Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Ja, hij moet direct worden geëuthanaseerd.
7
18%
Nee, hij moet eerst opnieuw onderzocht worden door een externe deskundige.
3
8%
Nee, hij mag terug naar zijn eigenaren mits die hem aanlijnen en muilkorven.
20
53%
Nee, hij moet terug naar zijn eigenaren, die pinscher liep los en kwam op Kaj af.
5
13%
Nee, hij moet terug naar zijn eigenaren, een ongeluk kan gebeuren.
0
Geen stemmen
Anders: ...
3
8%

Totaal aantal stemmen: 38

Diana
Posts in topic: 31
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

In de Trouw van vandaag: Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?
Omdat herdershond Kaj een Dwergpinscher doodde, adviseren onderzoekers hem te euthanaseren. De eigenaren willen dat via de rechter voorkomen. ‘Euthanasie is nooit diervriendelijk.’

De hond is eigendom van mevrouw, maar meneer – haar partner – liep met hem toen het fout ging. Herdershond Kaj zat vast aan een oprolriem, die fatale dag afgelopen mei. Tijdens een ommetje door de buurt kwam er vanuit een huis plots een kleine Dwergpinscher keffend op hem afrennen. Kaj greep het hondje, dat ernstig gewond raakte en kort daarna overleed.

De politie kwam erbij. Meneer moest mee naar het bureau voor verhoor en Kaj werd op last van Justitie in beslag genomen. De hond verblijft nu in een depot. Dat is een asiel of kennel waar Justitie in beslag genomen honden onderbrengt in afwachting van een beslissing over hun lot. Jaarlijks gebeurt dit met honderden honden die een risico voor de veiligheid zouden vormen.

Agressief en niet benaderbaar
Zoals gebruikelijk in het depot is Kaj door onderzoekers van de Universiteit Utrecht onderworpen aan een gedragsonderzoek. Althans, dat was de bedoeling, maar de herdershond zou zó agressief zijn geweest dat hij niet benaderbaar was. Wel is waargenomen dat Kaj ‘happend uitviel’ toen ze een pop – die een kind moest voorstellen – in zijn hok schoven. De onderzoekers adviseren de hond te euthanaseren.

Dat gaat de eigenares van Kaj, haar partner en hun advocaat te snel. “Als je de hond niet goed kunt testen, moet je iets anders proberen”, zei advocaat Jan Biemond dinsdag in de rechtbank in Den Haag. “Een andere onderzoeker misschien, of de hond eerst medicijnen geven.”

Met een kort geding tegen de Nederlandse staat wil Biemond voorkomen dat Kaj wordt gedood. De advocaat heeft het onderzoeksverslag opgevraagd en voorgelegd aan een andere deskundige, die er kanttekeningen bij plaatst. Dat rechtvaardigt een nieuw onderzoek door een externe expert, zo betoogt Biemond. Zijn cliënten zijn bereid dat zelf te betalen. Biemond kent meerdere zaken waarin de rechter dit toestond. Twee honden kwamen toen uiteindelijk toch terug bij hun eigenaar.

Diervriendelijke oplossing
De advocaat van de staat ziet niets in het verzoek. “Er is een risico op incidenten met volwassenen en kinderen”, zegt hij. “We moeten de maatschappij niet blootstellen aan zo’n hond, maar de hond ook niet langer uitzichtloos laten lijden in het depot. Euthanasie is de meest diervriendelijke oplossing.”

Advocaat Biemond staat perplex. Hoe kan het doodmaken van een dier ooit diervriendelijk zijn? vraagt hij zich af. “Dat is hypocriet.” Volgens hem wil Justitie Kaj zo snel mogelijk dood hebben, om niet langer te hoeven betalen voor zijn verzorging. Bovendien loopt er nog een strafzaak tegen meneer, die volgende maand dient. Stel nu dat de rechter dan oordeelt dat meneer weinig blaam treft rond de dood van de Dwergpinscher, dan zou het wrang zijn als Kaj tóch afgemaakt is.

