Toegeven aan schijnzwangerschap, negeren of bestrijden

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken

Hoe behandel jij je schijnzwangere teef

Negeren, gaat vanzelf weer over.
8
20%
Passief bestrijden door alles wat mogelijk stimuleert te verwijderen en/of te vermijden.
7
18%
Actief bestrijden, inclusief (al dan niet homeopathische) medicijnen
3
8%
Aan toegeven, ze heeft er behoefte aan dus laat haar lekker haar gang gaan alsof ze echt een pup heeft/krijgt.
3
8%
Niet van toepassing, mijn teef is gecastreerd/gesteriliseerd
8
20%
Anders (leg uit)
11
28%

Totaal aantal stemmen: 40

Mickie
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Friese stampij
Contacteer:

Toegeven aan schijnzwangerschap, negeren of bestrijden

Bericht door Mickie »

Alle teven worden schijnzwanger na een loopsheid, soms merk je er niets van, soms hebben ze er veel 'last' van. Er zijn heel verschillende opvattingen over hoe daarop te reageren. Wat doe jij?
Groeten van Angélique en een vrolijke kwispel van Pippa en Pleuntsje
Afbeelding
Mickie
Contacteer:

Re: Toegeven aan schijnzwangerschap, negeren of bestrijden

Bericht door Mickie »

Meiske is nu hartstikke schijnzwanger, ze denkt dat ze moet bevallen en is erg onrustig. Wil naar buiten om een nest te maken en graaft daarbij op allerlei donkere, beschutte plekjes. Binnen schraapt ze het kleed compleet uit haar mand, ze piept en jankt zachtjes en blijft heen en weer lopen.
Ik heb haar een knuffel gegeven om over te moederen en daar wordt ze een stuk rustiger van. Ze heeft er behoefte aan dus van mij mag ze. Het gaat met een paar dagen vanzelf over, dus waarom moeilijk doen?

Afbeelding
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 1
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Taartje had ook altijd veel last van de schijnzwangerschap. Bij haar uitte zich dat vooral in nesten graven, dat probeerde ze ook op de vloer en tegen de muren :ugh: En die onzichtbare nesten ging ze vervolgens verdedigen, de andere honden mochten daar niet in de buurt komen. Wat bij haar het beste hielp, was voor afleiding zorgen (ik heb optie 2 gekozen, maar dat klopt dus niet helemaal). Dus veel wandelen, zoek- en snuffelspelletjes, zodat ze lekker moe en voldaan was. Dan was ze beduidend minder met die nesten bezig.

Mila heeft er geen last van, behalve dat ze iets slomer is dan normaal en Amy had er ook nooit last van (nu gecastreerd).
Afbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Dívka toont het niet heel erg, ze is wat slomer en heeft dikke melkpakketten, is iets gevoeliger op de buik.
Wil nog wel graag met je werken maar is verder een stuk aanhankelijker.
Ik laat haar gewoon toegeven aan haar hormonen etc.
Zou het heftiger zijn of vaker dan die 2x per jaar dan was ze inmiddels niet meer intact.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Hier hebben ze vooral last van de schijndracht, weinig of niet van de schijngeboorte of schijnpups. Wel 2 slomere maanden na de loopsheid dus maar geen nesten of pups.

Valt weinig aan te doen, die progesteron is er nu eenmaal en enthousiaster maken lukt dan echt niet, dus ik zit het maar uit.
Petra

Bericht door Petra »

Abby is 3 dagen nadat ze bij mij kwam wonen loops geworden.
Nu is ze schijndrachtig, heeft dikke melkpakketten en is pieperig.
Verder heeft ze er geen last van, ik denk dat ze nu bijna klaar is.
Ik wandel altijd al veel, maar Abby heeft sowieso geen behoefte aan knuffelbeesten en ze moedert ook niet.
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

anders gestemd, verminder voer en verhoog de beweging/activiteit, maar neem verder niks we aan speeltjes, kleedjes of iets
Daan
Honden: 1
Welke: Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Bericht door Daan »

Teddy haar vorm ging er een beetje uit tijdens de loopsheid, zo'n hangbuikje. Nu is ze schijnzwanger maar behalve de eerste dagen in de ochtend moeilijker eten, is nu bijna weer haar zelf. Haar buiklijntje is ook weer mooi opgetrokken.

