Pijnstilling

Alfilillo
Posts in topic: 14
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Pijnstilling

Bericht door Alfilillo »

Hebben jullie wel eens pijnstilling gegeven simpelweg om uit te sluiten dát er pijn is?

Alfil is hersteld van de Guillain-Barré, maar helemaal de oude is hij niet. Ik laat de honden drie keer per dag uit, maar meestal slaat hij één van de eerste twee wandelingen over. Dan wil hij gewoon niet mee. De andere wandeling loopt hij dan wel gewoon goed (rent, snuffelt en speelt), hoewel hij soms aangeeft alleen op verhard terrein te willen lopen.
Daarbij, voor de GBS had hij soms al dingetjes waar ik de vinger niet op kon leggen.
Ik ben niet zo van het geven medicatie zonder noodzaak, maar ik vraag me nu af of het zinnig zou zijn om hem een tijdje op pijnstilling te zetten, om uit te sluiten dat het gaat om pijn, of om dat juist te bevestigen. Wat is jullie mening daarover?
Afbeelding
~Suzanne~
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Re: Pijnstilling

Bericht door ~Suzanne~ »

In overleg met een DA? Absoluut WEL doen!
Dit is een heel eenvoudige manier om te "controleren" of een hond pijn heeft. De vorm/soort/dosering wel in overleg met een DA maar ik ben echt helemaal voor!

~Suzanne
Gretha
Posts in topic: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Ja dat heb ik wel gedaan. Zonder overleg met de dierenarts.
Die vindt het juist fijn om te weten of het effect heeft als je daarna een afspraak maakt.
Scheelt weer een consult.

Als je het korte tijd probeert is het geen probleem.
Afbeelding
Floortje
Welke: Hussel en Hollandse Herder

Bericht door Floortje »

Ja hoor, bij veel honden is dat juist de enige manier om er überhaupt achter te komen of ze pijn hebben.
En van een weekje onterechte pijnmedicatie gaan ze ook niet dood.
Afbeelding
Babs
Honden: 1
Welke: Babstaard kruising van een mix

Bericht door Babs »

Floortje schreef: 09 okt 2021, 12:59 Ja hoor, bij veel honden is dat juist de enige manier om er überhaupt achter te komen of ze pijn hebben.
En van een weekje onterechte pijnmedicatie gaan ze ook niet dood.
Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Van 2 weekjes onterechte pijnmedicatie gaan ze trouwens ook niet dood😁
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 3

Bericht door ranetje »

Zou ik wel doen en heb ik ook gedaan :ok:
Een prima test of pijn (mede) oorzaak is van veranderd gedrag.
En dan niet een minimale dosering, maar gewoon wat voor de betreffende hond qua gewicht moet werken.
Afbeelding
Tiny
Welke: Siberian Husky

Bericht door Tiny »

Ja gedaan, zonder overleg met de da trouwens.
Afbeelding

in liefdevolle herinnering
Jeda 14-12-2004 -23-07-2010
Beau 08-11-2001- 30-07-2011
Akira 01-11-2009 -16-08-2021
Kruimel
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

Heb ik ook gedaan, zowel in overleg met de da als op eigen gelegenheid. Kan zeer verhelderend zijn
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Ok, jullie zijn unaniem. Welke medicatie is het meest geschikt hiervoor?
Afbeelding
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Alfilillo schreef: 09 okt 2021, 19:15 Ok, jullie zijn unaniem. Welke medicatie is het meest geschikt hiervoor?
Dat maakt niet zoveel uit. Loxicom, novacam, metacam.....
In ieder geval eentje die zoden aan de dijk zet, geen laf lapmiddel. Dan weet je nog niks.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Ja, hier ook gedaan. Wel na een check bij DA en in overleg met DA. Zij kon niets bij Jol vinden, maar ik had sterk het gevoel dat er destijds (jaren geleden spreek ik dan van toen ze nog niet echt kwakkelde vanwege ouderdom) wel wat was ook al gaf ze niets aan tijdens onderzoeken.
Haar gedrag was te afwijkend en ik dacht toen ook aan toch ongemak.
Dus op aandringen heb ik toen toch pijnstilling meegekregen, Novacam volgens mij.
Wel afgebouwd toen ze er dus positief op reageerde, waarvan ik dus zelf concludeerde dat op het moment dat ik op de pijnstilling aandrong ze toch ongemak had.

Maar bepaald gedrag merkte ik toen had ook niet met de pijn te maken, en via HF kwam ik toen ook bij Cholodin uit. Omdat ze ook soms wat minder graag naar buiten wilde zonder dat er echt pijn of ongemak was.
Dus Jol gaf ik in eerste instantie die pijnstilling, en toen ze weer wat beweeglijker werd en speelser maar toch soms terughoudend en wat gedrukter leek te worden vanwege dingen die buiten haar om gebeurden ben ik Cholodin als supplement gaan geven. En dat had echt wel een hele goede uitwerking op haar gemoed en beweeglijkheid moet ik zeggen.
Ybbihs
Posts in topic: 5

Bericht door Ybbihs »

Lou krijgt op dit moment 3 weken rimadyl maximale dosering om uit te kunnen sluiten of haar gedrag door pijn komt. Het alternatief is namelijk een vrij snel verslechterend dementieel beeld.

