Dankje
moderatoren
- Dirkje
- Posts in topic: 5
- Honden: 2
- Welke: Border Collies
Re: moderatoren
Hoeveel moderators zouden we eigenlijk nodig hebben voor dit forum?
Het is de bedoeling om zo min mogelijk te modereren dus we hoeven geen fatsoenspolitie aan te stellen denk ik maar er moet ook geen technische dagtaak op enkele schouders gaan rusten.
Ideeën?
Het is de bedoeling om zo min mogelijk te modereren dus we hoeven geen fatsoenspolitie aan te stellen denk ik maar er moet ook geen technische dagtaak op enkele schouders gaan rusten.
Ideeën?
- Zamunda
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Voor nu is er nog niet heel veel te doen denk ik? Maar als je een lekker grote groep hebt is het makkelijker om vrijwel altijd een moderator online te hebben (niet dat het omvalt als er even geen mod is natuurlijk). Voor een mod lijkt het me het prettigst als je gewoon je modtaken kan uitvoeren op moment dat je toch op op het forum wilde gaan, ik denk dat je (uiteindelijk?) met een stuk of 8 een fijn aantal hebt waarbij je ook makkelijk tijdelijke afwezigheid op kunt vangen.
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
- Gudrun
- Posts in topic: 10
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
En ideeën hoe we die verkiezen?
Een lijstje maken met de namen die modje willen worden (en dan ook de namen erbij van de modjes die het willen blijven) en dan een poll waar men anoniem kan stemmen.
Zoiets
Zoiets
- thom
- Posts in topic: 3
- Honden: 1
- Welke: Farah het Portugese meisje
Ben eerder al eens ergens modje geweest, maar of ik er geschikt voor ben, weet ik echt niet.
Mochten jullie me nodig hebben dan ben ik er wel.
Mochten jullie me nodig hebben dan ben ik er wel.
Ons Portugese meisje Farah.
-
- Posts in topic: 32
- Welke: Whippet en Lurcher
Ik vind moderator zijn ook geen statuskwestie maar ik snap op zich wel dat het storend is om de namen zo duidelijk uit te lichten.
Maar volgens mij moet je gewoon heel veel mods hebben en moeten mensen die dat ook willen gewoon toegang hebben. Net zoals op de facebookgroep.
Het is al een selectie uit een besloten groep. Hoelang ga je met rangen en standen werken?
Wat mij betreft wordt iedereen mod en de mensen die er niets mee willen doen er niets mee.
Ik vind het hele gegeven dat er een feestcommissie moet zijn best wel debiel.
Er is een chat. Er is een modhoek waar voorstellen eerst goedgekeurd moeten worden. Waarom dan ook nog een ballotagecommissie?
Volgens mij is dat allemaal helemaal niet nodig.
Maar volgens mij moet je gewoon heel veel mods hebben en moeten mensen die dat ook willen gewoon toegang hebben. Net zoals op de facebookgroep.
Het is al een selectie uit een besloten groep. Hoelang ga je met rangen en standen werken?
Wat mij betreft wordt iedereen mod en de mensen die er niets mee willen doen er niets mee.
Ik vind het hele gegeven dat er een feestcommissie moet zijn best wel debiel.
Er is een chat. Er is een modhoek waar voorstellen eerst goedgekeurd moeten worden. Waarom dan ook nog een ballotagecommissie?
Volgens mij is dat allemaal helemaal niet nodig.
Ik kan meegeven dat er liever een overvloed aan moderators is, dan een heel klein overblijvend plukje. Dus ook leden die niet vinden dat ze genoeg tijd hebben. Het overleg is key. En hoe meer invalshoeken, meningen, diversiteit.... of smaken, hoe beter. Dan sta je ook niet met minimaal tegenover de bierkaai, en ben je niet genoodzaakt tot allerlei ingrijpen. Maar is een open gesprek het uitgangspunt.
- Dirkje
Ik vraag me af wat te doen als er modjes (of hoe we ze ook gaan noemen) toch een ruk aan het stuur willen geven en gaan bepalen wat goed is voor een ander.
Een wekelijkse vergadering om telkens duidelijk te maken dat we elkaar niet aanspreken op fatsoen of regels gaan opstellen over gedrag op het forum lijkt me heel vermoeiend en verveelt snel.
