Terrastraining
Terrastraining
Het is tijd voor terrastraining met Bertus
Hij kan al naast me zitten of liggen terwijl ik eet in huis dus nu mag hij het proberen op een terras
Maar ik vraag me af ,is het handig om een kleedje mee te nemen en hem daar op te leggen of gewoon naast me of onder de stoel
En ik twijfel nog over het belonen voor goed gedrag als ik klaar ben . Wel of niet ? Ik wil niet dat hij gaat liggen wachten dus misschien beter van niet ?
Hij kan al naast me zitten of liggen terwijl ik eet in huis dus nu mag hij het proberen op een terras
Maar ik vraag me af ,is het handig om een kleedje mee te nemen en hem daar op te leggen of gewoon naast me of onder de stoel
En ik twijfel nog over het belonen voor goed gedrag als ik klaar ben . Wel of niet ? Ik wil niet dat hij gaat liggen wachten dus misschien beter van niet ?
- Budkes
- Posts in topic: 2
- Honden: 5
- Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke
Re: Terrastraining
Bij mijn honden werkt een kledingstuk van mij altijd goed, sjaal, jas binnenstebuiten, maakt niet uit wat als mijn geur er maar aan zit. Leg ik voor ze op de grond of als het mag op een stoel en daar gaan ze dan heel gemakkelijk en rustig op liggen.
O en ik beloon niet met een snoepje of zoiets maar ze krijgen aandacht en een aai op het moment dat ze zich netjes gedragen, gewoon een rustig dat is braaf met een kriebel of aai, afhankelijk van de hond. Dus niet als we klaar zijn, dat is al belonend genoeg want dan gaan we weer dus actie , maar gewoon tijdens, als ik nog lekker aan de koffie zit.
O en ik beloon niet met een snoepje of zoiets maar ze krijgen aandacht en een aai op het moment dat ze zich netjes gedragen, gewoon een rustig dat is braaf met een kriebel of aai, afhankelijk van de hond. Dus niet als we klaar zijn, dat is al belonend genoeg want dan gaan we weer dus actie , maar gewoon tijdens, als ik nog lekker aan de koffie zit.
Het belangrijkste deel van de opvoeding Bij Oor deed ik wel dat het snoepjes uit de lucht regende als ze helemaal ontspannen naast me lag. Dat heb ik thuis een paar keer gedaan. Dan had ik ook echt mijn jas en schoenen en tas gepakt en haar de riem om gedaan en met haar aan tafel gaan zitten, tas op een stoel naast me gezet, precies zoals je op een terras ook zou doen. Dat werkte heel goed en daarna heb ik het op het terras gewoon direct echt gedaan. Geen speciale oefensituatie meer van gemaakt zeg maar. En dat ging uitstekend. Maarja de ene hond is de andere niet. Ik zou gewoon lekkers meenemen voor het geval dat het te moeilijk is zonder, dan kun je altijd nog schakelen!
Jesoeskaristoes, ik heb dat nooit ‘geoefend’. Is het een vaardigheid dan?
Ik strompelde gewoon dat terras op, zei met met laatste krachten ‘koffie met gebak’ en liet me in een stoel vallen. De joekeltjes gaan wel liggen hoor.
Nou heb ik nooit uitvallers gehad want dat had je geheid een stomp in je smoel opgeleverd.
Ik strompelde gewoon dat terras op, zei met met laatste krachten ‘koffie met gebak’ en liet me in een stoel vallen. De joekeltjes gaan wel liggen hoor.
Nou heb ik nooit uitvallers gehad want dat had je geheid een stomp in je smoel opgeleverd.
Ik heb nooit aan terras training gedaan.
Als ik al eens met de honden aan de wandel was en langs een terrasje kwam en op dat moment zin had in koffie dan ging ik gewoon zitten en de honden liet ik zo dicht mogelijk bij mij zitten.
De kleintjes onder mij stoel/benen en de grotere naast mij.
Nooit geen problemen gehad.
Maar nu heb ik ook hele makkelijke honden
Als ik al eens met de honden aan de wandel was en langs een terrasje kwam en op dat moment zin had in koffie dan ging ik gewoon zitten en de honden liet ik zo dicht mogelijk bij mij zitten.
