Dat sowieso, overigens ook zonder hondenFenneke schreef: ↑15 mar 2022, 15:30 Ik heb altijd geleerd.
Blijf is blijf en kom je als baas terug bij de hond.
Wacht is wachten en kun je zelf doorlopen en een commando op afstand geven. Bv start bij agility
Waar ik de riem leg is plaats op terras . Meestal zoek ik een hoek waar niet iedereen langs loopt
Terrastraining
- HillieS
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Re: Terrastraining
ehm, kijk jij wel eens om je heen als je buiten bent? Bij veel honden gaat dat helemaal niet vanzelf
[/quote]
Het gaat juist niet goed omdat mensen meteen zodra ze gaan zitten aan de riem gaan lopen sjorren en commando's gaan geven. En dan ook nog de hele tijd snoepjes als hij even zit of ligt. Ga gewoon rustig zitten en laat die hond even kijken en rustig worden/een plekje vinden. Maargoed, je hoeft me niet te geloven hoor. Iedereen mag alles gaan trainen wat ze willen.
Er zijn honden, voornamelijk herderachtigen, die baat hebben bij veel duidelijkheid. Die geef je een af en blijf. Maar dat ontdek je vanzelf als dat nodig is. De meeste herders hoef je hier ook niet in te trainen.
- Loraine
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Dívka krijgt een af en blijf omdat die anders gaat lopen hyperen en op iedereen afstuitert.
Als het haar teveel wordt mag ze op schoot maar er wordt niet gehypert etc.
Mahdu heeft die af en blijf niet nodig, die ligt meestal rustig onder de tafel te wachten of er niet iets naar beneden valt.
Maar die twee verschillen van elkaar als dag en nacht, logisch dus dat ze allebei een andere aanpak vereisen.
Als het haar teveel wordt mag ze op schoot maar er wordt niet gehypert etc.
Mahdu heeft die af en blijf niet nodig, die ligt meestal rustig onder de tafel te wachten of er niet iets naar beneden valt.
Maar die twee verschillen van elkaar als dag en nacht, logisch dus dat ze allebei een andere aanpak vereisen.
Maar wat je beschrijft is toch gewoon wederom helemaal niet hoe die training is bedoeld, dan doen die mensen het gewoon foutSirene schreef: ↑15 mar 2022, 20:59 Het gaat juist niet goed omdat mensen meteen zodra ze gaan zitten aan de riem gaan lopen sjorren en commando's gaan geven. En dan ook nog de hele tijd snoepjes als hij even zit of ligt. Ga gewoon rustig zitten en laat die hond even kijken en rustig worden/een plekje vinden. Maargoed, je hoeft me niet te geloven hoor. Iedereen mag alles gaan trainen wat ze willen.
Er zijn honden, voornamelijk herderachtigen, die baat hebben bij veel duidelijkheid. Die geef je een af en blijf. Maar dat ontdek je vanzelf als dat nodig is. De meeste herders hoef je hier ook niet in te trainen.
Ik geloof overigens prima dat er honden zijn die het vanzelf snappen hoor, daar niet van. Maar er zijn net zo goed honden die wel baat bij die - correct uitgevoerde - training hebben.
- Kells
- Posts in topic: 3
- Honden: 3
- Welke: Ierse Setters
Wij gaan na afloop van een clubwandeling rustig met een stuk of tien honden op een terras zitten. Er is geen hond op getraind maar het geeft eigenlijk nooit problemen. We zoeken wel altijd een rustig hoekje uit zodat de honden niet in de weg liggen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
-
- Posts in topic: 10
- Welke: Whippet en Lurcher
Nee.
Het gaat er om dat je zelf weet wat voor baas je bent. Je snapt het niet en dat is ook niet raar want je hebt één herplaatser gehad, jaren geleden.
Het gaat er om dat je zelf weet wat voor baas je bent. Je snapt het niet en dat is ook niet raar want je hebt één herplaatser gehad, jaren geleden.
- Kells
Heb je het tegen mij? Kells was 1 1/2 toen ze bij ons kwam en Gina was 9.