Ik ben ook bang dat er met een grote groep mensen toch een machtsstrijd ontstaat.
Een wekelijkse vergadering om telkens duidelijk te maken dat we elkaar niet aanspreken op fatsoen of regels gaan opstellen over gedrag op het forum lijkt me heel vermoeiend en verveelt snel.
Ik ben ook bang dat er met een grote groep mensen toch een machtsstrijd ontstaat.
Mij lijkt het helemaal niet handig als iedereen moderator wordt, dan moet ieder lid zelf gaan lopen uitvogelen hoe dat technisch allemaal werkt. Onhandig.
Daarbij vind ik het wel fijn als er iéts van een richtlijn is over hoe je moderate en dat is toch makkelijker te bedenken met een klein groepje, voor afzonderlijke beslissingen. Zolang het geen statusding wordt, en de leden gewoon de inspraak houden zoals het nu ook goed gaat, lijkt me dat toch het handigst.
Daarnaast krijgt je dan denk ik ook dat effect, dat iedereen denkt dat er genoeg anderen zijn die wel opletten, en niemand zich verantwoordelijk voelt. Hetzelfde als met een kind op een familiefeestje. Ook niet handig.
En ik zie het bovendien ook niet goed gaan als er wel een keer een rel uit de hand loopt op persoonlijke issues. Ik ben het er dan ook niet mee eens dat er enkel en alleen op de wet gemodereerd zou moeten worden. Als iemand een ander finaal de grond in stampt vind ik het wel fijn als een moderator daar wat aan doet. En dat er dan ook geluisterd wordt.
Het gaat toch goed zoals het nu gaat! Met een handvol mods die gaandeweg weten waar de knopjes zitten, en een open en vrije overlegsfeer tussen alle leden waar gewoon naar geluisterd wordt. Ik zeg perfect, niks meer aan doen. Misschien wat extra modjes er bij of technische ondersteuning voor sabine, gewoonom het werk wat te spreiden. Meer niet.
Daarbij vind ik het wel fijn als er iéts van een richtlijn is over hoe je moderate en dat is toch makkelijker te bedenken met een klein groepje, voor afzonderlijke beslissingen. Zolang het geen statusding wordt, en de leden gewoon de inspraak houden zoals het nu ook goed gaat, lijkt me dat toch het handigst.
Daarnaast krijgt je dan denk ik ook dat effect, dat iedereen denkt dat er genoeg anderen zijn die wel opletten, en niemand zich verantwoordelijk voelt. Hetzelfde als met een kind op een familiefeestje. Ook niet handig.
En ik zie het bovendien ook niet goed gaan als er wel een keer een rel uit de hand loopt op persoonlijke issues. Ik ben het er dan ook niet mee eens dat er enkel en alleen op de wet gemodereerd zou moeten worden. Als iemand een ander finaal de grond in stampt vind ik het wel fijn als een moderator daar wat aan doet. En dat er dan ook geluisterd wordt.
Het gaat toch goed zoals het nu gaat! Met een handvol mods die gaandeweg weten waar de knopjes zitten, en een open en vrije overlegsfeer tussen alle leden waar gewoon naar geluisterd wordt. Ik zeg perfect, niks meer aan doen. Misschien wat extra modjes er bij of technische ondersteuning voor sabine, gewoonom het werk wat te spreiden. Meer niet.
- Inge O
- Posts in topic: 1
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Modje is/moet geen status zijn en is het nu ook niet, maar goed, nu is alles ook nog koek en ei natuurlijk.
Ik vind dat er in ieder geval 'iets' zou moeten geregeld worden om een mod die zwaar uit de bocht vliegt meteen te 'ontmodden' , op die absolute blokkage is de vorige keer alles foutgelopen en dat moet je geen tweede keer willen.
Ik vind dat er in ieder geval 'iets' zou moeten geregeld worden om een mod die zwaar uit de bocht vliegt meteen te 'ontmodden' , op die absolute blokkage is de vorige keer alles foutgelopen en dat moet je geen tweede keer willen.
- Dirkje
‘De grond in gestampt worden’ kan je geen beleid opzetten. Dat is persoonlijk.mijke schreef: ↑25 sep 2021, 07:09
Waar jij handenwringend van in de rondte gaat lopen haal ik misschien mijn schouders over op.