De kleintjes onder mij stoel/benen en de grotere naast mij.
Nooit geen problemen gehad.
Maar nu heb ik ook hele makkelijke honden
- Loraine
- Honden: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Met beide honden ben ik gewoon ergens gaan zitten, bak koffie of glas fris besteld en nadien gaan afrekenen (als dat nog niet gedaan was).
Geen gesodemieter, je mag best ff kijken of ietsje verderop gaan zitten/liggen als daar de ruimte (en rust op het terras) voor is maar we gaan niet heen en weer dribbelen, stuiteren of weet ik veel wat.
Uiteraard geen uren ofzo maar een kwartiertje tot twintig minuten om te beginnen en afhankelijk vd hond breidt je dat op hun tempo uit.
Mahdu kon vrijwel gelijk de halve middag mee terrasje pakken.
Met Dívka moet ik rustig opbouwen en zijn we al blij als ze het een half uurtje volhoudt bij de Intratuin, maar dan heeft ze ervoor al de halve Intratuin afgesnuffeld en is ze gewoon doodmoe bij thuiskomst.
Geen gesodemieter, je mag best ff kijken of ietsje verderop gaan zitten/liggen als daar de ruimte (en rust op het terras) voor is maar we gaan niet heen en weer dribbelen, stuiteren of weet ik veel wat.
Uiteraard geen uren ofzo maar een kwartiertje tot twintig minuten om te beginnen en afhankelijk vd hond breidt je dat op hun tempo uit.
Mahdu kon vrijwel gelijk de halve middag mee terrasje pakken.
Met Dívka moet ik rustig opbouwen en zijn we al blij als ze het een half uurtje volhoudt bij de Intratuin, maar dan heeft ze ervoor al de halve Intratuin afgesnuffeld en is ze gewoon doodmoe bij thuiskomst.
-
- Posts in topic: 10
- Welke: Whippet en Lurcher
Mijn honden gaan alleen op de grond liggen als het bloedheet is en de grond lekker afkoelt. En dan nog alleen als het niet te bobbelig is.
Dus ja, ze krijgen een kleedje en als ze daar dan op gaan mogen ze het koekje van de koffie delen en verder wil ik er geen woord meer over horen.
De prijs van het altijd mee mogen wordt betaald in het gehoud der smoelen. We zitten hier niet op de Montessori.
Dus ja, ze krijgen een kleedje en als ze daar dan op gaan mogen ze het koekje van de koffie delen en verder wil ik er geen woord meer over horen.
De prijs van het altijd mee mogen wordt betaald in het gehoud der smoelen. We zitten hier niet op de Montessori.
Oh God ik heb zelf niet eens het geduld om uren op een terras te zittenZinodo schreef: ↑15 mar 2022, 10:23 Ehh gewoon gaan hoor.
Eerst een stukje lopen lijkt me wel handig, maar verdere voorbereiding kan ik niet echt verzinnen.
Ik zou het wel kort houden - koffie drinken, samen koekje opeten en gaan. Het is een jonkie, hij heeft geen geduld om 2 uur onder je benen te zitten.
Top daar had ik niet aan gedacht maar die oefening heeft hij al wel geleerdBudkes schreef: ↑15 mar 2022, 08:53 Bij mijn honden werkt een kledingstuk van mij altijd goed, sjaal, jas binnenstebuiten, maakt niet uit wat als mijn geur er maar aan zit. Leg ik voor ze op de grond of als het mag op een stoel en daar gaan ze dan heel gemakkelijk en rustig op liggen.
Ik heb geen dweilen ook geen uitvallers gelukkigNanna schreef: ↑15 mar 2022, 10:07 Jesoeskaristoes, ik heb dat nooit ‘geoefend’. Is het een vaardigheid dan?
Maar Bertus is wel onstuimig
Wiebeltafel met bierviltje eronder,rondrennende kinderen,bediende die langs lopen,bijen en vliegen die rondvliegen en natuurlijk net de bloedhete zon in je gezicht
Makkelijk loungebank met een dekentje. Uitzicht op het strand. Cranberrygebak voor je snavel.
