Het Grutske-nest: anti-climax

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
Gebruikersavatar
Mickie
Posts in topic: 8
Berichten: 210
Lid geworden op: 13 sep 2021, 00:51
Locatie: Bij Breda
Honden: 2
Welke: Friese stampij
Contacteer:

Het Grutske-nest: anti-climax

Bericht door Mickie »

Even luchten want het wordt wat veel.
Voor mijn volgende nest wil ik een reu uit Schotland gebruiken.

Afbeelding

Sinds Brexit kan dat niet meer simpel en al helemaal niet goedkoop, maar ik ben vastbesloten dus het gaat gebeuren! Er zijn verschillende opties met ieder zijn voor- en nadelen.
  • natuurlijke dekking: we gaan die kant op, en maken er een leuk reisje van. De vraag is of meneer Mickie mee kan (zonder is veel minder leuk) en Pip moet nog zeker 2 weken wachten met loops worden omdat de rabiësvaccinatie nog niet valide is. Laat ik nou het idee hebben dat ze vroeg loops wordt ... (was verwacht in mei)
  • gekoeld sperma deze kant ophalen: heeft alleen kans van slagen als ik het zelf op ga halen, via veerboot IJmuiden-Newcasle. Dit omdat na Brexit de douane dwars kan liggen en het pakketje zomaar vast kan houden. Geen Eurotunnel want zo lang wil ik niet links rijden. Drie dagen reistijd om alleen iets op te pikken en stress of het allemaal op tijd geregeld kan worden, met onzekerheden als het weer (vaart de boot op tijd) en angst of je er net niet uitgepikt wordt voor controle.
  • bevroren kwakkie hierheen halen: duurste variant, moet vanwege moeilijk doenende douane óf via Duitsland (nóg duurder) óf ook zelf ophalen met dezelfde nadelen als hiervoor genoemd. Zou wel al heel snel kunnen en weten dat het hier op tijd is geeft rust.
Ze staan op volgorde van mijn huidige voorkeur maar ik schiet echt heen en weer van het een naar het ander. Ik doe het goed op een overzichtelijke planning en dat is vooralsnog onmogelijk. Ik moet het loslaten en gewoon even afwachten maar dat vind ik héél lastig :vaag:
Kijk, dat lucht al iets op ...
Laatst gewijzigd door Mickie op 25 mei 2026, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Een vrolijke kwispel van Pippa en Pleuntsje
Afbeelding
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 3
Berichten: 1185
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door hakunamatata »

Dat zou ik een no-brainer vinden. Op naar Schotland met zijn allen. Het is prachtig daar dus alleen al daarom. Pip wacht maar mooi nog even met loops worden en meneer moet natuurlijk ook mee. Ik hoop dat het lukt!
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
ZorroMax
Posts in topic: 3
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:02

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door ZorroMax »

Hoe zijn meneer en mevrouw samen in de auto? Als mevrouw bijna hoog loops is?
ZorroMax
Posts in topic: 3
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:02

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door ZorroMax »

Hoe zijn meneer en mevrouw samen in de auto? Als mevrouw bijna hoog loops is?
Tineke
Posts in topic: 3
Berichten: 5537
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door Tineke »

hakunamatata schreef: 20 mar 2026, 02:07 Dat zou ik een no-brainer vinden. Op naar Schotland met zijn allen. Het is prachtig daar dus alleen al daarom. Pip wacht maar mooi nog even met loops worden en meneer moet natuurlijk ook mee. Ik hoop dat het lukt!
Dit dus :ok:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Gebruikersavatar
Anne
Posts in topic: 1
Berichten: 818
Lid geworden op: 14 sep 2021, 18:43
Honden: 1

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door Anne »

Tineke schreef: 20 mar 2026, 06:58
hakunamatata schreef: 20 mar 2026, 02:07 Dat zou ik een no-brainer vinden. Op naar Schotland met zijn allen. Het is prachtig daar dus alleen al daarom. Pip wacht maar mooi nog even met loops worden en meneer moet natuurlijk ook mee. Ik hoop dat het lukt!
Dit dus :ok:
Ja ook dit, en desnoods de volgende loopsheid als het deze keer net niet lukt met de timing, hebben jullie ook meer tijd om de vakantie voor te bereiden.
Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 2
Berichten: 2152
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:18
Locatie: Maastricht
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door Mizzsylver »

Heb je al gepolst of de reu met baasje niet een reisje naar Nederland wil maken?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickie
Posts in topic: 8
Berichten: 210
Lid geworden op: 13 sep 2021, 00:51
Locatie: Bij Breda
Honden: 2
Welke: Friese stampij
Contacteer:

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door Mickie »

