Voor mijn volgende nest wil ik een reu uit Schotland gebruiken.

Sinds Brexit kan dat niet meer simpel en al helemaal niet goedkoop, maar ik ben vastbesloten dus het gaat gebeuren! Er zijn verschillende opties met ieder zijn voor- en nadelen.
- natuurlijke dekking: we gaan die kant op, en maken er een leuk reisje van. De vraag is of meneer Mickie mee kan (zonder is veel minder leuk) en Pip moet nog zeker 2 weken wachten met loops worden omdat de rabiësvaccinatie nog niet valide is. Laat ik nou het idee hebben dat ze vroeg loops wordt ... (was verwacht in mei)
- gekoeld sperma deze kant ophalen: heeft alleen kans van slagen als ik het zelf op ga halen, via veerboot IJmuiden-Newcasle. Dit omdat na Brexit de douane dwars kan liggen en het pakketje zomaar vast kan houden. Geen Eurotunnel want zo lang wil ik niet links rijden. Drie dagen reistijd om alleen iets op te pikken en stress of het allemaal op tijd geregeld kan worden, met onzekerheden als het weer (vaart de boot op tijd) en angst of je er net niet uitgepikt wordt voor controle.
- bevroren kwakkie hierheen halen: duurste variant, moet vanwege moeilijk doenende douane óf via Duitsland (nóg duurder) óf ook zelf ophalen met dezelfde nadelen als hiervoor genoemd. Zou wel al heel snel kunnen en weten dat het hier op tijd is geeft rust.
Kijk, dat lucht al iets op ...