-
Heb jij 1 herplaatser gehad?
- Kells
Drie zelfs!
Wie heeft in dit gesprek dan wel 1 herplaatser gehad? Het is mij niet duidelijk tegen wie je het hebt.
Ik oefen dit niet. Ik wandel wel altijd eerst en ga dan zitten. Ik doe de riem vaak onder mijn voet en na heel even rondkijken gaan ze altijd liggen. Zelfs heel bange Cody en Uma lagen op drukke zomerdagen op de strandtent naast mijn tafel.
Ik denk dat het al begint bij het gewone leven samen. Ik heb heel vaak tijd voor de honden maar soms niet. En dan wil ik heel graag dat ze de rust hebben om gewoon te gaan slapen en niet de hele tijd zitten te loeren tot ik weer wat te doen heb bedacht. Ze weten dat hier vrij snel, ook als ik logés of opvangers heb, alles wordt wel rustig. Misschien omdat ik zelf ook heel rustig ben? Geen idee maar ik heb eigenlijk nooit drukke honden in huis.
Meeko is voor ons een drukke hond maar ook die ligt voor pampus op het terras of op bezoek. Ik vind het wel altijd eerlijk om eerst lekker uitgeraasd te hebben.
Meeko heb ik trouwens met 6 weken al op een terras gezien en daar ben ik voor hem gevallen Die ging liggen tukken onder de tafel.
Gewoon gaan dus en niet te moeilijk over denken of doen.
Ik denk dat het al begint bij het gewone leven samen. Ik heb heel vaak tijd voor de honden maar soms niet. En dan wil ik heel graag dat ze de rust hebben om gewoon te gaan slapen en niet de hele tijd zitten te loeren tot ik weer wat te doen heb bedacht. Ze weten dat hier vrij snel, ook als ik logés of opvangers heb, alles wordt wel rustig. Misschien omdat ik zelf ook heel rustig ben? Geen idee maar ik heb eigenlijk nooit drukke honden in huis.
Meeko is voor ons een drukke hond maar ook die ligt voor pampus op het terras of op bezoek. Ik vind het wel altijd eerlijk om eerst lekker uitgeraasd te hebben.
Meeko heb ik trouwens met 6 weken al op een terras gezien en daar ben ik voor hem gevallen Die ging liggen tukken onder de tafel.
Gewoon gaan dus en niet te moeilijk over denken of doen.
- ellen en de birmanen
- Posts in topic: 1
zelfs met 5 honden kan ik rustig op een terras zitten zonder dat ze lopen te kloten. het is ff kijken en ruiken en daarna ploffen ze neer. ik negeer ze als ik op een terras zit dan worden ze vanzelf rustig want geen aandacht....
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik gebruik wel degelijk wachten en blijven in verschillende situaties: als je daar zelf consequent in bent, snappen de honden dat verschil ook heel snel. Wachten is bij mij het wachten voordat ze bijvoorbeeld de deur of de auto uit mogen of als ze op wandeling even moeten wachten voor een weg, het duurt altijd maar kort en daarna mogen ze verder, ze hoeven dan niet naar mij toe te komen of ik kom niet naar hen.
Blijf gebruik ik als ze exact in die positie op een plek moeten blijven tot ik ze weer op kom halen of tot ik ze roep.
Ik heb met mijn honden eigenlijk ook nooit terrastraining gedaan, maar ze zijn/waren niet allemaal even geschikt als terrashond. Taartje was een ramp, die ging écht niet op de grond liggen en ook niet op een kleedje, die wilde gewoon een bank Dus zij ging na een paar minuten klaaglijk piepen dat het allemaal zo'n ellende was en dat ging na een tijdje over in nog klaaglijker blaffen Ik denk dat ik had kunnen terrastrainen tot ik een ons woog en dat het dan nog steeds niks geworden was
Amy heeft niet echt de rust en het vertrouwen om op een terras te ontspannen met veel mensen die heen en weer lopen en eventuele honden die langskomen, dus die is er gewoon niet echt op haar gemak. Ze gaat er een beetje benepen bij zitten en vindt het gewoon echt niet leuk. Amoz gaat wel ontspannen liggen en is perfect terrasgezelschap. Mila vond het als jonge hond maar saai en ging dan ook een beetje protesteren (willen spelen, in de riem bijten, druk doen). Voor haar nam ik dus altijd een kluifje mee waar ze even mee bezig was en dat werkte goed, maar nu kan ze het ook zonder kluifje prima.
