Nee, daar wordt het vaak mee verward, maar het is totaal iets anders. Gvs is een acute aandoening van het evenwichtsorgaan bij oudere honden waarvoor geen onderliggende oorzaak is. Vestibulair syndroom kan bijvoorbeeld ook ontstaan door een oorontsteking, maar bij het geriatrisch vestibulair syndroom kan er geen onderliggende oorzaak worden gevonden, het treedt acuut op bij oudere honden en herstelt dus weer vanzelf.CatnDog schreef: ↑20 mei 2026, 15:57Ik dacht dat een GVS vergeleken werd met een beroerte. In dat opzicht zou ik aan bloedverdunners denken.Diana schreef: ↑20 mei 2026, 15:50 Hebben bloedverdunners überhaupt invloed op het evenwichtsorgaan?
Mijn Groenendaeler had epilepsie en dat zag er weer heel anders uit, met stuipen, schuimbekken en buiten bewustzijn raken. Dat heeft een hond met gvs niet, die is normaal bij bewustzijn, maar gewoon plots alle gevoel van evenwicht kwijt. En als zo'n epileptische aanval afgelopen was, was er lichamelijk niets meer aan de hand, maar bij een gvs kan een hond niet van het ene op het andere moment weer compleet normaal lopen.
senioren draadje
- Diana
- Posts in topic: 76
- Berichten: 3910
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
- Locatie: Spanje
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Re: senioren draadje

Re: senioren draadje
Zeg Amy doe eens niet zo raar.. hoe gaat het vandaag? En met jou?
- Diana
- Posts in topic: 76
- Berichten: 3910
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
- Locatie: Spanje
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Re: senioren draadje
Het gaat supergoed! Ze loopt alweer heel vlot en stabiel en ook het opstaan gaat nu normaal zonder dat ze moeite heeft haar balans te vinden. Ze kan ook alweer zonder problemen zelf op de bank springen. Ook had ze veel zin in eten, dus geen misselijkheid. Koppie staat ook weer helemaal recht en geen heen en weer flitsende ogen meer.
Ze was nog wel heel rustig gisteren en heeft veel geslapen, ze moest er echt van bijkomen. Ik ook, dus we zijn vroeg gaan slapen en na een goede nachtrust voel ik me ook weer veel beter. En vooral ook omdat ze zo goed en vlot hersteld is.

- Mo-yi
- Posts in topic: 126
- Berichten: 9310
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:09
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
Re: senioren draadje
wat fijn!Diana schreef: ↑21 mei 2026, 07:51Het gaat supergoed! Ze loopt alweer heel vlot en stabiel en ook het opstaan gaat nu normaal zonder dat ze moeite heeft haar balans te vinden. Ze kan ook alweer zonder problemen zelf op de bank springen. Ook had ze veel zin in eten, dus geen misselijkheid. Koppie staat ook weer helemaal recht en geen heen en weer flitsende ogen meer.
Ze was nog wel heel rustig gisteren en heeft veel geslapen, ze moest er echt van bijkomen. Ik ook, dus we zijn vroeg gaan slapen en na een goede nachtrust voel ik me ook weer veel beter. En vooral ook omdat ze zo goed en vlot hersteld is.![]()
2011-2025
- CatnDog
- Posts in topic: 17
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Re: senioren draadje
Daar sluit ik me bij aan. Fijn, hoor.
- Diana
- Posts in topic: 76
- Berichten: 3910
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
- Locatie: Spanje
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Re: senioren draadje
Ze is ondertussen compleet hersteld, niets meer aan te merken. Bikkeltje is ze! 

- pioenroos
- Posts in topic: 4
- Berichten: 1523
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
- Honden: 3
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Re: senioren draadje
Wat goed zeg, dat Amy zo vlot hersteld is
Hier zorgen om Mies (ongeveer 15jr).
Ze staat al lang op pijnstilling en dat ging prima maar laatste 3 weken gaat ze hard achteruit. Momenten van niet goed weten hoe poten neer te zetten, veel slapen en minder vraatzucht.
Afgelopen donderdag naar dierenarts geweest. Besloten tot bloedonderzoek om beeld te krijgen hoe ziek ze is.
Nieren en lever zijn verrassend genoeg nog goed. Alleen blijkt ze een (chronische) ontsteking te hebben, waarschijnlijk maag.
Dus aan de omeprazol en een librela injectie gehad zodat ze hopelijk van de metacam af kan. Ze krijgt ook gabapentine.
Maar ze knap niks op, gaat verder achteruit
Alleen gekookte kip krijg ik er nu nog in en 's nachts braakt ze gal. En ze is moe.
Ze heeft nu natuurlijk wel berg medicatie op een dag wat allemaal invloed kan hebben.
Morgen maar bellen voor een echo. Wil nu weten of er meer onderliggend lijden is (tumor bv) en ik haar zal moeten laten gaan op heel korte termijn.
Ze was tot 3 weken terug nog prima fit, wandelde en speelde nog lekker mee.
Ik vind dit soort afwegingen vreselijk. Ik wil haar niet kwijt maar wil ook zeker niet haar onnodig laten lijden als ze iets heeft wat niet behandelbaar is

