geval overwegen, het liefst ervaringen horen, voordat we een definitief besluit nemen.
Fabienne schreef: 31 mar 2022, 16:16 En heel eerlijk; fijn dat er een hoop kan hoor qua operaties enzo maar soms vindt ik dierenartsen/klinieken daar wel een beetje in doorslaan. Zorgelijk soms.
Zeker waar, hoewel dat ook wel een 'risico' is dat je neemt wanneer je überhaupt een stap in Utrecht binnen zet natuurlijk. Hoewel ik wel moet zeggen dat ik gister totaal niet het gevoel gehad heb dat ze ons deze kant op willen duwen, de oogarts heeft de mogelijkheden uitgelegd en de keus bij ons gelegd. Dat vond ik juist prettig, dat we geen kant op geduwd zijn.
Inge O schreef: 31 mar 2022, 16:47En daarbij : laat hen mij één reden noemen waarom afstoting er bij honden niet zou zijn na stopzetten van de medicatie en bij mensen wel. Ik kan daar maar één reden voor bedenken : ofwel is zo'n hond misschien al gestorven, of ze zien hem om een andere reden niet meer terug, of ze doen gewoon zo weinig patiënten dat ze er geen zinnig woord kunnen over zeggen.
Theorethisch is er in ieder geval geen enkele reden waarom er bij een hond nooit afstotingsproblemen zouden zijn.
Nee, uiteraard is die reden er niet. Dat zit hem gok ik zomaar in het feit dat ze het niet zo vaak doen. Dus dat ze het dan tot nu toe niet meegemaakt hebben is domweg geluk. (Met één 'maar'; bij mensen is hoornvlies makkelijker qua acceptatie door het eigen weefsel dan pak 'm beet een hart of een long, dus het lijkt me redelijk dat dat bij honden ook zo is.)
Dat denk ik ook, maar ik weet het niet zeker. Ik krijg nog een kosteninschatting van beide opties, dus dan weten we het wel zeker. Hij is niet verzekerd dus ik betaal het zelf. Nou speelt het kostenaspect geen mega grote rol, maar het moet allemaal wel een beetje redelijk blijven, dus ik ben ook benieuwd naar het verschil tussen de twee smaken en waar ze dus mee gaan komen straks.
Zinodo schreef: 31 mar 2022, 21:40 Ja, het klinkt zo simpel allemaal maar zie je het echt zitten om maandenlang een paar keer per dag je hond te pesten met oogdruppels? En medicijnen. En stel dat het dan allemaal voor niks is geweest :ugh: ik moet er niet aan denken, ongeacht hoe interessant het is voor de uitvoerders, of ja misschien daarom juist. :ugh: natuurlijk is het gaaf dat ze dat tegenwoordig kunnen, maar niet op mijn hond, bedankt. Een oog minder is gelijk de hele zorg weg.
Ik vind het dus helemaal niet simpel klinken. ;-) Die oogdruppels zijn geen probleem, ook niet voor hem. De rest wel. Ik wil maar 2 dingen; ik wil zo min mogelijk ellende voor hem en ik wil een goede kwaliteit van leven erna met daarin de dingen die voor hem belangrijk zijn en zijn leven leuk maken. Het liefst zo lang mogelijk, wat de hele reden is dat het melanoom verwijderd moet worden. Als het nog 5 jaar hetzelfde was gebleven en geen tekenen had laten zien van kwaadaardige cellen had ik het laten zitten waar het zat.
Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Geen ervaringen, je zou kunnen vragen of ze jouw gegevens willen sturen naar de mensen die het hebben laten doen? Misschien wil er dan wel iemand contact opnemen.