Dat heeft met jezelf te maken en je eigen grens. Die kan je niet aan een ander opleggen.
Volgens mij zijn we hier juist omdat we onszelf willen zijn zonder dat modjes gaan bepalen hoe we ons horen te gedragen. Eigen verantwoording. We zijn allemaal groot en we zijn hier niet om elkaars handje vast te houden.
Ik hoef alvast geen mod te worden.
Het zal ook wel uitdraaien op elkaar blokken en berichten veranderen van anderen als er eens stront aan de knikker is Moet je niet willen.
Gewoon een paar mods zonder speciale status en verder vooral geen belerend vingertje. Dan zal er eens gillende ruzie uitbarsten so what. Het zijn meestal de meest gelezen berichten Dat dooft allemaal vanzelf weer uit en anders stampt er eentje ziedend het forum af om een paar weken later weer terug te keren
Het zal ook wel uitdraaien op elkaar blokken en berichten veranderen van anderen als er eens stront aan de knikker is Moet je niet willen.
Gewoon een paar mods zonder speciale status en verder vooral geen belerend vingertje. Dan zal er eens gillende ruzie uitbarsten so what. Het zijn meestal de meest gelezen berichten Dat dooft allemaal vanzelf weer uit en anders stampt er eentje ziedend het forum af om een paar weken later weer terug te keren
Totaal niet mee eens. Natuurlijk is het subjectief maar als iemand aangeeft het echt niet meer leuk te vinden en de ander gaat gewoon door dan kun je daar prima op handhaven.Dirkje schreef: ↑25 sep 2021, 09:53‘De grond in gestampt worden’ kan je geen beleid opzetten. Dat is persoonlijk.mijke schreef: ↑25 sep 2021, 07:09
Waar jij handenwringend van in de rondte gaat lopen haal ik misschien mijn schouders over op.
Dat heeft met jezelf te maken en je eigen grens. Die kan je niet aan een ander opleggen.
Volgens mij zijn we hier juist omdat we onszelf willen zijn zonder dat modjes gaan bepalen hoe we ons horen te gedragen. Eigen verantwoording. We zijn allemaal groot en we zijn hier niet om elkaars handje vast te houden.
Ik heb het niet over kleine gevoeligheidjes, felle discussies etc. Maar echt op persoonlijk aanvallen. Dat is gewoon feitelijk vast te stellen hoor, of er op de man gespeeld wordt. Ik vind dat gillende ruzie en huilend het forum afstampen waar Nanna het over heeft dus helemaal niet gezellig. Daar kun je best op ingrijpen. Zo vaak gebeurt dat niet. Dus je hoeft niet direct in een stuip te schieten dat er dan moressen zouden worden opgelegd is het forum zou worden doodgemodereerd, want dat is niet zo.
Maargoed dat er een klein clubje is die daar falikant tegen is, is nu wel duidelijk. En dat zijn steeds de mensen die zich laten horen als het hier over gaat.
Waar ik benieuwd naar ben zijn die 88 mensen die op de poll op Facebook wel voor enige vorm van moderatie stemden. Dus niet de 10 mensen die stemden voor 'alleen de wet'. Hoe zien die mensen het eigenlijk voor zich?
Het is niet waar dat mensen niet aangesproken worden op gedrag. Iedereen kan dat doen, dat is niet voorbehouden aan de modjes. Daar zit hem nou net de kneep. Dat je elkaar aanspreekt op gedrag in plaats van dat er van hogerhand een belerend vingertje moet komen.
Sorry Mijke, je poll zoog reet. Twee niet passende opties met een manipulatieve opzet. Natuurlijk wordt er dan "gekozen" voor de minste van twee kwaden en geen moderatie is geen optie.
Als je het op die manier wilt doen, dan ook fair en open met mogelijkheden die iedereen aan kan dragen, zoals steeds is gebeurd.
Niet als doordrukkerij terwijl je vooraf wist of had kunnen weten wat de insteek zou zijn.
Daar heb ik dan weer geen enkel vertrouwen in
Haha nou manipulatief is overdreven maar hij had wel beter gekundDagmar schreef: ↑25 sep 2021, 10:50Sorry Mijke, je poll zoog reet. Twee niet passende opties met een manipulatieve opzet. Natuurlijk wordt er dan "gekozen" voor de minste van twee kwaden en geen moderatie is geen optie.