Ik kan d'r aan wennen hoor.
Ik kan d'r aan wennen hoor.
En daarna kipvleugels bij Storm. Krijg je een kilo kip voor je neus en je vreet het allemaal op want overheerlijk.
- Inge O
- Welke: Hovawart
Ik dacht dat je het als grapje bedoelde, maar niet dus.
Jonge honden moeten van mij nooit liggen, da's een recept om vol spanning te wachten op het moment dat ze eindelijk vrij mogen. Eens ze al wat beter bekend zijn met allerlei afspraken gaan ze meestal vanzelf liggen, en vanaf dan wordt het ook een moetje.
Tot ik zeg 'jah' (ze hebben ontdekt dat dit mijn codewoord is voor 'we stappen maar eens op), of mijn portemonnee bovenhaal.
Idem.
Jonge honden moeten van mij nooit liggen, da's een recept om vol spanning te wachten op het moment dat ze eindelijk vrij mogen. Eens ze al wat beter bekend zijn met allerlei afspraken gaan ze meestal vanzelf liggen, en vanaf dan wordt het ook een moetje.
Tot ik zeg 'jah' (ze hebben ontdekt dat dit mijn codewoord is voor 'we stappen maar eens op), of mijn portemonnee bovenhaal.
- HillieS
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
De eerste keer dat ik met Yara op een terras zat was ze 3 maanden. Na een doezenwandeling op t strand, en daarna wat drinken bij een strandtent. Ze was zo moe van de wandeling dat ze direct ging slapen
Sindsdien boeit t haar niets. Wel altijd eerst een wandeling. Jamie kan ook prima liggen op een terras, mits er geen stomme honden in de buurt zijn
Sindsdien boeit t haar niets. Wel altijd eerst een wandeling. Jamie kan ook prima liggen op een terras, mits er geen stomme honden in de buurt zijn
Nou dat “ terrastraining “ is wel een grapje hoor ik ga er echt geen hele training van makenInge O schreef: ↑15 mar 2022, 13:44 Ik dacht dat je het als grapje bedoelde, maar niet dus.
Idem.
Vroeg gewoon om tips of hoe jullie dat doen
Niet verplicht laten gaan liggen is wel een goeie tip
En eerst een wandeling is logisch
Nouja, maar dat is dus juist terrastraining toch? Dat je ze leert om kalm en ontspannen te gaan liggen, in plaats van de hele tijd te wachten. Ik vond dat echt doodsimpel aan te leren. Zodra de hond ligt en ontspant regent het snoepjes. Als de hond gaat liggen kijken waar de snoepjes blijven regent het geen snoepjes. Kwartje viel hier heeeel snel.
En die oefening heb ik in heel veel andere situaties ook handig kunnen gebruiken. Wachten bij de dierenarts. Of als ik even stond te kletsen tijdens het wandelen of ergens een mooie foto van wilde maken. In de rij staan voor de kassa. Bij de bushalte. Ergens op visite waar katten/kinderen/andere spannende dingen zijn waar ze heen zouden willen. Ik vond het echt multifunctioneel en essentieel om een hond te leren te ontspannen terwijl er aanlokkelijke prikkels zijn om hem heen, in plaats van te gaan liggen wachten op actie.
- Inge O
Ontspannen zijn ze hier sowieso al zonder dat ik daar speciaal op train, alleen mag een pup dat voor mij ook niet-liggend. Met snoepjes gaan strooien voor 5 honden tegelijk zal vrees ik nogal contraproductief werken, en strooien voor maar één hond zal de 4 die uit zichzelf al rustig lagen meteen in standje 'ik ook, ik ook' brengen - hier geen goed idee dus.
Haha ohja goed punt, met meerdere honden klinkt dat inderdaad niet echt als een recept voor succes. Ik heb wel beeldInge O schreef: ↑15 mar 2022, 14:09Ontspannen zijn ze hier sowieso al zonder dat ik daar speciaal op train, alleen mag een pup dat voor mij ook niet-liggend. Met snoepjes gaan strooien voor 5 honden tegelijk zal vrees ik nogal contraproductief werken, en strooien voor maar één hond zal de 4 die uit zichzelf al rustig lagen meteen in standje 'ik ook, ik ook' brengen - hier geen goed idee dus.