Ik zou zelf gaan voor de kortere hersteltijd. Maanden is best lang op een hondenleven zeker als je zo'n actieveling moet beknotten.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Soof

Bericht door Soof »

Ja, dat ga ik maandag even vragen inderdaad. Zei een collega vandaag ook en had ik gister niet aan gedacht. En ik zoek ook naar honden wiens oog op volwassen leeftijd verwijderd is, die zijn iets minder schaars, dus hopelijk kan ik daar ook nog wat ervaringen over horen.
EchoMira
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Inge O schreef: 31 mar 2022, 18:39
Dan ik nog even harder : het feit dat dit soort zaken nu allemaal mogelijk is, ook uitgevoerd wordt en door sommige verzekeringen ook kan vergoed worden maakt dat huisdierenverzekeringen ook stilaan de pan uitrijzen.

De dierenartsenprijzen doen dat sowieso al, juist dóórdat heel veel mensen toch verzekerd zijn. Een erge vicieuze cirkel.
Dit is precies wat ik wilde zeggen.
Dat het andere overgebleven oog een dilemma is snap ik nog maar een hond met één oog ziet in feite net zo veel als een hond met twee.
Het is alleen het blikveld. Voor een hond die niet zelfstandig hoeft te zijn is dat geen punt. Gewoon weg laten nemen en helen. Een week later denkt die hele hond er niet meer aan.
Soof

Bericht door Soof »

Zinodo schreef: 01 apr 2022, 23:23
Soof schreef: 01 apr 2022, 23:12 Ja, dat ga ik maandag even vragen inderdaad. Zei een collega vandaag ook en had ik gister niet aan gedacht. En ik zoek ook naar honden wiens oog op volwassen leeftijd verwijderd is, die zijn iets minder schaars, dus hopelijk kan ik daar ook nog wat ervaringen over horen.
@Niika 's opvanger Benji is een oog armer.
Dankjewel.
Inge O

Bericht door Inge O »

Soof schreef: 01 apr 2022, 20:47 Met één 'maar'; bij mensen is hoornvlies makkelijker qua acceptatie door het eigen weefsel dan pak 'm beet een hart of een long, dus het lijkt me redelijk dat dat bij honden ook zo is.
Ja, klopt, en ik weet ook waarom (zo goed als niet doorbloed, dus geen intens contact met het lichaam), maar als je het nakijkt bij mensen (en daarvan zijn massa's voorbeelden) is het zeker niet zomaar een 'wandeling door het park'.

Geen haar op mijn hoofd dat ik mijn hond dat zou willen aandoen, ik zie in de praktijk voor hem echt nul voordelen.
Soof

Bericht door Soof »

Ik zie het ook in het geheel niet als een klein ding, dat was wel duidelijk toch? Dat is de hele reden waarom ik ermee zit.
ranetje

Bericht door ranetje »

Een oude hond van de fysiotherapeute van Ita en Claire heeft ook maar een oog.
Het slechte oog is er jaren geleden uit gehaald vanwege glaucoom (dacht ik).
Hond herstelde snel en loopt dus al jaren met een oog.
Hond werkt in mantrailing, dus zijn neus is sowieso belangrijker :smile:
Niks aan het handje dus.
Ik zou zeker niet voor een donorvlies gaan.
Afbeelding
Random

Bericht door Random »

Ik vind het moeilijk om hier uitspraken over te doen. Mensen en dieren hebben hun zintuigen niet voor niets. Dus optimaal gebruik daarvan lijkt me het prettigst. Ook voor honden, al is het een minder belangrijk zintuig voor hen. Onze overtuiging daarover is uiteindelijk gebaseerd op aannames. We nemen aan dat zij zo'n oog wel kunnen missen omdat het een minder belangrijk zintuig is, maar om dat echt te weten moet je zelf een hond zijn. En dan kun je daarover niet communiceren.

Past een hond zich daaraan aan? Ongetwijfeld, maar dat doen mensen met 1 oog ook al is dat misschien minder. Ik vind het idee van orgaandonatie bij dieren wel ingewikkeld. Of ik daartoe zou besluiten of niet. Nut en leeftijd lijken me daarbij erg belangrijk. Het zal ongetwijfeld een stuk makkelijker zijn om aan een dierlijk donororgaan te komen dan van een mens. En als die mogelijkheid er dan is? Wat zijn dan de eventuele nadelen voor je hond?
Complicaties bij de operatie? Pijn en herstel? Afstoting? Wat zijn de kosten, dat kan zeker meetellen.

