Hier had er een een roedel, maar die werden ook wel gebruikt voor de bewaking. Als ze voor in de bakfiets zaten vond ik sommige al niet plesant, maar 1x in de avond op strand scheet ik even 7 kleuren toen ik merkte dat de groep mij vanaf de waterlijn tegemoet kwam. Door toch maar vrij hard commando aanFinn toen te geven hoopte ik dat de man zou beseffen dat er nog iemand met hond op strand liep (was al donker), godezijdank hoorde hij dat inderdaad en had de man de honden wel onder redelijk strak appel en kon hij de honden terugbrullen..
Andere rotties geen problemen mee gehad, prima honden maar nog meer dan bij een gemiddelde herder hebben ze écht wel 1 persoon waar ze het best naar luisteren. Balletje of stok laten lossen als de hond er geen zin in had, dan zag je de bek vertrekken en de blik veranderen
Wat ik prima vond, want ik was de baas immers niet
@Nanna dat grommen naar je toen hij werd aangelijnd, denk ook een combi. Je gaf al aan dat de man in paniek zijn hond kwam halen, en aangaf dat hij niet altijd even vriendelijk kon zijn.
Dat stukje onzekerheid en wantrouwen van zo'n baas voelt zo'n hond natuurlijk ook direct, daarbij is een lijn vaak direct de directe connectie tussen baas en hond, trok hij wellicht de lijn direct strak en naar achter, waardoor zo'n hond juist tegenreactie gaat geven.