senioren draadje

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 17
Berichten: 5639
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: senioren draadje

Bericht door CatnDog »

Sterkte vandaag, Dre
Gebruikersavatar
Hewi
Posts in topic: 30
Berichten: 4887
Lid geworden op: 12 sep 2021, 18:17

Re: senioren draadje

Bericht door Hewi »

Sterkte lieverds ♡♡
Groetjes Heidi

Afbeelding
Gebruikersavatar
Budkes
Posts in topic: 32
Berichten: 1212
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:42
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Re: senioren draadje

Bericht door Budkes »

Sterkte! Op deze leeftijd heb je er vrede mee, maar door de lange tijd die ze in jullie leven is geweest is het toch zwaar.
Afbeelding
Rosanne
Posts in topic: 10
Berichten: 2899
Lid geworden op: 13 sep 2021, 07:02
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Re: senioren draadje

Bericht door Rosanne »

Heel veel sterkte 🌹
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 76
Berichten: 3916
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: senioren draadje

Bericht door Diana »

Amy heeft gisterenavond laat een gvs gehad. :ugh:
Ze is nog heel kwiek voor een hond van 12,5 jaar, maar dit soort dingen drukken je wel met je neus op de feiten dat ze écht een senior is.
Ze raakte nogal in paniek, maar kalmeerde wel toen ik haar stevig vasthield waardoor ze niet meer de hele tijd omviel. Ze wilde absoluut niet op de grond in een mand liggen, wat natuurlijk wel de veiligste plek is voor een hond zonder evenwicht. Dus ik heb op het bed, waar ze altijd slaapt 's nachts, buffers van dekens en kussens gemaakt zodat ze er niet af kon rollen en haar daar neergelegd. Toen werd ze redelijk snel rustiger en viel uiteindelijk ook in slaap.
Ik heb zelf nauwelijks geslapen, maar het goede nieuws is dat ze nu alweer redelijk goed loopt. Het overeind komen kost nog wat moeite, maar als ze eenmaal staat en haar balans heeft gevonden, loopt ze behoorlijk stabiel. Gisteren gingen haar ogen nog flink heen en weer en hield ze haar koppie helemaal schuin, maar dat is nu al bijna niet meer zichtbaar. Dus het ziet ernaar uit dat ze er vlot van herstelt.


Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
dre
Posts in topic: 29
Berichten: 1612
Lid geworden op: 13 sep 2021, 01:14

Re: senioren draadje

Bericht door dre »

Owh jeetje wat is dat schrikken.
Hopelijk hersteld ze snel, wat een naar gezicht om mee te maken vond ik. Vooral het zelf niets kunnen doen om te helpen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smoushond
Posts in topic: 42
Berichten: 6392
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:31

Re: senioren draadje

Bericht door Smoushond »

Dat is weer schrikken,hopelijk knapt ze snel op
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 76
Berichten: 3916
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: senioren draadje

Bericht door Diana »

dre schreef: 20 mei 2026, 07:39 Owh jeetje wat is dat schrikken.
Hopelijk hersteld ze snel, wat een naar gezicht om mee te maken vond ik. Vooral het zelf niets kunnen doen om te helpen.
Ja, het is echt schrikken, ook omdat het zo acuut uit het niets opeens helemaal mis is.
Mila heeft ook een gvs gehad, maar die kon echt nog niet zelf lopen 12 uur later. Verschil was wel dat Mila niet zo in paniek was, Amy wel omdat ze ervoor probeerde weg te lopen, waardoor ze alleen maar meer in paniek raakte, want dat lukte dus niet. Hopelijk zet het herstel bij Amy in dit tempo voort, dan is er vanavond al niets meer van te merken.
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 47
Berichten: 2743
Lid geworden op: 16 feb 2023, 06:11
Honden: 3
Contacteer:

Re: senioren draadje

Bericht door Maart »

Dat is niet fijn :nocheer:
Hopelijk is ze inderdaad tegen de avond terug beter! Dan is het wel fijn om een hond in goede conditie te hebben, scheelt toch wat.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 76
Berichten: 3916
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: senioren draadje

Bericht door Diana »