Mishandeld
De advocaat van de staat houdt vol dat Kaj een probleemhond is. Zijn gedrag zou erop duiden dat hij mishandeld is. Dat laat zijn eigenares zich niet aanleunen. “Valse beschuldigingen”, zegt ze geëmotioneerd. “Al mijn hele leven ben ik goed met dieren.”

“Kaj zit al een hele tijd zielig alleen in een hokje”, merkt de rechter op als ze beide partijen heeft aangehoord. “Ik vind dat erg.” Ze doet over twee weken uitspraak.

De landsadvocaat wil na afloop zijn standpunt niet toelichten. Het risico dat de hond al dood is voordat de rechter heeft geoordeeld over degene die hem uitliet? “Daar doe ik geen uitspraken over.”

En als de hond niet benaderbaar is, hoe moet de euthanasie dan worden uitgevoerd? “Tja”, zegt advocaat Biemond. “Dat weet ik ook niet.”
Zie: https://www.trouw.nl/binnenland/herder- ... d~b9ee1d74

Wat vinden jullie en waarom?
Laatst gewijzigd door Diana op 10 sep 2024, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Ineke A
Posts in topic: 14

Re: Herder Kaj beet een buurhondje dood. Moet hij nu worden geëuthanaseerd?

Bericht door Ineke A »

Als het het eerste incident met deze herder is snap ik de inbeslagname en opslag niet. Dat lijkt me een erg zware maatregel. Daarbij is een hond die uit zijn vertrouwde omgeving in anders als thuis, ik vind het een bijzonder verhaal zo
Nanna
Posts in topic: 28

Bericht door Nanna »

Moeilijk te zeggen. We kennen de hond niet en de omstandigheden niet.
Wel apart dat er al een strafzaak tegen de baas loopt, dat geeft te denken.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Nanna schreef: 10 sep 2024, 20:37 Moeilijk te zeggen. We kennen de hond niet en de omstandigheden niet.
Wel apart dat er al een strafzaak tegen de baas loopt, dat geeft te denken.
De omstandigheden staan er toch best duidelijk?
De hond is eigendom van mevrouw, maar meneer – haar partner – liep met hem toen het fout ging. Herdershond Kaj zat vast aan een oprolriem, die fatale dag afgelopen mei. Tijdens een ommetje door de buurt kwam er vanuit een huis plots een kleine Dwergpinscher keffend op hem afrennen. Kaj greep het hondje, dat ernstig gewond raakte en kort daarna overleed.
Ik ga ervan uit dat de strafzaak over hetzelfde incident gaat, aangezien de rechter dan ook uitspraak gaat doen over of meneer wel of geen blaam treft. Dat is dan een andere rechtszaak dan dit kort geding dat de eigenaren hebben aangespannen om de hond terug te krijgen.
Afbeelding
Persistence
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Vind dit wel flinke maatregelen. Dwergpincher liep los en is kwetsbaar vergeleken bij een herder.
Zou zeggen muilkorven en verplichte training mbt reactiviteit. Wanneer dit niet het eerste bijtincident is dan vind ik dat de eigenaren (baasje én partner) gefaald hebben in preventieve maatregelen en dan vind ik euthanasie terecht. Sneu voor de hond maar blijkbaar kunnen ze niet goed hiermee omgaan waardoor de kans op herhaling aanzienlijk is.

Wel apart dat ik eigenlijk nooit, buiten media om, hoor dat een hond direct in beslag genomen wordt na een heftig bijtincident, of zelfs geeuthaniseerd.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Persistence schreef: 10 sep 2024, 21:03 Vind dit wel flinke maatregelen. Dwergpincher liep los en is kwetsbaar vergeleken bij een herder.
Zou zeggen muilkorven en verplichte training mbt reactiviteit. Wanneer dit niet het eerste bijtincident is dan vind ik dat de eigenaren (baasje én partner) gefaald hebben in preventieve maatregelen en dan vind ik euthanasie terecht. Sneu voor de hond maar blijkbaar kunnen ze niet goed hiermee omgaan waardoor de kans op herhaling aanzienlijk is.

