senioren draadje
- CatnDog
- Posts in topic: 17
- Berichten: 5639
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Re: senioren draadje
Sterkte vandaag, Dre
- Budkes
- Posts in topic: 32
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:42
- Honden: 5
- Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke
Re: senioren draadje
Sterkte! Op deze leeftijd heb je er vrede mee, maar door de lange tijd die ze in jullie leven is geweest is het toch zwaar.

- Diana
- Posts in topic: 76
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
- Locatie: Spanje
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Re: senioren draadje
Amy heeft gisterenavond laat een gvs gehad.
Ze is nog heel kwiek voor een hond van 12,5 jaar, maar dit soort dingen drukken je wel met je neus op de feiten dat ze écht een senior is.
Ze raakte nogal in paniek, maar kalmeerde wel toen ik haar stevig vasthield waardoor ze niet meer de hele tijd omviel. Ze wilde absoluut niet op de grond in een mand liggen, wat natuurlijk wel de veiligste plek is voor een hond zonder evenwicht. Dus ik heb op het bed, waar ze altijd slaapt 's nachts, buffers van dekens en kussens gemaakt zodat ze er niet af kon rollen en haar daar neergelegd. Toen werd ze redelijk snel rustiger en viel uiteindelijk ook in slaap.
Ik heb zelf nauwelijks geslapen, maar het goede nieuws is dat ze nu alweer redelijk goed loopt. Het overeind komen kost nog wat moeite, maar als ze eenmaal staat en haar balans heeft gevonden, loopt ze behoorlijk stabiel. Gisteren gingen haar ogen nog flink heen en weer en hield ze haar koppie helemaal schuin, maar dat is nu al bijna niet meer zichtbaar. Dus het ziet ernaar uit dat ze er vlot van herstelt.

Ze is nog heel kwiek voor een hond van 12,5 jaar, maar dit soort dingen drukken je wel met je neus op de feiten dat ze écht een senior is.
Ze raakte nogal in paniek, maar kalmeerde wel toen ik haar stevig vasthield waardoor ze niet meer de hele tijd omviel. Ze wilde absoluut niet op de grond in een mand liggen, wat natuurlijk wel de veiligste plek is voor een hond zonder evenwicht. Dus ik heb op het bed, waar ze altijd slaapt 's nachts, buffers van dekens en kussens gemaakt zodat ze er niet af kon rollen en haar daar neergelegd. Toen werd ze redelijk snel rustiger en viel uiteindelijk ook in slaap.
Ik heb zelf nauwelijks geslapen, maar het goede nieuws is dat ze nu alweer redelijk goed loopt. Het overeind komen kost nog wat moeite, maar als ze eenmaal staat en haar balans heeft gevonden, loopt ze behoorlijk stabiel. Gisteren gingen haar ogen nog flink heen en weer en hield ze haar koppie helemaal schuin, maar dat is nu al bijna niet meer zichtbaar. Dus het ziet ernaar uit dat ze er vlot van herstelt.


Re: senioren draadje
Owh jeetje wat is dat schrikken.
Hopelijk hersteld ze snel, wat een naar gezicht om mee te maken vond ik. Vooral het zelf niets kunnen doen om te helpen.
Hopelijk hersteld ze snel, wat een naar gezicht om mee te maken vond ik. Vooral het zelf niets kunnen doen om te helpen.

- Diana
- Posts in topic: 76
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
- Locatie: Spanje
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Re: senioren draadje
Ja, het is echt schrikken, ook omdat het zo acuut uit het niets opeens helemaal mis is.
Mila heeft ook een gvs gehad, maar die kon echt nog niet zelf lopen 12 uur later. Verschil was wel dat Mila niet zo in paniek was, Amy wel omdat ze ervoor probeerde weg te lopen, waardoor ze alleen maar meer in paniek raakte, want dat lukte dus niet. Hopelijk zet het herstel bij Amy in dit tempo voort, dan is er vanavond al niets meer van te merken.