Verder heeft ze er dus niet veel last van en hoeven we niet veel te sturen of te steunen oid. Ze is wat minder actief en snuffelt en plast vaker buiten.
Nanna

Bericht door Nanna »

Blij met drie gecastreerde teven. Iedere dag vrolijk en speels en bereid om flink te wandelen.
Die hebben altijd goeie zin👍🏻
Mickie
Contacteer:

Bericht door Mickie »

Ik hoor het nogal eens als reden om te castreren, omdat het zo zielig/sneu is. Daar kan ik dus niets mee, het is gewoon natuurlijk gedrag.
Afbeelding
HillieS
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Ik heb anders gestemd. Yara heeft een korter lontje maar niet elke schijnzwangerschap even erg. Deze keer (ze zit er nu in) is ze nauwelijks anders dan normaal.
1x tijdens d'r schijnzwangerschap was ze zo bitcherig en chagrijnig dat we tegen elkaar zeiden dat als dat de volgende ronde weer zo was ze gecastreerd zou worden. Blijkbaar heeft ze dat dreigement begrepen, want zo erg (mij bijten omdat ze niet van de bank af wilde om met meneer te gaan wandelen 's avonds bv, en ja, vervolgens mocht ze dus even een tijdje niet meer op de bank) als die keer is het bij lange na niet meer geworden.
Maar buiten een korter lontje om heeft ze eigenlijk geen last van d'r schijnzwangerschap. Ook een schijnbevalling en -puppen heeft ze nooit gehad. Na 9 weken is ze gewoon weer helemaal zichzelf voor zover ze dat minder was in de weken ervoor
Afbeelding
Mizzsylver
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Ik heb anders gestemd want niet van toepassing maar niet gesteriliseerd. Gelijk afkloppen, maar Dali laat niks zien van schijnzwangerschap, ze is gewoon d’r normale zelf. Alleen vlak voor en tijdens de loopsheid gedraagt ze zich anders.
Nu is ze echt zwanger en heeft straks hopelijk een mooi nest om echt over te moederen :hartjes:
Afbeelding
mijke

Bericht door mijke »

Ik heb er bij Oor werkelijk nooit een seconde iets van gemerkt dus ik heb echt geen flauw idee 😜
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

ik heb anders gestemd. soms hebben de dames hier er totaal geen last van, merk je er niks aan. maar soms hebben ze er wel last van. zoals daisy laatst, enorme melkpakketten waarbij de melk eruit liep, niet vooruit te branden, niet te genieten. daar heb ik galastop voor gebruikt. ben er normaal nooit zo'n voorstander van.
normaal verminder ik wat eten en ga meer beweging geven.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Nanna schreef: 06 mar 2022, 15:43 Blij met drie gecastreerde teven. Iedere dag vrolijk en speels en bereid om flink te wandelen.
Tanja heeft ook altijd goede zin hoor ondanks haar schijnzwangerschap, zij geeft zelfs melk. Vandaag nog naar het bos geweest met onze zoons, schoondochters en kleindochters, Tanja was helemaal door het dolle. Anne is alleen wat slomer die is een paar weken terug loops geweest, maar Anne is sowieso al wat rustiger dan Tanja, Tanja is altijd vrolijk. Die is vanmiddag als een dolle tekeer gegaan in het bos, helemaal blij dat ze onze kleindochters weer zag.
Afbeelding