ZorroMax schreef: 20 mar 2026, 03:42 Hoe zijn meneer en mevrouw samen in de auto? Als mevrouw bijna hoog loops is?
Meneer Mickie is mijn echtgenoot :F: samen reizen gaat ons prima af, zéker sinds ik nooit meer loops word :LOL:
Een vrolijke kwispel van Pippa en Pleuntsje
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickie
Posts in topic: 8
Berichten: 210
Lid geworden op: 13 sep 2021, 00:51
Locatie: Bij Breda
Honden: 2
Welke: Friese stampij
Contacteer:

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door Mickie »

Mizzsylver schreef: 20 mar 2026, 16:10 Heb je al gepolst of de reu met baasje niet een reisje naar Nederland wil maken?
Zou ook nog kunnen. Baasje werkt maar ze had het erover dat een vriendin enthousiast had aangeboden de overtocht te maken.
Een vrolijke kwispel van Pippa en Pleuntsje
Afbeelding
ZorroMax
Posts in topic: 3
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 sep 2021, 19:02

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door ZorroMax »

[/quote]
Meneer Mickie is mijn echtgenoot :F: samen reizen gaat ons prima af, zéker sinds ik nooit meer loops word :LOL:
[/quote]

:E: :engel: :E: Aha, ik dacht dat er ook een andere reu mee zou gaan.
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 8926
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door ranetje »

Mickie schreef: 20 mar 2026, 16:22
Mizzsylver schreef: 20 mar 2026, 16:10 Heb je al gepolst of de reu met baasje niet een reisje naar Nederland wil maken?
Zou ook nog kunnen. Baasje werkt maar ze had het erover dat een vriendin enthousiast had aangeboden de overtocht te maken.
Ik geloof dat ik dat zelf nog het beste zou vinden.

Op zich kunnen alle opties natuurlijk.
Maar de stress is hierbij (en bij de bevroren optie) misschien toch wel het minste.

Spannend!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickie
Posts in topic: 8
Berichten: 210
Lid geworden op: 13 sep 2021, 00:51
Locatie: Bij Breda
Honden: 2
Welke: Friese stampij
Contacteer:

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door Mickie »

ZorroMax schreef: 20 mar 2026, 17:17 :E: :engel: :E: Aha, ik dacht dat er ook een andere reu mee zou gaan.
Ja, dat was me duidelijk, ik vond het erg vermakelijk :LOL:
Een vrolijke kwispel van Pippa en Pleuntsje
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickie
Posts in topic: 8
Berichten: 210
Lid geworden op: 13 sep 2021, 00:51
Locatie: Bij Breda
Honden: 2
Welke: Friese stampij
Contacteer:

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door Mickie »

ranetje schreef: 20 mar 2026, 18:07
Mickie schreef: 20 mar 2026, 16:22Baasje werkt maar ze had het erover dat een vriendin enthousiast had aangeboden de overtocht te maken.
Ik geloof dat ik dat zelf nog het beste zou vinden.

Op zich kunnen alle opties natuurlijk.
Maar de stress is hierbij (en bij de bevroren optie) misschien toch wel het minste.

Spannend!
Dan ben ik wel afhankelijk van een mij onbekend persoon en ook die moet het op korte termijn allemaal geregeld zien te krijgen.
Pip moet maar gewoon wachten met loops worden! Ik heb haar al streng toegesproken :S:
Ik vind het wel vermoeiend van mezelf dat ik de veerboottochten blijf controleren of er nog wel plek is met hond en auto :gvd:
Een vrolijke kwispel van Pippa en Pleuntsje
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 8926
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door ranetje »

Mickie schreef: 21 mar 2026, 13:16
ranetje schreef: 20 mar 2026, 18:07
Mickie schreef: 20 mar 2026, 16:22Baasje werkt maar ze had het erover dat een vriendin enthousiast had aangeboden de overtocht te maken.
Ik geloof dat ik dat zelf nog het beste zou vinden.

Op zich kunnen alle opties natuurlijk.
Maar de stress is hierbij (en bij de bevroren optie) misschien toch wel het minste.