Wel apart dat ik eigenlijk nooit, buiten media om, hoor dat een hond direct in beslag genomen wordt na een heftig bijtincident, of zelfs geeuthaniseerd.
Het staat inderdaad niet in het artikel of het een eerste bijtincident was. Ik neem eigenlijk aan van wel, omdat dat anders wel in het artikel had gestaan?
Afbeelding
Frootje
Posts in topic: 5
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Het klinkt eigenlijk als een enorm ongelukkige samenloop van omstandigheden. Klein hondje heeft op de een of andere manier met zijn grootheidswaan op de verkeerde (aangelijnde, al was het dan aan een flexi) hond af kunnen rennen en dat met de dood moeten bekopen. Dat vind ik echt wel enorm naar, maar het is net even iets anders dan 'grote hond heeft zich losgetrokken om in de verte klein hondje te mollen dat zich gewoon met zichzelf zat te bemoeien'. En die kleintjes zijn zo kwetsbaar... Ik ken best veel honden van formaatje herder of iets kleiner die niet dermate agressief zijn dat ze een hondje zouden slopen als het naar ze toe kwam, maar die best in staat zouden zijn om met een net verkeerd geplaatste waarschuwing alsnog een Dwergpinscher te doden. :oeps:

Als dit het eerste incident is dan zou ik ook zeggen, aanlijn- en muilkorfplicht en weer naar huis. Ik heb niet genoeg verstand van het testen van inbeslaggenomen honden om daar heel veel zinnigs over te zeggen, maar ik kan me wel vinden in de wens van de eigenaren om de hond nog door iemand anders te laten testen. Het zou me niet heel erg verbazen als zo'n hond op zo'n moment in de opslag toch wel anders reageert dan hij normaal had gedaan. De strafzaak die nog loopt is inderdaad die vanwege het doodgebeten hondje zo te zien, en verbeter me als ik het fout heb, maar aangezien het kleine hondje losliep, zou het geloof ik ook nog best kunnen dat eigenaar en Kaj die winnen? :scratch: Hoewel er in deze zaak eigenlijk alleen maar verliezers zijn.

Ik ben het er trouwens wel enorm sterk mee oneens dat euthanasie nooit diervriendelijk is. Ik denk dat euthanasie in veel meer gevallen een diervriendelijke optie is dan de meeste mensen denken. De hond heeft er geen besef van en na de dood is er niks meer. Er zijn heel veel dingen in het leven die erger zijn voor een dier dan de dood, zeker als dat een dood zonder lijdensweg is.
Laatst gewijzigd door Frootje op 10 sep 2024, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ineke A
Posts in topic: 14

Bericht door Ineke A »

Ik vind het eigenlijk klinken of de eigenaar van de dwergpincher vriendjes heeft dat de herder gelijk in beslag genomen is
EchoMira
Posts in topic: 23
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Ik vind van wel.

Als je vindt dat andere honden dood mogen dan is het leven van jouw hond ook niets waard.
Ik snap dat er natuurlijk weer een enorm complex verhaal achter zit maar dat is bij die lapzwansen altijd zo.
Je mag het niet laten gebeuren en als je zelf ook je hond verliest als het fout gaat geeft je dat wellicht meer motivatie.

En nee, het is geen ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Je kunt mijn honden in de achterlijkste situatie dumpen en dan vallen er nog steeds geen dooien.

Ik heb wel honden gehad waarbij dat een mogelijkheid was en die kregen die mogelijkheid dus niet.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ineke A schreef: 10 sep 2024, 21:46 Ik vind het eigenlijk klinken of de eigenaar van de dwergpincher vriendjes heeft dat de herder gelijk in beslag genomen is
Nou, mooi toch?
Diana

Bericht door Diana »

EchoMira schreef: 10 sep 2024, 23:12 Ik vind van wel.