We zijn nu een week bezig en ik vind het lastig om er iets van te zeggen omdat we de afgelopen 5 dagen in Luxemburg hebben gezeten.

Nog 2 weken om te kijken of het verbeterd dus en ik hoop het heel hard. Want dan kunnen we tenminste wat.
Afbeelding
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Ybbihs schreef: 09 okt 2021, 21:06 Lou krijgt op dit moment 3 weken rimadyl maximale dosering om uit te kunnen sluiten of haar gedrag door pijn komt. Het alternatief is namelijk een vrij snel verslechterend dementieel beeld.

We zijn nu een week bezig en ik vind het lastig om er iets van te zeggen omdat we de afgelopen 5 dagen in Luxemburg hebben gezeten.

Nog 2 weken om te kijken of het verbeterd dus en ik hoop het heel hard. Want dan kunnen we tenminste wat.
Wat sneu voor Lou :ugh: . Wat voor gedragsverandering zie je bij haar? Is dacht dat ze nog niet zo oud was....
Afbeelding
Marielle
Welke: Labrador

Bericht door Marielle »

Alfilillo schreef: 09 okt 2021, 19:15 Ok, jullie zijn unaniem. Welke medicatie is het meest geschikt hiervoor?
Die vraag zou ik voorleggen aan de dierenarts.

Ik heb hier ervaring met metacam, previcox en carporal. Maar wat nou precies het verschil is??
Laatst gewijzigd door Marielle op 10 okt 2021, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Maple
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Ja, ik ga er een belletje aan wagen naar de da. Er zijn verschillende medicijnen genoemd en ik zou niet weten welke te kiezen. Liever één met zo min mogelijk bijwerkingen als misselijkheid en waarschijnlijk moet er ook een maagbeschermer bij. Wel fijn om alvast wat opties in mijn hoofd te hebben en door te spreken met de da. Dank!!
Afbeelding
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Yep, ook al gedaan en doe het nu en dan opnieuw bij Sherlock want soms twijfel ik of hij alleen dement is of ook nog pijn heeft.
Metacam of onsior verdraagt hij niet meer helaas dus dan wordt het tramadol.
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Ik heb voor Diem met zeer gevoelige maag/darm Cimalgex gekregen toen hij een blessure had. Wat duurder dan de meer standaard soorten zoals metacam of rimadyl maar hij heeft het een weekje probleemloos kunnen slikken.

Gabapentine heeft Mies gehad tegen pijn bij hernia. Volgens mij is dat een pijnstiller die niet meteen werkt dus om uit te proberen zou het niet mijn eerste keus zijn.
Afbeelding
Ybbihs

Bericht door Ybbihs »

Alfilillo schreef: 10 okt 2021, 10:24
Ybbihs schreef: 09 okt 2021, 21:06 Lou krijgt op dit moment 3 weken rimadyl maximale dosering om uit te kunnen sluiten of haar gedrag door pijn komt. Het alternatief is namelijk een vrij snel verslechterend dementieel beeld.

Wat sneu voor Lou :ugh: . Wat voor gedragsverandering zie je bij haar? Is dacht dat ze nog niet zo oud was....
Ze is geschat op 9,5 jaar, maarja het is een schatting.
Het begon een tijd terug met een beetje staren en onrustig zijn met bedtijd. Daar heeft ze toen vitofylin voor gekregen wat wel heeft geholpen daar tegen. Vlak na de verhuizing werd ze ineens agressief naar mannelijk bezoek, maargoed dat kon nog aan de verhuizing liggen. Maar 2 weken terug wou ze ineens niet meer met vriend mee wandelen en is ze buiten 'uit het niets' een man aangevlogen met een hap jas als resultaat. Ze vreet ineens ook de prullenbak leeg en springt op de eettafel.
Het is allemaal wat vaag, maar wel alarmerend. Dus ik hoop dat ze de komende 2 weken meer positief gedrag laat zien en heel voorzichtig ben ik optimistisch nadat ze vandaag 2 rondes vrolijk met vriend heeft gewandeld. ;)
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Ybbihs schreef: 10 okt 2021, 20:00

