een nieuwe hond kiezen

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Loraine
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

een nieuwe hond kiezen

Bericht door Loraine »

Stel... je gaat nu op zoek naar een nieuwe hond.
Wat zouden je wensen/eisen zijn?
Blijf je bij je ras/type/kruising of ga je juist voor iets totaal anders?
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Re: een nieuwe hond kiezen

Bericht door Loraine »

Ik zou qua karakter en bouw kiezen voor een middenweg qua wat ik nu heb:
Gematigder energielevel, sportief, werklustig maar ook tevreden te houden met wat aanklooien in en om huis als ik een slechte dag heb.
Een lekkere clown maar meer will to please dan will to please theirself.
Stabiel karakter, vlot herstel bij schrik en minder hyper nerveus gestuiter.
Gezonde bouw, dus geen kortpoot of brachy meer, bij voorkeur wel wat steviger gebouwd.
Formaat: ong 35-40cm en een kilo of 8-12, iets erbuiten mag ook nog wel.
Qua ras/type heb ik geen idee en ook niet echt een voorkeur, loslopen is geen eis dus een hond met stevige jachtdrift ofzo vormt wat dat betreft ook geen probleem.
Geen zuid-europese stichtinghond iig ivm de Middellandse Zee ziekten en geen zwaar getraumatiseerde honden, geen zgn klapkaken of honden die mijn visite niet binnen wensen te laten.
En het liefst een herplaatser.

Speld in een hooiberg natuurlijk maar ik heb al eerder een speld in een hooiberg gevonden die op de leeftijd na volledig voldeed aan wat ik zocht. 😊
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Frootje
Posts in topic: 1
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Ik zou toch weer voor een kleine herder gaan. Ik heb lang gezegd dat ik na Froo (met vermoedelijk toch redelijk wat Husselgenen) bij de terriërs blijf, maar ik zou een hondje zoeken dat Froo aanvult en dan moet ik het in een andere hoek zoeken. Het wordt altijd een teefje omdat ik met reuen gewoon niet klik en een terriërteef bij Froo lijkt me geen recept voor succes. Bovendien hoef ik niet per se twee van die felle terriërdonders in huis, ook voor mezelf niet. :mrgreen: Ik ben natuurlijk begonnen in de Shelties en mijn hart gaat nog steeds sneller kloppen van een leuke Sheltie, dus voor nu denk ik in die richting. Ik vind het gewoon enorm fijne hondjes, gevoelig maar niet instabiel, de will to please maakt ze fijn om mee te werken en ik vind ze prachtig. En ze hebben een ideaal formaat. Iets groter/steviger dan Froo en toch licht van gewicht. Ze zijn ook ongeveer even luid als Froo dus daar hoef ik het niet voor te laten. Ik wil overigens wel een pup want ik zou het vanaf het begin zelf willen begeleiden.

Ik voeg ook nog de Havanezer toe. Dat lijken me ook echt super leuke, gezellige hondjes en ook met een stuk minder scherp randje als Froo, dus dat zou ook best goed gaan met Froo. En van wat ik heb gezien van de Havas op het forum zit het met die trainbaarheid ook wel goed. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Frootje op 13 sep 2021, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Als het een hond zou moeten zijn bij het viertal dat ik nu heb, zou ik een oudere podenco of bodeguero kiezen die niet meer heel veeleisend is en zichzelf goed kan vermaken. Reu of teef maakt niet uit, de hond zou in ieder geval zeer sociaal moeten zijn en met katten moeten kunnen.
Als ik een hond zou moeten kiezen omdat één van mijn huidige honden weg zou vallen (wat waarschijnlijk niet zou gebeuren, want dan wil ik het bij drie honden houden), zou ik voor een podencopup gaan, een teefje. Maar ik wil ook altijd wel minimaal één een herder/hoeder erbij; dat zou weer een collie kunnen zijn als ik een geschikt type vind, maar ook een kelpie, border collie of sheltie of kruising met één van deze rassen erin.
Afbeelding
KarinW

Bericht door KarinW »