Als je vindt dat andere honden dood mogen dan is het leven van jouw hond ook niets waard.
Ik snap dat er natuurlijk weer een enorm complex verhaal achter zit maar dat is bij die lapzwansen altijd zo.
Je mag het niet laten gebeuren en als je zelf ook je hond verliest als het fout gaat geeft je dat wellicht meer motivatie.

Je kunt mijn honden in de achterlijkste situatie dumpen en dan vallen er nog steeds geen dooien.

Ik heb wel honden gehad waarbij dat een mogelijkheid was en die kregen die mogelijkheid dus niet.
En andere dieren (katten, konijnen, ratten, kippen, muizen, vogels)? Is dat ook one strike = out, of geldt dat niet als ze een ander dier doden?
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nee, vind ik echt iets anders.
Kells
Posts in topic: 5
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Diana schreef: 10 sep 2024, 23:18
EchoMira schreef: 10 sep 2024, 23:12 Ik vind van wel.

En andere dieren (katten, konijnen, ratten, kippen, muizen, vogels)? Is dat ook one strike = out, of geldt dat niet als ze een ander dier doden?
Daar zeg je wat. Kells en Aislinn hebben beide weleens een kip gesloopt. Die waren losgelaten in het wild en kippen gedragen zich anders dan wilde vogels. Zijn mijn honden nu strafbaar?
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Nanna
Posts in topic: 28

Bericht door Nanna »

Die hele dwergpinscher was door mijn honden nooit doodgebeten. Dus ‘een ongeluk’ vind ik het niet.
Als je weet dat je een agressief mormel hebt dan loop je daar niet mee aan een flexi. Die houd je kort aangelijnd en gemuilkorfd.
Ik vind het dus zeker verwijtbaar.
Verder hangt het van veel factoren af. Zijn de eigenaren normale mensen die spijt hebben, of van die kampkrijsers die vinden dat ‘Hector sich mot kenne ferdedige’. En staat de herder al als rotzak te boek in de buurt of niet.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Weet je wat ik eigenlijk vind? De eigenaar van het dode hondje mag beslissen. Boem.
Tineke
Posts in topic: 12

Bericht door Tineke »

Als het het eerste incident is en de eigenaren zijn serieuze mensen die passende maatregelen nemen dan zeg ik terug naar hun
Wel met maatregelen zodat het niet weer kan gebeuren.

Vind overigens de eigenaren van de pincher ook niet echt verantwoordelijk overkomen.
Nu is het de hond van de buren waar hij tegenaan loopt morgen is het lijn 4
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Mensen die hun kleine keffers keffend los laten lopen naar aangelijnde grote honden toe zijn per definitie niet erg slim bezig.

Dus in het geval van aangelijnde hond bijt hondje dood die keffend en loslopend op de hond afrent, leg ik de schuld bij de eigenaar van de loslopende keffer. Moet de grote hond dan per definitie dood? Nee. Per definitie aanlijn- en muilkorfplicht? Nee, is afhankelijk van de omstandigheden.

Ik scheen laatst geen controle te hebben over mijn kort aangelijnde roedel terwijl er een keffende swiffer vlak voor een rijdende auto op mijn roedel af rende. En dan een grote bek terugkrijgen op mijn vraag of hij zijn hond bij zich zou willen houden. En zo gebeurt het regelmatig, helaas.

Ik weet trouwens niet wat mijn roedel zou doen als zo'n kleine keffer doorzet en ineens tussen de roedel zou lopen. Het zou 1 grote chaos worden, dat zeker. En wie is er dan fout als er wel gebeten gaat worden in die chaos?
Afbeelding
Border Collie

Bericht door Border Collie »

Ik blijf erbij dat een kleine hond nou eenmaal erg kwetsbaar is ten opzichte van een grote hond. 1 verkeerde beet en het is gewoon gedaan met een kleintje. In die zin ben ik ook wel benieuwd naar hoe het gegaan is. In deze situatie vind ik wel dat de herder terug mag inclusief aanlijn en muilkorf plicht.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Van mij mag die herder gewoon terug naar zijn baas. Valt onder de categorie ongelukken ,die pincher had ook onder een auto kunnen lopen . Als je je hond niet onder controle hebt moet je hem aanlijnen dat telt ook voor die pincher
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 48

