Kruisband ingescheurd, advies?
- Vicky
- Posts in topic: 2
- Honden: 4
- Welke: BC Markiesje Wocker
Kruisband ingescheurd, advies?
Vanmiddag heb ik deze foto's laten maken van Vicky bij een orthopeed. De conclusie van de orthopeed is dat de kruisband van de rechterknie is ingescheurd en dat er een operatie moet volgen. Bij deze kliniek doen ze alleen TPLO techniek omdat dit volgens hun de beste is.
Hebben jullie ervaringen en raad?
Vicky is 10 jaar en weegt 17 kilo (hond uit onderschrift)
Bo en de honden
Re: Kruisband ingescheurd, advies?
Bij mijn Puli destijds heb ik het een keer laten opereren. Na een paar maanden liep ze weer.
Toen het weer gebeurde heb ik het zo gelaten. En na een paar maanden liep ze weer
Rara wat ik zou doen.
Toen het weer gebeurde heb ik het zo gelaten. En na een paar maanden liep ze weer
Rara wat ik zou doen.
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Eén keer gehad bij een toch wel zware hond (35kg) en niks aan gedaan : aantal weken later was jet probleem opgelost.
- Gretha
- Posts in topic: 3
- Honden: 2
- Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising
Op die leeftijd zou ik niks doen. Mits ze (eventueel met pijnstillers) pijnvrij kan lopen.
Mijn Newfoundlander heb ik ook niet laten opereren. Hij heeft nog 5 jaar een heerlijk leven gehad. Geen enorm lange stukken meer lopen natuurlijk, maar een normale wandeling ging prima.
Mijn Newfoundlander heb ik ook niet laten opereren. Hij heeft nog 5 jaar een heerlijk leven gehad. Geen enorm lange stukken meer lopen natuurlijk, maar een normale wandeling ging prima.
-
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Hoelang en hoeveel last heeft ze ervan? Mechel van m’n collega is er op 10 jarige leeftijd aan geopereerd, 6 weken revalidatie en nu loopt hij weer als een jonge hond.
- Gretha
Dat kan zonder operatie ook.Mizzsylver schreef: ↑28 feb 2022, 20:05 Hoelang en hoeveel last heeft ze ervan? Mechel van m’n collega is er op 10 jarige leeftijd aan geopereerd, 6 weken revalidatie en nu loopt hij weer als een jonge hond.
De spieren nemen het wel over.
-
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Dat was de intentie van m’n collega ook, de hond was al 10 dus ze hebben het eerst geprobeerd met pijnstillers, rust en fysio. Maar hij kon niet lang mee lopen, telkens weer mank. Nu na de operatie is hij weer als nieuw.Gretha schreef: ↑28 feb 2022, 20:08Dat kan zonder operatie ook.Mizzsylver schreef: ↑28 feb 2022, 20:05 Hoelang en hoeveel last heeft ze ervan? Mechel van m’n collega is er op 10 jarige leeftijd aan geopereerd, 6 weken revalidatie en nu loopt hij weer als een jonge hond.
- Gretha
Dan is het een ander verhaal inderdaadMizzsylver schreef: ↑28 feb 2022, 20:09Dat was de intentie van m’n collega ook, de hond was al 10 dus ze hebben het eerst geprobeerd met pijnstillers, rust en fysio. Maar hij kon niet lang mee lopen, telkens weer mank. Nu na de operatie is hij weer als nieuw.Gretha schreef: ↑28 feb 2022, 20:08Dat kan zonder operatie ook.Mizzsylver schreef: ↑28 feb 2022, 20:05 Hoelang en hoeveel last heeft ze ervan? Mechel van m’n collega is er op 10 jarige leeftijd aan geopereerd, 6 weken revalidatie en nu loopt hij weer als een jonge hond.
- HillieS
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Inderdaad, hoeveel last heeft Vicky ervan.
We hebben vorig jaar met Jamie z'n voorste kruisbanden gekloot gehad. 1ste poot hebben we met rust en pijnstillers aangepakt. Duurde vrij lang voor hij weer fatsoenlijk kon lopen, ongeveer 3,5-4 maanden. Toen hij net weer fatsoenlijk liep ging z'n andere. Die hebben we met een TPLO operatie laten doen, na 6 weken liep hij alweer vrij netjes, na 8 weken kwamen de eerste huppetjes weer. Jamie was toen 10. De operatie is ons goed bevallen qua herstel (zowel in tijd als in hoe hij ermee om ging).
We hebben vorig jaar met Jamie z'n voorste kruisbanden gekloot gehad. 1ste poot hebben we met rust en pijnstillers aangepakt. Duurde vrij lang voor hij weer fatsoenlijk kon lopen, ongeveer 3,5-4 maanden. Toen hij net weer fatsoenlijk liep ging z'n andere. Die hebben we met een TPLO operatie laten doen, na 6 weken liep hij alweer vrij netjes, na 8 weken kwamen de eerste huppetjes weer. Jamie was toen 10. De operatie is ons goed bevallen qua herstel (zowel in tijd als in hoe hij ermee om ging).
- Vicky
- Honden: 4
- Welke: BC Markiesje Wocker
Mizzsylver schreef: ↑28 feb 2022, 20:05 Hoelang en hoeveel last heeft ze ervan? Mechel van m’n collega is er op 10 jarige leeftijd aan geopereerd, 6 weken revalidatie en nu loopt hij weer als een jonge hond.
Ze heeft het al enkele maanden tot een half jaar ongeveer denk ik. Ze heeft er weinig last van. Ze mankt een beetje na rust, 5 pasjes ongeveer en daarna loopt ze weer normaal op 4 poten. Ze loopt ook gewoon te rennen een uur lang.
Bo en de honden
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
No way dat ik daar dan zo een ingrijpende operatie voor deed, de knie openleggen doe je ook niet volledig ongestraft qua gevolgen op de lange termijn.
Niet alles is maakbaar, naarmate je ouder wordt ontstaan er steeds meer imperfecties (om het zacht uit te drukken) en operatie is geen oplossing voor alles - hoewel het wel vaak zo gebracht wordt.
- HillieS
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Dan zou ik zelf niet voor een operatie gaan. Als voorbeeld: Jamie kon alleen maar op 3 poten lopen bij de 2de poot.Vicky schreef: ↑01 mar 2022, 13:48Mizzsylver schreef: ↑28 feb 2022, 20:05 Hoelang en hoeveel last heeft ze ervan? Mechel van m’n collega is er op 10 jarige leeftijd aan geopereerd, 6 weken revalidatie en nu loopt hij weer als een jonge hond.Ze heeft het al enkele maanden tot een half jaar ongeveer denk ik. Ze heeft er weinig last van. Ze mankt een beetje na rust, 5 pasjes ongeveer en daarna loopt ze weer normaal op 4 poten. Ze loopt ook gewoon te rennen een uur lang.
Bij die eerste mankte hij flink, maar gebruikte de zere poot nog wel, vandaar toen de rust en pijnstillers aanpak. Die 2de kon hij dus ook niet op die poot staan in rust.
Dan zou ik eerder gaan voor rust en pijnstillers.
Edit: of alleen pijnstillers of supplementen als ondersteuning