Toevallig krijg ik bijna een nieuwe hond hihi...
Zelfde ras, alleen 1 maatje kleiner..
Vind het een fijn ras en leuk ook voor in de sport
Afbeelding
Levi 09/10/2011 - † 05/05/2022
HillieS
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Wij gaan dan weer voor een schapendoes.
Altijd in voor een grapje. En gewoon heel goed passend bij ons. Yara is nu 9,5 (bijna) en Jamie 11 (sinds een paar weken). Maar waar Jamie echt al een oude hond is, en met 9,5 ook al wel werd, is Yara in gedrag nog echt een jonge hond.
Afbeelding
Veertje
Posts in topic: 7

Bericht door Veertje »

Voor een volgende hond zou ik een maatje voor Tess zoeken. Eentje waar ze lekker op haar manier mee kan spelen en rennen, wat elkaar begrijpt. Ik heb begin dit jaar een groenendaeler pup opgevangen tot 15 weken en het was zo mooi om te zien hoe het elkaar begrijpt en dezelfde trekjes heeft.
Het zou dan weer een Belg of iets gelijkends worden. En als alles volgens planning blijft gaan, wordt het ook dat laatste. Een kind van Tess hopelijk :)
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
tobi__

Bericht door tobi__ »

Ik zit daar echt vaak over na te denken. En die gedachtes gaan van 'Ik wil NOOIT meer een hond.' tot 'Oo, er zijn zoveel leuke rassen ik kan niet kiezen.'

Maar ik zou denk dan toch neigen naar een klein hondje. In de straat woont een leuk 'boomertje' echt een gezond, mooi hondje. Leuk karakter en die haren zijn ideaal. Dat lijkt me heel leuk. Maar ook in die categorie zit zoveel variatie. Dus dat moet ik dan nog goed uitzoeken. Hopelijk duurt het nog heel lang.
__Esmee
Eilfy

Bericht door Eilfy »

Qua ras is de keuze voor mij makkelijk, dat wordt weer een border collie. Een reu omdat dat mij gewoon echt goed past. De vraag is nu vooral vanuit welke combinatie, daar mijn eerste keuze combinatie het hem helaas niet gaat worden :(

We weten het ergens volgend jaar
Afbeelding
~Choose what helps your heart bloom~
Desiree
Honden: 3
Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet

Bericht door Desiree »

Ik heb werkelijk nog geen idee. Die gedachte heb ik zo vaak, en dan kies ik een ras maar haak ik uiteindelijk op voorhand toch alweer af. Wel weet ik dat Droef de laatste bulldog is, al heb ik hier echt wel vreselijk veel moeite mee want het karakter en lompe gedoe past me behoorlijk goed. Maar het niet samen kunnen met elke hond(of in elk geval kunnen negeren) en de gezondheidsklachten zijn het me niet waard om het nog een derde keer te willen proberen. Een boomer zou ik zomaar wel kunnen nemen, al heb ik wel een kleine voorkeur voor kortharig, ik vind het toch maar een gedoe, elke keer scheren of naar de trimmer maar als dat het ergste is en de hond mij verder prima past zoals bijvoorbeeld Izzy dan neem ik het gewoon weer voor lief.

Honden die de afgelopen tijd op mijn lijstje hebben gestaan maar door onderbuik gevoel toch weer zijn afgevallen zijn de wetterhoun, beagle, basenji en zelfs de whippet heb ik overwogen met name om de leuke verhalen op het HF. Maar ik twijfel nog enorm wat er hierna komt, ergens denk ik toch een een lompe boer mij beter past, dus wie weet wordt het tegen die tijd wel een grote bastaard die me op dat moment past. Waarschijnlijk wel weer een reu trouwens, daar ben ik wel redelijk zeker van.
Afbeelding
Veertje

Bericht door Veertje »

Eilfy schreef: 13 sep 2021, 09:08 Qua ras is de keuze voor mij makkelijk, dat wordt weer een border collie. Een reu omdat dat mij gewoon echt goed past. De vraag is nu vooral vanuit welke combinatie, daar mijn eerste keuze combinatie het hem helaas niet gaat worden :(

Leuk! Jammer dat de eerste keus hem niet gaat worden, maar jou kennende komt er vast een heel goede tweede keus :)
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Fotogravinnetje
Contacteer:

Bericht door Fotogravinnetje »