Bericht door Marc »

Ik vind een aantal dingen irritant. Ten eerste is een klein hondje geen keffer maar was hij bv aan het waker. Of hij blafte uit enthousiasme? Of hij was agressief. Alles bij kleine hondjes keffen noemen om agressief gedrag goed te praten vind ik behoorlijk ergerlijk. Keffen is voor veel mensen genoeg om hun grote hond vrij te pleiten van enige blaam als ze een klein hondje aanvallen. Hij kefte dus heeft zelf schuld is hoe zoiets weg wordt gezet.

Bij een grote hond gaan we ineens op zoek naar een motivatie. En een emotie. Bij kleine hondjes is dat altijd negatief en keffen.

Als die herder gewoon kleine hondjes grijpt? Of elke hond grijpt? Maakt het dan uit of dit hondje kefte? Guus keft of beter gezegd blaft ook veel. Nooit kwaad maar toch zien mensen het als negatief gedrag dat dan wel wat zal uitlokken. Honden niet. Honden zien zijn enthousiasme voor wat het is. Behalve agressieve honden. En dan heeft Guus het gedaan want die kefte.....Maar Guus heeft het nooit gedaan want er zit geen kwaad in die hond. Hij is liever dan welke golden teef ook. Hij heeft nog nooit een hond gebeten of gevochten en is altijd super onderdanig, of speels, of dominant afhankelijk van de status die hij krijgt van de andere hond. Maar daarbij nooit agressief of vechtlustig. Maar hij heeft gekeft dus daarom is het altijd verklaarbaar dat hij aangevallen wordt.

Snappen jullie dat dat ergerlijk is? Altijd verhalen over grote honden die kleintjes toetakelen en dan bij de grote hond alles proberen te verklaren en bij de kleine is los en keffen het enige dat we hoeven weten om hem sowieso al in de schuldige hoek te zetten.

Niemand hier heeft een beeld van die herder. Als het gewoon een teringlijer is dan is muilkorven en een onderzoek helemaal niet verkeerd. Als het een poeslief dier is en de kleine hond vliegt hem zomaar naar de strot is er weer een heel nieuw uitgangspunt.

Zo te lezen is het geen makkelijk dier. Dus ik denk dat een goede overweging wel op zijn plaats is. Zijn de baasjes kundig en in staat de hond veilig te houden prima. Zijn het nitwits en is het wachten op een volgend incident bescherm dan aub de buurt en de andere honden. Ik kan er dus niks over zeggen.
Marc

Bericht door Marc »

Smoushond schreef: 11 sep 2024, 07:40 Van mij mag die herder gewoon terug naar zijn baas. Valt onder de categorie ongelukken ,die pincher had ook onder een auto kunnen lopen . Als je je hond niet onder controle hebt moet je hem aanlijnen dat telt ook voor die pincher
Maar als je met een hond loopt aan de lijn en die krijgt het vervolgens voor elkaar een loslopende hond dood te bijten? Hoeveel controle is daar precies? Stel dat de voordeur of het tuinhekje door de kinderen is open gelaten? Hondje rent even naar buiten en keft en vervolgens wordt iemand achter zijn herder aangesleurd die dan aangelijnd dat hondje gaat staan doodbijten? Vindt je dit dan nog steeds? Want dat betekent dat elke hond die los komt dat risico loopt bij deze combinatie. Hond blijkt onbenaderbaar in de opvang. En een herder is sterk. Ga je die gewoon teruggeven? En de schuld bij het " kleine keffertje " leggen?

Stel dat er naast grote honden ook mensen met tijgers op straat lopen? En je herder rent de straat op en blaft tegen de tijger. En die sleurt zijn baas op je hond af en bijt zijn strot door. Dan is je herder het keffertje en dan zeg jij dus dat de man met de tijger zijn tijger terug moet krijgen en morgen lekker weer hetzelfde rondje moet wandelen?