Het lijkt me een erg moeilijke beslissing waarvan ik blij ben dat ik er niet voor sta.
Niika
Posts in topic: 3

Bericht door Niika »

Zinodo schreef: 01 apr 2022, 23:23
Soof schreef: 01 apr 2022, 23:12 Ja, dat ga ik maandag even vragen inderdaad. Zei een collega vandaag ook en had ik gister niet aan gedacht. En ik zoek ook naar honden wiens oog op volwassen leeftijd verwijderd is, die zijn iets minder schaars, dus hopelijk kan ik daar ook nog wat ervaringen over horen.
@Niika 's opvanger Benji is een oog armer.
klopt inderdaad. Bennie (Benji) zijn oog was al heel slecht toen hij een jaar geleden bij mij kwam, en we hebben vrij snel de beslissing genomen het oog te laten verwijderen. Andere opties waren er ook niet voor hem. (nouja, doorgaan met medicatie). Hij is geopereerd in Leusden, daar zit een oogarts en was voor mij in de buurt. De operatie is vlot gegaan, en netjes gedaan. Bennie was na de operatie hondsberoerd, maar dat kwam puur door reactie op de narcose, hij heeft geen pijn gehad want de dierenarts heeft daar preventief vrij veel voor gegeven. pijnstillende medicatie en ook een fentanyl (morfine) pleister. Hij was heel snel gewend aan het leven met 1 oog. Even moeten wennen aan inschatten van dieptes en de kap om vond hij niet per se heel tof, maar wel noodzakelijk natuurlijk. Als je meer wil weten zeg je het maar. Hij doet nu in ieder geval alles wat een normale hond ook doet, daar in is niets veranderd.
Soof

Bericht door Soof »

Dank Niika! Fijn om te lezen dat het best soepel gegaan is. De kap zal Rex ook niet fantastisch vinden, maar dat zal er bij beide opties bij horen dus daar doet ie het maar mee. Hij vindt het ook niet verschrikkelijk.

Hoe lang heeft het herstel geduurd? En zijn er nu nog dingen waaraan je het merkt of die hij bijvoorbeeld echt niet kan?
Niika
Posts in topic: 3

Bericht door Niika »

Hij was met een paar dagen eigenlijk alweer het heertje. Hechtingen verwijderen en zo duurde eh.. 10 dagen en 2 weken of zo? weet ik niet meer precies. ook niet heel lang. Ik ben nog niets tegengekomen dat hij niet kan eigenlijk. hij doet gewoon normaal mee, speelt met de rest, hij kan springen, zowel op als over dingen etc. het enige dat ik nog af en toe merk, en dat is logisch natuurlijk, is dat hij soms dingen niet aan ziet komen aan die kant. in het begin liep hij wel eens ergens tegen aan, maar hij heeft héél snel geleerd om beter op te letten, en hij stormt nu gewoon op standje 100 door het bos, geen centje pijn. alleen met wandelen bijvoorbeeld als hij voorlangs kruist en niet eerst achterom kijkt, komt hij wel eens een been tegen zegmaar... dat is ook deels mijn schuld want ik moet ook op hem letten natuurlijk, maar als je met 5 tegelijk loopt is dat soms nou eenmaal niet te doen.
Fabienne
Welke: Labrador Retrievers

Bericht door Fabienne »