Maart schreef: 20 mei 2026, 08:26 Dat is niet fijn :nocheer:
Hopelijk is ze inderdaad tegen de avond terug beter! Dan is het wel fijn om een hond in goede conditie te hebben, scheelt toch wat.
Ja, hopelijk. Nou was Mila ook nog in goede conditie toen ze haar gvs kreeg en maar een halfjaar ouder dan Amy. Maar Mila heeft toen een paar dagen niet kunnen lopen en daarna de eerste tijd alleen kleine stukjes en dat hakt er wel in op die leeftijd. Amy beweegt nu alweer zo goed als normaal en voor haar bespiering en conditie is dat natuurlijk heel gunstig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 25
Berichten: 10302
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Re: senioren draadje

Bericht door Kells »

Fijn dat ze zich goed lijkt te herstellen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Nanna
Posts in topic: 50
Berichten: 9517
Lid geworden op: 05 feb 2024, 10:29

Re: senioren draadje

Bericht door Nanna »

Was ze niet misselijk?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tamara/Bayko
Posts in topic: 7
Berichten: 429
Lid geworden op: 15 sep 2021, 15:48
Honden: 1
Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]

Re: senioren draadje

Bericht door Tamara/Bayko »

Dat is schrikken. Gelukkig lijkt het herstel wel al snel te gaan dus veel sterkte voor Amy.
Groetjes van Tamara en een poot van Cody
Afbeelding

In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012
Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Gebruikersavatar
SuzanneS
Posts in topic: 6
Berichten: 1494
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:04

Re: senioren draadje

Bericht door SuzanneS »

Wat zul je geschrokken zijn. Wel goed dat je het herkende en haar weer rustig kreeg. Ik hoop dat ze snel opknapt.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 76
Berichten: 3916
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: senioren draadje

Bericht door Diana »

Nanna schreef: 20 mei 2026, 10:33 Was ze niet misselijk?
Ze was wel veel aan het smakken, maar hoefde niet over te geven. Een beetje misselijk, denk ik dus.
Mila was met haar gvs ook niet heel misselijk: het begon wel met overgeven, maar vlak daarna at ze gewoon weer terwijl ze echt nog niet op kon staan of haar kop recht kon houden :bloos: en daarna heeft ze ook niet meer overgegeven.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 8
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: senioren draadje

Bericht door blondie »

Wat naar en eng!
Ik zou me geen raad weten omdat ik dat (klop af) nog nooit heb ervaren.

Wat zijn de signalen en wat moet en kun je doen? Zelf zou ik gok direct spoed dierenarts bellen..
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 6
Berichten: 15205
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: senioren draadje

Bericht door Célie »

Lijkt me wel eng om mee te maken, ik zou denk ik wel in de stress schieten.

Gelukkig dat ze wel zo snel weer wat lijkt op te knappen.
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 76
Berichten: 3916
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: senioren draadje

Bericht door Diana »

blondie schreef: 20 mei 2026, 12:48 Wat naar en eng!
Ik zou me geen raad weten omdat ik dat (klop af) nog nooit heb ervaren.

Wat zijn de signalen en wat moet en kun je doen? Zelf zou ik gok direct spoed dierenarts bellen..
Ik herkende het meteen, omdat het zowel bij Mila als Amy superduidelijk was: van het ene op het andere moment totaal geen evenwicht meer hebben (dus constant omvallen), ogen die snel heen en weer flitsen, koppie schuin houden. Vaak zijn ze ook misselijk en sommige honden kunnen nog wel lopen, maar lopen steeds rondjes.
Je kunt niet zoveel doen behalve je hond kalmeren als hij in paniek raakt, wat dus bij Amy het geval was, Mila was niet in paniek zolang ik maar naast haar zat. Als honden erg misselijk zijn helpt het wel om medicatie te geven tegen de misselijkheid. Verder herstelt het zich normaliter vanzelf, maar bij de ene hond gaat dat sneller dan bij de andere. Mila moest ik nog een paar dagen helpen met lopen en de trap af en op tillen, maar Amy loopt alweer stabiel genoeg zelf. Mila heeft ook nog wel ruim een week wat zwalkend gelopen en had moeite met niet-vlakke ondergronden, snel omdraaien en het duurde een paar weken voordat haar koppie weer helemaal recht stond. Bij Amy is er nu al nauwelijks meer iets van te merken, terwijl ze gisterenavond niet eens overeind kon komen zonder om te vallen.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 8
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 sep 2021, 17:31

