Kapotte staartpunt

Plaats reactie
Sekreetje
Posts in topic: 5

Kapotte staartpunt

Bericht door Sekreetje »

Zoals de titel al zegt heeft Nahbu sinds enkele maanden een kapotte staartpunt.

Hij is ergens allergisch voor en we proberen er nu achter te komen waarvoor, maar dat is nogal een zoektocht. Zijn allergie uit zich in jeuk. Vooral aan zijn poten en staart en die likt en bijt hij dan open. Met apoquel is de jeuk inmiddels redelijk onder controle, maar die staartpunt geneest slecht.

Nahbu kan door angst geen kap dragen. Dus de staart zit altijd ingepakt. Wel met 1 laag gaas en daar omheen een kartonnen kokertje dus er komt lucht bij. Het is al een paar keer bijna genezen maar dan slaat hij hem toch kapot of weet het verband er in een onbewaakt ogenblik vanaf te krijgen. Inmiddels ben ik vrij inventief met verbinden geworden waardoor dat eigenlijk niet meer gebeurd.

3 weken terug, met het hete weer, raakte het ontstoken. Na een ab kuur is die ontsteking weg.

Ik heb het al die tijd met honingzalf behandeld. Helaas vindt Nahbu die geur onweerstaanbaar en is het een extra trigger om bij die staart te komen.

Nu van de da een cleanser spray met chloorhexidine zonder alcohol. En dan smeer ik het om de zoveel dagen ook nog even met honingzalf in.

Hebben mensen eventueel nog tips? Zijn bloedonderzoeken zijn trouwens keurig dus het is geen symptoom van een mzz.

Staart ziet er nu zo uit, nog vochtig van de spray. Ik laat de straat helemaal drogen voor ik er weer wat omheen doe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Kapotte staartpunt

Bericht door Mo-yi »

Sekreetje schreef: 13 aug 2022, 09:44 Zoals de titel al zegt heeft Nahbu sinds enkele maanden een kapotte staartpunt.

Hij is ergens allergisch voor en we proberen er nu achter te komen waarvoor, maar dat is nogal een zoektocht. Zijn allergie uit zich in jeuk. Vooral aan zijn poten en staart en die likt en bijt hij dan open. Met apoquel is de jeuk inmiddels redelijk onder controle, maar die staartpunt geneest slecht.

Nahbu kan door angst geen kap dragen. Dus de staart zit altijd ingepakt. Wel met 1 laag gaas en daar omheen een kartonnen kokertje dus er komt lucht bij. Het is al een paar keer bijna genezen maar dan slaat hij hem toch kapot of weet het verband er in een onbewaakt ogenblik vanaf te krijgen. Inmiddels ben ik vrij inventief met verbinden geworden waardoor dat eigenlijk niet meer gebeurd.

3 weken terug, met het hete weer, raakte het ontstoken. Na een ab kuur is die ontsteking weg.

Ik heb het al die tijd met honingzalf behandeld. Helaas vindt Nahbu die geur onweerstaanbaar en is het een extra trigger om bij die staart te komen.

Nu van de da een cleanser spray met chloorhexidine zonder alcohol. En dan smeer ik het om de zoveel dagen ook nog even met honingzalf in.

Hebben mensen eventueel nog tips? Zijn bloedonderzoeken zijn trouwens keurig dus het is geen symptoom van een mzz.

Staart ziet er nu zo uit, nog vochtig van de spray. Ik laat de straat helemaal drogen voor ik er weer wat omheen doe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Oeh, dat is heel naar!
Hopelijk kun je nog iets met de voeding.
Voor wonden gebruik ik vaak zinkzalf of groene klei. Dat laatste eigenlijk vooral bij mn paard met wondjes in de zomer en vooral met de bedoeling dat er dan geen vliegen bij kunnen, het droogt in. Misschien is dat voor hier nu ook wel wat. Mocht hij er alsnog wel aankomen en het binnen krijgen dan kan dat absoluut geen kwaad. Maar omdat het wat indroogt is het misschien voor hem wat lastiger om zelf echt aan de wond te komen
Afbeelding
Petra
Posts in topic: 1

Bericht door Petra »

Rare vraag, maar zou een (gedeeltelijke) amputatie op den duur geen oplossing zijn, als het zo slecht geneest?
Afbeelding
Babs
Welke: Babstaard kruising van een mix

Bericht door Babs »

Petra schreef: 13 aug 2022, 11:27 Rare vraag, maar zou een (gedeeltelijke) amputatie op den duur geen oplossing zijn, als het zo slecht geneest?
Onze Babs had jaren terug ook een hardnekkige wond aan de staart die na maanden nog niet genezen was. Wij hebben toen de staart grotendeels laten amputeren.
Na een paar dagen was de wond van de amputatie helemaal genezen en heeft ze er nooit meer last van gehad.
Bijkomend voordeel daar aan is dat ze nu ook geen kopjes meer van de tafel kan slaan :LOL:
Afbeelding
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Babs schreef: 13 aug 2022, 11:36
Petra schreef: 13 aug 2022, 11:27 Rare vraag, maar zou een (gedeeltelijke) amputatie op den duur geen oplossing zijn, als het zo slecht geneest?
Onze Babs had jaren terug ook een hardnekkige wond aan de staart die na maanden nog niet genezen was. Wij hebben toen de staart grotendeels laten amputeren.
Na een paar dagen was de wond van de amputatie helemaal genezen en heeft ze er nooit meer last van gehad.
Bijkomend voordeel daar aan is dat ze nu ook geen kopjes meer van de tafel kan slaan :LOL:
Oeh, dat laatste klinkt ideaal. :mann:

Amputatie is zeker een overweging. Vind ik het alleen nu nog net te vroeg voor omdat in de afgelopen maanden de staart wel een paar keer zo goed als genezen was maar door een ongeluk/stommigheid dan toch weer open ging.