Als je het op die manier wilt doen, dan ook fair en open met mogelijkheden die iedereen aan kan dragen, zoals steeds is gebeurd.
Niet als doordrukkerij terwijl je vooraf wist of had kunnen weten wat de insteek zou zijn.
Laten we dat nog eens peilen dan. Want vooralsnog weet ik maar van een stuk of 10 mensen wat hun mening is.
Dat conflict een keuze is moet je me nog maar eens uitleggen. Als het moment er is dat leden letterlijk zeggen dat het hun een worst zal zijn wat moderators vinden, zit je in elk geval niet actief mee te denken (of zie ik het verkeerd?)
- Gudrun
- Posts in topic: 10
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Ik ben het eens met wat oa Lieke hoger schreef.
Hoogst noodzakelijke moderatie.
Spam verwijderen, topics samenvoegen na vraag, leden toelaten (al is dat nu nog automatisch).
Maar ik vind wel dat elkeen een ander kan aanspreken op gedrag wat door de ontvanger niet leuk gevonden wordt als het extreem is, maar wat is extreem...
Om er nu een ban of zo aan vast te hangen gaat me mss te ver, om er "de wet" op toe te passen helemaal akkoord. Ook al is die wet niet altijd even duidelijk voor leken .
Wat ik zelf het belangrijkste vind is openheid. Als er toch iets gedaan wordt, dan nooit door 1 mod maar altijd in overleg en ook duidelijk melden wat en waarom. En dan hoef je het als mod niet altijd eens te zijn met alle andere modjes, maar je wel bij een groepsconsensus neer kunnen leggen, net die diversiteit maakt het correcter modereren mogelijk in mijn ogen.
Hoogst noodzakelijke moderatie.
Spam verwijderen, topics samenvoegen na vraag, leden toelaten (al is dat nu nog automatisch).
Maar ik vind wel dat elkeen een ander kan aanspreken op gedrag wat door de ontvanger niet leuk gevonden wordt als het extreem is, maar wat is extreem...
Om er nu een ban of zo aan vast te hangen gaat me mss te ver, om er "de wet" op toe te passen helemaal akkoord. Ook al is die wet niet altijd even duidelijk voor leken .
Wat ik zelf het belangrijkste vind is openheid. Als er toch iets gedaan wordt, dan nooit door 1 mod maar altijd in overleg en ook duidelijk melden wat en waarom. En dan hoef je het als mod niet altijd eens te zijn met alle andere modjes, maar je wel bij een groepsconsensus neer kunnen leggen, net die diversiteit maakt het correcter modereren mogelijk in mijn ogen.
In dat geval ga je er dus van uit de de modjes een soort van baas zijn waar verantwoordelijkheid aan afgelegd moet worden. Ja mamma. Ze zijn er om wat knopjes te bedienen. De technische hap te regelen. Dit nieuwe forum is er juist gekomen om niet van hogerhand moreel bestierd te worden.
Dat was van meet af aan duidelijk. En het kan prima dat dat je niet zint. Dan staat het je volledig vrij om te gaan lullen op het HF waar dezulks wel de casus is. Want dat het HF een doorstart maakt lijkt mij nu wel evident.
- sabine
- Site Admin
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Labrador Retriever
- Contacteer:
Ik denk dat iedereen, moderatoren en niet-moderatoren, elkaar kan aanspreken op dingen. Ik zal dat zeker doen als iets voor mij te ver gaat en ik hoop dat iedereen dat doet. De pleuris gaat ook hier vast een keer uitbreken maar in mijn ogen moet je niet gaan uitdelen en dan huilen als je wat terugkrijgt. Recht voor zn raap is niet per se hetzelfde als kwetsend ook.
Iedereen moderator lijkt me overigens puur technisch bekeken geen goeie optie en verder ook onnodig. Wat mij betreft is moderator zijn ook geen statusding, net zoals ik hoop dat mensen mij nu niet als De Beheerder gaan zien ofzo.
Iedereen moderator lijkt me overigens puur technisch bekeken geen goeie optie en verder ook onnodig. Wat mij betreft is moderator zijn ook geen statusding, net zoals ik hoop dat mensen mij nu niet als De Beheerder gaan zien ofzo.