Re: senioren draadje
Dat is niet fijn
Hopelijk is ze inderdaad tegen de avond terug beter! Dan is het wel fijn om een hond in goede conditie te hebben, scheelt toch wat.
Hopelijk is ze inderdaad tegen de avond terug beter! Dan is het wel fijn om een hond in goede conditie te hebben, scheelt toch wat.
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
- Diana
- Posts in topic: 76
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
- Locatie: Spanje
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Re: senioren draadje
Ja, hopelijk. Nou was Mila ook nog in goede conditie toen ze haar gvs kreeg en maar een halfjaar ouder dan Amy. Maar Mila heeft toen een paar dagen niet kunnen lopen en daarna de eerste tijd alleen kleine stukjes en dat hakt er wel in op die leeftijd. Amy beweegt nu alweer zo goed als normaal en voor haar bespiering en conditie is dat natuurlijk heel gunstig.

- Kells
- Posts in topic: 25
- Berichten: 10302
- Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
- Locatie: Westerkwartier
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Re: senioren draadje
Fijn dat ze zich goed lijkt te herstellen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- Tamara/Bayko
- Posts in topic: 7
- Berichten: 429
- Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:48
- Honden: 1
- Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]
Re: senioren draadje
Dat is schrikken. Gelukkig lijkt het herstel wel al snel te gaan dus veel sterkte voor Amy.
Re: senioren draadje
Wat zul je geschrokken zijn. Wel goed dat je het herkende en haar weer rustig kreeg. Ik hoop dat ze snel opknapt.
- Diana
- Posts in topic: 76
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
- Locatie: Spanje
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Re: senioren draadje
Ze was wel veel aan het smakken, maar hoefde niet over te geven. Een beetje misselijk, denk ik dus.
Mila was met haar gvs ook niet heel misselijk: het begon wel met overgeven, maar vlak daarna at ze gewoon weer terwijl ze echt nog niet op kon staan of haar kop recht kon houden

Re: senioren draadje
Wat naar en eng!
Ik zou me geen raad weten omdat ik dat (klop af) nog nooit heb ervaren.
Wat zijn de signalen en wat moet en kun je doen? Zelf zou ik gok direct spoed dierenarts bellen..
Ik zou me geen raad weten omdat ik dat (klop af) nog nooit heb ervaren.
Wat zijn de signalen en wat moet en kun je doen? Zelf zou ik gok direct spoed dierenarts bellen..
- Célie
- Posts in topic: 6
- Berichten: 15205
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
- Locatie: Dronten
- Honden: 1
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Re: senioren draadje
Lijkt me wel eng om mee te maken, ik zou denk ik wel in de stress schieten.
Gelukkig dat ze wel zo snel weer wat lijkt op te knappen.
Gelukkig dat ze wel zo snel weer wat lijkt op te knappen.
- Diana
- Posts in topic: 76
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
- Locatie: Spanje
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Re: senioren draadje
Ik herkende het meteen, omdat het zowel bij Mila als Amy superduidelijk was: van het ene op het andere moment totaal geen evenwicht meer hebben (dus constant omvallen), ogen die snel heen en weer flitsen, koppie schuin houden. Vaak zijn ze ook misselijk en sommige honden kunnen nog wel lopen, maar lopen steeds rondjes.
Je kunt niet zoveel doen behalve je hond kalmeren als hij in paniek raakt, wat dus bij Amy het geval was, Mila was niet in paniek zolang ik maar naast haar zat. Als honden erg misselijk zijn helpt het wel om medicatie te geven tegen de misselijkheid. Verder herstelt het zich normaliter vanzelf, maar bij de ene hond gaat dat sneller dan bij de andere. Mila moest ik nog een paar dagen helpen met lopen en de trap af en op tillen, maar Amy loopt alweer stabiel genoeg zelf. Mila heeft ook nog wel ruim een week wat zwalkend gelopen en had moeite met niet-vlakke ondergronden, snel omdraaien en het duurde een paar weken voordat haar koppie weer helemaal recht stond. Bij Amy is er nu al nauwelijks meer iets van te merken, terwijl ze gisterenavond niet eens overeind kon komen zonder om te vallen.