Ik vraag me ook af of genezing dan niet eventueel net zo moeilijk gaat omdat hij echt geen kap om wil.
Afbeelding
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Mo-yi schreef: 13 aug 2022, 09:52
Oeh, dat is heel naar!
Voor wonden gebruik ik vaak zinkzalf of groene klei. Dat laatste eigenlijk vooral bij mn paard met wondjes in de zomer en vooral met de bedoeling dat er dan geen vliegen bij kunnen, het droogt in. Misschien is dat voor hier nu ook wel wat. Mocht hij er alsnog wel aankomen en het binnen krijgen dan kan dat absoluut geen kwaad. Maar omdat het wat indroogt is het misschien voor hem wat lastiger om zelf echt aan de wond te komen
Zou ook nog het proberen waard zijn. Sluit groene leem alleen niet heel erg de huid af? De afgelopen tijd hebben we wel gemerkt dat het goed moet blijven ademen.
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Sekreetje schreef: 13 aug 2022, 12:30
Mo-yi schreef: 13 aug 2022, 09:52
Oeh, dat is heel naar!
Zou ook nog het proberen waard zijn. Sluit groene leem alleen niet heel erg de huid af? De afgelopen tijd hebben we wel gemerkt dat het goed moet blijven ademen.
Het is sowieso heel goed voor de huid, er wordt veel van opgenomen wat de genezing bevordert, maar het sluit wel wat af ja. Zodra mn paard wondjes heeft laat ik die vrijwel altijd open, dan moet het wel oppervlakkig zijn en een beetje schoonhouden, lucht erbij is juist alleen maar goed dus ik doe er zo min mogelijk aan. Alleen nu zitten we daar met veel vliegen en die wil je zeker niet in de wond hebben, en dan is groene leem ideaal
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... r-400-gram

Ze zeggen hier trouwens dat het wel een ademende laag is
geen idee hoe precies eigenlijk :lol1:
Afbeelding
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Met paarden en vliegen lijkt het me inderdaad een perfecte oplossing! Helemaal omdat paarden het er natuurlijk niet gaan aflikken. :idea: of wel?

Ik hou het nog even op de lijst. Misschien wel ideaal als het allemaal wat egaler dicht zit als extra bescherming.
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Ik heb trouwens de Vertagil, die is een stuk goedkoper zie ik nu als die van de link...
Dan heb je de zalf die al in tube zit, maar ook een emmertje met gewoon losse klei, die kan je zelf in een bakje strooien en aanlengen met water ( zo doe ik het altijd )
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Sekreetje schreef: 13 aug 2022, 12:40 Met paarden en vliegen lijkt het me inderdaad een perfecte oplossing! Helemaal omdat paarden het er natuurlijk niet gaan aflikken. :idea: of wel?

Ik hou het nog even op de lijst. Misschien wel ideaal als het allemaal wat egaler dicht zit als extra bescherming.
nou..mineralen vinden ze wel lekker :LOL: Gelukkig zit het vaak op plekken waar ze al moeilijk bij komen, hebben ze een groot lijf en niet zo'n flexibele tong :lol1:
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Je zou qua bescherming misschien hiermee kunnen proberen en dan volledig open laten?

Afbeelding
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Inge O schreef: 13 aug 2022, 15:39 Je zou qua bescherming misschien hiermee kunnen proberen en dan volledig open laten?

Afbeelding
Oh dat is ook een idee! Daar ga ik eens een stuk van halen om te freubelen. Is ook lekker licht aan die staartpunt.
Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

Ik zou de staart bepoederen met groene leem (gewoon in bv een strooibus van talkpoeder of met een make-up kwast. En daarna dat ding van IngeO erom frutselen. Ik zou dat ding zo lang mogelijk laten zitten en alleen maar steeds poeder in de buis strooien. Ik zweer bij groene leem met moeilijk genezende wonden.
Inge O
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Sekreetje schreef: 13 aug 2022, 16:19
Inge O schreef: 13 aug 2022, 15:39 Je zou qua bescherming misschien hiermee kunnen proberen en dan volledig open laten?

Afbeelding
Oh dat is ook een idee! Daar ga ik eens een stuk van halen om te freubelen. Is ook lekker licht aan die staartpunt.
Ik zou het mooi lang laten over een groot deel van de staart, dat het er goed vat heeft - is ook goed ivm. kwispelen, er zal dan niet meer zo'n schwung zitten in de staart.
Plaats reactie