Het begon een tijd terug met een beetje staren en onrustig zijn met bedtijd. Daar heeft ze toen vitofylin voor gekregen wat wel heeft geholpen daar tegen. Vlak na de verhuizing werd ze ineens agressief naar mannelijk bezoek, maargoed dat kon nog aan de verhuizing liggen. Maar 2 weken terug wou ze ineens niet meer met vriend mee wandelen en is ze buiten 'uit het niets' een man aangevlogen met een hap jas als resultaat. Ze vreet ineens ook de prullenbak leeg en springt op de eettafel.
Het is allemaal wat vaag, maar wel alarmerend. Dus ik hoop dat ze de komende 2 weken meer positief gedrag laat zien en heel voorzichtig ben ik optimistisch nadat ze vandaag 2 rondes vrolijk met vriend heeft gewandeld. ;)
Dat lijkt gunstig :ok:

De vraag is dan wel, als een pijnstiller verbetering brengt in haar gedrag, waar ze pijn heeft.
Je hebt nu mogelijk een aanwijzing.
Dan zou het goed zijn als je de oorsprong (wat doet er pijn) ontdekt.
Afbeelding
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Ybbihs schreef: 10 okt 2021, 20:00

Hopelijk zet deze lijn zich voort.
Afbeelding
Angelique
Honden: 6
Welke: Husky Herder Hound
Contacteer:

Bericht door Angelique »

Ja dat doe ik zeker wel eens, zonder overleg met de DA.
Ik heb hier altijd een grote pot rimadyl staan.
Afbeelding
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Mijn da gaat er vanuit dat ik pijnstilling in huischeb én weet hoe t te gebruiken en wanneer. Als dat niet werkt ga ik naar hem toe. Ook dan gaat ie er dan vanuit dat de pijnstilling al geprobeerd is en dus geen of niet genoeg resultaat geeft. De tijd dat ik pijnstilling alleen iom de dierenarts mocht gebruiken was een jaar of 25 geleden. Toen ik mn 1e hondje had.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Ik ben vandaag beginnen met previcox. Heel benieuwd of het effect heeft.
Afbeelding
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Ik heb Alfil inmiddels 10 dagen pijnstilling gegeven (previcox). Sinds woendag krijgt hij niks meer. Ik heb een overzichtje bijgehouden van of hij wil wandelen en wanneer. We wandelen drie keer per dag en elke wandeling heeft een kleur: rood = wil niet, oranje = komt wel maar wil maar kort of niet oevr alle oppervlakten, groen = is enthousiast en loopt goed

maandag 11 okt:
´s avonds eerste pil

dinsdag 12 okt:
-lange wandeling naar en op strand, eerst heel goed, maar na het strand wil hij niet meer naar huis. Ik heb hem de trap (om op strand te komen) opgedragen en daarna loopt hij aarzelend naar huis
-nee
-goed

woensdag 13 okt
-lange wandeling. Eerst wil hij alleen over asfalt, maar daarna goed
-goed
-goed

donderdag 14 okt
-zin om te wandelen. Aan het begin van de wandeling schrikt hij van geweerschoten, wil niet het bos in, maar verder wandeling door de wijk goed
-goed
-goed

vrijdag 15 okt
-niet veel zin om te gaan. Wil alleen over asfalt en na qo minuten naar huis. Pil bijna uitgewerkt? Nog bang voor knallen?
-goed (net van tevoren pil gegeven)
-goed

zaterdag 16 okt
-nee. Pil uitgewerkt? Bang voor knallen?
-eerst niet veel zin om te gaan, daarna heel goed
-goed

zondag 17 okt
-wil over asfalt maar dat kon niet, klein stukje grindpad richting bos, maar wil meteen naar huis

-eerst niet veel zin, daarna heel goed
.goed

maandag 18 okt
-wil alleen over asfalt, wil na 10 minuten en veel snuffelen naar huis
-goed
-nee

dinsdag 19 okt
-goed, wel eerst wat aarzelend op weg naar het bos
-goed´
-goed

woendag 20 okt
-nee
laatste pil....
-goed
-goed

donderdag 21 okt
-niet veel zin, wil alleen over asfalt en na 10 minuten naar huis
-goed
-goed

vrijdag 22 okt
-nee
-heel goed
-goed

zaterdag 23 okt
-wil eerst alleen over asfalt, daarna wel het bos in, maar bij een stenig moeilijker pad wil hij naar huis
-nee
-goed

zondag 24 okt
-nee
-heel goed

Zo naar de kleurtjes kijkend, denk ik dat de pijnstilling wel iéts heeft gedaan, maar het maakt ook geen wereld van verschil. Het is me nu nog meer opgevallen dat de ondergrond waarop hij loopt heel veel uitmaakt op de momenten dat hij minder enthousiast is. Wellicht toch nog minder gevoel in de voeten? Verder is het bijna altijd ´s ochtends dat hij niet wil of aarzelend is.
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Wat opvallend dat hij inderdaad zo sterk reageert op de ondergrond. Misschien dat daarin toch een clou zit? Loop je op die drie tijdstippen steeds dezelfde wandelingen of elke keer/dag andere wandelingen?
Afbeelding
Plaats reactie