Re: senioren draadje
Dank je wel voor deze info.
Denk dat ik zelf bij bijvoorbeeld misselijkheid en zo raar doen aan maagkanteling zou gaan denken..
Denk dat ik zelf bij bijvoorbeeld misselijkheid en zo raar doen aan maagkanteling zou gaan denken..
- Célie
- Posts in topic: 6
- Berichten: 15205
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
- Locatie: Dronten
- Honden: 1
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Re: senioren draadje
Dus naar de DA gaan (behalve dan voor de misselijkheid) zou ook geen toegevoegde waarde hebben?Diana schreef: ↑20 mei 2026, 13:19Ik herkende het meteen, omdat het zowel bij Mila als Amy superduidelijk was: van het ene op het andere moment totaal geen evenwicht meer hebben (dus constant omvallen), ogen die snel heen en weer flitsen, koppie schuin houden. Vaak zijn ze ook misselijk en sommige honden kunnen nog wel lopen, maar lopen steeds rondjes.
Je kunt niet zoveel doen behalve je hond kalmeren als hij in paniek raakt, wat dus bij Amy het geval was, Mila was niet in paniek zolang ik maar naast haar zat. Als honden erg misselijk zijn helpt het wel om medicatie te geven tegen de misselijkheid. Verder herstelt het zich normaliter vanzelf, maar bij de ene hond gaat dat sneller dan bij de andere. Mila moest ik nog een paar dagen helpen met lopen en de trap af en op tillen, maar Amy loopt alweer stabiel genoeg zelf. Mila heeft ook nog wel ruim een week wat zwalkend gelopen en had moeite met niet-vlakke ondergronden, snel omdraaien en het duurde een paar weken voordat haar koppie weer helemaal recht stond. Bij Amy is er nu al nauwelijks meer iets van te merken, terwijl ze gisterenavond niet eens overeind kon komen zonder om te vallen.
- Diana
- Posts in topic: 76
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
- Locatie: Spanje
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Re: senioren draadje
Ik heb met Amoz ook een maagkanteling meegemaakt en die symptomen zijn totaal anders. De enige overeenkomst was het smakken (misselijk zijn), maar omvallen, duizelig en draaierig zijn hoort daar helemaal niet bij, en bij een gvs zie je geen gezwollen buik/maag. Dat had Amoz uiteraard wel en hij was wel onrustig aan het rondlopen, aan het hijgen en aan het smakken en alsof hij ging overgeven maar dan kwam er niks uit, maar had gewoon een normale balans en viel niet om, zwalkte niet, etc. Dat gebeurt ongetwijfeld wel als je bij een maagkanteling niet ingrijpt, want dan raken ze op den duur in shock en dan zullen ze ook wel gaan zwalken. Maar juist het van het ene op het andere moment volledig uit balans zijn is kenmerkend voor het vestibulair syndroom, want het is een probleem met het evenwichtsorgaan. En die snel heen en weer flitsende ogen en de kop schuin houden, al heeft niet elke hond altijd al die duidelijke symptomen.