Topsi ging ook vast niet op de grond liggen. Gelukkig deden ze op Terschelling nooit moeilijk en mocht ze op een stoel. Daar lag de prinses op de erwt dan op een jas of vest van mij.
Anders was het alleen maar trillen en gekwetst kijken geweest. Wat een vreselijke beesten eigenlijk, Whippets
Charles was ook niet zo’n ligger. Die stond meestal gezellig te kijken wat er zoal op tafel kwam. Dan liepen er mensen op het strand en die keken eens en dan nóg eens. Mekaar aanstoten en lachen. Het zal ook gerust geen gezicht geweest zijn, zo’n enorme harige kop die boven ons uittorende
Mijn afdeling rasgroep herdershonden waren veel simplistischer. Liggen en snurken.
Anders was het alleen maar trillen en gekwetst kijken geweest. Wat een vreselijke beesten eigenlijk, Whippets
Charles was ook niet zo’n ligger. Die stond meestal gezellig te kijken wat er zoal op tafel kwam. Dan liepen er mensen op het strand en die keken eens en dan nóg eens. Mekaar aanstoten en lachen. Het zal ook gerust geen gezicht geweest zijn, zo’n enorme harige kop die boven ons uittorende
Mijn afdeling rasgroep herdershonden waren veel simplistischer. Liggen en snurken.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Topsi was natuurlijk heel wat kleiner dan Taar, die paste niet zo makkelijk op een doorsnee terrasstoel Niet liggend in ieder geval, en zitten vond ze ook al afzien. Maar als er een bank of fauteuil zou staan waar ze op had mogen liggen, had je geen seconde meer gemerkt dat ze er wasNanna schreef: ↑16 mar 2022, 10:58 Topsi ging ook vast niet op de grond liggen. Gelukkig deden ze op Terschelling nooit moeilijk en mocht ze op een stoel. Daar lag de prinses op de erwt dan op een jas of vest van mij.
Niet meenemen naar een terras was in het geval van Taartje de allerbeste optie, die deed ik daar echt geen plezier mee, en mezelf ook niet trouwens.
Met Asta deed ik haar riem om mijn been kort commando af en verder negeren. Dat had ze snel door. Bij haar merkte je vaak niet eens dat ze er lag. Er is in een restaurant weleens een jas op haar gevallen en die vrouw was sneller met optillen dan ik en helemaal verbaasd, he er ligt hier een hond. was ze blijven liggen
Mey Aicko heb ik het nog niet gedaan moet ik nog gaan oefenen
Mey Aicko heb ik het nog niet gedaan moet ik nog gaan oefenen
- Gudrun
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Terrastraining.
Nooit gedaan eigenlijk.
Met de shelties, Richaar en Do en Poppy gaat dat gewoon vanzelf.
Nanook dacht in Oostenrijk voor het eerst op terras mee even onze tafel te claimen ook tov de ober. Neen dus, maar die moeten we in de gaten houden.
De chi's dames zijn een ramp, maar dat zijn sowieso venijntjes.
Kika is nog nooit mee op terras geweest, geen idee wat ze dan zou doen of niet doen.
We ontdekken het wel als het eens zo uit komt. Maar onder mijn stoel tussen mijn benen en met de riem kort aan mijn voet... moet lukken. Veel ruimte krijgt ze niet (letterlijk en figuurlijk)
Maar ze heeft wel een "actieve rust lig-blijf", met snoepjes nu en dan, desnoods zet ik die dan in als ze zich niet gedraagt. En als ze zich dan nog niet gedraagt be ik BOOS. Eerste hond die me leert gemeend kordaat boos te zijn, en het werkt.
Nooit gedaan eigenlijk.