Spannend!
Dan ben ik wel afhankelijk van een mij onbekend persoon en ook die moet het op korte termijn allemaal geregeld zien te krijgen.
Pip moet maar gewoon wachten met loops worden! Ik heb haar al streng toegesproken :S:
Ik vind het wel vermoeiend van mezelf dat ik de veerboottochten blijf controleren of er nog wel plek is met hond en auto :gvd:
Je kunt maar beter voorbereid zijn ;)
Maar wel weer extra stress. :schrik:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Barnsley
Posts in topic: 1
Berichten: 131
Lid geworden op: 12 sep 2021, 21:20
Locatie: Friesland
Honden: 5
Welke: Golden Retrievers
Contacteer:

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door Barnsley »

Een vriendin van mij doet dit regelmatig, met hond de overtocht maken voor dekkingen maar ook voor shows.
Als je wilt kan ik je met haar in contact brengen voor do's en don'ts? Ze wil je vast en zeker helpen!
Of Barnsley Gold Golden Retrievers
https://www.barnsleygold.nl/
Afbeelding
Gebruikersavatar
Célie
Posts in topic: 2
Berichten: 15185
Lid geworden op: 12 sep 2021, 23:15
Locatie: Dronten
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door Célie »

Mickie schreef: 20 mar 2026, 16:19
ZorroMax schreef: 20 mar 2026, 03:42 Hoe zijn meneer en mevrouw samen in de auto? Als mevrouw bijna hoog loops is?
Meneer Mickie is mijn echtgenoot :F: samen reizen gaat ons prima af, zéker sinds ik nooit meer loops word :LOL:
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

Ik zou voor optie 1 gaan.
Gebruikersavatar
Crutz
Posts in topic: 1
Berichten: 5268
Lid geworden op: 12 sep 2021, 20:14

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door Crutz »

Maar als de geldigheid van de taboes over 14 dagen (min een beetje nu al) is moet het toch wel lukken om als ze nu loops wordt op tijd te mogen reizen. Ze zal eerst nog moeten ovuleren.
Gebruikersavatar
Mickie
Posts in topic: 8
Berichten: 210
Lid geworden op: 13 sep 2021, 00:51
Locatie: Bij Breda
Honden: 2
Welke: Friese stampij
Contacteer:

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door Mickie »

Pippa is loops geworden. De planning is gemaakt, de boekingen gedaan, de inentingen zitten erin en het meeste papierwerk is geregeld. Nog een paar voorbereidingen en dan zitten we over een week in Schotland. Weekje vakantie in een leuke pod met uitzicht op zee. Ik vind het rete-spannend!

Afbeelding
Een vrolijke kwispel van Pippa en Pleuntsje
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 2
Berichten: 9485
Lid geworden op: 05 feb 2024, 10:29

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door Nanna »

Das inderdaad spannend. Nou hopen op een geslaagde dekking en daarna een berg pups.
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 3
Berichten: 5537
Lid geworden op: 16 okt 2022, 22:43

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door Tineke »

Leuk vooruitzicht , succes met de dekking :ok:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Gebruikersavatar
Kells
Posts in topic: 2
Berichten: 10278
Lid geworden op: 10 sep 2021, 19:17
Locatie: Westerkwartier
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door Kells »

Spannend is het zeker. Ik wens je heel veel succes!
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Gebruikersavatar
hakunamatata
Posts in topic: 3
Berichten: 1185
Lid geworden op: 13 sep 2021, 03:36
Locatie: Vlakbij Leeuwarden
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door hakunamatata »

Spannend maar ook erg leuk. Het is geen straf in elk geval, een week Schotland in een pod met dat uitzicht voor een dekking. Hopelijk wordt het op alle vlakken een heel geslaagde reis.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Gebruikersavatar
CatnDog
Posts in topic: 2
Berichten: 5615
Lid geworden op: 30 jul 2022, 12:12
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door CatnDog »

Succes en veel plezier. Hopelijk vinden ze elkaar leuk!
ranetje
Posts in topic: 4
Berichten: 8926
Lid geworden op: 16 sep 2021, 12:48

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door ranetje »

Succes!
Probeer er in ieder geval van de genieten als van een vakantie :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mickie
Posts in topic: 8
Berichten: 210
Lid geworden op: 13 sep 2021, 00:51
Locatie: Bij Breda
Honden: 2
Welke: Friese stampij
Contacteer:

Re: Het Grutske-nest: keuzestress

Bericht door Mickie »

Helaas ... geen Grutske-pups over twee maanden. Kobe blijkt niet vruchtbaar meer. Een natuurlijke dekking wilde niet lukken en toen we vandaag voor inseminatie gingen, bleek er geen enkel spermatozoïtje meer in zijn kwakkie te zitten. Een grotere anti-climax is bijna niet te bedenken. Enorm balen maar het is niet anders. Morgen weer terug naar huis en terug naar de tekentafel om te zoeken naar een andere geschikte reu. Ik weet nog niet of we het de volgende loopsheid al gaan proberen; als Pippa's cyclus hetzelfde is, komt die timing niet uit. Grote kans dat het dus pas volgende zomer wordt.
Een vrolijke kwispel van Pippa en Pleuntsje
Afbeelding
Plaats reactie