Hier zorgen om Mies (ongeveer 15jr).
Ze staat al lang op pijnstilling en dat ging prima maar laatste 3 weken gaat ze hard achteruit. Momenten van niet goed weten hoe poten neer te zetten, veel slapen en minder vraatzucht.
Afgelopen donderdag naar dierenarts geweest. Besloten tot bloedonderzoek om beeld te krijgen hoe ziek ze is.
Nieren en lever zijn verrassend genoeg nog goed. Alleen blijkt ze een (chronische) ontsteking te hebben, waarschijnlijk maag.
Dus aan de omeprazol en een librela injectie gehad zodat ze hopelijk van de metacam af kan. Ze krijgt ook gabapentine.
Maar ze knap niks op, gaat verder achteruit
Ze heeft nu natuurlijk wel berg medicatie op een dag wat allemaal invloed kan hebben.
Morgen maar bellen voor een echo. Wil nu weten of er meer onderliggend lijden is (tumor bv) en ik haar zal moeten laten gaan op heel korte termijn.
Ze was tot 3 weken terug nog prima fit, wandelde en speelde nog lekker mee.
Ik vind dit soort afwegingen vreselijk. Ik wil haar niet kwijt maar wil ook zeker niet haar onnodig laten lijden als ze iets heeft wat niet behandelbaar is

- Diana
- Posts in topic: 76
- Berichten: 3910
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
- Locatie: Spanje
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Re: senioren draadje
Ach, wat rot, die Mies, vooral dat ze zo snel opeens zo achteruit gaatpioenroos schreef: ↑25 mei 2026, 14:07 Wat goed zeg, dat Amy zo vlot hersteld is![]()
Hier zorgen om Mies (ongeveer 15jr).
Ze staat al lang op pijnstilling en dat ging prima maar laatste 3 weken gaat ze hard achteruit. Momenten van niet goed weten hoe poten neer te zetten, veel slapen en minder vraatzucht.
Afgelopen donderdag naar dierenarts geweest. Besloten tot bloedonderzoek om beeld te krijgen hoe ziek ze is.
Nieren en lever zijn verrassend genoeg nog goed. Alleen blijkt ze een (chronische) ontsteking te hebben, waarschijnlijk maag.
Dus aan de omeprazol en een librela injectie gehad zodat ze hopelijk van de metacam af kan. Ze krijgt ook gabapentine.
Maar ze knap niks op, gaat verder achteruitAlleen gekookte kip krijg ik er nu nog in en 's nachts braakt ze gal. En ze is moe.
Ze heeft nu natuurlijk wel berg medicatie op een dag wat allemaal invloed kan hebben.
Morgen maar bellen voor een echo. Wil nu weten of er meer onderliggend lijden is (tumor bv) en ik haar zal moeten laten gaan op heel korte termijn.
Ze was tot 3 weken terug nog prima fit, wandelde en speelde nog lekker mee.
Ik vind dit soort afwegingen vreselijk. Ik wil haar niet kwijt maar wil ook zeker niet haar onnodig laten lijden als ze iets heeft wat niet behandelbaar is
![]()
Ik zou ook een echo doen, zodat je weet wat er aan de hand is en aan de hand daarvan een besluit kunt nemen.
Veel sterkte, hopelijk weet je snel meer en krabbelt Mies weer op!