Met de shelties, Richaar en Do en Poppy gaat dat gewoon vanzelf.
Nanook dacht in Oostenrijk voor het eerst op terras mee even onze tafel te claimen ook tov de ober. Neen dus, maar die moeten we in de gaten houden.
De chi's dames zijn een ramp, maar dat zijn sowieso venijntjes.
Kika is nog nooit mee op terras geweest, geen idee wat ze dan zou doen of niet doen.
We ontdekken het wel als het eens zo uit komt. Maar onder mijn stoel tussen mijn benen en met de riem kort aan mijn voet... moet lukken. Veel ruimte krijgt ze niet (letterlijk en figuurlijk)
Maar ze heeft wel een "actieve rust lig-blijf", met snoepjes nu en dan, desnoods zet ik die dan in als ze zich niet gedraagt. En als ze zich dan nog niet gedraagt be ik BOOS. Eerste hond die me leert gemeend kordaat boos te zijn, en het werkt.
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Iets wat veel honden missen de laatste jaren, jammer, want als je het erg met mate inzet - maar wél met overleg, niet een plotse explosie die voor een hond onbegrijpelijk is - kan het veel duidlijkheid en rust brengen.
- Budkes
- Honden: 5
- Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke
Heel veel duidelijkheid maar bovenal heel veel rust
Ik heb nooit begrepen hoe zoiets er dan uit moet zien. Ik heb er zelfs nog eens een topic over geopend ("Wat zit er onder in die zak?"), maar daar kwam ook niet echt een verhelderend antwoord uit.
-
Vanonderuit de zak is hier een brul en hooguit een schijnbeweging.
Ik geloof dat ik best wel een strenge baas ben maar niet fysiek. Ook geen riemcorrecties of plantenspuit. Alleen maar mijn teleurstelling dat je hiervoor gekozen hebt...na alle momenten dat je deed alsof we elkaar begrepen.
Weet je wat erg is?
Ik parkeer liever gewoon ergens en de honden in de auto met allebei een halve frikandel met mayo in een bakje. Na de boswandeling.
Ze hebben eigenlijk nooit bezwaar.
Ik geloof dat ik best wel een strenge baas ben maar niet fysiek. Ook geen riemcorrecties of plantenspuit. Alleen maar mijn teleurstelling dat je hiervoor gekozen hebt...na alle momenten dat je deed alsof we elkaar begrepen.
Weet je wat erg is?
Ik parkeer liever gewoon ergens en de honden in de auto met allebei een halve frikandel met mayo in een bakje. Na de boswandeling.
Ze hebben eigenlijk nooit bezwaar.
Ja die brul en die schijnbeweging doe ik ook inderdaad, maar dat valt voor mij meer onder de noemer explosief, dan onder de noemer 'met mate en overleg'.
Gistermorgen op de koffie bij een vriendin. Geen terras, huiskamersetting.
Ze had drie wawa’s te logeren, ja prima. Toen ik arriveerde liepen die net in de tuin maar ze kwamen binnen toen ik zat. Twee leuke teefjes en een blafreu. Schreeuw maar aan.
Er kwam nog een vriendin en die dacht koetsjiekoetsjie te doen. Reu beet in haar hand Toen ze even later opstond beet ie in haar voet. Dus ik was op alles voorbereid
Toen ik opstond was ik al gewapend met een opgerolde Linda Daar kwam ie aan en hóp een slag in zijn bek met dat tijdschrift. Hij zei niks en nam een spurt naar achter de tafel. Ik ben nog demonstratief drie keer opgestaan maar hij had er schoon genoeg van. Ik kon het bekijken.
Een slim beestje
-
Van mate en overleg heb ik geen verstand.
Ik roep alleen maar "Heujp!! Potdeverikkemsnou! En de mand in!!" en zo'n kniestamp. En je moet naar de lamp wijzen en met je ogen rollen.
De kunst is om zo snel mogelijk weer vrolijk te doen. Eigenlijk meteen. Dat geeft extra contrast.
Twee of drie keer per jaar.
De rest is dagdagelijks gemicromanage.