Tanja en Anne
pioenroos
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Sandra&co schreef: 06 mar 2022, 18:42 Izzy had er echt last van. 3-4x per jaar, dus die is geholpen. Er is niks natuurlijks/gezonds aan om continue gestresst/hormonaal/zenuwachtig te zijn. Die knapte na de castratie zienderogen op.
Sofi heeft geen last ervan. Die laat er ook niks van merken.
:ok: Het is ongetwijfeld natuurlijk maar dan kan het nog steeds in individuele gevallen gewoon vervelend zijn. Ik snap nooit zo goed waarom natuurlijk=dus dat hoort zo en is goed en ingrijpen dus áltijd fout :19:
Ik zou graag ook mijn maandelijkse (in mijn geval) zinloze hormonen cyclus overslaan hoor, hoe natuurlijk dat ook is :Q:

Bij Flora zijn alle fases van schijndracht, bevalling én lacteren ook goed zichtbaar. En ze heeft het dan echt minder naar haar zin. Waar ze bij echte dracht juist vrolijk, tevreden en met zichzelf ingenomen is.
Speelgoed als puppies of kort lontje hebben doet ze niet aan. Alleen nachtelijk graven in de logeerbedden. En puppies proberen te ontvoeren als we die tegenkomen op de wandeling :mrgreen:
Minder eten doet ze uitzichzelf. Bewegen en trainen gaan door als normaal maar haar motivatie is wel minder dan.

Als ik niet meer wil fokken met haar gaat ze hoogstwaarschijnlijk gecastreerd worden. Heb haar liever gewoon 12 maanden op haar allervrolijkst en energiekst ipv 4 maanden een bankhanger.
Afbeelding
Alfilillo
Posts in topic: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Lily is de maanden na de loopsheid wat rustiger, maar ik heb niet het idee dat ze ergens last van heeft. Wat me wel opvalt is dat ze zo´n 2,5/3 maanden na de loopsheid opeens een korte hitsige periode heeft, die duurt zo´n 2 tot 7 dagen. Voorheen wilde ze dan nog wel op andere honden rijden, maar tegenwoordig ben ik de lul. Begint ze opeens in mijn oksel te knabbelen en die heupjes te bewegen. Ik heb daar geen zin in, dus dan kuurt ze zich uit op een kussen als ze daar de kans voor krijgt. Wat gebeurt er dan hormonaal? @Inge O , weet jij dat? Jij bent nogal thuis in hormonale cycli toch? Na die hitsige periode is ze dan weer actief en vrolijk.
Afbeelding
DomorVerbeuk
Welke: Peruvian Doodle

Bericht door DomorVerbeuk »

Mickie schreef: 06 mar 2022, 16:13 Ik hoor het nogal eens als reden om te castreren, omdat het zo zielig/sneu is. Daar kan ik dus niets mee, het is gewoon natuurlijk gedrag.
Het is helemaal niet zulk natuurlijk gedrag. De natuurlijke variant is óf werkelijk drachtig zijn, of (als wolvengroep, en dus niet als hond) meehelpen zogen van een ander nest indien je niet bovenaan de rangorde staat. Daarnaast is 2-3x per jaar loops worden al niet natuurlijk, maar is daar door mensen op geselecteerd. Oerhonden worden over het algemeen veel later voor het eerst loops en daarna slechts maximaal eens per jaar.

Ninthe was 8 van de 12 maanden van slag door haar hormonen. Na haar castratie werd ze het hele jaar door zo leuk als dat ze eerder enkel in die 4 maanden was. Ze zat niet meer met zichzelf in de knoop op dat vlak.
Inge O

Bericht door Inge O »

Alfilillo schreef: 06 mar 2022, 19:09 Lily is de maanden na de loopsheid wat rustiger, maar ik heb niet het idee dat ze ergens last van heeft. Wat me wel opvalt is dat ze zo´n 2,5/3 maanden na de loopsheid opeens een korte hitsige periode heeft, die duurt zo´n 2 tot 7 dagen. Voorheen wilde ze dan nog wel op andere honden rijden, maar tegenwoordig ben ik de lul. Begint ze opeens in mijn oksel te knabbelen en die heupjes te bewegen. Ik heb daar geen zin in, dus dan kuurt ze zich uit op een kussen als ze daar de kans voor krijgt. Wat gebeurt er dan hormonaal? @Inge O , weet jij dat? Jij bent nogal thuis in hormonale cycli toch? Na die hitsige periode is ze dan weer actief en vrolijk.
Aan het einde van de (schijn)dracht ( = periode met hoge progesteronspiegel) daalt de progesteron heel plots en heel sterk, waardoor er een relatieve stijging is van oestrogeen, en dat hormoon geeft dan die namaakloopsheid (waar ook reuen vaak op reageren).
dre