- Diana
- Posts in topic: 76
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
- Locatie: Spanje
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Re: senioren draadje
Nee, in het geval van Amy had dat haar paniek alleen maar enorm vergroot. Dan moet je met een hond die helemaal geen balans meer heeft in de auto, ze zou bij elke bocht van de bank rollen en er waarschijnlijk alleen maar nóg draaieriger van wordenCélie schreef: ↑20 mei 2026, 13:23Dus naar de DA gaan (behalve dan voor de misselijkheid) zou ook geen toegevoegde waarde hebben?Diana schreef: ↑20 mei 2026, 13:19Ik herkende het meteen, omdat het zowel bij Mila als Amy superduidelijk was: van het ene op het andere moment totaal geen evenwicht meer hebben (dus constant omvallen), ogen die snel heen en weer flitsen, koppie schuin houden. Vaak zijn ze ook misselijk en sommige honden kunnen nog wel lopen, maar lopen steeds rondjes.
Je kunt niet zoveel doen behalve je hond kalmeren als hij in paniek raakt, wat dus bij Amy het geval was, Mila was niet in paniek zolang ik maar naast haar zat. Als honden erg misselijk zijn helpt het wel om medicatie te geven tegen de misselijkheid. Verder herstelt het zich normaliter vanzelf, maar bij de ene hond gaat dat sneller dan bij de andere. Mila moest ik nog een paar dagen helpen met lopen en de trap af en op tillen, maar Amy loopt alweer stabiel genoeg zelf. Mila heeft ook nog wel ruim een week wat zwalkend gelopen en had moeite met niet-vlakke ondergronden, snel omdraaien en het duurde een paar weken voordat haar koppie weer helemaal recht stond. Bij Amy is er nu al nauwelijks meer iets van te merken, terwijl ze gisterenavond niet eens overeind kon komen zonder om te vallen.

- CatnDog
- Posts in topic: 17
- Berichten: 5639
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Re: senioren draadje
Wat goed dat je de signalen meteen herkende en dat je haar hebt kunnen kalmeren. Het lijkt mij best eng om mee te maken; ik denk dat ik ook meteen de dierenarts had gebeld (het is voor een leek misschien te verwarren met een epileptische aanval?).
Ik duim mee dat Amy goed herstelt en dat het niet vaker voor gaat komen.
Edit: Om even de vergelijking te maken met mensen. Bloedverdunners worden niet voorgeschreven bij honden?
Ik duim mee dat Amy goed herstelt en dat het niet vaker voor gaat komen.
Edit: Om even de vergelijking te maken met mensen. Bloedverdunners worden niet voorgeschreven bij honden?
- Diana
- Posts in topic: 76
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
- Locatie: Spanje
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Re: senioren draadje
Hebben bloedverdunners überhaupt invloed op het evenwichtsorgaan?CatnDog schreef: ↑20 mei 2026, 15:23 Wat goed dat je de signalen meteen herkende en dat je haar hebt kunnen kalmeren. Het lijkt mij best eng om mee te maken; ik denk dat ik ook meteen de dierenarts had gebeld (het is voor een leek misschien te verwarren met een epileptische aanval?).
Ik duim mee dat Amy goed herstelt en dat het niet vaker voor gaat komen.
Edit: Om even de vergelijking te maken met mensen. Bloedverdunners worden niet voorgeschreven bij honden?
Mijn Groenendaeler had epilepsie en dat zag er weer heel anders uit, met stuipen, schuimbekken en buiten bewustzijn raken. Dat heeft een hond met gvs niet, die is normaal bij bewustzijn, maar gewoon plots alle gevoel van evenwicht kwijt. En als zo'n epileptische aanval afgelopen was, was er lichamelijk niets meer aan de hand, maar bij een gvs kan een hond niet van het ene op het andere moment weer compleet normaal lopen.

- CatnDog
- Posts in topic: 17
- Berichten: 5639
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Re: senioren draadje
Ik dacht dat een GVS vergeleken werd met een beroerte. In dat opzicht zou ik aan bloedverdunners denken.Diana schreef: ↑20 mei 2026, 15:50 Hebben bloedverdunners überhaupt invloed op het evenwichtsorgaan?
Mijn Groenendaeler had epilepsie en dat zag er weer heel anders uit, met stuipen, schuimbekken en buiten bewustzijn raken. Dat heeft een hond met gvs niet, die is normaal bij bewustzijn, maar gewoon plots alle gevoel van evenwicht kwijt. En als zo'n epileptische aanval afgelopen was, was er lichamelijk niets meer aan de hand, maar bij een gvs kan een hond niet van het ene op het andere moment weer compleet normaal lopen.