Gait heeft afgelopen week een ongelooflijk leuk teefje mogen dekken. Als we toe waren geweest aan een nieuwe hond, zou ik absoluut voor een reu uit dat nestje gaan. Naar verwachting pittig, maar op een leuke manier. En ook nog grote kans dat ie het leuk zou doen op shows (met beide ouders Nederlands (Jeugd)Kampioen), maar dat is alleen maar een bonus, niet echt belangrijk voor mij. Het is alleen een jaartje of 8, 9 te vroeg ;)
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Hetzelfde type. Jaap en Zus zijn heel los, gezellig en eigengereid. Stabiel, niet bezig met kaders of grenzen opzoeken.
Ze vinden me de leukste mens die ooit op de aarde heeft gelopen. Lyrisch. Al laat ik een scheet, ze staan te dringen :lol: Van daaruit doen ze wel graag wat voor me, mits het een beetje aansluit op wat ze zelf hadden bedacht.
Hopelijk volgend jaar een pup van Zus en ik zou nog heel erg graag een Chinese herplaatshusky in huis halen.
Een wat kleiner formaat teef. Als ze maar niet erg bang is en zich lekker voelt tussen roedelgenoten, is het al goed.
Afbeelding
Budkes
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Vooralsnog zit ik gebeiteld met mijn vijftal. Als iedereen via natuurlijk verloop wegvalt dan heb ik er over een jaar of 6 nog 2, Herbert en Louitje. Ik ga er dan vanuit dat Simon inmiddels met Frank ook op zichzelf woont.😁 Louitje is dan 10 en Herbert 7.
Ik denk dat ik het dan wel even bij die 2 houdt. Wat de opvolger van Louitje zal worden, geen idee nog. Geen diensthond meer in ieder geval want Louitje is mijn laatste diensthond. Dan heb ik dus vrije keus en ga ik denk ik op zoek naar een kruising Mechelaar/ Duitser.
Maar 1 ding is zeker, ik houd tot mijn dood een Jack Russell Terriër, ik vind het serieus de allerleukste honden die er bestaan.😍
Afbeelding
Eilfy

Bericht door Eilfy »

Veertje schreef: 13 sep 2021, 09:24
Eilfy schreef: 13 sep 2021, 09:08 Qua ras is de keuze voor mij makkelijk, dat wordt weer een border collie. Een reu omdat dat mij gewoon echt goed past. De vraag is nu vooral vanuit welke combinatie, daar mijn eerste keuze combinatie het hem helaas niet gaat worden :(

Leuk! Jammer dat de eerste keus hem niet gaat worden, maar jou kennende komt er vast een heel goede tweede keus :)
Die eerste keuze was anders echt wel heel erg leuk :cry: maar er komt zeker een heel fijn nieuw sportmaatje erbij. En ik heb nu nog een jaar om de heren voor te bereiden dat ze mijn bed moeten gaan delen met nog een hond. Vooral voor Djalu zal dat als een enorme schok komen :mrgreen:
Afbeelding
~Choose what helps your heart bloom~
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Voor nu geen idee... Kika is net een jaar en waarschijnlijk mijn laatste sporthond.
Dat hele intense hoef ik hier na niet meer.
En ik heb ruim honden genoeg om niet-sport-dingen mee te doen ;-).

Misschien toch terug een sable sheltie later...
Een makkelijk middenmaatje.
thom
Honden: 1
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Wij zijn totaal niet ras-vast en hebben ook geen voorkeur voor reu of teef. Het belangrijkste voor ons is dat je een klik moet hebben, hoe vaag dat ook mag klinken.
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
Inge
Welke: Mechelse herders

Bericht door Inge »

Op dit moment zou ik zeggen geen herder meer. Deels vanwege mijn rug, deels vanwege vriendlief die een herderpup welke nu een lompe, drukke herder teef met bananen in haar oren is toch wel lastig vindt.