Bericht door dre »

Nanna schreef: 06 mar 2022, 15:43 Blij met drie gecastreerde teven. Iedere dag vrolijk en speels en bereid om flink te wandelen.
Kenzi ook hoor en daar zit alles nog in.
Maar ik merk niets aan haar, niet van de loopsheid en niet van een evt. schijnzwangerschap :dunno:
Afbeelding
Alfilillo
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Inge O schreef: 06 mar 2022, 19:16
Alfilillo schreef: 06 mar 2022, 19:09 Lily is de maanden na de loopsheid wat rustiger, maar ik heb niet het idee dat ze ergens last van heeft. Wat me wel opvalt is dat ze zo´n 2,5/3 maanden na de loopsheid opeens een korte hitsige periode heeft, die duurt zo´n 2 tot 7 dagen. Voorheen wilde ze dan nog wel op andere honden rijden, maar tegenwoordig ben ik de lul. Begint ze opeens in mijn oksel te knabbelen en die heupjes te bewegen. Ik heb daar geen zin in, dus dan kuurt ze zich uit op een kussen als ze daar de kans voor krijgt. Wat gebeurt er dan hormonaal? @Inge O , weet jij dat? Jij bent nogal thuis in hormonale cycli toch? Na die hitsige periode is ze dan weer actief en vrolijk.
Aan het einde van de (schijn)dracht ( = periode met hoge progesteronspiegel) daalt de progesteron heel plots en heel sterk, waardoor er een relatieve stijging is van oestrogeen, en dat hormoon geeft dan die namaakloopsheid (waar ook reuen vaak op reageren).
Ok! Is dat exact 9 weken na de vruchtbare dagen? Ik heb het idee dat het soms net een paar weken later is.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Zus ook, minus een week per jaar dat ze dekrijp is. Dan wil ze als een walvis in bed liggen, buikaai krijgen en veel lekkers.
Het is over wanneer ze zelf weer met haar balletje gaat gooien. Ik ken dat :LOL:

Charlie was verschrikkelijk, daar moest je wel dingen bij afpakken. Dan nog lag ze te moederen over een kluif of een kattenhol.
Dat ze aan d'r eigen tietjes lag te zuigen hielp ook niet mee.
Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

Hier zijn ze eigenlijk altijd wel schijnzwanger (geweest) incl melkgift enzo. Maar het is nog nooit nodig geweest om er iets aan te doen.
Ze zijn niet depri ofzo.
Ik zit me nu wel af te vragen of het hebben van erge schijndrachten iets zou kunnen zeggen over het mogelijk ontwikkelen van BMO.
Zijn teven bij wie je nooit iets merkt minder gevoelig voor het ontwikkelen van een BMO?
Inge O

Bericht door Inge O »

Alfilillo schreef: 06 mar 2022, 19:45
Inge O schreef: 06 mar 2022, 19:16
Ok! Is dat exact 9 weken na de vruchtbare dagen? Ik heb het idee dat het soms net een paar weken later is.
Een paar wéken later zou wel erg veel later zijn, normaal zou je het toch wel verwachten rond het normaal geboortetijdstip, maar goed, een 'niet-drachtige drachtcyclus' verloopt misschien iets minder punctueel.
sabine
Site Admin
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

ik doe er niets aan, zoek het maar uit. Pom heeft er niet zo heel erg last van. Geeft wel wat melk maar ik merk niet heel veel aan haar verder.
Plaats reactie