Re: senioren draadje

Bericht door blondie »

Dank je wel voor deze info.
Denk dat ik zelf bij bijvoorbeeld misselijkheid en zo raar doen aan maagkanteling zou gaan denken..
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 6
Berichten: 15205
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: senioren draadje

Bericht door Célie »

Diana schreef: 20 mei 2026, 13:19
blondie schreef: 20 mei 2026, 12:48 Wat naar en eng!
Ik zou me geen raad weten omdat ik dat (klop af) nog nooit heb ervaren.

Wat zijn de signalen en wat moet en kun je doen? Zelf zou ik gok direct spoed dierenarts bellen..
Ik herkende het meteen, omdat het zowel bij Mila als Amy superduidelijk was: van het ene op het andere moment totaal geen evenwicht meer hebben (dus constant omvallen), ogen die snel heen en weer flitsen, koppie schuin houden. Vaak zijn ze ook misselijk en sommige honden kunnen nog wel lopen, maar lopen steeds rondjes.
Je kunt niet zoveel doen behalve je hond kalmeren als hij in paniek raakt, wat dus bij Amy het geval was, Mila was niet in paniek zolang ik maar naast haar zat. Als honden erg misselijk zijn helpt het wel om medicatie te geven tegen de misselijkheid. Verder herstelt het zich normaliter vanzelf, maar bij de ene hond gaat dat sneller dan bij de andere. Mila moest ik nog een paar dagen helpen met lopen en de trap af en op tillen, maar Amy loopt alweer stabiel genoeg zelf. Mila heeft ook nog wel ruim een week wat zwalkend gelopen en had moeite met niet-vlakke ondergronden, snel omdraaien en het duurde een paar weken voordat haar koppie weer helemaal recht stond. Bij Amy is er nu al nauwelijks meer iets van te merken, terwijl ze gisterenavond niet eens overeind kon komen zonder om te vallen.
Dus naar de DA gaan (behalve dan voor de misselijkheid) zou ook geen toegevoegde waarde hebben?
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 76
Berichten: 3916
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: senioren draadje

Bericht door Diana »

blondie schreef: 20 mei 2026, 13:22 Dank je wel voor deze info.
Denk dat ik zelf bij bijvoorbeeld misselijkheid en zo raar doen aan maagkanteling zou gaan denken..
Ik heb met Amoz ook een maagkanteling meegemaakt en die symptomen zijn totaal anders. De enige overeenkomst was het smakken (misselijk zijn), maar omvallen, duizelig en draaierig zijn hoort daar helemaal niet bij, en bij een gvs zie je geen gezwollen buik/maag. Dat had Amoz uiteraard wel en hij was wel onrustig aan het rondlopen, aan het hijgen en aan het smakken en alsof hij ging overgeven maar dan kwam er niks uit, maar had gewoon een normale balans en viel niet om, zwalkte niet, etc. Dat gebeurt ongetwijfeld wel als je bij een maagkanteling niet ingrijpt, want dan raken ze op den duur in shock en dan zullen ze ook wel gaan zwalken. Maar juist het van het ene op het andere moment volledig uit balans zijn is kenmerkend voor het vestibulair syndroom, want het is een probleem met het evenwichtsorgaan. En die snel heen en weer flitsende ogen en de kop schuin houden, al heeft niet elke hond altijd al die duidelijke symptomen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 76
Berichten: 3916
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: senioren draadje

Bericht door Diana »

Célie schreef: 20 mei 2026, 13:23
Diana schreef: 20 mei 2026, 13:19
blondie schreef: 20 mei 2026, 12:48 Wat naar en eng!
Ik zou me geen raad weten omdat ik dat (klop af) nog nooit heb ervaren.