Ik heb altijd gezegd dat ik nog eens een ruwhaar teckel wil, dus wellicht zou dat het worden.
Maar Kobe is nog geen vijf en Tika net 1,5 dus voorlopig sowieso niet aan de orde
Groetjes Inge
Poot van Kobe en Tika

Afbeelding
Angelique
Honden: 6
Welke: Husky Herder Hound
Contacteer:

Bericht door Angelique »

Ik ben daar de laatste tijd erg veel over aan het nadenken en het wisselt ongeveer per week :roll: het idee geen husky meer te hebben vliegt me enorm naar mijn strot dus ik denk dat ik zoals ik al heel lang zeg open blijf staan voor een oude (minimaal 10 jaar) niet te plaatsen husky.
Ook wil ik al heeeeeel lang misschien ooit *twijfel twijfel* de combi herder (mechel of duitser) x husky doen, maar het moeten verkopen van de pups die "teveel" zijn (hoe lullig klinkt dat :roll: ) staat me enorm tegen door ervaringen uit het verleden dus of ik dat ooit ga doen ? geen idee.

Een herder zie ik er ook nog wel bijkomen, dat is vooral mijn man zijn dingetje, die geniet echt enorm van het trainen met Xtreme, ik gok dat nummer 2 misschien niet eens zo heel lang meer zal duren.
Een hound wil ik ook nog, de dochter van Impey (volwassen herplaatser dus niet door mij gefokt) komt wellicht in de toekomst hierheen.

Mja er is nog zoveel wat ik wil.....een AA, ooit wil ik die ook weer.
Een newfoundlander wil ik ook maar durf ik niet aan vanwege de gezondheid, heb genoeg ellende en verdriet gehad voor de komende 80 jaar.
Maar ik wil ook ooit nog is een klein hondje, bij voorkeur een echt truthondje, die verziekt moet worden tot op het bot :mrgreen:

En zo kan ik nog wel even doorgaan, ik wil nog zo vreselijk veel, mja dat gaat hem allemaal toch niet worden want we willen minder honden en niet meer, stomste keuze ooit mja :mrgreen:
Afbeelding
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Ik zou voor een naakthond gaan, Tanja verliest zoveel haar dat ik al die haren een beetje zat wordt.
Alles zit onder. Haren in de badkamer, haren in het toilet, in de keuken, mijn bed ligt vol met haren. Lekker als het warm is voel je als je in bed ligt al die haartjes steken in je nek.
Afbeelding

Tanja en Anne
Sandra

Bericht door Sandra »

Een border collie teef. Mijn 2 boomertjes zijn geweldig maar kwetsbaar. Ik vind het heerlijk om met mijn border lange afstanden te lopen, ze blijft altijd in mijn buurt en haar manier van luisteren is fijner dan die van de kleintjes.
Sammie komt gewoon, de kleintjes gaan eerst bedenken of en waarom.

Ik wil nooit (meer) een kortharige hond ivm de haren. Geen reuen en geen HR ras.
Veertje

Bericht door Veertje »

Eilfy schreef: 13 sep 2021, 10:24
Veertje schreef: 13 sep 2021, 09:24

Die eerste keuze was anders echt wel heel erg leuk :cry: maar er komt zeker een heel fijn nieuw sportmaatje erbij. En ik heb nu nog een jaar om de heren voor te bereiden dat ze mijn bed moeten gaan delen met nog een hond. Vooral voor Djalu zal dat als een enorme schok komen :mrgreen:
Hahaha daar had Tess met leasepuppy ook even aan moeten wennen, maar het was gelukt. Al denk ik dat volgend jaar bij nr 3 Tess en nr 3 beneden blijven slapen en Finn z'n privilege krijgt op bed. Maar dat zeg ik nu.. :mrgreen:
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Sabine1
Honden: 1
Welke: Havanezer

Bericht door Sabine1 »

Ik denk erg vaak over welk ras ik na Elmo neem. Ik heb altijd Duitse herders gehad en Golden retrievers maar na mijn herseninfarct wil ik iets kleiner en een hond dat het niet erg vindt om een dag iets minder te doen. Ik kijk regelmatig naar de corgi maar ik twijfel of dit wat is.
_Tiny_
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Dan wordt het weer een poedel of kruising ermee. Die passen mij toch het best.
Afbeelding
Lunatic

Bericht door Lunatic »

Mijn hart zal altijd bij de werklijn Labrador liggen, maar de prijzen van tegenwoordig van rashonden zijn niet normaal meer 😳
Een leuke goed gefokte kruising vind ik ook leuk, ook een buitenlandertje is welkom in de toekomst, maar dan wel eentje die in NL in de opvang zit en je van te voren kan ontmoeten.
Afbeelding
Plaats reactie