- Inge O
mijke schreef: ↑15 mar 2022, 14:13Haha ohja goed punt, met meerdere honden klinkt dat inderdaad niet echt als een recept voor succes. Ik heb wel beeldInge O schreef: ↑15 mar 2022, 14:09Ontspannen zijn ze hier sowieso al zonder dat ik daar speciaal op train, alleen mag een pup dat voor mij ook niet-liggend. Met snoepjes gaan strooien voor 5 honden tegelijk zal vrees ik nogal contraproductief werken, en strooien voor maar één hond zal de 4 die uit zichzelf al rustig lagen meteen in standje 'ik ook, ik ook' brengen - hier geen goed idee dus.
Ok ik zal je alvast voorbereiden op puppycursusmijke schreef: ↑15 mar 2022, 14:03Nouja, maar dat is dus juist terrastraining toch? Dat je ze leert om kalm en ontspannen te gaan liggen, in plaats van de hele tijd te wachten. Ik vond dat echt doodsimpel aan te leren. Zodra de hond ligt en ontspant regent het snoepjes. Als de hond gaat liggen kijken waar de snoepjes blijven regent het geen snoepjes. Kwartje viel hier heeeel snel.
En die oefening heb ik in heel veel andere situaties ook handig kunnen gebruiken. Wachten bij de dierenarts. Of als ik even stond te kletsen tijdens het wandelen of ergens een mooie foto van wilde maken. In de rij staan voor de kassa. Bij de bushalte. Ergens op visite waar katten/kinderen/andere spannende dingen zijn waar ze heen zouden willen. Ik vond het echt multifunctioneel en essentieel om een hond te leren te ontspannen terwijl er aanlokkelijke prikkels zijn om hem heen, in plaats van te gaan liggen wachten op actie.
Wachten is : je hond laten zitten en bij je hond weglopen met commando wachten
Wachten is kort dus hond wacht tot je terugkomt en dan beloon je
Bijvoorbeeld wachten terwijl je eten maakt voor hem of wachten terwijl je een foto maakt
Als je wil dat je hond ontspannen ergens gaat liggen geef je commando blijf
Blijf is op de plaats blijven en ontspannen,niks verwachten dus ook geen rondstrooiende koekjes
Maar ik denk dat Bertus in een vreemde omgeving met prikkels moeilijk blijft liggen dus hij mag van mij ook blijven staan of gaan zitten of liggen wanneer hij er zelf aan toe is
Als hij maar niet op tafel springt of tegen mij aan en me een koffie douche geeft . Of achter mensen aan wil gaan lopen enz
Ja ik heb het eerder gedaan hoor Maar dat zijn dus van die dingen van een puppycursus die ik lekker zelf wel bepaalSmoushond schreef: ↑15 mar 2022, 14:23 Ok ik zal je alvast voorbereiden op puppycursus
Wachten is : je hond laten zitten en bij je hond weglopen met commando wachten
Wachten is kort dus hond wacht tot je terugkomt en dan beloon je
Bijvoorbeeld wachten terwijl je eten maakt voor hem of wachten terwijl je een foto maakt
Als je wil dat je hond ontspannen ergens gaat liggen geef je commando blijf
Blijf is op de plaats blijven en ontspannen,niks verwachten dus ook geen rondstrooiende koekjes
Het komt vast goed haha. En anders betaal je en ga je weer door Hij heeft vast ook bij mensen nog wel wat puppykrediet met zn schattige smoeltje!Maar ik denk dat Bertus in een vreemde omgeving met prikkels moeilijk blijft liggen dus hij mag van mij ook blijven staan of gaan zitten of liggen wanneer hij er zelf aan toe is
Als hij maar niet op tafel springt of tegen mij aan en me een koffie douche geeft . Of achter mensen aan wil gaan lopen enz