Wat zijn de signalen en wat moet en kun je doen? Zelf zou ik gok direct spoed dierenarts bellen..
Ik herkende het meteen, omdat het zowel bij Mila als Amy superduidelijk was: van het ene op het andere moment totaal geen evenwicht meer hebben (dus constant omvallen), ogen die snel heen en weer flitsen, koppie schuin houden. Vaak zijn ze ook misselijk en sommige honden kunnen nog wel lopen, maar lopen steeds rondjes.
Je kunt niet zoveel doen behalve je hond kalmeren als hij in paniek raakt, wat dus bij Amy het geval was, Mila was niet in paniek zolang ik maar naast haar zat. Als honden erg misselijk zijn helpt het wel om medicatie te geven tegen de misselijkheid. Verder herstelt het zich normaliter vanzelf, maar bij de ene hond gaat dat sneller dan bij de andere. Mila moest ik nog een paar dagen helpen met lopen en de trap af en op tillen, maar Amy loopt alweer stabiel genoeg zelf. Mila heeft ook nog wel ruim een week wat zwalkend gelopen en had moeite met niet-vlakke ondergronden, snel omdraaien en het duurde een paar weken voordat haar koppie weer helemaal recht stond. Bij Amy is er nu al nauwelijks meer iets van te merken, terwijl ze gisterenavond niet eens overeind kon komen zonder om te vallen.
Dus naar de DA gaan (behalve dan voor de misselijkheid) zou ook geen toegevoegde waarde hebben?
Nee, in het geval van Amy had dat haar paniek alleen maar enorm vergroot. Dan moet je met een hond die helemaal geen balans meer heeft in de auto, ze zou bij elke bocht van de bank rollen en er waarschijnlijk alleen maar nóg draaieriger van worden :ugh: En een dierenarts kan dus eigenlijk niets doen, behalve eventueel wat onderzoekjes om uit te sluiten dat het iets anders is of iets geven tegen misselijkheid.
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 17
Berichten: 5639
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: senioren draadje

Bericht door CatnDog »

Wat goed dat je de signalen meteen herkende en dat je haar hebt kunnen kalmeren. Het lijkt mij best eng om mee te maken; ik denk dat ik ook meteen de dierenarts had gebeld (het is voor een leek misschien te verwarren met een epileptische aanval?).

Ik duim mee dat Amy goed herstelt en dat het niet vaker voor gaat komen.

Edit: Om even de vergelijking te maken met mensen. Bloedverdunners worden niet voorgeschreven bij honden?
Gebruikersavatar
Diana
Posts in topic: 76
Berichten: 3916
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
Locatie: Spanje
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: senioren draadje

Bericht door Diana »

CatnDog schreef: 20 mei 2026, 15:23 Wat goed dat je de signalen meteen herkende en dat je haar hebt kunnen kalmeren. Het lijkt mij best eng om mee te maken; ik denk dat ik ook meteen de dierenarts had gebeld (het is voor een leek misschien te verwarren met een epileptische aanval?).

Ik duim mee dat Amy goed herstelt en dat het niet vaker voor gaat komen.

Edit: Om even de vergelijking te maken met mensen. Bloedverdunners worden niet voorgeschreven bij honden?
Hebben bloedverdunners überhaupt invloed op het evenwichtsorgaan?

Mijn Groenendaeler had epilepsie en dat zag er weer heel anders uit, met stuipen, schuimbekken en buiten bewustzijn raken. Dat heeft een hond met gvs niet, die is normaal bij bewustzijn, maar gewoon plots alle gevoel van evenwicht kwijt. En als zo'n epileptische aanval afgelopen was, was er lichamelijk niets meer aan de hand, maar bij een gvs kan een hond niet van het ene op het andere moment weer compleet normaal lopen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 17
Berichten: 5639
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: senioren draadje

Bericht door CatnDog »

Diana schreef: 20 mei 2026, 15:50 Hebben bloedverdunners überhaupt invloed op het evenwichtsorgaan?

Mijn Groenendaeler had epilepsie en dat zag er weer heel anders uit, met stuipen, schuimbekken en buiten bewustzijn raken. Dat heeft een hond met gvs niet, die is normaal bij bewustzijn, maar gewoon plots alle gevoel van evenwicht kwijt. En als zo'n epileptische aanval afgelopen was, was er lichamelijk niets meer aan de hand, maar bij een gvs kan een hond niet van het ene op het andere moment weer compleet normaal lopen.
Ik dacht dat een GVS vergeleken werd met een beroerte. In dat opzicht zou ik aan bloedverdunners denken.
Plaats reactie