- CatnDog
- Posts in topic: 17
- Berichten: 5615
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Re: senioren draadje
Ik duim mee voor Mies.
- pioenroos
- Posts in topic: 4
- Berichten: 1523
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
- Honden: 3
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Re: senioren draadje
Nou, helaas niet
Er zit een gezwel bij bijnier. Dat zóu op Cushing kunnen wijzen maar het steeds minder willen eten van afgelopen weken past daar niet bij. De rest van haar buik is schoon. Voor zekerheid ook longfoto laten nemen en die is ook schoon.
Voor nu stoppen met de 2 medicaties voor haar maag, die helpen niks en misschien kan ze er niet goed tegen? Wel nu anti misselijkheid en eetlustopwekker meegekregen. Wellicht dat er (ook) een virusje oid speelt en knapt ze weer op. Ze heeft al weer wat gegeten en goed gedronken na eerste injectie tegen misselijkheid gister.
Knapt ze op dan bloedtest op Cushing en opstarten medicatie als ze idd Cushings heeft. Operatie raadde dierenarts af gezien haar leeftijd, de risico's en de kosten.
Blijft ze nauwelijks willen eten dan denkt dierenarts dat test op Cushing niet zoveel zin heeft. Al heeft ze Cushings, van de behandeling krijgt ze juist nog minder eetlust
Afwachten weer.... Nu al 2x met haar van huis gegaan in berusting dat ze wellicht niet levend thuis zou komen. Beetje achtbaan zo
- Célie
- Posts in topic: 6
- Berichten: 15185
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
- Locatie: Dronten
- Honden: 1
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Re: senioren draadje
Jeetje wat een gedoe en denkwerk (wel/niet/wat). Het is voor nu het belangrijkste dat ze weer gaat eten en wat kwieker wordt lijkt mij. Die cushingmedicatie zie ik vaak alleen maar meer nadelen vaak dan dat honden er echt beter van worden, maar dat is een keuze die jij moet maken.
Hopelijk zet de goede trend qua eten en drinken wel door.
Hopelijk zet de goede trend qua eten en drinken wel door.
- Diana
- Posts in topic: 76
- Berichten: 3910
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
- Locatie: Spanje
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Re: senioren draadje
Ja, helemaal als vanouds, totaal niets meer aan te merken
Echt wonderlijk hoe een hond van het ene op het andere moment van gewoon gezond naar helemaal niets meer kunnen na een nacht slapen weer helemaal als vanouds kan zijn.

- pioenroos
- Posts in topic: 4
- Berichten: 1523
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:39
- Honden: 3
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Re: senioren draadje
Mies lijkt toch echt geen Cushings te hebben. Zonder eetlustopwekkende medicatie eet ze nauwelijks. Ook drinken/plassen doet ze niet meer dan normaal.
Blijft over een andere soort tumor, hij groeit al een bloedvat in en ze is bij vlagen duidelijk beroerd en ze blijft zo vreselijk moe.
Ik ga verdere achteruitgang niet afwachten. We zijn er nog een paar leuke dagen van aan het maken en morgen komt de dierenarts aan huis om haar in te slapen.
Ze gaat een enorm gat achterlaten, ik hou zo vreselijk veel van haar.

Blijft over een andere soort tumor, hij groeit al een bloedvat in en ze is bij vlagen duidelijk beroerd en ze blijft zo vreselijk moe.
Ik ga verdere achteruitgang niet afwachten. We zijn er nog een paar leuke dagen van aan het maken en morgen komt de dierenarts aan huis om haar in te slapen.
Ze gaat een enorm gat achterlaten, ik hou zo vreselijk veel van haar.

- ellen en de birmanen
- Posts in topic: 13
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 13 sep 2021, 09:05
Re: senioren draadje
wat een klote nieuws. geniet van haar zolang het kanpioenroos schreef: ↑03 jun 2026, 13:23 Mies lijkt toch echt geen Cushings te hebben. Zonder eetlustopwekkende medicatie eet ze nauwelijks. Ook drinken/plassen doet ze niet meer dan normaal.
Blijft over een andere soort tumor, hij groeit al een bloedvat in en ze is bij vlagen duidelijk beroerd en ze blijft zo vreselijk moe.
Ik ga verdere achteruitgang niet afwachten. We zijn er nog een paar leuke dagen van aan het maken en morgen komt de dierenarts aan huis om haar in te slapen.
Ze gaat een enorm gat achterlaten, ik hou zo vreselijk veel van haar.
![]()
Re: senioren draadje
Geniet nog even van elkaar en alvast veel sterkte voor morgen en de tijd die volgt.pioenroos schreef: ↑03 jun 2026, 13:23 Mies lijkt toch echt geen Cushings te hebben. Zonder eetlustopwekkende medicatie eet ze nauwelijks. Ook drinken/plassen doet ze niet meer dan normaal.
Blijft over een andere soort tumor, hij groeit al een bloedvat in en ze is bij vlagen duidelijk beroerd en ze blijft zo vreselijk moe.
Ik ga verdere achteruitgang niet afwachten. We zijn er nog een paar leuke dagen van aan het maken en morgen komt de dierenarts aan huis om haar in te slapen.
Ze gaat een enorm gat achterlaten, ik hou zo vreselijk veel van haar.
![]()
Je weet dat het moet, maar godsamme wat is het kut

- Diana
- Posts in topic: 76
- Berichten: 3910
- Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:41
- Locatie: Spanje
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Re: senioren draadje
@pioenroos Wat enorm verdrietig.
Ik begrijp het helemaal dat je verdere achteruitgang niet gaat afwachten. Maar wat gaat ze een gat achterlaten, jouw legendarische Mies
Heel veel sterkte alvast.

