Mijn flatcoated was al blind toen er een oog uit moest vanwege glaucoom. Nu hadden wij natuurlijk al even geoefend op het wandelen met een blinde hond maar met wat mijn hond nog kon zonder zicht zal een hond met half zicht helemaal wel lukken vermoed ik. Mijn flatcoated liep nog overal los, kon prima op zijn neus zijn speeltje vinden en had zeker nog heel veel lol in het leven. Het belangrijkste was dat de hoofdpijnen weg waren doordat zijn glaucoom oog was verwijderd (weet niet zeker of het hoofdpijn was maar hij kon wel is dagen hebben dat hij echt beroerd was toen de glaucoom ging ontwikkelen).
Enkel in hele drukke gebieden moest ik hem in de gaten houden en kon hij niet zomaar los en het interieur veranderen ging ook niet meer zomaar, dan was hij zijn hele route in huis kwijt. Maar dat had niks met het oog eruit te maken maar meer omdat hij dus al blind was.
Herstel ging echt heel vlot en een kap om heeft die van mij niet nodig gehad en kon ook niet vanwege zijn blind zijn
Soof

Bericht door Soof »

Dank beide voor het delen! Goed om te lezen.
Kaiou
Honden: 1
Welke: Barbet

Bericht door Kaiou »

Ineens herinnerde ik me dat we ooit op flyballtraining een hondje hadden met één oog.
Voor zover ik onthouden heb was het oog verwijderd n.a.v. een ziekte, maar ik weet niet meer hoe of wat (het was in 2013 :F: ).
Het flyballen aanleren ging prima, al was ze niet het grootste talent :mrgreen:

Niet dat ik met deze post zeg dat je Rex zijn oog maar moet laten verwijderen, maar ik wil laten zien dat voor een hond met één oog
iets als aanleren van een nieuwe sport geen probleem hoeft te zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Soof

Bericht door Soof »

Ik heb inmiddels iemand gesproken die het donorhoornvlies heeft laten plaatsen en meerdere mensen met ervaring met het verwijderen van ogen. Was beide fijn, ook degene die het juist wel heeft laten doen vond ik prettig om te horen hoe dat gegaan is. Uiteindelijk hebben we (mijn man en ik) vandaag besloten te gaan voor het verwijderen van het oog. In mei gaat het gebeuren, na onze vakantie binnenkort met de heren in de Alpen, zodat ie niet meteen na zijn operatie in een vakantie gestort wordt. En ook zodat we daar zonder ons zorgen te maken of het wel goed gaat met hem na de operatie kunnen wandelen, fietsen en hardlopen. Het zit er al 5,5 jaar, dus die paar weken gaan het verschil niet maken.

Ik vind het maar stom. Het is goed, dat melanoom moet eruit en ik geloof echt dat dit de beste optie voor hem is. Het scheelt hem alleen al zo veel stress dat onze eigen dierenarts dit kan doen, dat ie voor controle ook naar haar kan, dat ze daar de tijd voor hem nemen en dat ik bij hem mag blijven tot ie slaapt en er weer ben als ie wakker wordt. (Ik vind inmiddels vanalles van hoe ze je -zowel mij als hem- behandelen in Utrecht..) En dan heb ik het nog niet eens over het lange herstel, medicatie en kans op ontsteking en ellende. Dus het is prima. Maar toch vind ik het écht niet leuk. Ik wil dat ie gewoon een zorgeloze jongen met 2 ogen kan zijn. (Ja ja, dat is mijn projectie, ik weet het. Heus.)

Dank voor het delen van jullie ervaringen!
Fenneke
Honden: 1
Welke: Witte herder en nu een hún

Bericht door Fenneke »

Ik snapster reactie hoor . Dat zou ik ook zeker hebben maar dit is wel een goede oplossing hoor. Zeker door het vervolg traject bij een transplantatie.

Iets anders, wij hadden een paard die een oog moest missen maar die heeft daar niet lang last van gehad en sprong later ook weer prima rond in het mparcours. Het is even aanpassen maar het komt goed.

Sterkte en alvast een fijne vakantie zonder je teveel zorgen maken
Groetjes Fenneke en Baloe
Afbeelding
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster 💖 💖
Plaats reactie