Ik mis echt nuance bij veel mensen.
Marc

Bericht door Marc »

In mijn ogen moet je je hond kunnen mannen. Ook als er een hond op je af komt. Bij twee gelijkwaardige grote honden kan je wat ruimte geven. Maar even je herder met de voorpoten van de grond trekken en beletten een hondje dood te bijten valt wel onder controle ook. Die was er dus niet. Als ik met Dapper liep en er kwam een Jack Russel met grootheidswaanzin dan kreeg Dapper daar echt zijn tanden niet in. Die ging met de voorpoten de lucht in en desnoods helemaal. Controle dus.

Wuilus was 45 kilo. Ik hield gewoon haar halsband hoog in de nek vast. Voorpoten van de grond en kop tegen mijn oksel gedrukt. We gaan geen kleine hondjes mollen zolang ik er bij ben.
Maart
Posts in topic: 7
Honden: 3
Contacteer:

Bericht door Maart »

Piiri heeft op exact een dergelijke manier het hondje van de buren gebeten.
Ondertussen is idem hondje nog 2 keer op een idem manier naar mijn honden gelopen en heb ik het nog 1 keer zonder honden bij me op mensen op straat zien aflopen.

Piiri trok helemaal niet naar het hondje, liep niet de oprit, trok mij helemaal niet mee en nog minder had ik de kans om op enig andere manier haar uit de situatie te halen. Ik liep ook met 2 volwassen honden en 1 pup.

Maar nee, ik vind absoluut niet dat ze daarom afgepakt en afgeslacht moet worden. Gelukkig de omgeving ook niet. Dat ik beter oplet, zeker. De eigenaren van het hondje hebben echter niet direct enig besef.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Marc

Bericht door Marc »

Maart schreef: 11 sep 2024, 10:05 Piiri heeft op exact een dergelijke manier het hondje van de buren gebeten.
Ondertussen is idem hondje nog 2 keer op een idem manier naar mijn honden gelopen en heb ik het nog 1 keer zonder honden bij me op mensen op straat zien aflopen.

Piiri trok helemaal niet naar het hondje, liep niet de oprit, trok mij helemaal niet mee en nog minder had ik de kans om op enig andere manier haar uit de situatie te halen. Ik liep ook met 2 volwassen honden en 1 pup.

Maar nee, ik vind absoluut niet dat ze daarom afgepakt en afgeslacht moet worden. Gelukkig de omgeving ook niet. Dat ik beter oplet, zeker. De eigenaren van het hondje hebben echter niet direct enig besef.
Ik snap dat het bij jou anders was. Wat ik ermee wilde zeggen is dat het ook zo kan zijn gegaan als ik beschreef en dat we dat niet weten. Ik heb een keer een vrouw getroffen met een rottweiler die wel de straat over werd getrokken door die hond. En ik liep toen met twee kleine honden. Bas is naar de auto gerend en daarbij wegen over gestoken. Doodsangst. En Tom kefte....dus de kans dat de keffers het gedaan zouden hebben was best groot. Achteraf bleek de hond het op mij voorzien te hebben en kon de vrouw hem nog net houden terwijl hij naar mij uithaalde. Ik ben zelden zo bang geweest.

Toch weet ik nu al dat ze gezegd zou hebben dat mijn hondjes keffen ...
Marc

Bericht door Marc »

Maart schreef: 11 sep 2024, 10:05 Piiri heeft op exact een dergelijke manier het hondje van de buren gebeten.

Toch is het lopen met een pittige hond en daarbij nog een volwassen hond en een pup ergens ook wel discutabel. Want dan kun je dus weinig doen als je benaderd wordt? Moet je hem dan niet muilkorven op straat?
Als ik met Eva en Dapper en Cleo liep muilkorfde ik Eva ook. Ik kon dan ook niks doen als er een situatie ontstaat. Dus wilde dat risico niet lopen en Eva had geen problemen met haar muilkorf.
Plaats reactie